Louis-yrityksen tarina
Louisin kehitys liittyy erottamattomasti vertaansa vailla olevaan moottoripyörän menestystarinaan moottoripyörän kehittyessä kulku- ja kuljetusvälineestä suosikkiajoneuvoksi ja vapaa-ajan laitteeksi.

85 vuotta Louis ..
Vuosikymmenten aikana Detlev Louis teki pienestä moottoripyöräkorjaamosta Euroopan suurimman moottoripyörävaatteiden ja -tarvikkeiden yrityksen. Hänen vahva uskonsa moottoripyörän suureen potentiaaliin sai hänet pitämään aina visiostaan kiinni. Hänen uskonsa ei horjunut silloinkaan, kun toiset ratkaisut olisivat monista näyttäneet palkitsevammilta tai helpommilta. Ennakointi, idearikkaus, mutta myös harkittu, vastuullinen toiminta ja hansalainen luotettavuus ovat vain osa hänen menestyksensä peruspilareita.
Yrityksemme on nyt ollut olemassa 85 vuotta. Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH on siis hyvin perinteikäs. Pienestä hampurilaisesta moottoripyöräkorjaamosta tuli kansainvälinen kauppayhtiö ja Euroopan markkinajohtaja, mutta se vaati ja vaatii yhä enemmän kuin perinteitä.
Pyrimme kestävään kasvustrategiaan. Huolellisesti harkittu tuotevalikoima, jossa on erinomainen hinta-laatusuhde, nuori ja moderni organisaatio, erittäin tehokas logistiikkakeskus sekä hyvin koulutetut ja sitoutuneet työntekijät ovat menestyksemme kulmakiviä.

Alkuja ja visioita
Tekijöitä, merkkejä ja moottoriurheilua
Maailman talouskriisin sekavuuden jälkeen autoistuminen etenee Euroopassa 1930-luvulla hitaasti mutta varmasti: Pienet moottoripyörät tulevat normaalitulosten saataville. Kaksipyöräiset kokevat ensimmäisen kukoistuskautensa. Myös moottoripyöräurheilu vetää puoleensa yhä suurempia yleisöjä.
Tänä aikana moottoripyöristä innostunut Detlev Louis kasvaa Hampurissa. Jo 18-vuotiaana hän omistaa 500-kuutioisen BMW R51 -mallin ja osallistuu sillä ensimmäiseen kisaansa. Samalla hän tutustuu Walter Lohmanniin, joka avaa vuonna 1938 moottoripyöräliikkeen Hampuriin.

Sodan loputtua he johtivat moottoripyöräyritystä osoitteessa Rosenstraße 10 nimellä Lohmann & Louis. Vuonna 1946 Detlev Louis otti yrityksen hoidettavakseen sen ainoana omistajana.

Vasemmalla kuvassa: Lohmann & Louis-liike Hampurin Rosenstrassella.
Kuvassa oikealla: Walter Lohmann ja Detlev Louis Münchenissä vuonna 1947
Talousihme ja laajentuminen
Ensimmäinen moottoripyöräbuumi
Saksan liittotasavallan perustamisen jälkeinen talousihme näkyy ihmisten kasvavana vaurastumisena. Monet voivat vihdoin toteuttaa unelman omasta ajoneuvosta ja kaksipyöräinen kokee todellisen nousukauden. Detlev Louis osui napakymppiin pienellä yrityksellään: Uusien ja käytettyjen Heinkel- ja Adler-ajoneuvojen kauppa kukoistaa, ja samoin tekee myös BSA- ja AJS Matchless -moottoripyörien maahantuonti.

Moottoripyörä vs. auto
pienistä autoista tuli 1950-luvun lopussa massojen edullisia ajoneuvoja.

Toimitilat
Louis-yrityksen toimitilat osoitteessa Hamburger Grindelallee 53 vuonna 1955.

1950-luvun mainos
- Castrol-öljymainos
- Talousihmeen siivittämä kaksipyöräisten nousukausi: Heinkelin kaksitahtiskootteri
Keinuva kuusikymmentäluku
Vaikeita aikoja moottoripyöräalalle
Auto korvaa moottoripyörän autoistumisen yhteydessä, ja monien kaksipyöräisten valmistajien on määriteltävä itsensä uudelleen. Jotkut tuottavat enää ainoastaan 50-kuutioisia mopoja tai vaihtavat eri toimialalle. Toiset sulkevat ovensa pysyvästi. Detlev Louis ohjaa yrityksensä oikeiden tuotteiden avulla läpi vaikeiden vuosien.

Detlev Louis poikansa Stephanin kanssa osoitteessa Rentzelstraße 7 sijaitsevan myymälän edessä vuonna 1961
Rentzelstraße 7
1960-luvulta aina 1970-luvun alkuun saakka saksalaiset maahantuojat edustavat kaikkia japanilaisia moottoripyörävalmistajia.

Vuonna 1968 Louis-kuvastossa oli jopa 40 sivua
Ensimmäinen Louis-kuvasto
Detlev Louis reagoi nopeasti ajan merkkeihin: Vuonna 1964 hän kokoaa ensimmäisen postimyyntikuvaston ja toimittaa tilauksia jatkuvasti kasvavalle asiakaskunnalle postitse.
Detlev Louis uskoo edelleen moottoripyöriin
Ja jo vuosikymmenen lopussa käy ilmi, että hänen optimisminsa oli oikeutettua: nuoriso löytää moottoripyörät uudelleen Rock ’n’ Roll-, beat- ja hippikulttuurin vanavedessä. Ja japanilaiset valmistajat toimittavat tähän sopivat, modernit, nopeat ja luotettavat moottoripyörät.
Detlev Louis maahantuo ensimmäiset Kawasakit
Louis alkaa tuoda maahan englantilaisia Barbour- ja MKS-vaatteita ja aloittaa vuonna 1969 Kawasakin moottoripyörien yleisen maahantuonnin.
* Nuoriso löytää moottoripyörät uudelleen – yhtäkkiä moottoripyörä ei ole enää pelkkä kulkuväline, vaan vapautta kahdella pyörällä.
Moottoripyöräalan kultaiset vuodet alkavat
Työntekijämäärät
Vuonna 1970 yrityksellä on 10 työntekijää, Günther Albrecht astuu mukaan yritykseen ja hänestä tulee seuraava toimitusjohtaja vuonna 1977. Samana vuonna yritys muuttaa suurempiin toimitiloihin Hampurissa osoitteeseen Süderstr. 129. Kolmikerroksiseen rakennukseen sijoitetaan korjaamo, myymälä sekä varaosa- ja lähetysvarasto. Yritys muuttaa yritysmuodokseen GmbH.
Tänä päivänä Louis työllistää Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä yli 1 900 työntekijää, joista yli 160 on oppisopimusopiskelijoita.

Rentzelstraße 7 vuonna 1972 on ollut jo muutamien vuosien ajan Saksan suurin moottoripyöräliike
Vapaa-aika ja lifestyle
Uusi vuosikymmen käynnistyy värikkäästi ja optimistisesti. Kasvavat tulot saavat aikaan kulutustavaroiden suuremman kysynnän, pirskahteleva ja rento ajanhenki saa aikaan kaikenlaisia teknisiä innovaatioita. Moottoripyöräalan kultaiset vuodet alkavat. Moottoripyörä vapaa-ajan laitteena nousee suureksi trendiksi ja rennon elämäntyylin symboliksi.
Detlev Louis esittelee saksalaisena Kawasakin maahantuojana 900 Z1 -mallin ensi kertaa maailmalle IFMA 1972 -messuilla.

Kawasaki 900 Z1 -mallin maailmanensi-ilta IFMA 1972 -messuilla. Oikealla kuvassa: Detlev Louis ja Günther Albrecht
Japanilaiset valmistajat valloittavat markkinat
Neljä japanilaista valmistajaa, Honda, Kawasaki, Yamaha ja Suzuki, valloittavat maailman markkinat ja kilparadat.

