Kypärän osto: Näin löydät itsellesi oikean moottoripyöräkypärän

Mikä KYPÄRÄ sinulle?! Kypärätyypit - Louis aloitusvinkit
Videot kypärän ostamisesta
Sopiiko SINUN kypäräsi todella sinulle? Oikea KYPÄRÄKOKO!
"Kuinka äänekäs kypärä on?" - VINKKEJÄ KYPÄRÄN ÄÄNENVOIMAKKUUDESTA!
HOW TO: Viestintälaitteen asentaminen moottoripyöräkypärään

Tärkein kriteeri kypärää valittaessa on oikea istuvuus!

Parhaastakin suunnittelusta tulee pikkujuttu, jos kypärä puristaa tai istuu liian löysästi. Jos kypärästä on siis tarkoitus tulla uskollinen kumppanisi tuleviksi vuosiksi, kokeile sitä ennen ostamista – vähintään 15 minuutin ajan. Käytä myös aikaa tutustuaksesi visiiriin ja leukahihnasolkeen. Tärkeää: Kypärää ei tulisi missään nimessä pystyä vetämään päästä, kun leukahihna on kiinni. Kaikissa Louis-toimipisteissä on myös mahdollisuus ottaa haluamasi malli koeajoon (enintään 24 tuntia).

Käytätkö silmälaseja? Ota silmälasisi ehdottomasti mukaasi uutta kypärää ostaessasi. Mitä hyötyä on mukavimmasta kypärästä, jos ohimot eivät mahdu pään ja pehmusteen väliin?

Ja vielä yksi tärkeä vinkki: suojaa korvasi! Jokainen kypärä saa aikaan enemmän tai vähemmän voimakkaita tuuliääniä. Ajajalle tämä aiheuttaa lisästressiä ja voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä kuulovaurion. Erityisesti motoristeille valmistetut, esim. Alpinen Motosafe-sarjan, korvatulpat suojaavat korvia ihanteellisesti. Tämä tekee pidemmistä matkoista paljon rennompia, ja väsyt vähemmän nopeasti.

Korvatulpat

Istuvuuden lisäksi myös käyttötarkoituksella on tärkeä merkitys päänsuojaimen valinnassa. Seuraavassa esitellään tärkeimmät kypärämuodot, jotta voit tehdä päätöksen:

Umpikypärä
Umpikypärä

Yleisimmin käytetty kypärän muoto. Leukasuoja suojaa päätä parhaalla mahdollisella tavalla. Aerodynaamisen muotonsa ansiosta nämä kypärät sopivat suuriin nopeuksiin. Laaja käyttöalue ulottuu päivittäisestä työmatkasta kilparadalla ajamiseen.

Avattava kypärä
Avattava kypärä

Umpikypärän muunnos. Tämä kypärä on helppo pukea, ja se on useimmiten varustettu integroidulla häikäisysuojalla. Avausmekanismin vuoksi se on yleensä hieman painavampi. Se sopii käytettäväksi kaikkialla paitsi maastossa ja kilparadalla. Erityisen suosittu matkapyöräilijöiden keskuudessa.

Crossi-endurokypärä
Crossi-/endurokypärä

Hikoilua vaativaan toimintaan maastossa. Crossikypäristä ei löydy visiiriä, sillä se naarmuuntuisi joka tapauksessa. Leukasuoja on vedetty kauas eteen. Suuri lippa suojaa kiveniskuilta ja kuraroiskeilta. Tärkeää maastossa: suhteellisen pieni paino ja tehokas tuuletus. Toisaalta aerodynamiikka on melko huono, ja suojalasit on hankittava.

Matka-endurokypärä
Matkaendurokypärä

Kokokasvo- ja cross-kypärän risteytys, joka on suunniteltu suurten enduromatkapyörien kuljettajille. Käännettävän visiirin ansiosta kypärät soveltuvat huonoon säähän ja pitkille matkoille, ja visiiri ja leukaosa soveltuvat myös sorateillä tehtäviin retkiin.

Jet-Police-kypärä
Jet-/Police-kypärä

Avokypärät ilman leukasuojaa. On selvää, ettei avokypärä voi tarjota umpikypärän kaltaista vakautta ja turvaa. Sen sijaan avokypärät ovat usein tuntuvasti kevyempiä ja suurissa lämpötiloissa ilmavampia. Ne soveltuvat vain rajoitetusti suurille nopeuksille.

Puolikypärä tai Braincap
Puolikypärä/Braincap

Ajokoetta ei saa koskaan suorittaa tämäntyyppinen kypärä päässä. Tällainen aivohuppu voi näyttää hyvältä, ja kuumina päivinä se on ilmavuudeltaan vertaansa vailla, mutta se ei täytä ECE-22-turvallisuusstandardin vaatimuksia.

Kypäräneuvonta

Miten löytää täydellinen kypärä

Louis-kypäräneuvoja opastaa sinut muutamalla kysymyksellä yksilölliseen kypärävalikoimaan, joka vastaa tarpeitasi.

ECE-merkintä moottoripyöräkypärässä

Entä mikä kypärä täyttää StVO:n vaatimukset?

Yksinkertaisesti: Kaikki kypärät, jotka on testattu kulloinkin voimassa olevan ECE-22/05-standardin mukaisesti ja joissa on vastaava merkintä, esim. sisävuoressa tai leukahihnassa.


Laki jättää pitkälti meidän moottoripyöräilijöiden päätettäväksi, miten suojaudumme kylmältä, märältä ja onnettomuuksien mahdollisilta seurauksilta. Ainoastaan Saksan tieliikennelain (StVO) 21 a kohdassa säädetään, että "ajon aikana on käytettävä sopivaa suojakypärää".

Käytännön ajokokeessa tilanne on hieman erilainen. Tähän sovelletaan Saksan ajokorttilain (FeV) liitettä 7: "A-, A1-, A2- ja AM-luokan testeissä hakijan on käytettävä sopivaa moottoripyörän suojavaatetusta, joka koostuu sopivasta moottoripyöräkypärästä, moottoripyöräkäsineistä, tiiviisti istuvasta moottoripyörätakista, selkäsuojasta (jos sitä ei ole integroitu moottoripyörätakkiin), moottoripyörähousuista ja moottoripyöräsaappaista, joissa on riittävä nilkkasuoja."

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar