Moottoripyörän osien maalaus

Halusitpa sitten tehdä korjauksia moottoripyörääsi tai maalata kokonaisia osia kotona, ruiskupurkeilla voidaan saavuttaa hyviä tuloksia, joita ei käytännössä erota alkuperäisestä maalista, jos työ tehdään huolellisesti ja siististi. 

Moottoripyörän osien maalaus

Huomaa: Kaikki alkuperäiset maalit eivät ole yhteensopivia spraymaalien kanssa; ongelmia voi esiintyä esimerkiksi vanhemmissa yhdysvaltalaisissa tuontiajoneuvoissa (maali "kutistuu" jne.). Synteettihartsilakka-alustoja ei voi maalata akryylilakalla, vaan synteettihartsilakkaa on aina käytettävä uudelleen. Jos et pysty arvioimaan vanhaa maalialustaa, on parasta tehdä ensin koemaalaus huomaamattomalle alueelle. Jos maali "kutistuu", halkeilee tai muuttuu mattaharmaaksi, uusi pintamaali ei ole yhteensopiva alustan kanssa. Tämän jälkeen se on hiottava kokonaan, ennen kuin se voidaan maalata uudelleen. Kestomuoveista (ABS, mutta ei GRP-laminaateista) valmistetuille alustoille on käytettävä erityistä muoviprimeria.

Erilaiset valmiit maalit

Käyttövalmiita ruiskumaaleja on kaupallisesti saatavilla akryyli- ja synteettihartsipohjaisina. Automaalisuihkeet ovat nykyään lähes yksinomaan akryylipohjaisia, kun taas harrastelijamaalisuihkeet (ja tietysti siveltimellä levitettävät maalit) voivat olla myös synteettihartsipohjaisia. 

Akryylilakat

(Automaaleilla) on seuraavat edut:

  • nopea kuivuminen (pölykuiva 10 - 30 minuutissa)
  • voidaan ruiskuttaa päälle milloin tahansa (synteettiset hartsimaalit sen sijaan 2 tunnin kuluessa tai uudelleen 24 tunnin kuluttua)
  • parempi korroosiosuojaus
  • parempi kestävyys puhdistusaineita vastaan, kovempi pinta

Synteettihartsilakat

Sen sijaan synteettiset hartsimaalit ovat täyttävämpiä ja kulkevat usein homogeenisemmin suuremmilla pinnoilla. Ne ovat halvempia ja niitä käytetään usein koristetarkoituksiin. Niitä suositellaan vähemmän moottoripyörän osien maalaamiseen. 

Laajasti käytettyjen yksikomponenttimaalien lisäksi kaksikomponenttisia maaleja on saatavana myös suihkepurkkimuodossa. Niille on ominaista lisääntynyt vastustuskyky. Kirkaslakkaa voidaan käyttää esimerkiksi antamaan kaupallisesti saatavilla oleville yksikomponenttisille automaaliruiskuille kiiltävä, naarmuuntumaton, sään- ja bensiininkestävä pinnoite. Jos haluat maalata erikoisvärin, voit myös teettää automaalaukseen erikoistuneissa liikkeissä laajan valikoiman alkuperäisvärejä, jotka sekoitetaan ja täytetään spray-purkkeihin. Nämä lakat on suositeltavaa päällystää kaksikomponenttisella kirkaslakalla. Lisätietoja käsittelystä saat erikoisliikkeistä.

Maalipinnan rakenne

Maalipinnan perustehtävä on korroosiosuojaus. Tämän varmistamiseksi on tärkeää poistaa korroosiopesät mekaanisesti ja mahdollisimman täydellisesti. Voit käyttää karkeampia hiomapapereita ja teräsharjatarvikkeita porakoneeseen tai flexiin. Hiomapaperi poistaa pääasiassa pintakorroosiota, kun taas koneharjat tunkeutuvat syvemmälle ruostepesiin ja auttavat poistamaan ne. Mitä syvemmälle ruoste on tunkeutunut materiaaliin, sitä vaikeampaa on poistaa se kokonaan. Jos et pääse pidemmälle tehokkaalla joustoharjalla, käytä ruosteenmuodostajaa (noudata pakkauksen ohjeita). Vaihtoehtoisesti ainoa vaihtoehto olisi teettää vaurioitunut osa hiekkapuhalluksella tai lasipuhalluksella erikoistuneella yrityksellä - tämä menetelmä on tietysti täydellisin.


Moottoripyörän osien maalaaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Lokasuojalevy, jossa on lommo ja ruostetahra

Vaihe 1: Lokasuojalevy, jossa on lommo ja ruostetahra

01 - Lokasuojalevy, jossa on lommo ja ruostetahra

Lommoiset ja epätasaiset pinnat täytetään kaksikomponenttisella täyteaineella. 


Vaihe 2: Iske lommoa hieman takaisin kumivasaralla

Vaihe 2: Iske lommoa hieman takaisin kumivasaralla

02 - Lommon takaisin iskeminen

Karkeat kolhut voidaan naputella tai painaa varovasti ulos kumivasaralla, jotta vältytään tarpeettoman paksulta täyteainekerrokselta. 


Vaihe 3, kuva 1: Hio lommo ja ruostekohta laaja-alaisesti pois...

Vaihe 3, kuva 1: Hio lommo ja ruostekohta laaja-alaisesti pois... 

03 - Lommon ja ruostekohdan poishiominen

Ruostereiät suljetaan hitsaamalla, lasikuitumatoilla tai täyttämällä ne lasikuitua sisältävällä kaksikomponenttisella tuotteella.

Huomaa: Kaksikomponenttinen täyteaine tarttuu luotettavasti vain paljaaseen metalliin (ks. kuvat 1 + 2)! Osat kannattaa hioa perusteellisesti tai poistaa maali kokonaan, sillä alkuperäisen maalin reunat hiontakohdassa hohtavat joskus uudelleenlakkauksessa. Käytä tarvittaessa aaltoja, portaita tai koristeellisia viivoja osittaisen maalauksen rajaamiseksi. 

Vaihe 3, kuva 2: Levitä tasoitusmassaa ja hio tasaiseksi

Vaihe 3, kuva 2: Levitä tasoitusmassaa ja hio tasaiseksi

Levitä tasoitusyhdistettä

Sekoita täyteainetta pakkauksen ohjeiden mukaisesti suuremmalla pinnalla ja huolehdi siitä, että ilmataskuja ei synny. Nämä aiheuttaisivat myöhemmin kuoppia täyteaineeseen tai sen irtoamisen! 

Alustan on oltava täysin vapaa rasvasta ja liasta - puhdista se siis ensin niin perusteellisesti kuin mahdollista silikoninpoistoaineella, nitro-ohenteella tai jarrupuhdistusaineella! Kovettumisen jälkeen täyteaine hiotaan tasaiseksi. Aseta vesipohjainen hiomapaperi (n. 100-240 rakeinen) hiomapalikan tai puupalan ympärille (ilman hiomapalikkaa syntyy helposti onteloita, kun hiotaan suurempia pintoja) - ilman hiomapalikkaa työskentely on edullista vain pienillä täyttöalueilla kaarevissa kohdissa. Kun hiot kaarevia osia, noudata aina osan muotoa siirtämällä hiomapaperia niin, että ei synny tasaista pintaa tai onkaloa. 

Märkähionta estää työalueen likaantumisen. Hiomisen jälkeen kuiva, puhdas hiottu alue tutkitaan sormenpäällä epätasaisuuksien varalta. Jos tulos ei ole sataprosenttinen, rasvanpoisto uusitaan, levitetään lisää täyteainetta ja hiotaan. Täytä viimeiset hienot huokoset, urat jne. hienolla täyteaineella tai ruiskutäytteellä. 


Vaihe 4: Levitä pohjamaali

Vaihe 4: Levitä pohjamaali

04 - Levitä pohjamaali

Nyt alkaa varsinainen maalaus. Älä koskaan levitä pintamaalia suoraan alustalle - ei edes olemassa olevalle alkuperäiselle maalille (ainoa poikkeus: olet käyttänyt samaa ruiskupintamaalia jo kerran tai olet maalaamassa moottoria lämpömaalilla). Pintamaali irtoaisi helposti, eikä sillä olisi yksinään riittävää korroosiosuojaa. Jos rakennat alkuperäisen maalin päälle, hio se ensin 400-hiomapaperilla, puhdista se huolellisesti silikoninpoistoaineella ja suihkuta sitten "tartuntaprimeria" tai "täyteainetta". 

Näin varmistetaan pintamaalin tarttuvuus ja täytetään pienet hiontajäljet. Laadukas kaksikomponenttinen pohjamaalausaine antaa poikkeuksellisen hyvän tartunnan ja erityisen kestävän maalirakenteen. Se voi olla hieman kalliimpi, mutta se takaa myös ammattimaisen lopputuloksen. 

Jos sinulla on hieman epätasainen pinta, jota et halua peittää kokonaan täyteaineella, voit myös ruiskuttaa ruiskutettavaa täyteainetta ja hioa sen tasaiseksi - se levittyy paksummin kuin "täyteaine". 

Paras tarttuvuus ja kestävyys saavutetaan haavoittuvissa osissa kuitenkin kaksikomponenttisella täyteaineella ja kaksikomponenttisella pohjamaalilla. Jos haluat maalata muovin päälle, sinun on ensin levitettävä ohut kerros muovin pohjamaalia ennen pohjamaalin ja pintamaalin ruiskuttamista! 

Jos rakennat pääasiassa paljaalle teräslevylle, voit käyttää hyvänä ruostesuojana myös sinkkisuihketta, jota ei pidä levittää liian paksusti. Kuivumisen ja välihionnan jälkeen levitetään täytepinnoite (jos pintamaali levitetään suoraan sinkkisuihkutteen päälle ilman välikerrosta, siitä voi tulla matta). Sinkkipinnoitteet kestävät yleensä hyvin lämpötiloja (noin 600 °C), joten ne soveltuvat myös pakoputkistojärjestelmien suojaamiseen (tällöin voidaan käyttää suoraan mattapintaista korkean lämpötilan pintamaalia). 

Käsittelemättömälle metallille, joka ei altistu korkeille lämpötiloille, kaksikomponenttinen pohjamaali tarjoaa optimaalisen yhdistelmän ruostesuojausta ja tartuntaominaisuuksia. Vaikka tämä bensiininkestävä pohjamaali on jonkin verran kalliimpi, se on myös naarmunkestävämpi ja iskunkestävämpi kuin muut edulliset yksikomponenttiset pohjamaalitäyteaineet tai ruostesuojamaalit. Ennen maalin levittämistä ruiskupurkki ensin temperoidaan (hyvä huoneenlämpötila, eli noin 20-25 °C on ihanteellinen) ja ravistetaan huolellisesti (noin 2 minuuttia). Työskentelyalue ei saa olla liian kylmä. Peitä aina huolellisesti ympäröivä alue ja alueet, joita ei saa maalata. Muista, että ruiskutussumu leviää laajalle työkappaleen ympärille! Työskentelyalueella olevat hyllyt ja varastoidut esineet on siksi suojattava hyvin! Huoneen on oltava mahdollisimman puhdas ja pölytön, mieluiten märkäpyyhittynä. Ulkona maalaaminen on mahdollista vain silloin, kun ei ole vetoa. Työkappale ei saa koskaan olla kostea (esim. lämpötilaerojen aiheuttaman tiivistymisen vuoksi). Suihkuta ensin näyte lyhyesti sanomalehden palalle testataksesi, toimiiko purkki oikein - näin voit myös arvioida, kuinka voimakkaan ruiskutussumun purkki tuottaa. 

