Muunna säädettäviksi CNC-kädensijoiksi 

Moottoripyörän jarru- ja kytkinvivut on voitava säätää tarkasti kuljettajan käsien mukaan. Muuntaminen tekee sen mahdolliseksi.

HOW TO: Vaihda kytkin- ja jarruvipu
Louis How To Videot
Näin voitelet SINUN Bowden-kaapelisi!

Varoitus: Koska käsivipujen moitteeton toiminta on ratkaisevan tärkeää ajoturvallisuuden kannalta ja koska esimerkiksi jarruvivun jumiutumisella voi olla kohtalokkaita seurauksia tieliikenteessä, huolellinen työskentely on välttämätöntä ja edellyttää yksittäisten osien toiminnan ymmärtämistä. Jos sinulla ei ole tätä, sinun on ehdottomasti jätettävä asennus erikoisliikkeen tehtäväksi. 

Moottoripyörän CNC-käsivivun muuntaminen

Tarkasti jyrsityt, korkealaatuiset anodisoidut CNC-käsivivut antavat jokaiselle nykyaikaiselle moottoripyörälle ylellisen ilmeen ja erottavat sen sarjasta. Ne luovat erehtymättömän visuaalisen korostuksen kuljettajan näkökenttään, ja niitä voidaan säätää useita kertoja ohjaustangon etäisyydellä, jotta ne voidaan mukauttaa optimaalisesti yksilölliseen käden kokoon. Tätä arvostavat erityisesti pienikätiset kuljettajat, joilla on usein ongelmia alkuperäisten vipujen kanssa. Niistä on saatavana myös terävä, lyhyt versio erityisen urheilullisille ja kunnianhimoisille lentäjille. Muoto tukee hyvin annosteltua käsivoiman siirtoa jarrujärjestelmään.

Huomaa: Jos moottoripyörässä on hydraulinen kytkin, kytkinvipu on asennettu kuten hydraulinen jarruvipu.

Useimpien moottoripyörien CNC-koneistettujen käsivipujen muuntaminen CNC-koneistetuiksi onnistuu melko helposti myös harrastajamekaanikoilta, jos heillä on hylsykotelo, jossa on hyviä hylsyjä ja sopivia ruuvimeisseleitä. Lisäksi tarvitaan jonkin verran rasvaa liikkuvien osien voiteluun.


CNC-käsivivun muuntaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Vapauta ja irrota kytkinvaijeri

Vaihe 1: Vapauta ja irrota kytkinvaijeri 

01 - Vapauta ja irrota kytkinvaijeri

Ennen kytkinvivun irrottamista kytkinvaijeri on vapautettava ja irrotettava. Kytkinvivussa on oltava hieman välystä, jotta kytkin ei luista ja erottuu silti täydellisesti. Kuljettaja tottuu usein hänelle optimaaliseen kytkimen toimintaan ja on siksi tyytyväinen, jos kytkimen toiminta on muuntamisen jälkeen sama kuin ennenkin. Välys on parasta mitata mittasarjalla ennen vaijerin säätölaitteen kääntämistä taaksepäin, kunnes vaijeri voidaan irrottaa. Irrottaminen on mahdollista vain, jos säätöpyörän ura, säätölaite ja liitin ovat kohdakkain.


Vaihe 2: Kuva 1: Irrota kytkinvaijeri hieman voimalla

Vaihe 2: Kuva 1: Irrota kytkinvaijeri hieman voimalla 

02 - Irrota kytkinvaijeri

Useimmissa tapauksissa tarvitaan jonkin verran voimaa (vedä vivusta, tartu Bowden-kaapeliin tukevasti toisella kädellä, vedä päätyholkki ulos säätimestä samalla kun vapautat vivun hitaasti ja irrotat kaapelin säätimestä). Joskus irrottaminen helpottuu, jos vivun laakeripultti ruuvataan irti etukäteen. 

Vaihe 2: Kuva 2: Nollaa mahdollisesti moottorin Bowden-kaapeli hieman uudelleen

Vaihe 2: Kuva 2: Nollaa mahdollisesti moottorin Bowden-kaapeli hieman uudelleen

Muussa tapauksessa myös Bowden-kaapelin tai moottorin pitkää säätölaitetta on hieman nollattava. Vivun laakeriruuvin löysäämiseksi esimerkkikoneen kytkimen kytkin oli ensin irrotettava, koska se sijaitsee hyvin lähellä lukkomutteria. Vanha vipu ja sen laakeri voidaan nyt irrottaa. Sovitteen ja vivun välissä saattaa olla ohut välikiekko, joka tasoittaa välystä - älä kadota sitä. 


Vaihe 3: Tarkista, onko pitkä holkki mahdollisesti vaihdettava

Vaihe 3: Tarkista, onko pitkä holkki mahdollisesti vaihdettava

03 - Tarkista pitkä holkki

Tarkista ennen uuden vivun asentamista, onko laakeriholkki säilytettävä, kuten meidän tapauksessamme. Puhdista ja rasvaa ne hyvin ennen niiden asentamista uuteen vipuun.


Vaihe 4: Puhdista, voitele ja kiinnitä kytkinvaijeri

Vaihe 4: Puhdista, voitele ja kiinnitä kytkinvaijeri

04 - Puhdista kytkinvaijeri

Levitä myös hieman rasvaa sovittimen kosketuskohtien ylä- ja alapuolelle, jotta uusi vipu "liukuu" hyvin ja kuluu mahdollisimman vähän. Myös kytkinvaijerin pää puhdistetaan ja voidellaan uudelleen ennen kuin se kytketään uuteen vipuun. Uusi vipu voidaan nyt työntää sovitteeseen (välialuslevyn kanssa, jos sellainen on käytettävissä) ja laakeripultti ruuvata uudelleen tiukalle - tämä on tehtävä tunteella, vipu ei saa koskaan jumiutua; jos mutteri on mukana, sen on aina oltava itselukittuva.

Jos kytkinvaihde on purettu, se asetetaan takaisin paikalleen. On huolehdittava siitä, että liikkuva työntötappi (yleensä muovia) ei vahingoitu tai puristu. Vedä Bowden-kaapeli hieman voimaa käyttäen ulos mustasta suojuksesta (voit tarvittaessa tukea kaapelin hopeista päätyhylsyä säätöpyörään) ja koukista kaapeli säätölaitteeseen.


Vaihe 5: Säädä kytkimen välys, kuten aiemmin on mitattu

Vaihe 5: Säädä kytkimen välys, kuten aiemmin on mitattu

05 - Säädä kytkimen välys

Säädä nyt kytkimen välys aiemmin mitatulla tavalla. Vivun reunan ja kiinnikkeen välinen tavanomainen välys on noin 3 mm. Lopuksi vivun ja ohjaustangon välinen etäisyys säädetään niin, että siitä on helppo pitää kiinni ajoasennossa. Tarkista kaikki toiminnot uudelleen ennen kuin käynnistät moottoripyörän uudelleen: Toimiiko kytkin kunnolla? Toimiiko kytkimen kytkin? Liikkuuko kytkin tasaisesti, jumiutuuko se vai eikö vipu kolise?


Vaihe 6: Vivun asennus laakeriruuvin ja laakeriholkin avulla

Vaihe 6: Vivun asennus laakeriruuvin ja laakeriholkin avulla

06 - Jarruvivun muuntaminen

Koska hydraulisessa jarruvivussa ei ole säädettävää vaijeria, se voidaan vaihtaa nopeammin. On erityisen tärkeää varmistaa, että jarru toimii kunnolla!

Kierrä ensin laakeripultti irti. Sitä voi pitää paikallaan lukkomutterin lisäksi myös sovitteessa oleva lisäkierre. Kun irrotat vipua sovitteesta, tarkista, onko siinä ohut välilevy, joka estää kolinaa - älä kadota sitä. Jos laakeriholkki on otettava alkuperäisestä vivusta, se puhdistetaan perusteellisesti. Voitele hieman holkkia ja laakeripulttia, myös uuden vivun kohtaa, joka käyttää jarrusovitteessa olevaa mäntää (nokka), sekä vivun ylä- ja alapuolella olevia sovitteen kosketuspisteitä.


Vaihe 7: Kiinnitä huomiota jarruvalokytkimen painetappiin

Vaihe 7: Kiinnitä huomiota jarruvalokytkimen painetappiin

07 - Huomaa jarruvalokytkimen painetappi

Joissakin malleissa nokassa on säätöruuvi, jolla voidaan säätää pieni välys, jotta vipu ei paina mäntää pysyvästi (esim. BMW). Kun asennat uuden vivun sovitteeseen, kiinnitä huomiota myös jarruvalokytkimen painetappiin. Jos se juuttuu, se voi vaurioitua ja itse jarruvipu voi myös lukkiutua! Ole siis hyvin varovainen!


Vaihe 8: Säädä vivun asento ohjaustangon säätölaitteeseen

Vaihe 8: Säädä vivun asento ohjaustangon säätölaitteeseen

08 - Säädä vivun asento

Kun uusi vipu on kiristetty tuntumanvaraisesti ja sitä jumiuttamatta, vivun etäisyys ohjaustankoon säädetään säätölaitteella niin, että kuljettaja voi käyttää jarrua optimaalisesti pyörän päällä istuessaan. Tarkista jarrun toiminta uudella vivulla, ennen kuin pyörä lähtee takaisin liikenteeseen: Käykö se jouhevasti, mutta ei ränsistyneesti? Onko männässä pieni välys, jotta mäntä ei kuormitu pysyvästi? Toimiiko jarruvalojen kytkin oikein?



Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar