Moottoripyörän lämmityskahvojen asentaminen
Lämmityskahvat pidentävät moottoripyöräkautta monella viikolla. Lämmityskahva ei ole vain mukavuuden, vaan myös ajoturvallisuuden vuoksi.

- Lämmityskahvojen asentaminen - näin se onnistuu
- 01 - Moottoripyörän valmistelu ja lämmityslaitteen käyttövalmius
- 02 - Sähköjen koekytkentä
- 03 - Satulan irrottaminen
- 04 - Irrota akku
- 05 - Irrota säiliö
- 06 - Irrota sivukansi
- 07 - Kierrä bensiinihanan jatke irti
- 08 - Irrota letkut
- 09 - Kahvojen nostaminen ja irrottaminen kädensijoista
- 10 - Irrota kahvat
- 11 - Irrota kierrettävä kaasukahva
- 12 - Säädä kierrettävä kaasukahva
- 13 - Puhdista ohjaustanko
- 14 - Lämmityskahvojen liimaaminen
- 15 - Kaapeleiden asentaminen
- 16 - Kytkimen asentaminen
- 17 - Liitä akkuun
- 18 - Määritä releen asento
- 19 - Käytä eristettyjä kaapelikenkiä
- 20 - Tarkista virtaliitännät
- 21 - Kokoa kaikki osat uudelleen
- Suosituksemme
Moottoripyörän lämmityskahvojen asentaminen moottoripyörääsi
Kun lämpötila laskee ulkona, kylmät kädet tulevat nopeasti pyöräilijöiden ongelmaksi. Voit suojata ylävartalosi lämpimällä puserolla, jalkasi pitkillä alusvaatteilla ja jalkasi paksuilla sukilla - mutta kädet palelevat pyöräillessä aina nopeimmin. Paleleva kuljettaja ei ole silloin enää niin reagoiva ja ketterä kuin hänen pitäisi olla tien päällä. Valitettavasti erittäin paksut käsineet eivät ole tässä hyvä ratkaisu, sillä niiden avulla hallintalaitteita ei voi käyttää kunnolla - ajoturvallisuus on rajoitettu. Lämmityskahvat ovat siis edullinen ja hyödyllinen lisävaruste, jos haluat, että kaksipyöräilykausi alkaa mahdollisimman aikaisin ja päättyy mahdollisimman myöhään syksyllä - todelliset talvipyöräilijät tietysti arvostavat niitä erityisen paljon. Jos haluat hyödyntää lämmitysvaikutusta erityisen tehokkaasti, voit myös lisätä ohjaustangon suojukset tai käsineet, jotka pitävät tuulen poissa käsistäsi.
Käyttö edellyttää ajoneuvoa, jossa on 12 voltin sähköjärjestelmä ja akku. Se ei saa olla liian pieni, koska lämmityskahvat kuluttavat jonkin verran virtaa (jopa 50 wattia kytkimen asennosta ja rakenteesta riippuen). Akun kapasiteetin on siis oltava vähintään 6 Ah. Akun riittävä lataus vaihtovirtageneraattorin kautta on myös varmistettava. Jos ajat pääasiassa kaupungissa stop-and-go -liikenteessä, ajat vain lyhyitä matkoja ja käytät usein käynnistysmoottoria, saatat ylikuormittaa vaihtovirtageneraattoria lämmitetyillä kahvoilla ja joudut aika ajoin lataamaan akun laturilla. Siksi käyttö pienillä kaksipyöräisillä ajoneuvoilla on mahdollista vain rajoitetusti. valitettavasti 6 voltin sähköjärjestelmät tai magneettisytytykset ilman akkua eivät tarjoa riittävää toimintaperustaa.
Huomaa:: Jos haluat asentaa lämmityskahvat itse, sinulla on oltava perustiedot ajoneuvon sähköstä ja jonkin verran kokemusta tee-se-itse-toiminnasta, erityisesti kun kytket kytkennät releen kautta. Releestä voidaan luopua vain pienemmällä teholla varustetuissa lämmityskahvoissa, mutta useimmissa malleissa se on välttämätön kytkimen ja sytytyslukon keventämiseksi ja ei-toivotun virrankulutuksen estämiseksi, kuten suorassa akkukytkennässä.
Jotta lämmityskahvat olisivat tiukasti kiinni ohjaustangossa ja erityisesti kaasukahvassa, ne on kiinnitettävä paikoilleen kuumuutta kestävällä kaksikomponenttiliimalla. Liima, rele, sopivat eristetyt kaapelikengät kaapeleiden liittämistä varten, jarrupuhdistusaine ja hyvät puristuspihdit on parasta hankkia ennen työn aloittamista. Tarvitset lisäksi muovivasaran, hylsyavainsarjan, ohuen ruuvimeisselin ja mahdollisesti porakoneen sekä kaapelin releen kytkentää varten.
Lämmityskahvojen asentaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Lue asennusohjeet ja tutustu osiin
01 - Moottoripyörän valmistelu ja lämmityslaitteen käyttövalmius
Lue lämmityskahvojen asennusohjeet ennen työn aloittamista ja tutustu komponentteihin.

