Moottoripyörän istuma-asento: Rento ja turvallinen ajo

Mikään ei tee moottoripyöräilystä yhtä hauskaa kuin mukava, rento ajoasento.
Vain oikeanlainen istuma-asento varmistaa, että voit suorittaa ajaessasi kaikki tarvittavat liikkeet nopeasti, tarkasti ja ilman tarpeetonta voimankäyttöä.

- Tankin lähelle: Satulan etuosassa istumisella on kaksi suurta etua: Ensinnäkin kosketus moottoripyörään on erityisen hyvä. Tunnet pyörän reagoinnin. Toiseksi, istuessasi lähellä ohjaustankoa tunnet vähemmän houkutusta nojautua sen varaan. Huomaa: Ohjaustanko on ohjaamista varten. Tukea tarjoavat tankkia vasten nojautuvat jalat.
- Selkä suorassa: Perunasäkin tavoin moottoripyörän selässä istuminen ei näytä kovin siistiltä ja estää myös lantion tarvittavan liikkuvuuden esimerkiksi väistöliikkeitä tehdessä. Pidä siis lantiosi eteen kallistettuna ja tue selkäranka suoraksi vatsa- ja selkälihaksia jännittäen.
- Olkapäät rentona: Kohonneet hartiat ovat tyypillinen aloittelijoiden ilmiö, usein yhdessä jännittyneiden leukalihasten kanssa. Tämä kertoo jännittyneisyydestä ja liian suurista vaatimuksista. Jännittyneisyys ei kuluta ainoastaan voimia ja sen seurauksena keskittymistä, vaan myös liikkuvuutta ja kykyä reagoida nopeasti liikenteen erilaisiin tilanteisiin. Voit torjua tätä vain tarkkailemalla itseäsi: Purenko hampaitani yhteen? Ovatko hartiani korvissa? Jos näin on, anna olkapäiden tietoisesti roikkua rennosti, rentouta purulihakset ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä hidasta vauhtia mukavalle tasolle.
- Kyynärpäät hieman koukussa: Suorilla käsivarsilla ohjaaminen on vaikeaa. Jotta ohjaaminen sujuisi aina nopeasti ja hallitusti, on asennon oltava rento.

Yhtenäinen linja
- Käsivarsi, käsi ja sormet muodostavat yhtenäisen linjan: Tämä on tärkeää, jotta kaasua, kytkintä ja jarruja voidaan käyttää turvallisesti. Lisäksi asento ehkäisee kramppeja. Kokeile tätä ja käännä jarrukahvaa ja kytkinvipuja tarvittaessa hieman ylös- tai alaspäin.

Päkiät tapeilla
- Tarinat kertovat ajajista, jotka tunnustelevat jaloillaan kaarteiden kaltevuuskulmaa: kun saapas viistää katua, on asento tarpeeksi kalteva. Jaloilla ei ensinnäkään voi mitata kallistuskulmaa, toiseksi näin kauniit ajosaappaat vaurioituvat ja kolmanneksi voit vahingoittaa jalkaasi vakavasti. Lisäksi vaarana on vielä kaatuminen. Siksi jalat kuuluvat päkiöineen tappien päälle. Tässä asennossa voit lisäksi nojautua optimaalisesti ajotuulta ja maan epätasaisuuksia vasten.