Bowden-kaapeleiden huolto ja korjaus
Jos kaasuvipu, kuristin, kytkin tai rumpujarru jäykistyy, tarkista pikaisesti vastaavat vivut ja Bowden- vaijerit.
- Moottoripyörien Bowden-kaapeleiden huolto ja korjaus
- Bowden-kaapeleiden juottaminen - miten se toimii
- 01 - Katkaise Bowden-kaapeli pituuteensa
- 02 - Levitä Bowden-kaapelin ydin juotosnippaan
- 03 - Puhdista Bowden-kaapelin pää juotosnipalla juotosnesteessä
- 04 - Juotosnippa
- 05 - Viilaa juotosliitos sileäksi
- Suosituksemme
Moottoripyörien Bowden-kaapeleiden huolto ja korjaus
Jos klassikkopyörän kaasua, kuristinta, kytkintä tai rumpujarrua ei ole enää yhtä helppo käyttää kuin tavallisesti, tai jos toiminta jopa "roikkuu", on syytä kiireesti vilkaista vipua ja ennen kaikkea käytettävää Bowden-vaijeria.
Bowden-vaijeri on ensin reititettävä mutkattomasti ja mahdollisimman kaarevasti. Jos se on irrotettu tai johdettu liian tiukasti, käyttövoimat kasvavat huomattavasti. Kaasun kiertokahvojen pitäisi aina palautua alkuperäiseen asentoonsa automaattisesti. Jos näin ei enää tapahdu, syynä voi olla myös vaijerin epäsuotuisa reititys, kaasukahvan kiertokahvan hankautuminen ohjaustankoon, sovitteeseen tai ohjaustangon päähän (esim. epäsuotuisasti asennetun kahvan sovitteen vuoksi), viallinen Bowden-vaijerin ydin tai voitelun puute.
Säännöllinen ja perusteellinen voitelu on välttämätöntä, jotta vaijeri ei kuluisi ennenaikaisesti. Käytä aina Bowden-kaapelisuihketta, jos kaapelissa on tefloninsisäosa, eli suojuksen sisällä on ohut valkeahko "putki", jonka ansiosta ydin "liukuu" paremmin.

Sovellusesimerkki Bowden-kaapelin voitelulaite
Öljy aiheuttaisi teflonin turpoamisen, jolloin kaapeli jäykistyisi. Öljyä (mieluiten ei liian ohutta) tulisi siis käyttää vain tavanomaisten, ilman teflonsydäntä olevien Bowden-kaapeleiden voiteluun, mutta edellä mainittua Bowden-kaapelisuihketta voidaan käyttää myös tähän tarkoitukseen. Se voidaan levittää kaapeliin täydellisesti "Bowden-kaapelin voitelulaitteen" avulla.
Kaapeli on riittävästi voideltu, kun voiteluaine tulee ulos alapäästä. Jos käytät öljyä, voit myös ripustaa irrotetun kaapelin yön yli, jotta öljy pääsee valumaan tehokkaasti läpi ja ylimääräiset jäämät voidaan kerätä/poistaa.
Jos Bowden-vaijeria tarkastaessasi huomaat, että yksittäiset johdot ytimessä ovat jo katkenneet, vaihda ytimen tai koko vaijerin tilalle mahdollisimman nopeasti, sillä jos Bowden-vaijeri katkeaa ajon aikana, se voi olla varsin epämiellyttävää.
Harkitsevilla ajajilla on siksi aina mukanaan ajoneuvossaan "rikkoutumissarja", jossa on Bowden-vaijerimateriaalia ja ruuvinippoja. Tarkista, sopivatko rikkoutumissarjan mukana toimitetut nipat todella ajoneuvomallisi varusteisiin, ja lisää niitä tarvittaessa.
Pidä aina mukana ruuvimeisseli, joka sopii hyvin nippojen ruuveihin, ja pihdit, joilla voit kiristää nipat riittävän tiukalle ilman, että ne tuhoutuvat.
Tarvitaan myös terävät pihdit, joilla lanka voidaan nipistää irti. Parhaiten tämä onnistuu erityisillä Bowden-vaijeripihdeillä, jotka eivät "murskaa" vaijeria, mutta myös hyvä pitkäleukainen vaijerileikkuri tuottaa riittävän voiman - tavalliset lyhyet pihdit tai sivuleikkurit eivät ole kovin tehokkaita.
Kytkinvaijerissa ruuvinippoja tulisi kuitenkin aina käyttää vain hätäkorjausratkaisuna, jotta pääset lähimpään korjaamoon - älä koskaan asenna jarruvaijeria ruuvinipalla, vaan tällaisessa tapauksessa on parempi soittaa vikapalveluun ja hinata ajoneuvo korjaamolle. Kuristin- ja kaasuvaijerit välittävät pieniä voimia, ja niitä voidaan käyttää pysyvästi myös ruuvinipoilla, jos ne on kiinnitetty hyvin. Tässäkin tapauksessa juotetut nipat ovat kuitenkin ammattimaisempia.
Jos kaapeli on vaihdettava, jos valmiita tuotteita ei ole saatavilla, jos niitä ei ole enää saatavilla tai jos tarvitaan eripituinen kaapeli, esim. koska käytetään erilaista ohjaustankoa, Bowden-kaapeli on valmistettava itse. Tämä on suhteellisen helppoa ja edullista toteuttaa metritavarana myytävillä Bowden-kaapelivaipoilla ja -ytimillä sekä erikseen saatavilla olevilla nipoilla ja säätimillä.
Huomioi seuraavat asiat kaapelia kootessasi:
- Bowdenkaapelin "kannessa" on aina oltava jonkin verran välystä, jotta se voi kulkea pienellä kitkalla myös pienillä säteillä. Ohuille kaasu- ja kuristinvaijereille riittää 1 mm:n pelti, paksummat kytkinvaijerit vaativat 1 - 1,5 mm:n pelin.
- Tarkista ensin huolellisesti alkuperäisestä vaijeristasi, minkä kokoisia nippoja tarvitset. Valitettavasti japanilaiset moottoripyörävalmistajat käyttävät toisinaan nippoja, joita ei ole kaupallisesti saatavilla. "Fiksuja" harrastajia tämäkään ei haittaa - he tekevät omat nippamuodot ohuista messinkitangoista, joita saa esimerkiksi rautakaupoista.
- Muista tilata myös päätyhylsyt. Säätimet voidaan usein ottaa vanhasta alkuperäisestä kaapelista.
Uuden Bowden-kaapelin tekemiseen tarvitset myös juotospultin, jossa on vähintään 80 watin teho, tai vielä parempi juotoslampun, pehmeää juotetta, jarrupuhdistusainetta ja juotosnestettä (osta rautakaupasta) ytimen esipuhdistusta varten. Mittaa ensin pituus metrin tarkkuudella alkuperäisen kaapelin tai ajoneuvon asennusasennon mukaan (uusien ohjaustankojen osalta, joissa on vastaava pituuskorjaus).
Bowden-kaapeleiden juottaminen - miten se toimii

Vaihe 1: Leikkaa Bowden-kaapeli pituuteensa
01 - Katkaise Bowden-kaapeli pituuteensa
Juota ensin nippa kaapelin ytimen toiselle puolelle, kytke kaapeli yhteen ja kokeile tarkkaa pituutta ajoneuvon liitäntään. Varmista, että mahdolliset säätimet on ruuvattu takaisin perusasentoonsa ja että esim. moottorin kytkinmato on myös perusasennossa, mutta varaa vaijeriin tarvittava välys (n. 2-3 mm) ja anna ytimen työntyä muutaman millimetrin ulos vielä löysästä nipasta juottamista varten.
Vaijerin kotelon on oltava oikein kiinni säätimissä eikä se saa vahingossa jäädä reunan ulkopuolelle, jotta voit leikata ytimen optimaaliseen pituuteen!

Vaihe 2: Levitä Bowden-kaapelin ydin juotosnippaan
02 - Levitä Bowden-kaapelin ydin juotosnippaan
Tarkista huolellisesti, että toisen nipan juottamisen jälkeen et voi enää korjata jännitystä. Irrota sitten kaapeli ja juota toinen nippa kiinni. Menettele juottamisessa seuraavasti: Puhdista junan pää jarrupuhdistusaineella. Liu'uta nippa auki ja anna ytimen pään työntyä hieman ulos. Kiinnitä nippa ruuvipenkkiin ja levitä ytimen yksittäiset johdot ruuvimeisselillä erilleen niin, että nippaa ei voi enää vetää irti niin helposti - tämä tekee juotosliitoksesta vakaan myöhemmin.

Vaihe 3: Puhdista Bowden-kaapelin pää juotosnipan kanssa juotosnesteessä
03 - Puhdista Bowden-kaapelin pää juotosnipalla juotosnesteessä
Kasta nyt Bowden-kaapelin pää nännin kanssa juotosveteen, jotta se puhdistuu perusteellisesti. Tämä on ainoa tapa, jolla juote voi tarttua, muuten se vierii pois langasta; pelkkä puhdistus jarrupuhdistusaineella tai ohenteella ei riitä!

Vaihe 4: Juotosnippa
04 - Juotosnippa
Kuumenna nippa juotosraudalla/juotospolttimella. Varmista, että sielu ei "pala loppuun", sillä se voi haurastua! Levitä nyt juotetta juotosnippaan ylhäältä päin siten, että ytimen levitetty pää osoittaa alaspäin. Juotos on täydellinen, kun juote valuu hyvin nippaan ja muodostaa pallon levityspäähän.

Vaihe 5: Viilaa juotosliitos sileäksi
05 - Viilaa juotosliitos sileäksi
Anna nipan jäähtyä. Nyt voit tarvittaessa säätää nipan päätä viilalla. Voitele valmis vaijeri perusteellisesti ennen sen asentamista (ks. edellä). Tarkista asennuksen aikana, ettei sovitteessa olevassa vaijerissa ole tarpeetonta kitkaa, joka voisi aiheuttaa ennenaikaista kulumista. Tasoita hankautuneet alueet tarvittaessa viilalla/hiomapaperilla. Varmista myös, että asennusvara on riittävä - jos kaasuvaijeri on säädetty liian tiukalle, se voi tahattomasti vääristää tyhjäkäyntinopeutta tai "repiä" kaasua, kun ohjaustankoa käännetään, liian pieni välys kytkimessä voi aiheuttaa kytkimen luistamisen. Vaijerissa pitäisi olla kytkimen kohdalla 2-3 mm:n välys.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.