Rumpujarrun jarrukenkien vaihtaminen

Moottoripyörien rumpujarrujen huolto vaatii jonkin verran vaivannäköä ja käsityötaitoa. Onneksi jarrukenkiä ei tarvitse vaihtaa kovin usein.

Rumpujarrun jarrukenkien vaihtaminen
Louis How To Videot
HOW TO: Jarrulevyn vaihtaminen
HOW TO: Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä
HOW TO: Vaihda kytkin- ja jarruvipu

Moottoripyörän rumpujarrun jarrukenkien vaihtaminen

Vaikka rumpujarru ei ole yhtä tehokas kuin kuusimäntäisillä jarrusatuloilla varustettu levyjarrujärjestelmä, se on täysin riittävä pienempien moottoripyörien tai chopper- ja matkapyörien takapyörille. Jos takapyörään on asennettu rumpujarru, 20 000-30 000 km:n käyttöikä ei ole harvinaista, kunhan hieman varovaisuutta noudatetaan. Kapseloidun muotonsa ansiosta jarrupalojen kuluminen ei pääse helposti karkaamaan ulos. Toisin kuin levyjarruissa, jarrukenkiin pääsee käsiksi vain irrottamalla takapyörän. Kun takapyörä on irrotettu, jarrupalat voidaan irrottaa muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä.

Varoitus: Jos sinulla on pienintäkään epäilystä taidoistasi, älä työskentele moottoripyöräsi jarrujärjestelmän parissa itse. Pyydä esimerkiksi apua ystävältäsi, joka on perehtynyt aiheeseen, tai jätä tämä työ johonkin erikoistuneeseen korjaamoon.

Valvonnan merkkivalo osoittaa kulumista

Valvonnan merkkivalo osoittaa kulumista

Tarkista kuluminen

Joissakin rumpujarruissa on tarkastusaukko, joka on suljettu pienellä kumitulpalla. Kun kumitulppa on poistettu, päällysteen paksuus näkyy aukon läpi. Vuorauksen tarkka vähimmäispaksuus (mitataan vain ohuimmasta kohdasta liimattu vuori) löytyy korjausohjeista. Nyrkkisääntö on 2 mm. Myös jarruvipuun kiinnitetyn osoittimen muodossa olevat ohjausindikaattorit ovat hyvin yleisiä. Tämä osoittaa merkittyyn kohtaan, joka on korostettu jarrun kannatinlevyssä. Jos osoitin osoittaa merkinnän loppuun, kun jarrupoljinta painetaan, kengät ovat kuluneet ja ne on vaihdettava. Jarrun kunnosta voidaan kuitenkin antaa järkevä lausunto vain, jos takapyörä on irrotettu. Vain tällöin koko jarrupala voidaan todella tutkia ja havaita mahdolliset lasittuneet, öljyiset (esim. viallisista pyöränlaakereista johtuvat) tai halkeilleet jarrupalat. Simplex-jarrun jarrupalat kuluvat rakenteestaan johtuen hieman toiselta puolelta, mikä on aivan normaalia.


Rumpujarrun jarrukenkien vaihtaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Irrota jarrun kannatinlevy

Vaihe 1: Irrota jarrun kannatinlevy

01 - Irrota jarrun kannatinlevy

Kun takapyörä on irrotettu, jarrun kannatinlevy voidaan vetää ulos rummusta. 


Vaihe 2: Irrota vanhat jarrukengät

Vaihe 2: Irrota vanhat jarrukengät

02 - Vanhojen jarrukenkien irrottaminen

Leuat voidaan irrottaa leveällä ruuvimeisselillä. Pidä kuitenkin toinen käsi (käytä hansikkaita) leukojen ja jousien päällä, niin säästyt pitkältä jousien etsimiseltä autotallin lattialta. Jouset voidaan nyt helposti irrottaa vanhoista jarrukengistä. Jos uusien leukojen mukana ei toimiteta jousia, älä koskaan käytä uudelleen ruostuneita, pitkänomaisia (enimmäispituus löytyy korjauskirjasta) tai vaurioituneita jousia! Jos jouset ovat vielä hyvässä kunnossa, puhdista ne kokoamista varten. 


Vaihe 3: Puhdista jarrun kannatinlevy jarrupuhdistusaineella

Vaihe 3: Puhdista jarrun kannatinlevy jarrupuhdistusaineella

03 - Puhdista jarrun kannatinlevy

Jarrurumpu ja jarrujen kannatinlevy on nyt puhdistettava jarrupuhdistusaineella, sillä kuten kaikissa jarruihin tehtävissä töissä, huolellinen puhtaus on välttämätöntä.


Vaihe 4: Tee jarruakseli vapaasti liikkuvaksi ja rasvaa kuparitahnalla

Vaihe 4: Tee jarruakseli vapaasti liikkuvaksi ja rasvaa kuparitahnalla

04 - Tee jarruakseli vapaasti liikkuvaksi

Nyt kun kaikki on puhdasta ja rasvatonta, testaa jarruakselin tasainen käynti. Jos sitä on vaikea kääntää, akseli on irrotettava, puhdistettava ja voideltava. Akselin irrottaminen ei ole suuri ongelma, useimmissa tapauksissa vain jarruvipu on irrotettava, ja akseli voidaan sitten työntää läpi. Ennen vivun irrottamista merkitse vivun sijainti akseliin keskipisteen avulla. 

Puhdistuksen jälkeen akseli voidellaan kevyesti kuparitahnalla ja asetetaan takaisin jarrun kiinnityslevyyn. Kiinnitä nyt vipu takaisin merkittyyn asentoon.


Vaihe 5: Uusien leukojen asentaminen

Vaihe 5: Uusien leukojen asentaminen

05 - Uusien leukojen asentaminen

Levitä ohut kerros kuparitahnaa uusien kenkien kosketuspinnoille vastakappaleen ja jarrunokan kanssa. Kun haluat kiinnittää uudet jarrukengät takaisin jarrun kannatinlevyyn, koukista ensin jouset paikoilleen. Pidä nyt leukoja kireällä kuin V-kirjain ja aseta leuat jarrunokkien ja kiinteän nivelen päälle. Paina nyt V:n ulkoreunoja alaspäin, jolloin mekanismi napsahtaa takaisin paikalleen. Jos tyynyjen pinnoille on päässyt likaa käsistäsi, tyynyjä hierotaan lyhyesti hiomalaikalla. Tämän työvaiheen päätteeksi tarkistetaan lopuksi, että jouset ja leuat ovat kunnolla paikoillaan.


Vaihe 6: Tarkista jarrurumpu, tasoita tarvittaessa hiekkapaperilla

Vaihe 6: Tarkista jarrurumpu, tasoita tarvittaessa hiekkapaperilla

06 - Tarkasta jarrurumpu

Tarkista jarrurumpu vaurioiden varalta, ennen kuin jarrun kannatinlevy ja uudet jarrukengät asetetaan rumpuun. Lievät ruostekertymät ja lasimaiset pinnat voidaan poistaa smirgelillä.

Jos jarrurumpu on pahasti kulunut ja uritettu jarrupalojen alueella, ainoa vaihtoehto on viedä se erikoisliikkeeseen. Tällöin voidaan ammattimaisesti päättää, voidaanko jarrurumpu ruuvata irti vai onko enimmäishalkaisija jo ylitetty. Jos kyseessä on pyörän vanne, pyörän napa voidaan vaihtaa. Jos sinulla on komposiittipyörä, ainoa vaihtoehtosi on ostaa uusi vanne.


Vaihe 7: Aseta lisäliikevara

Vaihe 7: Aseta lisäliikevara

07 - Aseta lisäliikevara

Asenna nyt takapyörä jarruankkurin ja jarrutangon kanssa, kiristä ketju oikein ja kiristä kaikki ruuviliitokset määrätyn momentin mukaisesti. Olemassa olevat yksisuuntaiset nastat, jos ne eivät ole pysyviä nastoja, on vaihdettava. 

Säädä nyt jarru; nyrkkisääntönä tyhjälle kululle on noin 5 mm - 10 mm välys polkimella (katso käsikirja), kunnes jarru kytkeytyy. On tärkeää, että välys on asetettu oikein, sillä muuten jarru reagoi liian myöhään tai saattaa jopa lukkiutua lämmitettäessä. Tämä välys säädetään jarrutangon päässä säätömutterilla. 

Kun säätö on tehty, käännä takapyörää useita kertoja käsin ja varmista, että se pyörii vapaasti (moottoripyörä ylös nostettuna) ja että mikään ei hio. Viimeistele työsi säätämällä jarruvalon kytkin. Jos jarruvalokytkimen lukkomutteri löysätään, jarruvalokytkintä voidaan kääntää. Jarruvalon pitäisi syttyä hieman ennen kuin jarrutuksen vaikutus alkaa.


Varoitus: Ensimmäisten 200 kilometrin aikana on vältettävä voimakkaita jarrutuksia, kun kunnostettua rumpujarrua "ajetaan sisään", mikäli liikennetilanne sen sallii. Uusien jarrupalojen ja jarrurummun on ensin "totuttauduttava" toisiinsa hionnan avulla.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar