Hyödyllistä tietoa moottoripyörän pakoputkista
Haluatko vaihtaa moottoripyöräsi vakiopakoputken uuteen takavaimentimeen? Haluatko lisää tehoa, lisää ääntä ja/tai uuden ulkonäön? Annamme tässä muutamia vinkkejä rekisteröintiasiakirjoihin, tyyppihyväksyntään ja huoltoon liittyvistä aiheista.

Lupa-asiakirjojen mukanaolovelvollisuus:
Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä on velvollisuus pitää mukana lupa-asiakirjoja. Alankomaissa ei ole velvollisuutta pitää mukana ajokorttia.
Kiinnostavaa asiakkaille Sveitsissä
Sveitsin tieliikennelaissa määritellään (osittain) erilainen tieliikennelainsäädäntö kuin EU:ssa on tavallista. Selvitä ennen ostamista tai tilaamista, onko ajoneuvo tai lisäosa hyväksytty "Sveitsin moottoripyöräajoneuvon katsastukseen".
Sveitsissä tarvittavan todistuksen antamisesta voi aiheutua kustannuksia. Tämä on yleistä tuotteissa, jotka on hankittu Sveitsin ulkopuolelta. Teknisen tuotteen hylätty hyväksyntähakemus ei ole peruste tuotteen palauttamiselle.
ABE
Tarkoittaa, että tuote täyttää Saksan tyyppihyväksynnän vaatimukset, § 20 StVZO. Rekisteröintiä ajoneuvon asiakirjoihin ei vaadita.
ECE Osoittaa
, että tämä tuote täyttää moottoripyörien, mopojen ja kolmipyörien muiden kuin alkuperäisten varaosana toimitettavien äänenvaimennusjärjestelmien (RESS) hyväksyntää koskevan Yhdistyneiden kansakuntien säännön ecE-R92
EY Tarkoittaa,
että tämä tuote täyttää Euroopan unionin direktiivin 97/24/EY tai Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen N:o 168/2013 (EU) täydentämisestä annetun Euroopan komission delegoidun asetuksen (EU) N:o 134/2014 sovellettavat vaatimukset, jotka on eritelty pakkauksessa olevassa ja tuotteen verkkosivustolla saatavilla olevassa liitteenä olevassa EY-tyyppihyväksyntäasiakirjassa.
Osatodistus
Todiste siitä, että ajoneuvoon tehdyt muutokset ovat ajoneuvon rekisteröintiä koskevien säännösten mukaisia. Se on esitettävä ajoneuvon rekisteröintiviranomaiselle, jotta se voi merkitä ajoneuvoon tehdyt muutokset rekisteröintitodistukseen.
Ei todistusta saatavilla
Ilman todistusta olevat järjestelmät ovat sallittuja vain kilpa-ajo- & näyttelytarkoituksiin - ne eivät kuulu StVo:n soveltamisalaan. Klassikkoautojen osalta voi olla mahdollista tehdä merkintöjä ajoneuvon asiakirjoihin yksittäishyväksynnällä.
Meluntorjunta
Miksi meluntorjunta on ollut niin kiinnostavaa jo jonkin aikaa? Viime vuosikymmeninä lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että jatkuva altistuminen melulle voi sairastuttaa pitkällä aikavälillä. Nyt on kuitenkin olemassa myös laajoja tutkimuksia, joissa melun terveysvaikutuksille annetaan paljon vähemmän painoarvoa. Tekninen keskustelu on täydessä vauhdissa.
Erityisesti lentoasemien, rautateiden tai pääteiden läheisyydessä asuvat ihmiset voivat kuitenkin ymmärtää melun aiheuttaman stressin. Varsinkin kun ne altistuvat lukuisille melulähteille ympäri vuorokauden. Ja on todistettu, että stressillä voi olla ainakin kielteinen vaikutus mielenterveyteen.
Esimerkkejä erilaisista häiriöistä ja niitä vastaavat dB-arvot:
Hengitysääni: 10 dB
Puhelut: 55 dB
Avokonttorit: 70 dB
Ruohonleikkuri: 70 dB
Normaali tiemelu: 75 dB
Jackhammer: 90-100 dB
Moottorisaha: 110 dB
(Lähde: www.bussgeldkatalog.org)
Kipukynnys on yleensä 130 desibeliä. Melun havaitseminen on kuitenkin hyvin subjektiivista.



Absorptiovaimennin
Noin 95 prosenttia kaikista jälkiasennusvaimentimista toimii tällä periaatteella. Vaimentimen sisällä on keskellä siiviläputki, jota ympäröi eristysmateriaali (yleensä teräs- tai mineraalivilla). Tämä eristävä materiaali muuttaa äänienergian lämmöksi. Absorptiovaimentimien edut: kustannustehokas tuotanto, alhainen paino. Haitat: Eristysvilla vanhenee, jolloin vaimennus heikkenee ajan myötä.

Heijastusvaimennin
Vain muutama jälkiasennusäänenvaimennin, mutta suurin osa vakiopakokaasujärjestelmistä toimii tämän periaatteen mukaisesti. Ääni heijastuu ja ohjautuu useita kertoja eri kammioiden läpi, jotka on yhdistetty toisiinsa putkilla. Näissä niin sanotuissa resonanssikammioissa ääni kumoaa itsensä vaiheen kääntymisen avulla. Edut: Vaimennus pysyy vakiona. Haitat: kallis ja raskas.

Mittaukset tehdään puolet nimellisnopeudesta - moottoripyörän, joka saavuttaa suurimman tehonsa 10 000 kierroksen kierrosluvulla, osalta siis 5 000 kierroksen kierrosluvulla. Mikrofoni on sijoitettu pakoaukon tasolle 45 asteen kulmaan ajoneuvon pituusakseliin nähden ja 0,5 metrin etäisyydelle.
Tulos on korkein kolmesta mitatusta arvosta pyöristettynä täyteen dB (A). Asiakirjoihin merkitty arvo voidaan ylittää enintään 5 dB(A):lla, mikä on toleranssiraja poliisin tekemiä liikennetarkastuksia varten. Jos kuitenkin on perusteltua epäillä asennetun pakoputkiston laillisuutta, lainvalvontaviranomaiset voivat kutsua moottoripyörän virallisesti pätevään ajomelumittaukseen, vaikka melutaso ei ylittyisikään. Paikallaan olevan melun mittaamista tienvarressa ei pidetä lain mukaan arvovaltaisena.
Kyllä ja ei. Selvästi näkyvä tarra tai kohokuvio vaimentimessa toimii oikeutuksena. Poliisi voi käyttää näitä tietoja määrittäessään, miten niitä käytetään KBA:ssa. Ainakin teoriassa. Jos lupa on myönnetty ulkomailla, käytännössä voi joskus esiintyä vaikeuksia. Joidenkin pakokaasujen valmistajien käyttöalueen mukana toimittamat tarkastuskortit voivat siksi olla erittäin hyödyllisiä tarkastusten aikana.
| Rikos | Sakko |
|---|---|
| Ajoneuvon käyttäminen viallisella pakoputkella | € 20,- |
| Seuraamukset: tarpeeton melu, vältettävissä oleva pakokaasupäästö, hyödytön edestakainen ajo | € 100,- |
(Lähde: Kuka? www.bussgeldkatalog.org)

Autosol - yksinkertaisesti loistava: Moottoripyörien hoitotuotteet
