Jäähdytysnesteen vaihtaminen vesijäähdytteisissä moottoreissa
Valtaosassa nykyisistä moottoripyöristä on nestejäähdytteinen moottori. Neste- tai vesijäähdytteiset moottorit ovat hiljaisempia ja tehokkaampia, mutta ne vaativat myös jonkin verran huoltoa.
- Näin jäähdytyspiiri toimii
- Jäähdytysnesteen huolto
- Vesijäähdytteisten moottoreiden jäähdytysnesteen vaihtaminen - näin se tehdään
- 01 - Jäähdytysnesteen tyhjennys
- 02 - Kiristä ruuvi momenttiavaimella
- 03 - Täytä jäähdytysneste
- 04 - Kohdista jäähdytysrivat
- Suosituksemme

Näin jäähdytyspiiri toimii
Näin jäähdytyspiiri toimii
Vesijäähdytys - tai oikeammin nestejäähdytys - on nykyään vakiovaruste nykyaikaisissa polttomoottoreissa. Ilmajäähdytteinen moottori jäähdytysripoineen näyttää ehkä kauniimmalta, mutta nestejäähdytys on yksinkertaisesti parempi melun vähentämisen, tasaisemman moottorin lämpötilan ja jäähdytyksen kannalta.
Moottorin jäähdytyspiiri on jaettu pieneen ja suureen piiriin. Pieni jäähdytyspiiri sulkee jäähdyttimen (suuri jäähdytyspiiri) pois termostaatin ohjaamana, jotta jäähdytysneste lämpenisi nopeammin käyttölämpötilaan.
Kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa noin 85 °C, termostaatti avautuu ja jäähdytysneste virtaa jäähdyttimen läpi ilmavirtaan. Jos jäähdytysneste kuumenee niin paljon, että jäähdytin ei enää kykene jäähdyttämään sitä riittävästi yksinään, sähköinen tuuletin kytkeytyy päälle lämpötilansäätöön. Moottorin mekaanisesti käyttämä jäähdytysnestepumppu (vesipumppu) pumppaa jäähdytysnestettä järjestelmän läpi. Paisunta- ja varastosäiliönä toimii ulkopuolinen säiliö, jossa on vedenpinnan tason ilmaisin.
Jäähdytysneste koostuu vedestä ja tietystä määrästä pakkasnestettä. Moottorin kalkkisaostumien estämiseksi käytetään demineralisoitua vettä. Alkoholin ja glykolin lisäksi pakkasnesteeseen sekoitetaan myös korroosiota estäviä lisäaineita.
Markkinoilla on saatavana myös alumiinimoottoreille tarkoitettua valmiiksi sekoitettua jäähdytysnestettä ja erityisesti suunniteltuihin jäähdytysjärjestelmiin tarkoitettua silikaatittomia jäähdytysnesteitä. Eri jäähdytysnestetyypit ovat myös eri värisiä.
Huomaa: On tärkeää, että näitä eri tyyppejä ei sekoiteta keskenään, sillä se voi johtaa hiutaleiden muodostumiseen ja jäähdytysjärjestelmän tukkeutumiseen. Ennen kuin ostat uutta jäähdytysnestettä, tarkista ajoneuvosi käyttöohjeista, onko siihen käytettävä erityistä jäähdytysnestettä, tai kysy asiasta erikoisliikkeeltäsi.
Jäähdytysneste on vaihdettava kahden vuoden välein. Myöskään jäähdytysnestettä, joka on tyhjennetty esimerkiksi moottorin peruskorjauksen yhteydessä, ei saa käyttää uudelleen.

