Hyvä tietää moottoripyörän renkaista
Koska renkaat ovat tärkein rajapinta moottoripyörän ja tien välissä, riippuu ajon hauskuus sekä sen aikainen turvallisuus renkaista.

Renkaat ovat päävastuussa siitä, miltä moottoripyörä ”tuntuu”. Ja moottoripyörän vakiorenkaat eivät aina ole ne parhaat. Paras tapa selvittää mahdolliset vaihtoehdot on mennä suurten rengasvalmistajien verkkosivustoille ja käyttää hakusanaa ”Rengashyväksynnät”, tietoa löydät myös rengasammattilaisilta, kuten reifen.com. Ammattilehtien tekemät testiraportit antavat myös arvokkaita ohjeita.
Voit myös ihan rauhassa kokeilla jotain toista rengasparia. Sillä jokaisella ajajalla on omat mieltymyksensä ja kaikkien suurten rengasmerkkien laatu on samanlaista. Vain eksoottisten merkkien halpoihin tarjouksiin tulisi suhtautua varovaisesti. Moottoripyörän renkaat ovat viimeinen asia, joissa sinun pitää säästää.
Tärkeimmät rengastyypit
Rengastarjonta on nykyään yhtä monipuolinen kuin moottoripyörien ja niiden omistajien vaatimukset. Taikasana on erikoistuminen. Seuraavassa oleva pieni tyyppiopas voi siksi antaa vain karkean yleiskuvan. Siirtymät yksittäisten luokkien välillä ovat häilyviä.

Tämä rengasluokka esittää kehitysosastolle suurimmat haasteet, koska asiakkaiden vaatimukset ovat erittäin korkeat ja erittäin ristiriitaiset. Ja valmistajat onnistuvat todellakin aina vain paremmin vastaamaan kaikkiin vaatimuksiin: tämän hetkisten matka-ajo-urheilurenkaiden pitotaso on yhtä korkea kuin 10–15 vuotta sitten puhtaissa urheilurenkaissa. Ajoteho ja märkäpito mahdollistavat ongelmitta pitkät lomamatkat säällä kuin säällä.

Raskaiden Cruisereiden renkaissa ja Honda Gold Wingin matka-ajo-pyöriin tarkoitetuissa renkaissa maksimaalinen pito kallistusasennossa ei ole niin tärkeää. Niissä keskitytään sellaisiin ominaisuuksiin kuin vakaus, kantokyky ja ajoteho. Tästä kategoriasta ovat peräisin myös kustomoitujen pyörien ylileveät takapyörien telat.

Tärkeimmät asiat, joilla tässä on merkitystä, ovat maksimaalinen pito ja optimaaliset kierrosajat. Urheilurenkaiden verrattain terävä ääriviiva varmistaa, että renkailla on suuri kosketuspinta voimakkaasti kallistettaessa – tämä on tärkeää mutkista kiihdytettäessä. Tätä täydentävät pehmeämmät kumisekoitukset, jotka toisaalta takaavat maksimaalisen pidon, mutta toisaalta kuluvat suhteellisen nopeasti. Monet urheilurenkaat pitävät todella hyvin vasta lämmettyään.

Täysveriset kilparenkaat on suunniteltu vieläkin äärimmäisiksi: ei profiilia, lyhyt käyttöikä ja huono pito kylmällä ilmalla rajoittavat niiden käyttöä kilparadalla. Näiden väliin mahtuu muunnelmia esim. kilpaharjoitteluun tarkoitettuja renkaita, jotka on hyväksytty tieliikenteeseen, mutta joiden suorituskykyprofiili on vahvasti keskittynyt käyttöön kilparadalla.

Nämä renkaat on suunniteltu erityisesti suur-enduroihin a la R 1200 GS. Periaatteessa kyseessä on matka-ajo-urheilurenkaat, joissa on enemmän tai vähemmän profiilia. Nämä enduro-renkaat ovat vastaavasti monipuolisia ja tehokkaita. Joka tapauksessa voidaan käyttää asfaltilla ja kiinteillä peltoteillä. Joka haluaa enemmän, tarttuu muutamiin karkeapintaisiin poikkeuksiin, joilla voi ajaa märillä niityillä ja hiekkaradoilla – tietysti tämä vaikuttaa sitten maantieajon suorituskykyyn.
- Peltoteille soveltuvat maantierenkaat
- Sekamuoto karkeampaa maapohjaa varten
- Asfaltille soveltuvat maastokumirenkaat

1
Offroad
▬ ▬
maantie
▬ ▬ ▬ ▬

2
Offroad
▬ ▬ ▬
maantie
▬ ▬

3
Offroad
▬ ▬ ▬ ▬
maantie
▬ ▬

Hiekka, muta ja kivimurska ovat tämän tyyppisten renkaiden suositeltavia työolosuhteita. Siellä korkeat profiilin urat voivat tarttua täydellisesti maahan ja tarjota työntövoimaa. Trial-, crossi- ja enduro-ajajat löytävät tämän luokan korkealla profiililla varustetuille renkaille mitä erilaisimpia käyttöolosuhteita. Vain asfaltilla nämä maastorenkaat eivät pärjää kovin hyvin, niiden ajokäyttäytyminen on siellä epätasaista ja pehmeää.

Olennaisin ero skootterin ja moottoripyörän renkaiden välillä on myös ilmeisin: nimittäin koko. Tosin ne vanhojen Vespojen pikkuruiset 10-tuumaiset ovat nykyään aika lailla pois muodista. Yleisimmät koot nykyään ovat 12–14 tuumaa – lisää hyvin vakautta suuremmilla nopeuksilla. Modernien skootterirenkaiden rakenne, kumiseokset ja profiili muistuttaa niiden esikuvista. Myös näissä on urheilullisia, turisteille sopivia ja jopa maastoajoon sopivia vaihtoehtoja. Ja on olemassa yksi rengastyyppi, jota suurille pyörille ei ole lähes ollenkaan saatavilla: talvirenkaat, joissa lamelliprofiili ja sellaiset kumiseokset, jotka tarjoavat pitoa vielä myös pakkaslukemissa.
Jotta kaikki täsmäisi: renkaan hyväksyntä
Rekisteröintitodistuksen osaan 1 (rekisteriote) on merkitty moottoripyörän hyväksytyt renkaan mitat (katso edempänä). Sinne on usein merkitty lisäksi ensimmäisten renkaiden valmistaja ja malli. Jos haluat ajaa eri merkkisillä renkailla tai jopa erikokoisilla renkailla, pitäisi sinun tiedustella etukäteen, onko niitä varten olemassa yhdenmukaisuustodistusta tai hyväksyntää. Niitä löytyy rengasmyyjältä tai voit ladata tiedot renkaiden valmistajan kotisivuilta. Sellainen yhdenmukaisuustodistus ei rauhoita vain poliisia ja katsastusmiestä. Se suojelee myös ikäviltä yllätyksiltä ajokäyttäytymisessä, sillä hyväksyntä laaditaan yleensä vasta, kun moottoripyörän ja renkaiden valmistajat ovat ensin testanneet ne perusteellisesti.
Merkinnät moottoripyörän renkaissa
Kerrataanpa autokoulun opetuksia: jokaisessa moottoripyörän renkaassa on monia lukuja, merkkejä ja kirjaimia. Joka tietää mitä ne tarkoittavat, löytää niistä kaiken tärkeän tiedon renkaasta.

Renkaan merkintä:
- 150 - Leveys
- 70 - Renkaan poikkileikkaus
- R - Rakenne
- 18 - Halkaisija
- M/C - Moottoripyörän rengas
- 70H - Nopeus / Kuormitusindeksi
- TL - Tubeless (sisäkumiton)
Moottoripyörien huolto, tarkastus ja korjaus
Moottoripyörän renkaat ansaitsevat huolenpitoa. Sillä nämä pyöreät kapineet vaikuttavat suurelta osin siihen, millainen ajonautintosi on – puhumattakaan turvallisuudesta.

Renkaan iän tunnistaminen
Renkaan valmistusajankohta on varsin tärkeää: Mitä vanhemmaksi rengas tulee, sitä enemmän se menettää kimmoisuuttaan ja siten kykyään pureutua asfalttiin. Tästä syystä löydät kunkin renkaan kyljestä soikean kentän, jossa on nelinumeroinen merkintä, joka kertoo valmistuspäivämäärän. Esimerkki: Numero 1915 ei tarkoita, että rengas olisi peräisin ensimmäisestä maailmansodasta. Se tarkoittaa pikemminkin 19. kalenteriviikkoa vuonna 2015.

Tarkista ilmanpaine säännöllisesti
Jos renkaissa on 0,2 baaria liian vähän ilmaa, huonontaa se ajettavuutta jo huomattavasti. Sitä vastoin liian suuri ilmanpaine (= pienempi kosketuspinta) aiheuttaa suurempaa kulumista ja vähemmän pitoa. Siksi kaikki rengasvalmistajat suosittelevat ilmanpaineen tarkistamista viikoittain, mieluiten tarkalla ilmanpainemittarilla. Säädä oikea ilmanpaine silloin, kun renkaat ovat kylmät.
Renkaat lämpenevät ajon aikana ja ilmanpaine nousee 0,1–0,2 baaria sen seurauksena. Ota tämä huomioon, kun teet pysähdyksiä pidemmillä matkoilla!

Profiiliuran syvyyden mittaaminen
Saksan lainsäädännön mukaan uran vähimmäissyvyyden pitää olla 1,6 mm. Parempi vaihtaa viimeistään silloin, kun syvyys on 2–3 mm, sillä kulmikkaaksi ajetut renkaat vaikuttavat negatiivisesti pyörän ajo-ominaisuuksiin. Viimeistään ensimmäisen renkaanvaihdon jälkeen tiedät, mistä on kysymys. Louisilta löytyy erilaisia profiilinmittauslaitteita, jotka helpottavat tätä työtä.

Kulkusuunnan ja kulutuspinnan osoitin
Koska modernit renkaat on optimoitu kulkusuuntaa varten, osoittavat renkaan sivuilla olevat nuolet niiden oikeanlaisen asennuksen. Kaikkien moottoripyörien renkaiden profiiliurissa on pieniä poikittaisviivoja, jotka näyttävät kulutuspinnan kulumisrajan.
Mutta niin kutsutun TWI:n (tread wear indicator) korkeus EI vastaa Saksassa säädettyä profiilin vähimmäissyvyyttä, joka on 1,6 mm.

Uusien renkaiden sisäänajo
Uudet renkaat ovat aika liukkaita. Tämä johtuu kulutuspinnalla olevasta vahamaisesta kerroksesta. Voi kestää jopa 200 km ennen kuin tämä vahakerros on kulunut pois ja renkaat karhentuneet optimaalisesti.
Joten: vältä alussa äkillisiä jarrutuksia ja kiihdytyksiä ja lisää kallistusta vähitellen.

Moottoripyörän renkaiden hätäkorjaus
Periaatteessa renkaat pitää tarkistaa mahdollisimman usein (esim. tankkauksen tai ilmanpaineen tarkistuksen yhteydessä) halkeamien, vieraiden esineiden ja muiden vaurioiden varalta. Jos rengas sattuu tyhjenemään matkalla, voidaan monet vauriot korjata tilapäisesti korjaussarjoilla. Mutta vain väliaikaisesti! Paikatulla renkaalla saisi ajaa vain seuraavalle korjaamolle saakka.

Rengastarvikkeet matkalle ja korjaamoon
Asenna, tarkista, korjaa: Louisilta löytyy kaikkiin renkaita koskeviin töihin sopivat tarvikkeet.
Ristikudos vai vyörengas: moottoripyörien sisäinen elämä
Pyöreisiin mustiin kapineisiin kätkeytyy aimo määrä monien insinöörien harmaiden aivosolujen tuotosta. Kumisekoituksen ja profiilin muodostamisen lisäksi tulevat ennen kaikkea sen sisäiset arvot, jotka ratkaisevat renkaan luonteen ja ajo-ominaisuudet.

Ristikudosrenkaat
Nimi tulee renkaan rungon rakenteesta: Jotta kumin muoto olisi vakaa, on sitä tuettava usealla kudoslankakerroksella – jotka kulkevat viistosti kulkusuuntaan nähden. Tätä rakennetta käytetään enää vain maastokumirenkaissa, jossa joustavasta renkaan rungosta on etua renkaan sopeutuessa alustaan, ja oldtimer-ajoneuvojen renkaissa. Haitat tieliikenteessä: rengas joustaa ja kuumenee voimakkaasti suuressa nopeudessa
- Renkaan rungon kerrokset viistosti
- Kulutuspinta ja profiili
- Vanne
- Reunavaijeri
- Kaapeli
- Renkaan rungon kudoskerros
- Ilmatiivis sisälevy

Vyörenkaat
Vyörenkaan runko koostuu yleensä vain yhdestä tai kahdesta kerroksesta, joiden kudoslangat on järjestetty poikittain ajosuuntaan nähden (eli säteittäisesti pyörän akseliin nähden). Sen päällä vyön kudoslangat ovat (yleensä) samansuuntaiset kulkusuunnan kanssa. Vyö estää renkaan laajenemisen keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Yksittäinen runkokerros tuottaa vähemmän kitkaa renkaaseen ja vastaavasti vähemmän lämpöä – mitä nykyaikaisten moottoripyörien suorituskyvyltä myös ehdottomasti vaaditaan.
- Renkaan runkokerroksen säteittäinen suunta
- Nolla-asteinen vyörengas
- Kulutuspinta ja profiili
- Vanne
- Reunavaijeri
- Kaapeli
- Renkaan rungon kudoskerros
- Ilmatiivis sisälevy

Kehittyneen tekniikan ansiosta urheilu- ja matka-ajo-urheilurenkaiden nykyaikaisissa kulutuspintojen rakenteissa yhdistyvät näennäisesti ristiriitaiset ominaisuudet.
Jotkut valmistajat käyttävät vyötä, jotta saavuttaisivat kulutuspinnan keskelle suuremman ajotehon ja sivuilla enemmän pitoa kallistusasennossa. Muut valmistajat saavuttavat saman vaikutuksen käyttämällä kovempia tai pehmeämpiä kumisekoituksia.
- Kovemmat kumisekoitukset tai vahvempi vyön jännite lisäävät kilometrimäärää.
- Pehmeämmät kumisekoitukset tai heikompi vyön jännite parantavat pitoa kallistusasennossa