KAWASAKI 900 Z1 – 0–100 km/h vain 4,2 sekunnissa
Vuonna 1972 Kawasaki on selvästi johdossa: 900 Z1 on moottoripyörätaivaan uusi johtotähti. 0–100 km/h vain 4,2 sekunnissa – Z1-900 on pitkään ”maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä”.

Huikea tungos Louisin messuosastolla IFMA 1972 -messuilla
Maahantuontikauppaa vaatteilla ja tarvikkeilla
Moottoripyörien myynnin kasvaessa kasvaa myös vaatteiden ja tarvikkeiden kysyntä. Detlev Louis siirtyy myös näillä alueilla mukaan maahantuontiin.
1967 - Sopimus Kawasakin kanssa; 1969 - Yleinen maahantuonti; 1972 - IFMA:n maailmanensi-ilta; 1996 - Ajoneuvoliiketoiminta lopetettiin; 1990 - Nykypäivään asti - Vaatteiden ja asusteiden maahantuonti
Louisista tulee Kawasakin yleinen maahantuoja
Kawasaki etsii omaa liikekumppania Saksan markkinoita varten ja vierailee kolmihenkisen delegaation kanssa yhden Saksan suurimman moottoripyöräkauppiaan luona vuoden 1967 loppupuolella. Tuo kauppias oli: Detlev Louis.

Kawasakin kolmihenkinen delegaatio Detlev Louisin luona

Vuodesta 1985 lähtien Hampurin Süderstraße 83:ssa sijaitseva 2.400 m²:n myymälä on ollut kaikista Louis-myymälöistä suurin
Ostosten tekeminen Louisilla
Nopea, asiantunteva, ystävällinen – ja aina elämys
Süderstraße 83
Postimyyntikuvasto on paisunut jo 357-sivuiseksi. Postimyynti- ja myymäläliiketoiminta vaativat suurempaa kapasiteettia logistiikalta. Siksi Hampurin myymälä siirrettiin vuonna 1985 osoitteeseen Süderstraße 83. Ylellisesti sisustetusta kaksikerroksisesta moottoripyöräkaupasta, joka myy vaatteita, tarvikkeita ja ajoneuvoja 2 400 m²:n alueella, tulee sensaatio. Siitä tulee koko Euroopan moottoriammattilaisten Mekka. Tällä välin ammattilehdissä käynnistetään laaja ja menestyksekäs mainosliitekampanja. Postimyynti kasvaa, ja yritys lähettää päivittäin yli 400 pakettia.
Myymälät ja logistiikka
Moottoripyörän voittokulku jatkuu vääjäämättömästi. Louisin tarvike- ja vaatemyynti kasvavat samassa suhteessa. Varmistaakseen asiakkaiden lähellä pysymisen Louis avasi Hannoveriin ensimmäisen Hampurin ulkopuolella sijaitsevan myymälän vuonna 1981. Vuosikymmenen päättyessä myymälöitä on koko Saksassa yhteensä 18.

Vuonna 1990 Louis painaa postimyyntikuvastosta 120 000 kappaleen painoksen. Muutamia vuosia myöhemmin painos rikkoo miljoonan kappaleen rajan. Julkaisujen laajuus ja sisältö kasvavat yrityksen kehityksen kanssa.
Suuria suunnitelmia ja uusia medioita
Keskusvarasto ja hallinto
Uusien myymälätoimipaikkojen kasvava määrä ja jatkuvasti kehittyvä tuotevalikoima pakottivat vuonna 1989 toiminnan perusteelliseen uudelleenjärjestelyyn. Ensimmäistä kertaa moottoripyöräalalla panostettiin automatisaatioon ja kuljetintekniikkaan – näin syntyi Euroopan modernein moottoripyörätarvikkeiden ja -vaatteiden logistiikkakeskus.
1991
Ensimmäinen rakennusvaihe, joka kattoi 1 000 m² toimisto- ja 5 800 m² logistiikkatilaa (G1), (G2) ja (G3), otettiin käyttöön.
1994–1998–2007
Muut rakennusvaiheet (G4) ja (G5) otettiin käyttöön.
2010
Tähän saakka suurin rakennusprojekti oli 10 000 m²:n suuruisen kuormalavojen korkeavaraston (G6) pystyttäminen.
2015
Tähän saakka viimeisin laajennusvaihe oli viereisen toimisto- ja varastorakennuksen (G7) osto. Näin Louisilla on tänä päivänä käytössään yli 50 000 m² hallintoa, logistiikkaa ja FunShop Allermöhe -myymälää varten.
Päivittäin jopa 450 eurolavaa tavaraa ja 7 000 postimyyntitilausta
Louisille saapuu päivittäin useampia kuorma-autolastillisia tavaraa kaikkialta maailmasta. Satamaan on 20 minuutin ajomatka. Päivittäin täältä toimitetaan myymälöihin jopa 450 eurolavaa tavaraa. Lisäksi Louisin keskusvarastosta lähtee päivittäin jopa 7 000 postimyyntitilausta. Jotta valtavaa tavaran käsittelyä voitaisiin hallita, Louisilla investoitiin ultramoderniin kuljetintekniikkaan.
Tämän ratkaisevan askeleen ansiosta Louis pystyy lähettämään jokaisen saapuvan tilauksen 24 tunnin kuluessa. Postimyyntitilaukset saavuttavat asiakkaat postin kulun mukaan lukien yleensä vain kahdessa työpäivässä tilauksen tekemisestä – usein jo seuraavana päivänä! Tavara toimitetaan myymälöihin yöllä, jotta tavaroiden saatavuus paikan päällä on mahdollisimman hyvä. Louis on pitänyt tätä korkeaa standardia yllä jo vuoden 1992 puolivälistä lähtien – eli jo yli 20 vuoden ajan.
Pinta-ala yli 50 000 m². 400 työntekijää. Keskusvarasto ja hallinto
Louisista tulee markkinajohtaja
Yhdistyneen Saksan moottoripyörämarkkinoilla kehitys jatkuu ylöspäin. Myymälä- ja postimyyntikauppa kehittyy räjähdysmäisesti. Vaatteiden ja tarvikkeiden myynti on ohittanut jo aikaa sitten moottoripyörien myynnin. Siksi Louis erottautuu johdonmukaisesti ajoneuvojen myynnistä vuonna 1996.

Verkkokauppa
Vuonna 1997 avataan Louisin verkkokauppa, josta tulee välittömästi Saksan vierailluin moottoripyöräverkkosivu.

Vuonna 1998 Louis GIGAStore Berliinissä luo uuden virstanpylvään
Myös myymälöissä on tapahtunut paljon. Vuonna 1998 uusi Louis GIGAStore Berliinissä luo virstanpylväitä – pinta-alaltaan yli 1 700 m²:n kokoinen valtava moottoripyöräaiheinen ”elämysmaailma” avaa ovensa kävijöille. Lukuisia Louis-myymälöitä muutetaan suuremmiksi, tilavammiksi ja uudistetuiksi ”MEGASHOP”- ja ”GIGAStore”-myymälöiksi koko Saksassa. Vuonna 1999 Louisilla on 47 myymälää.
Asiantuntemus, palvelu ja Eurooppa
2000-luku tuo tullessaan moottoripyöräalan jatkuvan kasvun päätepisteen. Internetkupla ja talouskriisi jättävät jälkensä. Louisilla kasvu jatkuu tästä huolimatta tasaisena – myös, koska yritys vaihtaa ajoissa tulevaisuuden vaihteelle.