Tarkista pakkasnestepitoisuus
Jäähdytysnesteen huolto
Jäähdytysnesteen turvallisuus isäpakkaselta voidaan mitata ° C:n lämpötilassa pakkasnestemittarilla. Muista, että lämmittämätön autotalli suojaa talvella lumelta, mutta ei pakkaselta. Pakkasenkestämätön jäähdytysneste voi jäätyessään aiheuttaa niin suuren voiman, että jäähdytysletkut, jäähdyttimet tai pahimmassa tapauksessa moottori voivat rikkoutua.
Vesijäähdytteisten moottoreiden jäähdytysnesteen vaihtaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Tyhjennä jäähdytysneste
01 - Jäähdytysnesteen tyhjennys
Moottorin on oltava kylmä (enintään 35 °C) ennen jäätymisenestoaineen vaihtamista, koska muuten järjestelmä on paineistettu ja on vaarana, että moottori kuumentuu. Moottoripyörätyypistä riippuen on ensin irrotettava verhoilu, tankki, satula ja sivusuojus. Useimmissa moottoreissa on jäähdytysnestepumpun lähellä sijaitseva tyhjennystulppa (katso tarvittaessa käyttöohjeet).
Kun sopiva astia (esim. monitoimialusta) on käytettävissä, tyhjennystulppa poistetaan. Täyttökorkki avataan hitaasti vasta sen jälkeen, kun tyhjennystulppa on irrotettu, sillä näin tyhjennysprosessia voidaan hieman hallita. Jos moottorissa ei ole tyhjennystulppaa, irrota yksinkertaisesti alempi letku jäähdyttimestä. Kuluneita puristimia ei saa käyttää uudelleen. Jäähdytysjärjestelmästä riippuen paisuntasäiliö voidaan joutua purkamaan ja kaatamaan.
Huomaa: Kaikki jäähdytysneste on hävitettävä asianmukaisesti.
Jos jäähdytysnestettä on valunut maalatuille ajoneuvon osille, huuhtele se pois runsaalla vedellä.

Vaihe 2: Kiristä ruuvi momenttiavaimella
02 - Kiristä ruuvi momenttiavaimella
Kun koko järjestelmä on tyhjennetty, tyhjennystulppaan asennetaan uusi tiivisterengas ja se ruuvataan takaisin paikalleen. Käytä ruuvin kiristämiseen aina momenttiavainta (katso momenttiarvo korjauskirjasta), sillä ruuvi kiristyy nopeasti liikaa moottorin alumiinikierteessä.

Vaihe 3, kuva 1: Täytä jäähdytysneste
03 - Täytä jäähdytysneste
Jäätymisenestoaineita on saatavana eri versioina: Valmiiksi sekoitettuna, jolloin se on pakkasenkestävää noin -37 °C:een asti, tai sekoittamattomana, joka on ensin laimennettava demineralisoidulla vedellä. Laimentamattoman pakkasnesteen sekoitussuhde on ilmoitettu pakkauksessa. Huomaa: Käytä sekoittamiseen ja täydentämiseen vain demineralisoitua vettä. Muista, että pakkasneste on välttämätön myös kesällä, sillä erityiset lisäaineet suojaavat moottoria sisäiseltä ruostumiselta tai hapettumiselta.
Jäähdytysnestettä täytetään hitaasti täyttökaulaan, kunnes taso ei enää laske. Käynnistä nyt moottori. Jos jäähdytysruuvi on olemassa, sitä avataan, kunnes ilma on poistunut ja vain jäähdytysneste poistuu. Voi käydä niin, että taso laskee nopeasti termostaatin avaamisen jälkeen. Tämä on täysin normaalia, koska vesi virtaa nyt jäähdyttimen läpi (suuri piiri). Tällöin jäähdytysneste kaadetaan ja täyttökorkki suljetaan.

Vaihe 3, kuva 2: Täytä myös paisuntasäiliö
Jäähdytysjärjestelmästä riippuen jäähdytysnestettä on täytettävä myös paisuntasäiliöön merkin "Min. - Max." väliin asti. Moottorin pitäisi nyt käydä, kunnes sähkötuuletin käynnistyy. Tarkkaile koko ajan jäähdytysnesteen määrää ja moottorin lämpötilaa.
Koska vesi on nyt laajentunut lämmön vaikutuksesta, jäähdytysnesteen määrä on tarkistettava uudelleen moottorin ollessa kylmä ja moottoripyörän ollessa pystyssä. Jos taso on kylmänä liian korkea, ylimääräinen jäähdytysneste on poistettava.

Vaihe 4: Kohdista jäähdytysrivat
04 - Kohdista jäähdytysrivat
Viimeinen vaihe on jäähdyttimen ulkopuolen puhdistaminen. Hyönteiset ja muu lika voidaan helposti poistaa hyönteistenpoistoaineella ja kevyellä vesisuihkulla. Älä käytä höyrysuihkua tai kovaa vesisuihkua. Taipuneet säleet voidaan varovasti oikaista pienellä ruuvimeisselillä. Jos materiaali on haurasta (alumiini), sitä ei kannata taivuttaa enempää.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.