Vaihe 2: Johdota lämmityskahvat, kytkin ja kaapeli koekäyttöön
02 - Sähköjen koekytkentä
Välttääksesi turhaa työtä, kytke lämmitettävät kahvat, kytkin ja akkukaapeli yhteen kerran testiksi ja testaa järjestelmä 12 voltin ajoneuvon akulla. Kun olet varmistanut, että järjestelmä toimii oikein, voit aloittaa kokoonpanon.

Vaihe 3: Irrota satula
03 - Satulan irrottaminen
Nosta ajoneuvo turvallisesti ylös. Itsestään kokoontaittuva potkulaudoitus kannattaa kiinnittää kiinnityshihnalla, jotta pyörä ei pääse kaatumaan tahattomasti. Taita nyt satula auki tai irrota se (yleensä istuinlukon avulla, katso ajoneuvon käyttöohjeet) ja etsi akku. Saattaa olla tarpeen poistaa sivukansi tai akkukotelo, ja harvoissa tapauksissa akku sijaitsee myös tyhjän säiliön alla, takalokasuojan alla tai erillisessä laatikossa rungossa.

Vaihe 4: Irrota akku miinusnavasta
04 - Irrota akku
Akku irrotetaan miinusnapaan, jotta kaapelia myöhemmin kytkettäessä ei pääse syntymään tahattomia oikosulkuja. Varmista, että liitinmutteri ei katoa, kun irrotat miinuskaapelia.

Vaihe 5: Irrtota säiliön ruuviliitäntä
05 - Irrota säiliö
Irrota seuraavaksi säiliö. Tarkista ensin, missä se on liitetty runkoon tai muihin osiin.

Vaihe 6: Irrota säiliö, irrota sivukansi
06 - Irrota sivukansi
Esimerkkipyörässämme, esimerkiksi Suzuki GSF 600:ssa, sivukannet on liitetty tankkiin pistokeliitoksilla, ja ne on ensin löysättävä ja irrotettava.

Vaihe 7: Kierrä bensiinihanan jatke irti
07 - Kierrä bensiinihanan jatke irti
Lisäksi bensiinihanan toimilaitteen jatke on ruuvattava irti, jotta se ei jää myöhemmin kiinni runkoon.

Vaihe 8, kuva 1: Säiliön tuuletus, ...
08 - Irrota letkut
Aseta alipaineohjattu bensiinihana asentoon "ON", mutta ei asentoon "PRI", jotta bensiiniä ei pääse ulos, kun irrotat letkut. Aseta tyhjiöohjaamaton bensiinihana asentoon "OFF".

Vaihe 8, kuva 2: ... alipaine- ja bensiiniletkut irrotetaan
Nyt letkut voidaan irrottaa - Banditissa ne ovat tuuletusletku, alipaineletku ja kaasuttimen bensiiniletku.

Vaihe 9: Nosta kahvaa ohuella ruuvimeisselillä ja ...
09 - Kahvojen nostaminen ja irrottaminen kädensijoista
Alkuperäisten kahvojen irrottamiseksi ohjaustangosta on parasta suihkuttaa hieman pesuaineliuosta kahvan alle. Nosta sitä ohuella ruuvimeisselillä hieman irti ohjaustangosta tai kierrettävästä kaasukahvasta ja käännä ruuvimeisseliä kerran ohjaustangon ympäri, jotta liuos jakautuu ja kahva voidaan irrottaa hyvin helposti.

Vaihe 10: ... poista ohjaustangosta pesuaineliuoksella tai jarrupuhdistusaineella
10 - Irrota kahvat
Jarrupuhdistusainetta voidaan käyttää myös ei-herkkiin kumikahvoihin, mutta ei sammal- ja vaahtokahvoihin, sillä jarrupuhdistusaine voi liuottaa vaahdon. Jos kahva on liimattu sovitteeseen, liimattu alue on ensin leikattava auki terävällä veitsellä. Katso nyt kierrettävää kaasukahvaa. Lämmitettävät kahvat on helpointa asentaa sileisiin kierrettäviin kaasukahvoihin. Jos kahva voidaan työntää helposti, kierrettävää kaasukahvaa ei tarvitse irrottaa ohjaustangosta.

Vaihe 11: Irrota kaasukahva ja poista kierrettävä kaasukahva ohjaustangosta
11 - Irrota kierrettävä kaasukahva
Profiilikahvoja tai hieman liian paksuja kahvoja on kuitenkin työstettävä uudelleen sahan, viilan ja hiekkapaperin avulla niin, että uusi kahva istuu tiukasti mutta ilman voimaa. Tätä varten on parempi irrottaa kierrettävä kahva ohjaustangosta. Tätä varten liitin ruuvataan irti, jotta kaasuvaijerit voidaan irrottaa. Tämä on helpompaa, jos käännät vaijerin säädintä hieman taaksepäin, jotta vaijerissa on enemmän pelivaraa. Metalliset kierrettävät kahvat ovat muovisia kahvoja vakaampia ja kestävät vasaraniskun. Muovin kanssa on kuitenkin syytä olla varovainen - uutta kahvaa ei kannata avata vasaralla, varsinkaan ohjaustangon kohdalla. Jos kiinnikkeen kotelo on myös muovia ja se on kiinnitetty ohjaustankoon pienellä tapilla, se voi irrota pienessäkin kuormituksessa. Tällöin ohjaustangon liitin ei enää kiristy kunnolla.

Vaihe 12, kuva 1: Sahaa varovasti pois kaikki ylimääräinen pituus kierrettävästä kaasukahvasta ....
12 - Säädä kierrettävä kaasukahva
Suzukin kierrettävässä kaasukahvassa on ulokkeita, jotka sahasimme pois uusia lämmityskahvoja varten ja viilasimme loput pois. Lisäksi halkaisijaa on pienennettävä hiomapaperilla hieman, jotta uusi kahva sopii paikalleen ilman voimankäyttöä. Saatat myös joutua muokkaamaan kierrettävää kaasukahvaa.

Vaihe 12, kuva 2: ... ja viilaa jäänteet pois. Pienennä halkaisijaa hiekkapaperilla
Jos haluat pitää vanhat kahvat varalla, on parasta hankkia uusi holkki ja asentaa se lämmityskahvaan.

Vaihe 13: Rasvanpoisto ja puhdistus vasemmanpuoleinen ohjaustanko
13 - Puhdista ohjaustanko
Kun liimaat kahvat, puhdista ohjaustanko ja kierrettävä kaasukahva jarrupuhdistusaineella.

Vaihe 14, kuva 1: Laita liimaa kahvaan ja...
14 - Lämmityskahvojen liimaaminen
Sekoita sitten liima pakkauksen ohjeiden mukaan. Nyt on toimittava nopeasti, sillä kaksikomponenttiliima kovettuu nopeasti. Levitä hieman liimaa kahvaan, liu'uta vasen kahva paikalleen niin, että vaijerin ulostuloaukko osoittaa alaspäin, ja toista prosessi kaasukahvan kiertokahvalle. Olet jo aiemmin kokeillut, että uuden kahvan voi työntää kiinni.

Vaihe 14, kuva 2: ... ja työnnä kahva auki niin, että kaapelikanava osoittaa alaspäin
Huomaa: Kierrettävään kaasukahvaan on aina jätettävä riittävän suuri rako asennuskoteloa varten, jotta kaasukahva kääntyy myöhemmin helposti eikä jumiudu. Kun liima on kovettunut, kahvoja ei yleensä voi enää säätää tai poistaa vahingoittumatta!

Vaihe 14, kuva 3: Toista tämä kierrettävälle kaasukahvalle

Vaihe 15: Kaapelit eivät saa jäädä kiinni, kun ohjaustanko taitetaan sisään
15 - Kaapeleiden asentaminen
Reititä kahvojen vaijerin ulostulot haarukan tankojen välistä runkoa kohti siten, että ne eivät estä tai purista kaasua, kun ohjaus on täysin sisään käännettynä.

Vaihe 16: Kiinnitä kytkin ohjaustankoon tai kojelautaan
16 - Kytkimen asentaminen
Ajoneuvosta riippuen voit kiinnittää kytkimen ohjaustankoon kiinnittimellä tai kojelautaan tai etupaneeliin liimatyynyllä. Ohjaa vaijeri myös runkoon ja varmista, ettei se voi jäädä kiinni ohjauspään alueelle, kun lyöt sitä sisään.

Vaihe 17: Muodosta yhteys akkukaapeliin
17 - Liitä akkuun
Akkukytkennän johtosarja voidaan nyt liittää kahvojen ja kytkinyksikön kaapeleihin. Tämä on erityisen helppoa saito-lämmityskahvoissa, koska koskettimet on merkitty selvästi "lipuilla".
Reititä johdinsarja runkoa pitkin akulle. Kaikki kaapelit on kiinnitetty asianmukaisesti ohjaustankoon ja runkoon kaapelisiteillä.
Lämmityskahvat, joiden teho on alhainen, voidaan nyt kytkeä suoraan akun positiiviseen ja negatiiviseen napaan (katso lämmityskahvojen asennusohjeet). Vaarana on kuitenkin virran menetys, jos lämmityskahvoja ei kytketä pois päältä kytkimestä, kun matka on päättynyt. Sytytyslukko ei katkaise virtapiiriä tämäntyyppisessä virtapiirissä.

Vaihe 18: Etsi suotuisa asento releen tiukkaa asennusta varten
18 - Määritä releen asento
Jos kahvat unohdetaan esimerkiksi yöksi, ne voivat ylikuumentua huomattavasti kytkentätasosta riippuen, ja akku voi purkautua niin pahasti, ettei ajoneuvoa voi enää käynnistää. Tämän välttämiseksi on aina suositeltavaa muodostaa yhteys releen kautta. Etsi ensin sopiva paikka releelle lähellä Banditin akkua, poraa pieni reikä satulan alla olevaan lokasuojaan ja ruuvaa se paikalleen.

Vaihe 19: Käytä liitäntään eristettyjä kaapelikenkiä
19 - Käytä eristettyjä kaapelikenkiä
Rele on nyt kytketty akun miinusjohtimeen liittimellä 86, akun plusjohtimeen liittimellä 30, jossa on sulake välissä, lämmitettävien kahvojen punaiseen pluskaapeliin (syöttöjohto kytkinyksikköön) liittimellä 87 ja kytkettyyn plusjohtimeen sytytyslukosta liittimellä 85. Tämän jälkeen releen on kytkettävä akun miinusjohtimeen liittimellä 85. Voit saada sen läheisestä kuluttajasta, kuten torvesta, jota käytetään harvoin, tai käynnistinreleestä, kuten Banditissa.
Voit paikantaa kytketyn plus-virran testilampun avulla - sen on sytytettävä kyseinen kaapeli heti, kun virtalukko kytketään asentoon "ON", ja sammuttava, kun se kytketään pois päältä
.
Vaihe 20: Poista kytketty plus (sytytyslukko), esim. käynnistinreleen kohdalta
20 - Tarkista virtaliitännät
Kun rele on kytketty, tarkista kaikki virtaliitännät uudelleen. Onko kaikki kytketty oikein? Sitten voit kytkeä akun, kytkeä sytytysvirran päälle ja kokeilla lämmityskahvoja. Syttyykö säätimen merkkivalo, voidaanko lämmitystasoja ja kaikkia muita toimintoja kytkeä?

Vaihe 21: Säiliö voidaan sitten kiinnittää uudelleen
21 - Kokoa kaikki osat uudelleen
Sen jälkeen säiliö voidaan asentaa. Tarkista ennen tätä vielä kerran, että kaasukahva toimii oikein, jos se on irrotettu, ja varmista, että letkut on liitetty mutkattomasti ja että mahdolliset kiinnittimet ovat kunnolla paikoillaan. Joskus on käytännöllistä pyytää apulaista pitelemään tankkia, kun teet tämän - tämä on turvallisin tapa välttää maalipinnan naarmuuntuminen tai tankin putoaminen.
Kun olet asentanut satulan ja tehnyt pyörän kaikki yksityiskohdat ajokuntoon, voit aloittaa ensimmäisen koeajon ja kokeilla, kuinka miellyttävästi lämmitettävien kahvojen lämpö säteilee käsistäsi koko kehoosi. Se on jo mukavaa.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.