Mielenkiintoisia faktoja jarrunesteestä
Jarruneste on moottoripyöräilystä nauttimisen kannalta yhtä tärkeää kuin moottoriöljy ja bensiini - ja vähintään yhtä mielenkiintoista.

Jarruneste perustiedot
Hyvät jarrut ovat moottoripyörällä ajamisen turvallisuuden kannalta olennaisen tärkeitä. Tästä syystä jarrupalojen lisäksi myös hydraulisen jarrujärjestelmän jarruneste on vaihdettava säännöllisesti. Miksi?
Jarruneste perustuu yleensä glykoliin. Tämä neste on kuitenkin hygroskooppinen, eli jopa suljetussa järjestelmässä glykoli imee vettä ajan myötä. Tämän seurauksena kiehumispiste laskee (veden tiedetään höyrystyvän yli 100 °C:n lämpötiloissa). Jarrupalan kitka jarrulevyssä tuottaa kuitenkin jarrutuksen aikana jonkin verran lämpöä, joka siirtyy jarrusatulaan - ajattele vaikka hätäjarrutusta tai alamäkeen ajamista. Jos jarrunesteen vesipitoisuus on liian korkea, siihen voi muodostua höyrykuplia korkeassa lämmössä. Nämä vaimennuskuplat eivät enää pysty kuljettamaan hydrauliikan painetta optimaalisesti - tämän seurauksena jarrupainepiste romahtaa, eli jarrupoljin tai käsivipu antaa periksi, jarrutusvaikutus häviää ja painepiste on taas aistittavissa vasta jonkin aikaa kestäneen pumppauksen jälkeen.
Huomio: Jarrunesteet ovat vaarallista jätettä, eivätkä ne kuulu jäteöljyyn, maahan tai jätevesiin. Palauta siksi käytetty jarruneste jälleenmyyjälle, Louis-myymälään tai ongelmajätteiden keräyspisteeseen! Koska jarruneste syövyttää myös joitakin muoveja, vanha jarruneste kannattaa kaataa alkuperäiseen astiaan. Säilytä avattu jarruneste aina lapsiturvallisessa paikassa, jossa on tiiviisti suljettu kansi, tasaisessa lämpötilassa ja kuivassa paikassa.

Huomio poikkeus: Hydrauliikkaöljy on laitettava tähän.
Tästä syystä on liikenneturvallisuuden kannalta olennaista vaihtaa glykolijarruneste säännöllisesti valmistajan ohjeiden mukaisesti (1-2 vuoden välein). Jos ei enää tiedetä, kuinka kauan jarruneste on ollut järjestelmässä, se voidaan tarkastaa testerillä.
Jos testeriä ei ole käytettävissä, myös värin perusteella voidaan arvioida likimääräisesti jarrunesteen ikä: Uusi glykolijarruneste on väriltään läpinäkyvän keltaista, ja mitä vanhemmaksi se tulee, sitä tummemmalta se näyttää. On parempi korvata läpinäkymätön, likaisenruskea neste. Tämä koskee myös hydraulisen kytkimen hydraulinestettä, joka yleensä täytetään myös DOT 4 -jarrunesteellä, mutta se voi olla myös erityistä hydrauliöljyä! Huomaa nestesäiliön kansi.

Kaikki riippuu DOT-luokasta: eri jarrunesteet.
DOT-luokat
Yhdysvaltain liikenneministeriö (DOT) erottaa seuraavat glykolipohjaisen auton jarrunesteen laatuluokat:
- DOT3: Märkäkiehumispiste n. 140° C DOT
- 4: Märkäkiehumispiste n. 160°
- CDOT 5.1: Märkäkiehumispiste n. 180°
- Racing Formula: Vielä korkeampi märkäkiehumispiste (eri valmistajat ilmoittavat luvut hiukan eri tavoin).
DOT 4 on ylivoimaisesti eniten käytetty glykolipohjainen hydraulineste autoteollisuudessa; heikompilaatuista DOT 3 -nestettä ei nykyään juurikaan käytetä. Edellä mainittuja jarrunesteitä voidaan sekoittaa keskenään, joten jos haluat vaihtaa esimerkiksi DOT 4:stä laadukkaampaan DOT 5.1:een (ei DOT 5!), voit tehdä niin Jos haluat vaihtaa nesteen, järjestelmää ei välttämättä tarvitse huuhdella kokonaan, vaikka se tietysti antaa parhaan vaikutuksen. DOT 3 voidaan yleensä korvata DOT 4:llä, mutta klassisten autojen alalla on joskus oltava varovainen, koska DOT 4 on hieman aggressiivisempi kumiosiin nähden kuin DOT 3 (jos olet epävarma, kysy klassisten autojen asiantuntijalta).
Kaikki glykolipohjaiset jarrunesteet ovat myrkyllisiä ja vahingoittavat materiaaleja, kuten maalia, muovia ja joitakin kumityyppejä. Myös metallipinnat voivat joutua hyökkäyksen kohteeksi. Ole siksi varovainen jarrunesteen kanssa työskennellessäsi ja pyyhi mahdolliset pisarat tai roiskunut neste välittömästi pois ja huuhtele vedellä.
Edellä mainittujen glykolipohjaisten hydraulinesteiden lisäksi kaupallisesti on saatavilla myös DOT 5 (ei 5.1!) -jarrunestettä. Sitä valmistetaan silikonipohjaisesti ja sitä käytetään pääasiassa lukuisissa Harley-Davidson- ja Buell-ajoneuvoissa. Sitä ei saa missään tapauksessa sekoittaa aiemmin mainittujen nesteiden kanssa (hiutaleiden muodostuminen, järjestelmän tukkeutuminen).
Silikonijarruneste ei ole hygroskooppista, joten sitä voidaan jättää järjestelmään pidemmäksi aikaa (ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaan). DOT 3- tai DOT 4 -jarrujärjestelmän muuntaminen DOT 5 -jarrujärjestelmäksi olisi mahdollista vasta koko hydraulijärjestelmän sisäisen puhdistuksen jälkeen, ja ajoneuvon tai jarrujen valmistajan olisi myös annettava hyväksyntä.
Huomaa: Silikonipohjainen jarruneste ei vaikuta materiaaleihin, mutta se on erittäin myrkyllistä. Pese aina kätesi jarrunesteen kanssa työskentelyn jälkeen ja varmista, että neste ei pääse vääriin käsiin.

Lue määrätty jarrunesteen määrä korkista
Yleensä valmistajan ilmoittama neste löytyy jarrunestesäiliön alkuperäisestä korkista. Muussa tapauksessa on tutustuttava huolto-oppaaseen tai otettava yhteys valtuutettuun jälleenmyyjään.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.