Asiantuntemusta ja pätevyyttä asiakaspalveluun
Vuonna 2002 Hampuriin perustetaan Louis-akatemia – aikanaan ainutlaatuinen työntekijöiden koulutusinstituutti. Siellä työtoverit kaikista myymälöistä tapaavat toisiaan, kertovat kokemuksistaan, tutustuvat uusiin tuotteisiin ja saavat teknistä tietotaitoa. Ennen kaikkea he oppivat kuitenkin toimimaan neuvojina, jotka vakuuttavat asiakkaansa asiantuntemuksella ja omistautumisella.
Verkkokaupasta tulee kansainvälinen
Louis toimii yhä enemmän myös muissa EU-maissa. Verkkokaupalla on tässä tärkeä asema. Selkeät ja havainnollisesti kuvitetut tuotekuvaukset, usein 3D-animaatio, videotuetut tuote-esittelyt, huippuajankohtaiset tarjoukset, merkkikaupat kunkin merkin ”look and feel” ja totta kai nopeat latausajat tekevät verkkovierailusta elämyksen asiakkaalle.
Vuoden 2010 kesän jälkeen koko verkkokauppa on saatavilla myös englanniksi. Mutta tämä oli vasta alkua.
Verkkokauppa
Yli 55 000 tuotetta.
Kypäräneuvonta
Auttaa oikean ajokypärän valinnassa.
Pyörätietokanta
Yli 3 700 ajoneuvon tekniset tiedot – veloituksetta!
Merkkikaupat
Tietyn merkkisten tuotteiden kohdennettu haku.
Dokumentaatiot
Yli 50 000 verkkokaupasta suoraan ladattavaa dokumenttia.
Louisin verkkokaupan uudelleen lanseeraus
Vuonna 2014 Louisin verkkokauppa peruskorjattiin. Se tarjoaa uusia haku- ja suodatusmahdollisuuksia, on entistä selkeämpi ja nopeampi ja sitä voidaan ennen kaikkea käyttää älypuhelimella. Näin asiakkaan shoppailuelämystä ei rajoita enää lähes mikään. Tämä koskee myös kieliä: verkkokauppa laajensi kielivalikoimaansa seuraavien vuosien aikana kattamaan ranskan, hollannin ja italian.
Ensimmäinen myymälä Sveitsissä
Louis kansainvälistyy myös muuten kuin virtuaalisesti: 2016 avataan ensimmäinen sveitsiläinen myymälä Wallisellenissä, Zürichin kantonissa. 2019 avataan seuraava Sveitsin Rootissa, Luzernin kantonissa. Vuonna 2019 avataan myös ensimmäinen myymälä saksalaisen kielialueen ulkopuolella Alankomaiden Tilburgissa.
Vuosi 2019 oli erityinen vuosi Louisin myymälöille: uusia myymälöitä avattiin myös Düsseldorfissa, Wiesbadenissa, Norderstedtissä, Wuppertalissa, Köln-Peschissä, Aalenissa ja Ala-Itävallan St. Pöltenissä.
Kasvu jatkuu pandemiasta huolimatta
Kun uusi koronavirus leviää Aasiassa vuoden 2020 alussa, ensimmäiset hälytyskellot alkavat soida Louisissa. Mahdollisten toimitusvaikeuksien ennakoimiseksi varastot täytettiin mahdollisimman nopeasti. Tämän ansiosta Louis selvisi pandemian kahdesta vuodesta siten, että kaikki sen työntekijät säilyivät vahingoittumattomina, vaikka myymälät suljettiinkin tilapäisesti. Onni onnettomuudessa: Koska lomamatkat eivät olleet mahdollisia, investoivat monet asiakkaat sen sijaan moottoripyöräharrastukseensa. Uusi mahdollisuus ajaa 125-ajoneuvoa auton ajokortilla tuo myös monia uusia asiakkaita Louisiin.
Pandemia on tuonut nopeaa kehitystä postimyyntiliiketoimintaan. Myymälät ovat kuitenkin edelleen yrityksen ylivoimaisesti tärkein pilari. Neljä uutta toimipistettä ja neljä muutosta suurempiin tiloihin kertovat myös vähittäiskaupan kasvusta.
Jotta organisaatio pysyisi kasvun ja uusien työmuotojen - avainsana kotitoimisto - tahdissa, monia hallinnon ja logistiikan työprosesseja uudistetaan ja uusia ohjelmistojärjestelmiä otetaan käyttöön
.Louis on Air
Monet moottoripyöräilijät kutsuvat meitä Louise-tädiksi. Olemme yksinkertaisesti osa perhettä. Ja siksi myös uusi Louis-podcast toimii tällä lempinimellä. Joka toinen viikko on uusi jakso. Löydät videoita myös YouTubesta osoitteesta louismotorrad - ja paljon muuta: Käytännön vinkkejä, tuote-esittelyjä, tehdasvierailuja, haastatteluja, kuvattuja Holger Aue -sarjakuvia, moottoripyöräilyä. Yli 500 videota - ja lisää joka viikko.
Yritys on nyt 85 vuotta nuori.
Verkkokauppa on perustettu uudelle alustalle. Hän puhuu nyt myös puolaa, tanskaa ja ruotsia. Valmisteilla on myös lisää myymälöitä muissa maissa. Useat uudet myymälät, kuten Assen Alankomaissa ja Etoy Sveitsissä, ovat osoitus vähittäismyynnin kasvusta.
36 vuoden jälkeen yrityksen vanha logo poistuu käytöstä. Uusi on selkeämpi, yksinkertaisempi ja itsevarmempi, mikä sopii yhä kansainvälisemmäksi muuttuvalle yritykselle.

