Ajokokemus: Ammattilaisen vinkit aloitteleville motoristeille

Oletko läpäissyt ajokorttikokeen? Onnittelut!
Se ei kuitenkaan tarkoita, että "harjoittelusi" olisi ohi. Paraskaan ajokoulu ei voi opettaa kaikkea sitä, mitä hyvän moottoripyöräilijän tulee hallita. Seuraavassa on muutamia käytännön vinkkejä, jotka edistyneidenkin käyttäjien tulisi aina pitää mielessä.

Älä liioittele alussa
Moottoripyörällä ajaminen vaatii aivoilta ja lihaksilta paljon: jatkuvaa keskittymistä, nopeita päätöksiä, epätavallisia liikkeitä ja pitovoimaa. Ei siis ole ihme, että varsinkin aloittelijat väsyvät nopeasti. Muista siis: Säännöstele ajoasi tietoisesti varovaisesti, pidä tien päällä usein taukoja ja tarkkaile itseäsi. Kokeneet motoristit tunnistavat pienistä ajo- ja käyttövirheistä, kun tarkkaavaisuus heikkenee. Tee samoin: Unohditko vilkun tai vaihtaa pienemmälle vaihteelle? Ajoitko kaarteen liian jyrkästi tai nopeasti? Etkö huomannut liikennemerkkiä? Ensimmäisiä kierroksia ei kannata suunnitella pidemmiksi kuin 2-3 tunniksi plus tauot.
Parempi puhdas kuin nopea
Toki on hauskaa testata moottorin tehoa. mutta jatkuva kaasuttelu tarkoittaa myös teräviä jarrutuksia. Tämä jatkuva vuorottelu rasittaa juuri aloittelijoita sekä estää hyvän rytmin ja tasaisen linjan muodostumisen. Vaikutus on sitä suurempi, mitä vaativampi matka on. Yritä sen sijaan ajaa tasaisesti, katsoa kauas eteenpäin – ja ennakoida! Huomaa: Puhdas linja tekee maantieajosta turvallisen ja rennon, mutta viime kädessä myös nopean.
Moottoripyöräsakkoluettelo - StVo:n vaatimukset
Täältä löydät läpinäkyvän yleiskatsauksen ja kattavat tiedot seuraavista aiheista:
- Sakkotaulukko
- Korvaus kivusta ja särystä moottoripyöräonnettomuuden jälkeen
- Moottoripyörän virittäminen
ja paljon muuta.
Luo rutiini
Monet käyttäytymis- ja liikesarjat toistuvat jatkuvasti moottoripyörän kyydissä. Näiden rutiinien sisäistäminen niin perusteellisesti, että ne tapahtuvat tarvittaessa automaattisesti, auttaa sinua reagoimaan nopeammin ja keskittymään nykytilanteeseen. Harjoitteluun sopii parhaiten ”kotireittisi”. Se on reitti, jota ajat mielelläsi ja aina samaan suuntaan. Aja tämä reitti tietoisesti ja opettele sen kaarteet ulkoa, kunnes olet löytänyt ihanteellisen linjan. Ajan mittaan on varmasti mahdollista sisällyttää jarrutukset ja väistöliikkeet (heiluttelu) tähän reittiin.
Oppiminen lukemaan tietä
Uusien reittien löytäminen ja tuntemattomien alueiden tutkiminen tekee moottoripyörämatkoista erityisen houkuttelevia. Se sisältää myös aina pienen vaaran, sillä useinkaan et tiedä, kuinka tiukka seuraava kaarre on ja kuinka tie jatkuu sen jälkeen. Onneksi maantiet ja erityisesti pienet sivutiet seurailevat yleensä maan muotoja. Älä siksi tarkkaile vain tietä vaan myös ympäröivää maisemaa. Pensasaidat, puurivistöt, sähköjohdot, purot – kaikki nämä tarjoavat vihjeitä siitä, miten tie jatkuu. Kuten sanottua: Vihjeitä, mutta ei todisteita.

Älä anna itsesi kiirehtiä
Aloittelijat voivat oppia paljon ratsastamalla muiden kanssa. Ryhmämatkat voivat myös tuntua stressaavilta, jos muut valittavat liian hitaasta aloittelijasta tai – mikä yleisempää – kun aloittelija itse asettaa itselleen liikaa vaatimuksia, jotta ei pilaisi muiden ajonautintoa. Tässä ei auta muu kuin päättää heti aluksi, että ryhmä mukautuu hitaimman nopeuteen. Ja sinun on vain hyväksyttävä se, että olet aloittelija. Kaikki ovat joskus olleet aloittelijoita. Muista siis: Jos kanssakulkijasi murisevat, vika ei ole sinun vauhdissasi, vaan ryhmässä!

Sade ei ole ongelma, kunhan sovitat ajotyylisi siihen.
Ajaminen märällä säällä
Sade on yleinen ilmiö Keski-Euroopassa. Märillä teillä ajamiselle tarjoutuu siis myös paljon mahdollisuuksia. Paitsi että visiirin näkö heikkenee, sade pienentää myös ikävästi ajokaistan pinnan kitkakerrointa. Toisin sanoen: Renkaiden pito heikkenee. Seuraus: Kallistuskulma on pienempi kaarreajossa, ja jarrutettaessa on varauduttava pidempiin jarrutusmatkoihin.
Mutta: Nykyaikaisilla matka- ja maantieendurorenkailla saavutetaan märällä tiellä pitotaso, jota useimmat aloittelijat tuskin hyödyntävät edes kuivissa olosuhteissa. Älä siis anna veden säikäyttää. Aja vain hiukan tavallista hitaammin, pidä pidempi turvaväli ja vältä nopeita jarrutus-, ohjaus- ja kaasutusliikkeitä. Ole aina erityisen varovainen kaivonkansien, kaistamerkintöjen ja bitumipaikkojen kohdalla, sillä ne voivat olla hyvin liukkaita. Ja varsinkin kun on märkää. Parasta on kiertää ja ajaa ohi.
Lopuksi vinkki jarrutuksesta: Märät jarrulevyt reagoivat vivun vetoon viiveellä, kunnes jarrupalat ovat "hieroneet levyn kuivaksi". Myös tämän vuoksi ennakoiva ajotyyli on tärkeää varsinkin sateella. Vaikutusta voidaan vähentää vetämällä jarruvipua aika ajoin varovasti ja pyyhkimällä vesikalvo pois.
Kaksi yhdellä moottoripyörällä
Kaksi ihmistä moottoripyörällä - se voi olla hauskaa. Tietysti edellyttäen, että matkanteko taittuu sopuisasti ja moottoripyörässä on riittävästi tilaa toisellekin henkilölle. Mutta: Niin kauan kuin sinun on keskityttävä itseesi, ajoneuvoosi ja liikenteeseen, sinun tulisi välttää lisähäiriötä. Toisen henkilön paino ei kuitenkaan ole niinkään tärkeää kuin tarvittava huomio ja vastuu.
Vasta kun olet tutustunut moottoripyörääsi jonkin aikaa, kannattaa kokeilla, miten sen ajokäyttäytyminen muuttuu matkustajan kanssa: Ajoneuvo tuntuu kankeammalta, ohjaaminen vaatii enemmän voimaa ja kevyemmällä moottorilla varustettujen moottoripyörien jarrutus- ja ohitusmatka pitenevät tuntuvasti. Kaikesta selviää, mutta tilanne vaatii totuttelua ja ajotyylisi tietoista mukauttamista. Seuraavassa on siis muutamia käyttäytymissääntöjä kuljettajalle ja matkustajalle:

Pariskuntana ajamisen perussäännöt
Kuljettajille:
- Aloita varovasti, vaihda tasaisesti, jarruta aikaisin, vältä kuoppia.
- Vältä kiireisiä tai riskialttiita liikkeitä.
- Muista, että jarrutus- ja ohitusmatkat ovat huomattavasti pidemmät, kun kyydissä on matkustaja, ja
- kiihdytä jyrkästi, suurilla nopeuksilla ja pienillä kallistuskulmilla vain, jos siitä on ilmoitettu etukäteen ja siihen on saatu suostumus.
- Lyhyesti sanottuna: Aja niin, että haluat itse istua takana.
Matkustajille:
- Pidä tiukasti kiinni, mieluiten kuljettajan vyötäröltä.
- Tukeudu säiliöön jarrutettaessa tai toisella kädellä takakahvaan (jos sellainen on käytettävissä).
- Kiinnitä huomiota kehon jännitykseen, istu pystyssä, mutta älä jännitä.
- Tarkkaile ja ajattele yhdessä. Näin olet valmistautunut kaarteisiin tai jarrutuksiin ja voit ottaa kuljettajan kuormitusta pois.
- Katso kuljettajan sisäpuolisen olkapään yli kaarteissa.
- Pidä vartalokontakti kuljettajaan, mutta älä takerru siihen.
- Istu aina samassa linjassa kuljettajan kanssa. Älä koskaan nojaa
- ulospäin kallistuskulmaa vasten.
- Pidä jalat aina jalkatuilla, myös välipysähdysten aikana .