Mielenkiintoisia faktoja jarrusatuloista
Kaikki jarrut eivät ole samanlaisia. Moottoripyöräsuunnittelijat keksivät aina uusia pysäyttimiä.

Kelluva satula vs. kiinteä satula
Levyjarrut ovat nykyään hidastustekniikan huippuluokkaa. Toki, kaikki tietävät sen. Mutta tiedätkö, minkä tyyppiset levyjarrut on asennettu pyörääsi? Suunnittelussa on todellakin suuria eroja, erityisesti jarrusatuloiden tai jarrusatuloiden rakenteen osalta.
- Kelluvan jarrusatulan jarrut tunnistaa siitä, että jarrujen männät sijaitsevat vain ulkopuolella
- Kelluvat jarrusatulat voivat toimia myös yksiosaisilla jarrulevyillä
- Kiinteän jarrusatulan jarruissa on aina kaksi jarrumäntää vastakkain
- Kiinteän jarrusatulan jarruissa on yleensä jarrulevyt, jotka on asennettu niin sanottuihin kelluviin jarruihin
Jarrusatulatyypit
Levyjarrujen suunnittelun perusongelmana on tarve tarttua levyyn yhtä paljon molemmilta puolilta. Tätä varten levyn ja tyynyjen on jatkuvasti sopeuduttava toisiinsa. Suunnittelijat saavuttavat tämän joustavuuden "kelluttamalla" joko levyä tai satulaa, eli sallimalla komponentin sivuttaisen liikkumisen (muutama millimetrin kymmenesosa). Tätä kutsutaan kelluvaksi jarrusatulaksi, jossa on kiinteä levy tai kiinteäksi jarrusatulaksi, jossa on kelluva levy.
Mutta: Ei sääntöä ilman poikkeusta! Joissakin malleissa jarrusatula ja -levy on asennettu kiinteästi, erityisesti suhteellisen kevyesti kuormitetuissa takajarruissa.
Kelluvia jarrusatuloita on edelleen usein pienemmissä ja tehottomammissa moottoripyörissä. Suuremman suorituskykynsä vuoksi kiinteät satulat ovat vakiovarusteena tehokkaissa ja raskaissa koneissa.

Kelluvan jarrusatulan jarrut tunnistaa siitä, että jarrumännät sijaitsevat vain ulkopuolella

Kelluvat jarrusatulat, joissa on yksiosaiset jarrulevyt

Kiinteät jarrusatulat, joissa on kaksi vastakkaista jarrumäntää

Kiinteän jarrusatulan jarruissa on yleensä jarrulevyt, jotka on asennettu niin sanottuihin kellukkeisiin

High-tech lähes 50 vuotta sitten: Yksimäntäinen kelluva jarrusatula Kawasaki Z 900:ssa
Painotuote: Jarrumäntä

Piirustus: Piirustus: yksimäntäinen kelluva jarrusatula Kawasaki Z 900:ssa
Jarrupalan on päästävä jollakin tavalla levylle. Kaikissa nykyaikaisissa jarrujärjestelmissä tarvittava paine muodostuu hydraulisesti: Jarruvivusta hydraulilinjan kautta jarrumäntään. Periaatteessa yksi jarrumäntä riittää. Lähes kaikissa nykyaikaisissa etulevyjarruissa on kuitenkin kahdesta kuuteen tai jopa kahdeksaan tällaista paineentekijää. Koska: Useampi mäntä mahdollistaa suuremmat (tai useamman yksittäisen) jarrupalat, mikä tarkoittaa parempaa paineen jakautumista ja suurempaa jarrutustehoa.
(Piirustus: Tiivistys- tai kiristysrenkaalla ei ole turhaan kahta nimitystä. Tämä johtuu siitä, että se ei ainoastaan pidä jarrunestettä järjestelmässä, vaan myös vetää jarrumännän takaisin alkuasentoon, kun jarru vapautetaan)

Paljon auttaa paljon: Kuusimäntäinen kiinteä jarrusatula Suzuki GSX 1400:ssa

Yamaha oli yksi ensimmäisistä valmistajista, jotka käyttivät monobloc-satuloita massatuotannossa
Satulan kestävä: kaksiosainen vs. yksiosainen
Alun perin kiinteä satula koostui kahdesta yhteen pultatusta puolikkaasta. Suuntaus on nyt kohti yksiosaisia valettuja satuloita (monoblock). Tarkoituksena on estää satulaa levittymästä jarrutettaessa. Tämä heikentää sekä jarrutustehoa että painepisteen ja modulaation tuntumaa.

Erittäin suosittuja: radiaalisesti nivelletyt levyjarrut – myös tavallisissa maantiepyörissä.
Linkitys: säteittäinen ratkaisu
Valmistajat ovat jo muutaman vuoden ajan asentaneet yhä useammin radiaalisesti nivellettyjä jarrusatuloita. Idea on peräisin moottoriurheilusta. Hieno homma. Etäisyyttä pyörän akseliin voidaan muuttaa melko helposti välikappaleiden avulla. Näin jarru voidaan sovittaa eri levyjen halkaisijoille.

Takapyörän käyttöön riittävät täysin yksinkertaiset kelluvat jarrusatulajarrut
Yksinkertaisesti ja selkeästi: Takajarru
Koska leijonanosa jarrutusvoimasta menee joka tapauksessa etupyörälle - tiedättehän: dynaaminen akselikuorman siirto - takapyörässä käytetään suhteellisen yksinkertaisia jarruja. Sen lisäksi, että jarrulevyt ovat huomattavasti pienemmät, jarrusatulat ovat yleensä kelluvia, joissa on yksi tai kaksi mäntää.

Tunnistettavissa toisesta hydraulilinjasta: kiinteä jarrujärjestelmä.
Integroidut jarrujärjestelmät
Useimmissa tapauksissa etu- ja takajarrut ovat täysin erillisiä järjestelmiä. Muutamissa malleissa, esimerkiksi Moto Guzzin ja Hondan malleissa, molemmat jarrut on yhdistetty niin sanotuiksi integroiduiksi jarrujärjestelmiksi. Valmistajan filosofiasta riippuen joko takajarrua ohjataan käsivivulla tai etujarrua jarrupolkimella.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.