Momenttiavaimen perustiedot

Momenttiavaimet takaavat turvallisuuden ja suojaavat moottoripyörän pultteja, muttereita ja kierteitä.

Käytä momenttiavainta OIKEIN

Perustiedot ja soveltaminen

Joka haluaa rassata moottoripyöräänsä, ei voi välttää aihetta ”momenttiavain”. Tämä johtuu siitä, että monet koneen ruuviliitokset on kiristettävä tarkasti määritellyllä voimalla. Liian suuri voima voi repiä ruuvin irti tai tuhota kierteen. Liian pieni voima aiheuttaisi vakavan turvallisuusriskin esimerkiksi akselimutterien tai jarrusatulan pulttien kohdalla.

Oikein käytettynä momenttiavain varmistaa tarkan kiristysmomentin ja siten optimaalisen puristusvoiman pultin ja kierteiden välille

.
Kiristysmomentin laskeminen

Kiristysmomentin laskeminen

Kiristysmomentin laskeminen

Muuten

: Kiristysmomentti (M ) lasketaan vivun liikesäteen (r) ja kohdistuvan voiman (F) avulla.

Ajoneuvojen ruuviliitoksia varten valmistajat määrittelevät erityisiä kiristysmomentteja, joiden tarkat arvot löytyvät korjaamon käsikirjasta tai moottoripyörän käyttöohjeista. Näitä ovat esimerkiksi akselin mutterit, öljyn tyhjennystulppa, jarrusatulan pultit, haarukkasillan pultit, sylinterin pään pultit ja erilaiset moottoripultit. Näiden eritelmien ylittäminen voi johtaa komponentin muodonmuutokseen, komponentin vääntymiseen, tiivistepinnan vääntymiseen, kierteestä irtoamiseen tai ruuvin irtoamiseen.

Lisäksi vakioruuveille on olemassa yleisesti sovellettavat vakiokiristysmomentit, jotka riippuvat kierteiden halkaisijasta, kierteiden noususta, materiaalista ja laatuluokasta. Niitä voidaan käyttää ohjeena, jos ruuviliitokselle ei ole muita eritelmiä. Tällaiset arvot löytyvät esimerkiksi Internetistä, metalli- tai autotekniikan teknisestä kirjasta tai taulukkokirjasta ja otteita mekaanikon vinkistämme Ruuvit perustiedot".


5 kuolemansyntiä momenttiavainten käsittelyssä

  • ÄLÄ: Jätä momenttiavain asetetulle arvolle työn jälkeen, muuten jousi kuluu.
  • ÄLÄ: Käännä momenttiavainta yli asteikon arvojen, muuten jousi kuluu
  • ÄLÄ KOSKAAN: Kytke kardaaninivelet tai jatkeet toisiinsa, sillä tämä vääristää vapautusmomenttia.
  • ÄLÄ: Pura momenttiavainta, sillä se vääristää kalibroituja arvoja.
  • ÄLÄ: Käytä momenttiavainta kireiden ruuvien löysäämiseen, sillä se aiheuttaa vahinkoa. Kalibroidut arvot voivat muuttua.

Momenttiavainten tyypit

Momenttiavaimet toimivat eri toimintaperiaatteiden mukaisesti. Erotetaan toisistaan "ilmoittavat" ja "laukaisevat" momenttiavaimet.

Ilmoittava momenttiavain

Ilmoittava momenttiavain

Ilmoittava momenttiavain

Yksinkertaisin ja edullisin muoto perustuu vääntösauvaan, jonka kierto kiinteän sauvan suhteen osoittaa arvon asteikolla tai mittakellolla. Näppäintä kääntäessäsi sinun on seurattava tarkkaan osoittimen arvoa ja pysäytettävä heti, kun asetettu arvo saavutetaan.

Vapauttava momenttiavain

Vapauttava momenttiavain

Vapauttava momenttiavain

Näissä momenttiavaimissa tavoitearvo on asetettava ennen käyttöä. Signaali käynnistyy, kun asetusarvo saavutetaan. Käytössä on ääni- tai tuntosignaaleja ("naksahdus"-näppäin). Signaali voi kuitenkin olla myös liukuva ("slipper") tai taipuva ("bend" -avain) tai se voidaan näyttää näytöllä.

Yleisimmät momenttiavaimet ovat "naksahdusavaimia", minkä vuoksi kuvaamme jäljempänä juuri tämäntyyppisiä avaimia ja niiden käyttöä.


Oikea avainkoko

Momenttiavaimia on saatavana eri kokoisina eri kiristysmomenttialueille. Moottoripyörissä useimmat kiristysmomentin arvot ovat 3 Nm:n ja 200 Nm:n välillä. Mikään momenttiavain ei kuitenkaan kata tätä suurta vääntöaluetta kokonaan. Sen vuoksi tarvitaan erikokoisia avaimia sovelluksesta riippuen. Moottoripyörän käyttöohjeet voivat auttaa sinua tekemään oikean valinnan. Sieltä löytyvät yleensä taulukot, joissa ilmoitetaan määrätyt kiristysmomentit.

Käytännön vinkki*

Suurella avaimella, esim. 20-110 Nm, vapautuminen alemmalla asteikkoalueella, eli 20-30 Nm:n kohdalla, on vain hieman havaittavissa, mikä edellyttää tiettyä keskittymistä. Jos haluat sulkea pois virheet, on parempi käyttää seuraavaksi pienempää avainta (esim. 6-30 Nm), koska vapautussignaali on tällöin selvempi.

Käyttö

Momenttiavaimella työskentely vaatii huolellisuutta ja hieman harjoittelua ja perehtymistä. On parasta noudattaa seuraavia vinkkejä. Nämä ohjeet koskevat "Knack"-avaimia.

*Muuten: Louisin momenttiavaimien valikoima ulottuu tarkasti 3-210 Nm:n välille.


Momenttiavaimen asettaminen - näin se tehdään

Vaihe 1, kuva 1: Asetus on 40 Nm

Vaihe 1, kuva 1: Asetus on 40 Nm

 01 - Aseta tavoitearvo momenttiavaimelle

Etsi ensin kiristettävän pultin kiristysmomentti korjaamokäsikirjasta tai käyttöohjeista. Lukitse sitten kahvan päässä oleva varmistin. Arvo voidaan nyt asettaa seuraavasti kääntämällä kahvaa.

Ensimmäinen esimerkki: Ruuvi on kiristettävä 40 Nm:iin. Käännä kiertokahvaa, kunnes nolla-asennossa oleva vertailureuna on täsmälleen linjassa asteikon 40-viivan kanssa.

Vaihe 1, kuva 2: Asetus on 44 Nm

Vaihe 1, kuva 2: Asetus on 44 Nm

Toinen esimerkki: Ruuvi on kiristettävä 44 Nm:iin. Käännä kiertokahvaa, kunnes nolla-asennossa oleva vertailureuna on täsmälleen linjassa asteikon 40-viivan kanssa. Jatka nyt kahvan kääntämistä, kunnes kääntökahvan asento 4 on linjassa asteikon pystysuoran viivan kanssa.

Työnnä lopuksi kahvan päässä oleva varmistin takaisin lukitusasentoon. Momenttiavain on nyt käyttövalmis.


Vaihe 2: Vedä hitaasti ja tasaisesti, kunnes vapautussignaali annetaan

Vaihe 2: Vedä hitaasti ja tasaisesti, kunnes vapautussignaali annetaan

 02 - Kiristä ruuviliitos

Ruuviliitäntä, jota aiemmin kiristettiin hieman käsin, voidaan nyt kiristää momenttiavaimella. Aseta momenttiavain sopivalla lisälaitteella (hylsy- tai bittiavain) ruuvin päälle ja vedä vipuvarren kahvasta tasaisella, jatkuvalla voimalla.

Kun säädetty kiristysmomentti on saavutettu, siitä ilmoitetaan tuntuvalla pienellä tärähdyksellä ja samanaikaisella "napsahtavalla" äänellä. Kiinnitä erityistä huomiota tähän avaimen laukaisuun! Älä kiristä enempää, muuten ylität asetetun kiristysmomentin. 

Huomaa:: Sinun on lopetettava voiman käyttö itse signaalin jälkeen, avain ei tee sitä itse! 

Jos tuntuu, että ruuvi ei kestä kiristysmomenttia, tuntuu "pehmeältä" tai vastaavalta, lopeta sen kiristäminen välittömästi. Kierre on todennäköisesti viallinen tai ruuvin materiaali on yksinkertaisesti liian pehmeää. Tarkista osat, ennen kuin kierre katkeaa ja ruuvi on vaikea irrottaa.

Osissa, joissa on useita rinnakkaisia ruuviliitoksia, esim. sylinterinpäissä, ruuvit kiristetään vaiheittain: ensin kaikki pienellä kiristysmomentilla, sitten keskinkertaisella momentilla ja vasta kolmannessa vaiheessa lopullisella arvolla. Näin työkappale kiristetään tasaisesti ja estetään sen vääntyminen tai rikkoutuminen.

On myös huomattava, että jotkin osat, joissa on useita ruuviliitoksia, on kiristettävä tietyssä järjestyksessä, esim. ristikkäin tai sisältä ulospäin. Työskentele tässä tapauksessa aina valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Kun momenttiavain on tehnyt tehtävänsä, avaa sen lukitus ja käännä säätövartta takaisin, kunnes asteikon pienimmän numeroarvon omaava reuna on kohdistettu, mutta ei enempää. Vain tässä asennossa momenttiavaimen sisällä oleva jousi on rentona. Jatkuva kuormitus, olipa se sitten veto- tai puristusjousi, kuluttaa jousen ja heikentää pysyvästi näytön tarkkuutta. 


Lisätyöt ja hoitovinkit

  • Ennen kuin käytät avainta ajoneuvossasi ensimmäistä kertaa, kokeile sitä johonkin epäherkkään esineeseen tutustuaksesi mekanismiin. Totuttele vapautussignaaliin eri kiristysmomenttien yhteydessä ja varmista, että työkalu toimii oikein.
  • Älä käytä momenttiavaimella työskennellessäsi nivelakselilla varustettuja jatkeita, sillä ne voivat vääristää kiristysmomenttia. 
  • Älä käytä momenttiavainta vipuna löysätessäsi tiukkoja ruuviliitoksia. Se ei ole vapautustyökalu! Muussa tapauksessa momenttiavaimen kalibrointiarvot voivat mennä vinoon.
  • Monet momenttiavaimet eivät sovellu vasenkierteisten pulttien kiristämiseen. Tarkista tämä tarvittaessa käyttöohjeista.
  • Momenttiavaimet puhdistetaan liinalla ja tarvittaessa metalliosiin lisätään hieman hienoa öljyä. Ulkoiset metalliosat voidaan myös suojata korroosiolta korroosionestosuihkeella. Älä missään tapauksessa pura momenttiavainta puhdistusta varten tai upota sitä puhdistusliuokseen. 
  • Valmistaja on voidellut momenttiavaimen mekaniikan riittävästi. Jos momenttiavainta ei ole käytetty pitkään aikaan, käytä kiertokahvaa useita kertoja. Tämän jälkeen voiteluaine jakautuu uudelleen mekanismissa.
  • Käsittele momenttiavainta varoen, älä pudota sitä äläkä säilytä sitä kosteassa ympäristössä.

Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar