Tee omat paperiset tiivisteet

Valtuutetulla jälleenmyyjällä ei voi aina olla varastossa kaikkia tiivisteitä jokaiseen moottoripyörään. Onneksi monet tiivisteet on helppo tehdä itse (lukuun ottamatta esimerkiksi sylinterin pään tiivistettä).

Miten teet omat tiivisteet | HOW TO

Moottoripyörien moottoreiden tiivisteet

Älä anna matkasi mennä pilalle, jos vain pieni paperitiiviste ei toimi. Valtuutetulla jälleenmyyjällä ei voi aina olla varastossa kaikkia tiivisteitä jokaiseen moottoripyörään. Onneksi monet tiivisteet on helppo tehdä itse (paitsi esimerkiksi sylinterin pään tiiviste), eikä vain hätätilanteissa.

Alle puolessa tunnissa voit tehdä tarvitsemasi tiivisteen ja säästää paljon rahaa. Jos sinulla on esimerkiksi Elring-tiivisteiden korjaussarja tai tiivistysteippi, sinulla ei ole ongelmia edes sunnuntaina. Korjaussarja on erittäin käytännöllinen, koska se sisältää neljä erilaista tiivistemateriaalia kaikille lämpötila-alueille.

Valikoima tiivistyskaapimia, mustetyyny tai värisuihke ja muutama lyöntipistooli, ja sinulla on kaikki tarvitsemasi erikoistyökalut. On tärkeää varmistaa, että käytetään samantyyppistä tiivistepaperia ja että myös tiivisteen paksuuden on oltava sama. Muista siis: Siellä, missä oli paperitiiviste, pitäisi olla samanpaksuinen paperitiiviste. Jos esimerkiksi käytät liian paksua tiivistettä öljypohjan tiivistämiseen, näytetty öljytaso ei ole enää oikea ja öljyä täytetään liikaa.

Kaikki reiät on tehtävä myös uuteen tiivisteeseen, vaikka sen tarkoitus ei olisi heti ilmeinen. Tiivisteessä olevaa reikää ei aina ole tarkoitettu ruuvia varten, vaan se voi olla myös tarkoitettu öljykanavaa varten.


Tiivisteiden tekeminen - näin se toimii

Vaihe 1: Poista tiivistejäämät jättämättä mitään jäämiä

Vaihe 1: Poista tiivistejäämät jättämättä mitään jäämiä

01 - Valmistaudu huolellisesti

Kannen on oltava täysin puhdas ja rasvaton. Tiivisteen jäämät poistetaan jäämiä jättämättä kaapimella (sitkeät jäämät voidaan poistaa tiivisteenpoistoaineella). Procycle-jarrupuhdistusaine varmistaa rasvattoman tiivistepinnan.


Vaihe 2: Luo jäljennös mustetyynyllä tai värisuihkulla

Vaihe 2: Luo jäljennös mustetyynyllä tai värisuihkulla

02 - Luo jälki

Kannen tiivistyspinnan pitäisi nyt heijastua tiivistyspaperin päälle. Voit käyttää vain kahta menetelmää: Ensimmäistä käytetään, kun vanhaa tiivistettä ei enää ole tai se on vain osittain jäljellä. Kannen tiivistyspinta värjätään väritystyynyllä. Paina nyt kansi tiukasti kiinni tiivistepaperiin ilman, että se liukuu sivuttain. Uusi tiiviste leikataan värillisestä pinnasta.

Toista menetelmää käytetään, jos tiiviste on yhtä hyvä kuin ehjä. Jos tiiviste on esimerkiksi repeytynyt kolmeen osaan, se yksinkertaisesti liimataan takaisin yhteen teipillä. Aseta sitten rekonstruoitu tiiviste tiivistepaperin päälle ja suihkuta siihen ohut maalikerros. Muutaman minuutin kuluttua vanha tiiviste nostetaan pois ja uuden tiivisteen ääriviivat tulevat näkyviin.


Vaihe 3: Rei'itä hieman ruuvin halkaisijaa suuremmat reiät

Vaihe 3: Rei'itä hieman ruuvin halkaisijaa suuremmat reiät

03 - Reikien puhkaisu

Ennen kuin leikkaat uuden tiivisteen saksilla, reiät on ensin rei'itettävä. Ruuvien ja porausreikien reiät on parasta rei'ittää sopivalla rei'ittäjällä (esim. rei'ityssarjalla). Huomaa, että ruuvien reikien on oltava hieman suuremmat kuin ruuvien halkaisija, muuten tiiviste vaurioituu, kun ruuvit työnnetään kanteen. Alustaksi sopii erinomaisesti pehmeä puupala. Iskemällä vasaralla lävistimeen syntyy tarkasti pyöreä reikä, joka estää tiivistettä repeämästä epätasaisuuksien vuoksi.


Vaihe 4: Leikkaa tiiviste puhtaaksi saksilla

Vaihe 4: Leikkaa tiiviste puhtaaksi saksilla

04 - Leikkaa tiiviste pois

Leikkaa nyt tiiviste siististi pois saksilla. Jos olet vahingossa leikannut tiivisteen väärään kohtaan, tee uusi, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä.


Vaihe 5: Tarkista sovitustarkkuus ja reikien lukumäärä

Vaihe 5: Tarkista sovitustarkkuus ja reikien lukumäärä

05 - Tarkista sovitustarkkuus

Lopuksi tarkistetaan sovitustarkkuus ja reikien lukumäärä.


Huomaa: Ole varovainen käsitellessäsi tiivistysainetta ja levitä sitä vain ohuesti. Liian suuri määrä tiivistysainetta voi aiheuttaa suuria vaurioita: Kun korkki kiristetään, ylimääräinen tiiviste ei ainoastaan paisu ulospäin vaan myös moottorin sisätiloihin ja öljykiertoon. Pienet öljyreiät voivat tukkeutua, mikä voi johtaa moottorivaurioon. Eri lämpötila-alueita ja sovelluksia varten on olemassa erilaisia tiivisteitä.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar