Suojat: Törmäyksenvaimennusvyöhyke motoristeille


Suojukset ovat ainoat kolhuvyöhykkeet, jotka voivat suojata meitä moottoripyöräilijöitä onnettomuuden sattuessa.
Yksikään kilpailija ei lähtisi radalle ilman suojia. Tämän pitäisi koskea varsinkin aloittelevia motoristeja. Tästä syystä myös ajokokeeseen odotetaan vähintään perussuojia:
- Takissa on oltava suojat hartioissa ja kyynärpäissä, housuissa vähintään polvissa. Suojia suositellaan myös lantiosuojiksi, ja ne voidaan asentaa jälkikäteen moniin housuihin.
- Selkäsuoja on myös pakollinen käytännön kokeessa. Se on joko takin vuoritaskussa tai sitä käytetään erikseen takin alla.
- Sisäsuojat ovat erityisen edullisia ja helppokäyttöisiä, mutta ne ovat huomattavasti lyhyempiä kuin selkäranka, jota ne on tarkoitettu suojaamaan.
- Erilliset selkäsuojat ovat huomattavasti pidempiä ja ne suojaavat niskasta häntäluuhun. Ne myös liukastuvat harvemmin kaatuessaan.
Tärkeää: Suojiksi saa kutsua vain sellaisia törmäystyynyjä, jotka on testattu ja hyväksytty joko standardin EN 1621-1 (nivelsuojien osalta) tai EN 1621-2 (selkäsuojien osalta) mukaisesti.
Vaihtoehto integroiduille suojuksille: Suojapaita, jota käytetään erikseen takin alla.
Laki jättää pitkälti meidän moottoripyöräilijöiden päätettäväksi, miten suojaudumme kylmältä, märältä ja onnettomuuksien mahdollisilta seurauksilta. Ainoastaan Saksan tieliikennelain (StVO) 21 a kohdassa säädetään, että „ajon aikana on käytettävä sopiuvaa suojakypärää“.
Käytännön ajokokeessa tilanne on hieman erilainen. Tähän sovelletaan Saksan ajokorttilain (FeV) liitettä 7: "A-, A1-, A2- ja AM-luokan testeissä hakijan on käytettävä sopivaa moottoripyörän suojavaatetusta, joka koostuu sopivasta moottoripyöräkypärästä, moottoripyöräkäsineistä, tiiviisti istuvasta moottoripyörätakista, selkäsuojasta (jos sitä ei ole integroitu moottoripyörätakkiin), moottoripyörähousuista ja moottoripyöräsaappaista, joissa on riittävä nilkkasuoja."