Litteät työkappaleet ruiskutetaan ristikkäin, jotta saadaan aikaan tasainen levitys koko pinnalle - etäisyys purkin ja työkappaleen välillä n. 20 - 30 cm. Levitysetäisyys ja -nopeus riippuvat työkappaleesta, tölkin paineesta ja huoneen lämpötilasta. Mitä hitaammin liikutat purkkia, sitä paksumpi ruiskupinnoite on ja sitä helpompi on luoda "nokkaa" (erityisesti pystysuoriin pintoihin). Jos maalin levitys on "rakeinen", olet liian kaukana työkappaleesta, ruiskutat liian nopeasti tai huoneen lämpötila on ehkä hyvin korkea ja maali kuivuu jo ilmassa ennen kuin se osuu pinnalle. Ensimmäinen kerros on parasta "esisumuttaa", jotta se antaa tukea seuraavalle kerrokselle. Lyhyen, noin 5 minuutin välikuivumisen jälkeen levitetään vielä 2-3 ohutta, mutta peittävää kerrosta. Jos maalia levitetään useampia kerroksia, anna kuivua 24 tuntia.


Vaihe 5: Pohjamaalin hionta

Vaihe 5: Pohjamaalin hionta

05 - Pohjamaalin hionta

Hyvin kuivunut pohjamaali hiotaan 600-karkealla hiekkapaperilla. Poista mahdolliset pölyn sulkeumat ja epätasaisuudet. Poista pöly varovasti työkappaleesta (käytä nukkaamatonta liinaa tai erikoisliikkeestä saatavaa pölynsidontakangasta). Älä koske pintaan (ihorasva!!) - Pyyhi tarvittaessa silikoninpoistoaineella, ei nitro-ohenteella. Nitro liuottaisi pohjamaalikerroksen).


Vaihe 6: Levitä päällyslakka ..

Vaihe 6: Levitä päällyslakka ..

06 - Levitä pintamaali

Levitä nyt päällyslakka. Esisumuta kuvatulla tavalla ja levitä sitten 2-3 peittävää kerrosta ristikkäin, välttäen "neniä" (ks. vaihe 4). Jos näet "maalinokan" muodostuvan, voit pienellä tuurilla saada aikaan tasaisen värisävyn kääntämällä työkappaletta. 


Vaihe 7, kuva 1: Peitä kenttä toista väriä varten..

Vaihe 7, kuva 1: Peitä kenttä toista väriä varten…

07 - Peitä kenttä toista väriä varten ja maalaa se pois

Kaksivärimaalausta varten (ks. vaihe 7, kuva 2) anna ensimmäisen pintamaalin kuivua vähintään yön yli ja peitä alue toista väriä varten maalikaupasta saatavalla erityisellä kaarevalla maalarinteipillä (ks. vaihe 7, kuva 1). Tämä on helppo ohjata säteiden ympärille, takaa myöhemmin sileän reunan eikä jätä liimajäämiä alustaan. Karhean reunan saa aikaan yksinkertaisella maalarinteipillä, jota saa rautakaupasta! Hio alusta hienoksi ja poista ensimmäisen pintamaalin ruiskutussumu. 

Vaihe 7, kuva 2: ... ja maalataan pois

Vaihe 7, kuva 2: ... ja maalataan pois


Vaihe 8: Kirkas lakka takaa kiiltävän lopputuloksen

Vaihe 8: Kirkas lakka takaa kiiltävän lopputuloksen

08 - Kirkas lakka takaa kiiltävän lopputuloksen

Metallilakka päällystetään kirkkaalla lakalla noin 30 minuutin kuivumisajan jälkeen (tai myöhemmin), jotta se on suojattu ympäristön vaikutuksilta ja jotta saavutetaan haluttu kiilto. Ei-metallimaalit kiiltävät myös kauniimmin ja ovat paremmin suojattuja, jos käytät kirkaslakkaa, mieluiten kaksikomponenttimaalia.

Jos maalipinnasta ei ole tullut 100-prosenttisesti sileä ja ruiskuttamaton, se saa lopullisen viimeistelynsä muutaman päivän kuivumisen jälkeen. Tasoita karkeat pinnan epätasaisuudet 1000-karkealla märkähiomapaperilla. Hieno suihkusumu tai hiottu pinta kiillotetaan hienoksi erityisellä suihkusumun kiillotustahnalla. Tuloksena on kaunis, sileä maalipinta, joka vastaa visuaalisesti alkuperäistä maalia. Yksikomponenttimaali on kuitenkin aina jonkin verran herkkä - vältä siis naarmuja ja älä koskaan käytä DOT 4 -jarrunestettä. Vaikka maali kestää bensiiniä, bensiinillä on taipumus jättää mattapintaisia kohtia, jotka on kiillotettava uudelleen. Suojaa lopuksi maalipinta kovalla vahalla, jotta se saadaan sinetöitymään ja antamaan sille kestävä kiilto. 

Huomaa: Kirkas lakka muodostaa helposti "neniä", joten työskentele herkästi. Älä ruiskuta liian paksuja kerroksia, jotta ne kulkevat suoraan. Sekoitettu kaksikomponenttimaali kestää tuskin päivää kauemmin - kerää siis mahdollisimman monta maalattua osaa, jotta purkki saadaan hyödynnettyä. 


Moottorien maalaus

Lämmönkestävillä ruiskumaaleilla voidaan maalattuja moottorin osia kunnostaa pitkäaikaisesti. Täysin puhdas, rasvaton ja karhea pinta on kuitenkin aina välttämätön. Yksittäiset osat, esim. venttiilin kansi, voidaan irrottaa ja rasvata varovasti silikoninpoistoaineella, nitrolla tai jarrupuhdistusaineella ja hioa hiukan (600-karkeudella). "Kukintapaikat" on poistettava, muuten ne ilmestyvät nopeasti uudelleen. Halkeilevia sylintereitä ja sylinterilohkoja ei ole helppo työstää - mutta huolellista valmistelua tarvitaan tässäkin tapauksessa! Voimakkaasti haalistuneet moottorikotelot voidaan puhdistaa lasihelmipuhalluksella.

Moottorin maalipinnan päivittämiseksi on parasta pysyä alkuperäisessä värissä. Hopeanvärinen lämpömaali suihkepurkista on erityisen hyvä ja kestävä, ja se on paras tapa peittää mahdolliset kukinnot. Älä tee pohjustusta tässä. Ruiskuta kuumuutta kestävä maali suoraan rasvattomalle, karhennetulle, paljaalle metalliselle, puhtaalle alustalle. Mitä ohuemmin lämpömaali levitetään, sitä paremmin se kestää kuumuutta. 

Halutessasi voit myös polttaa yksittäisiä osia uunissa - tämä antaa lämpömaalille erittäin hyvän lujuuden jo ennen moottorin lämmittämistä ja ajamista

.

Huomaa: Jos puhallusmateriaalia pääsee moottoriin, se aiheuttaa korjaamattomia vaurioita kaikkiin laakeripisteisiin ja moottori "kuluu" hitaasti mutta varmasti. Jos siis kokonainen moottori halutaan hiekkapuhaltaa, se puretaan, tyhjä kotelo kootaan uudelleen tiivisteiden kanssa, kaikki aukot tiivistetään ja kaikki yksittäiset osat pestään erittäin huolellisesti sisältäpäin osien pesupöydällä! Tämä on ainoa tapa varmistaa, että moottori ei vahingoitu! Vaihtoehtoisesti erikoistuneet yritykset ovat viime aikoina tarjonneet kuivajäällä tapahtuvaa puhallusta. Moottorivaurioita ei oteta huomioon, eli myös kokonaisia moottoreita voidaan räjäyttää. 


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar