Vaihda haarukan tiivisteet

Jos tukivarret ovat pesusta ja kiillotuksesta huolimatta öljyiset ja likaiset jo muutaman kilometrin jälkeen, syynä ovat kuluneet haarukan tiivisterenkaat (joita usein kutsutaan myös simmer-renkaiksi).

Vaihda haarukan tiivisteet

Moottoripyörän haarukan tiivisterenkaiden vaihtaminen

Vain kaksi kumirengasta, mutta niin tärkeitä: Jos tukivarret ovat pesusta ja kiillotuksesta huolimatta öljyiset ja likaiset jo muutaman kilometrin jälkeen, syynä ovat kuluneet haarukan tiivisterenkaat. Epäpuhdas tukipylväs on pienempi paha, mutta huonosti toimiva vaimennin vahingoittaa tienpitoa ja on pahin mahdollinen: Vuotava öljy voi valua jarrujärjestelmän yli ja tehdä siitä toimintakelvottoman. Kun haarukan tiivisterenkaat on vaihdettava, ne on aina vaihdettava molemmille puolille.


Haarukan tiivisterenkaiden vaihtaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Löysää tiivistystulppa

Vaihe 1: Löysää tiivistystulppa

01 - Irrota tiivistystulppa

Ennen kuin moottoripyörän etuosa nostetaan sopivalla nostimella, haarukkaputken pultit on löysättävä. Tätä varten on tarpeen irrottaa etuhaarukan ylemmän kolmiopalan kiinnikkeet.


Vaihe 2: Vedä etuhaarukat ulos

Vaihe 2: Vedä etuhaarukat ulos

02 - Vedä etuhaarukat ulos

Kun moottoripyörä on nostettu turvallisesti ylös, lokasuoja, pyörät ja jarrusatulat irrotetaan. Riittää, että jarrusatulat sidotaan sivuun eristetyllä johdolla/kaapelilla, koska hydraulijärjestelmää ei tarvitse avata. Tästä lähtien et saa enää käyttää jarruvipua. Kun myös etuhaarukan alemman kolmiopalan kiinnikkeet on vapautettu, haarukkaputket vedetään ulos alaspäin pienin vääntämisliikkein.


Vaihe 3: Irrota haarukan ylempi tulppa, kaada haarukkaöljy ulos

Vaihe 3: Irrota haarukan ylempi tulppa, kaada haarukkaöljy ulos

03 - Irrota haarukan ylempi tulppa, kaada haarukkaöljy pois

Kierretulpat irrotetaan räikkäsaksella ja sopivalla mutterilla hieman vastapainetta käyttäen, sillä tulpat ovat edelleen lievän paineen alaisina, vaikka haarukan jouset ovat täysin ulosvedettyinä. 

Mahdolliset välikappaleet, jousilevyt ja haarukan jouset voidaan nyt irrottaa. Merkitse muistiin irrotettujen osien asennusjärjestys ja -paikka. On suositeltavaa purkaa kukin haarukanjalka erikseen sekaannusten välttämiseksi. 

Kaikki voi tippua sopivaan öljyn tippumisastiaan. Jos säiliössä on tyhjennystulppa, myös se on poistettava. Jos työnnät seisontaputkea sisään ja ulos useita kertoja, haarukkaöljyn valuminen nopeutuu.


Vaihe 4: Irrota haarukan alempi lukitusruuvi

Vaihe 4: Irrota haarukan alempi lukitusruuvi

04 - Irrota haarukan alempi lukitusruuvi

Hieman vaikeampi vaihe on irrottaa kuusikulmainen ruuvi, joka pitää upotusputken ja vaimentimen tangon yhdessä alhaalta. Ongelmana on, että joissakin tapauksissa myös vaimennustanko kääntyy, kun ruuvi löysätään. Tämä voidaan estää sopivalla mutterilla ja kahdella jatkoputkella, jotka työnnetään seisontaputkeen ylhäältä päin. Jos tarvittavia työkaluja ei ole saatavilla, ennenaikainen kokoonpano voi auttaa. Pienellä tuurilla kiristetty haarukan jousi estää vaimentimen putkea kääntymästä.

Kuusikulmaisen ruuvin alla on tiivistealuslevy, joka on ehdottomasti vaihdettava. Huomaa, että kromattuja jalustaputkia on käsiteltävä kuin raakoja munia. Pienikin naarmu tiivisterenkaan työskentelyalueella riittää tuhoamaan seisontaputken, koska rengas vuotaa uudelleen muutaman kilometrin jälkeen. Jos haarukan jalka on kiinnitetty ruuvipenkkiin, siinä tapauksessa ainoastaan upotusputkeen, esim. jarrusatuloiden kiinnityskorvakkeisiin. Jos kaikki yritykset ovat epäonnistuneet, vain korjaamo voi auttaa, joka varmasti löysää ruuvit pneumaattisella iskuvääntimellä pientä maksua vastaan.


Vaihe 5: Irrota lukitusrengas

Vaihe 5: Irrota lukitusrengas

05 - Irrota lukitusrengas

Irrota nyt lukitusrengas, joka kiinnittää tiivisterenkaan pölysuojuksen alle. Työnnä pölysuojusta varovasti ylöspäin pienellä ruuvimeisselillä ja irrota lukitusrengas työntämällä sitä ulkopuolelta sisäänpäin, jotta se irtoaa urastaan. 


Vaihe 6: Poista viallinen tiivisterengas

Vaihe 6: Poista viallinen tiivisterengas

06 - Poista viallinen tiivisterengas

Kun upotusputki on kiinnitetty tukevasti, jalustaputkea nykäistään useita kertoja, jolloin tiivisterengas liukuu ulos upotusputkesta ohjaushylsyn ohjaamana. Sitä voidaan vetää ylöspäin. Jos haarukassa ei ole ohjaushylsyä, tiivisterengas ei tule ulos, kun vedät akseliputken ulos. Rengas on helppo irrottaa sen jälkeen. Jos haarukka on tarkoitus purkaa tarkemmin, esimerkiksi puhdistusta ja kulumisen testausta varten (haarukan jousen vähimmäispituus, haarukkaputken kuluminen jne.), on ehdottomasti etsittävä neuvoa korjauskirjasta. Erilaiset O-renkaat ja liukuholkit on usein vaihdettava täydellisen purkamisen yhteydessä. Jos sinulla on epäilyksiä, kysy asiantuntijalta, mitä mallisi asianmukainen kunnostus edellyttää. Kokoa haarukka uudelleen puhdistuksen jälkeen. Asenna vaimentimen tankojen kiinnitysruuvit uusilla kuparialuslevyillä upotusputkien pohjaan.


Vaihe 7: Asennus haarukan tiivisterenkaan asettimen kanssa

Vaihe 7: Asennus haarukan tiivisterenkaan asettimen kanssa

07 - Asennus haarukan tiivisterenkaan asettimen kanssa

Ennen uuden tiivisterenkaan asentamista se on voideltava hieman, ensin ulkopinnalla, jotta se liukuu helpommin upotusputkeen, ja sitten tiivistehuulella, jotta se ei vaurioidu asennuksen aikana. Tiivistysrenkaan asettamiseen voit käyttää sopivaa putkea tai, mikä on vielä parempi, ammattikäyttöön tarkoitettua haarukan tiivisterenkaan asetinta. Vanhaa tiivisterengasta on parasta käyttää pohjana ensimmäisille iskuille. Haarukan tiivisterenkaan sisäänajoon ei tarvita suurta voimaa. Älä koskaan käytä teräväreunaisia esineitä, jotka voivat vahingoittaa rengasta. Tiivisterengas työnnetään sisään, kunnes pidätinrengas voidaan painaa uraan ruuvimeisselillä. 


Vaihe 8: Täytä haarukkaöljy

Vaihe 8: Täytä haarukkaöljy

08 - Täytä haarukkaöljy

Haarukkavarret täytetään haarukkaöljyllä työpöydällä tai ajoneuvossa tarpeen mukaan. Olemme päättäneet tankata ajoneuvon. Oikea viskositeetti ja täsmälleen samat määrät ovat tärkeimpiä (katso korjauskirja, mittakuppi ja mahdollisesti suppilo varmistavat turvallisen täyttämisen.). Jos haarukka puhkeaa kovassa jarrutuksessa, ei ole mitään järkeä täyttää sitä eri viskositeettia olevalla öljyllä! Tämä johtuu haarukan jousista, haarukkaöljy vastaa vain vaimennuksesta. Joidenkin moottoripyörien luontaisia alustan heikkouksia voidaan korjata esimerkiksi Wirthin haarukkajousilla. Jousissa on ABE, ne ovat asteittain kierrettyjä ja noin 30 % kovempia kuin alkuperäiset jouset. Ilma-avusteisissa haarukoissa ilma voidaan jopa kokonaan tai osittain poistaa Wirthin jousien avulla, mikä suojaa tiivisterenkaita. 

Kun kaikki mutterit ja pultit on kiristetty momenttiavaimella korjauskirjan mukaisesti. Jarrua on esipumpattava, kunnes jarrupalat ovat kosketuksissa jarrulevyihin. Moottoripyörä voidaan jälleen irrottaa. Sitten pääset varmasti tien päälle täysin uudenlaisen ajokokemuksen kanssa, mutta lyhyen koeajon jälkeen tarkista, onko haarukka kireä.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar