Moottoripyörän mittareiden asennus
Pienet, hienot mittarit ovat välttämättömiä custom-pyörissä. Muuntaminen on nopeaa ja helppoa myös vähemmän kokeneille mekaanikoille. Käytämme motogadgetia esimerkkinä ja näytämme, miten se toimii.

- Moottoripyörän mittareiden asentaminen - miten se toimii?
- Induktiivinen kooderi tai lähestymisanturit vaihteiston lähdössä
- Reed-kosketus pyörän magneettiin
- Myöhemmin tai lisäksi asennetut nopeusanturit
- Kierroslukumittari
- Sytytykset negatiivisella tulopulssilla
- Sytytykset positiivisella tulopulssilla
- Sytytystyyppien erottelu
- Valikkopainike
- Sähköliitännän kytkentäkaavio - Esimerkki motoscope mini
- Käyttöönotto
Muuntamisen valmistelu
Pienet, hienot ja tarkat - motogadgetin kauniisti muotoillut mittarit ovat silmänruokaa erityisesti custom-pyörissä. Monet moottoripyöräilijät eivät ole erityisen innostuneita sähköstä ja elektroniikasta. Virtaa ja jännitettä ei voi nähdä - ellei "kuparimato" ole ollut mukana voimakkaassa "kipinässä". Houkuttelevan ohjaamomittarin asentaminen naked bike -pyörään, chopperiin tai fighteriin ei kuitenkaan ole kovin vaikeaa.
Aikaisempi tietämys
Sähkötekniikan peruskäsitteet, kuten virta ja jännite sekä positiiviset ja negatiiviset navat, pitäisi olla tuttuja kaikille, jotka haluavat puuttua pyöränsä sähköihin. Jos mahdollista, piirikaavio olisi oltava saatavilla ja ainakin pääpiirteittäin ymmärrettävä, kun on kyse yksittäisten komponenttien, kuten akun, sytytyskelan, sytytyslukon jne. tunnistamisesta ja niiden johdotusten jäljittämisestä.
Moottoripyörän mittareiden asentaminen - miten se toimii?
Ongelmatapauksissa yleismittari on hyödyllinen piirikaavion lisäksi esimerkiksi sovelletun jännitteen tason, napaisuuden, virran ja resistanssin määrittämiseksi. Jos piirikaaviot puuttuvat tai johdinsarjoja on muutettu, tietty piiri ja sen liitännät voidaan tunnistaa nopeasti. Yleismittaria voidaan käyttää myös kytkentävirheiden, puuttuvien kytkentöjen, häiritsevien kosketusresistanssien jne. havaitsemiseen. Useimmissa tapauksissa voit kuitenkin kytkeä ohjaamomittarin ilman yleismittaria. Tarvitset sivuleikkuria kaapeleiden leikkaamiseen ja työstämiseen. Käytä eristyksen poistamiseen kuorintapaperia. Valitusta liitäntätekniikasta riippuen on käytettävä joko juotospihtiä ja juotetta tai puristuspihtiä ja sopivia puristuskoskettimia. Puristuspihdeissä on usein myös leikkaus- ja irrotustoiminto. Motogadget toimittaa aina pistokeliitännän, jossa on puristuskoskettimet tai kaapelin päätyliittimet mittarin liittämiseksi johdinsarjaan. Materiaalia, kuten lämpökutisteputkia, eristysteippiä, kaapelinsiteitä ja lisäkaapelin osia mahdollista jatkamista varten (kaapelin poikkileikkaus on sopiva), on oltava saatavilla. Lisävarusteena voidaan käyttää puristuskoskettimilla varustettuja pistokeliittimiä.
Ajoneuvosta ja mittareiden ja antureiden asennuspaikasta riippuen voidaan käyttää motogadgetin yleiskäyttöisiä kiinnikkeitä tai räätälöityjä kiinnikkeitä. Jos haluat tehdä kiinnikkeen itse, esimerkiksi kyseisen ajoneuvon ylemmän kolmoispidikkeen mukaan, teet ensin pahvisen mallin suoraan pyörään ja siirrät sen sitten alumiinilevylle. Tehdasvalmisteisten kiinnikkeiden säätämiseen ja kiinnittämiseen tarvitaan yleensä rautasaha, metalliviiloja ja hiomapaperia. Kiinnitysreiät porataan kiinteällä tai käsikäyttöisellä porakoneella. On erittäin suositeltavaa määrittää ja mitata kiinnityskohdat etukäteen mittanauhan tai mittasakselin avulla ja merkitä ne neliöllä, merkintäkynällä tai viivoittimella. Valitusta kiinnitystavasta riippuen kiristämiseen tarvitaan yleensä kuusiokoloavainsarja ja avokoloavainsarja. Lisätarvikkeita kiinnikkeiden kiinnittämiseen moottoripyörään ovat sopivat pultit, mutterit ja aluslevyt. Motogadget toimittaa ruuvit, joilla mittari kiinnitetään yleiskiinnikkeisiin. Käytettävissä on oltava sopiva alumiini- tai ruostumattomasta teräksestä valmistettu peltilevy nopeusanturin kiinnittämistä varten etu- tai takapyörään.
Toistuvasti kysytään, voiko nykyaikaisia elektronisia mittareita käyttää vanhemmissa moottoripyörissä. Tähän voidaan vastata yksiselitteisesti "KYLLÄ", ja se käy ilmi seuraavasta tekstistä.
Useimpien motogadget-mittareiden virtalähteen tulisi olla 7 V:sta enintään 18 V:iin. Tämä tarkoittaa, että normaali noin 12 V:n jännite on aina riittävä. Useimmissa tapauksissa tarvitaan vain "kytketty" plus ajoneuvon jännite. Tämä tarkoittaa, että tämä jännite kytketään päälle ja pois sytytyslukon kautta (liitin 15). Tietyt mittarit, kuten motoskooppi tiny, vaativat ylimääräisen liitännän akun pysyvään positiiviseen liitäntään.
Nopeuden mittaamiseen tarvitaan sähköinen pulssi, jonka pulssinopeus/taajuus on verrannollinen nopeuteen. Tähän tarkoitukseen käytetään elektronisia antureita etupyörässä, takapyörässä tai vaihteiston ulostulossa.
Useimmat nykyaikaiset moottoripyörät on jo varustettu elektronisilla nopeusantureilla. Käytetään kolmea erilaista enkooderityyppiä:
Hall-anturit pyörän tai vaihteiston ulostulossa - nämä eivät ole yhteensopivia motogadget-mittareiden kanssa, koska signaalijännite on suhteellisen alhainen (selvästi alle 5 V) - on asennettava mittarin mukana toimitettu nopeusanturi
.Varoitus: Ennen kytkentätöiden aloittamista akku on aina irrotettava kokonaan ajoneuvon sähköjärjestelmästä. Suosittelemme, että mittariin käytetään lisäksi lentosulaketta (sisältyy toimitukseen).

OEM-anturi
Induktiivinen kooderi tai lähestymisanturit vaihteiston lähdössä
Useimmat ajoneuvovalmistajat käyttävät niitä. Näissä koodereissa on 3 liitäntäkaapelia (syöttöjännite +5 V tai +12 V, miinus, signaali), jonka signaali on yleensä yhteensopiva motogadget-mittareiden kanssa. Aiemmin anturissa käytettyä vastusta ei enää tarvita.
a = alkuperäinen nopeusanturi
b = +12 V
c = signaali
d = maadoitus/miinus
e = ajoneuvon sähköjärjestelmään ja mittaristoon

Reed-anturi
Reed-kosketus pyörän magneettiin
Tämä periaate tunnetaan esimerkiksi elektronisista polkupyörän nopeusmittareista. Enkooderi reagoi aina yhteen tai useampaan magneettiin, jotka sijaitsevat jossakin pyörässä. Näissä koodereissa on 2 liitäntäkaapelia. Jotta niitä voitaisiin käyttää motogadget-mittareissa, toinen kaapeli on kytkettävä maahan/minus ja toinen nopeusmittarin tuloon.
Myöhemmin tai lisäksi asennetut nopeusanturit
Vanhemmissa ajoneuvoissa nopeusmittari toimii edelleen mekaanisesti akselilla. Tässä tapauksessa tai jos alkuperäinen nopeusanturi ei ole yhteensopiva, on käytettävä motogadget-mittarin mukana toimitettua anturia (se on magneetilla varustettu kielikoskettimen kosketus). Anturi voidaan kiinnittää haarukkaan (magneetti on silloin etupyörässä), keinuhaarukkaan tai jarrusatulan kiinnikkeeseen (magneetti on silloin takapyörässä/ketjupyörässä). Mekaanisesti edullisin kohta riippuu ajoneuvosta. Saattaa olla tarpeen taivuttaa ja kiinnittää pieni kiinnityslevy kooderia varten. On valittava riittävän vakaa kiinnitys. Magneetit voidaan liimata pyörän napaan, jarrulevyn kantaan, ketjupyörään tai vastaavaan 2-komponenttiliimalla. Mitä lähempänä magneetti on pyörän akselia, sitä vähemmän siihen kohdistuu keskipakovoimia. Sen on tietenkin oltava täsmälleen samassa linjassa kooderin kärjen kanssa, eikä magneetin ja kooderin välinen etäisyys saa olla yli 4 mm.
Kierroslukumittari
Sytytyspulssia käytetään tavallisesti moottorin kierrosluvun mittaamiseen ja näyttämiseen. Tämän on oltava yhteensopiva mittarin kanssa. Sytytyssignaaleja tai sytytyksiä on periaatteessa kahdenlaisia:
Sytytykset negatiivisella tulopulssilla
Näihin kuuluvat mekaanisilla sytytyskoskettimilla varustetut sytyttimet (klassikkoautot, vintage-autot), elektroniset analogiset sytyttimet ja elektroniset digitaaliset sytyttimet. Kaksi jälkimmäistä tunnetaan myös nimellä transistorisytytykset/paristosytytykset. Kaikki elektroniset moottorinohjausyksiköt (ECU), joissa on yhdistetty ruiskutus/sytytys, ovat myös transistorisytytysjärjestelmiä. Tämäntyyppisessä sytytyksessä motogadget-mittarit voidaan kytkeä suoraan sytytyskelan ensiöpiiriin (liitin 1, miinusnapa). Jos ajoneuvossa on alun perin elektroninen kierroslukumittari tai jos sytytys-/moottorinohjausyksikössä on oma kierroslukumittarin lähtö, näitä voidaan myös käyttää liitäntänä. Ainoat poikkeukset ovat ajoneuvot, joissa sytytyskelat on integroitu sytytystulppaliittimiin ja joissa alkuperäisiä mittareita ohjataan samanaikaisesti CAN-väylän kautta. Sytytyssignaalin napauttaminen voi aiheuttaa ongelmia.

Sytytyssignaalin poiminta
Sytytykset positiivisella tulopulssilla
Vain kondensaattorisytytys kuuluu tähän tyyppiin. Nämä sytytyslaitteet tunnetaan myös nimellä CDI (Capacitor Discharge Ignition) tai korkeajännitesytytys. Tämä "itsekiertävä" sytytys ei vaadi esimerkiksi akkua toimiakseen, ja sitä käytetään usein enduropyörissä, yksisylinterisissä ja pienikuutioisissa moottoripyörissä. Jos tämä sytytystyyppi on käytettävissä, on käytettävä sytytyssignaalin poimintaa.
Huomaa: Japanilaiset moottoripyörävalmistajat käyttävät toisinaan myös lyhennettä "CDI" kohdassa "Sytytykset, joissa on negatiivinen syöttöimpulssi" kuvatuista maantiemoottoripyörien elektronisista sytytyslaitteista. Tämä johtaa usein väärinkäsityksiin!

Transistorisytytys (vasemmalla), kondensaattorisytytys (oikealla)
Sytytystyyppien erottelu
Karkeasti voidaan sanoa, että monisylinterisillä moottoreilla varustetuissa maantiemoottoripyörissä on yleensä transistorisytytys, kun taas isommilla tilavuuksilla varustetuissa yksisylinterisissä moottoripyörissä ja pienissä moottoripyörissä on usein kondensaattorisytytys (CDI). Tämä voidaan määrittää suhteellisen helposti sytytyskelan (sytytyskelojen) liitännästä. Transistorisytytyksessä ajoneuvon sähköjärjestelmän kytketty positiivinen virta kytketään sytytyskelan yhteen napaan ja toinen napa kytketään sytytysyksikköön (negatiivinen napa). Kondensaattorisytytyksessä toinen napa on kytketty suoraan maadoitukseen ja toinen napa menee sytytysyksikköön (positiivinen napa).
Valikkopainike
Motogadget-mittareita voidaan käyttää yleisesti, joten ne on kalibroitava ja säädettävä ajoneuvossa. Näytössä voidaan myös kutsua esiin tai nollata erilaisia mittausarvoja. Tämä tapahtuu pienellä painikkeella, joka toimitetaan motogadget-mittarin mukana. Jos et halua asentaa lisäpainiketta, voit käyttää esimerkiksi olemassa olevaa ajoneuvojen vilkkupainiketta, kunhan se on kytketty miinusmerkkiseksi (jännitteettömäksi).
a = Sytytyskela
b = Sytytys(/ECU)
c = Sytytyslukko
d = Akku

Kytkentäkaavio
Sähköliitännän kytkentäkaavio - Esimerkki motoscope mini
a = Mittari
b = Sulake
c = Sytytyslukko
d = +12 V
e = Painike
f = Reed-kosketin
g = Sytytyksestä/ECU
h = Sytytyskela

Käyttöönotto
Jos anturi ja mittari ovat mekaanisesti vakaita ja kaikki liitännät ovat kunnossa, akku voidaan kytkeä takaisin ja mittari voidaan ottaa käyttöön. Syötä nyt ajoneuvokohtaiset arvot asetuksiin ja kalibroi nopeusmittari. Yksityiskohtaiset tiedot tästä löytyvät kyseisen mittarin käyttöohjeista.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.