Yrityksen johtajat – vuodesta 1938 tähän päivään saakka

Detlev Louis
Yrityksen perustaja
1938–2012

Günther Albrecht
Liittyminen Louis 1970:ään toimitusjohtaja
1977–2010

Stephan Louis
Liittyminen Louis 1980:ään
toimitusjohtaja
1982–2010

Nico Frey
Liittyminen Louis 1970:ään
toimitusjohtaja
2010–2024

Joachim Grube-Nagel
Liittyminen Louis 2001:ään
2010 tähän päivään asti

Christian Meierhans
Liittyminen Louis 1997:ään
2024 tähän päivään asti

Sven Karlstedt
Liittyminen Louis 1998:ään
2024 tähän päivään asti

Vasemmalta: Ted Weschler (Berkshire Hathaway), Joachim Grube-Nagel, Christian Meierhans ja Sven Karlstedt
Tulevaisuuden turvaaminen
Yrityksen perustajan leski Ute Louis päättää yrityksen tulevaisuuden turvaamiseksi pitkällä aikavälillä uskoa elämäntyönsä Warren Buffettille. Tämän arvostetun sijoittajan tapaa ajatella ja toimia pitkäjänteisesti kunnioitetaan maailmanlaajuisesti. Vuonna 2015 Buffettin holding-yhtiö Berkshire Hathaway osti Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH:n. Louis pysyy uuden omistajan alaisuudessa itsenäisenä yrityksenä, jonka toimitusjohtajat ovat Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt ja Christian Meierhans.
Meillä on MOOTTORIPYÖRÄT SYDÄMELLÄ
Rakastamme vapauden tunnetta, ilmavirtaa, tanssia mutkien läpi. Ja meillä on asiakkaat sydämessämme, koska jaamme heidän intohimonsa, ymmärrämme heidän toiveensa ja olemme osa moottoripyöräyhteisöä.
Meitä ohjaa MOOTTORIPYÖRÄRAKKAUS – entä sinua?

Ajatko moottoripyörällä? Rakastatko moottoripyöriä? Oletko: asfalttikiitäjä, matkanautiskelija, villi korjari vai offroad-maailmanmatkaaja? Onko moottoripyöräsi sinulle kaikki kaikessa? Tervetuloa samanmielisten ystävien joukkoon! Tervetuloa MOOTTORIPYÖRÄRAKKAUDEN pariin