Moottoripyörän LED-vilkun asentaminen
Esimerkkinä Kawasaki Z 750 -ajoneuvosta näytämme, miten vastuksilla varustetut LED-vilkut voidaan asentaa. Eikö sinulla ole vielä sopivaa vilkkua pyörääsi? Täältä löydät apua oikean valinnan tekemiseen.
Huomio: Tee-se-itse -työt edellyttävät perustietoja ajoneuvon sähköstä. Jos olet epävarma tällä alalla tai omistat ajoneuvon, jossa on monimutkaista elektroniikkaa, sinun on ehdottomasti jätettävä asennus asiantuntijakorjaamon tehtäväksi. Jos ajoneuvolla on vielä takuu, valtuutetun jälleenmyyjän kanssa on selvitettävä etukäteen, vaarantuuko takuu muutostöiden vuoksi.
- LED-vilkkujen asentaminen - näin se onnistuu
- 01 - Ohjaamon verhoilun purkaminen
- 02 - Alkuperäisten vilkkujen purkaminen
- 03 - Kytke sovitin- ja vilkkukaapelit yhteen
- 04 - Irrota takapaneeli ja irrota vilkut
- 05 - Uusien vilkkujen asentaminen
- 06 - Tehovastusten asentaminen
- Kun ostat vastuksia Louisilta
- 07 - Vastusten kiinnitys
- 08 - Takapaneelin asentaminen
- 09 - Ohjaamon verhoilun asentaminen
- Täydellinen moottoripyörälle: Valodiodit
- Vilkun osto
- Tekniset vaatimukset
- Vilkkurirele vai vastukset?
- Suosituksemme
Käyttämiemme LED-vilkkujen muoto on kaareva, minkä vuoksi on olemassa malli etuvasemmalle ja oikealle takasivulle sekä oikealle eteen ja vasemmalle takasivulle.
Valitettavasti alkuperäiset vilkut jättävät irrottaessaan suuria, rumia reikiä, joiden läpi uudet mini-vilkut voi melkein heittää. Vilkun pidikkeen suojukset tarjoavat ratkaisun. Vaikka näitä suojuksia ei ole saatavilla erityisesti Z 750 -malliin, ne on helppo mukauttaa. Jos et löydä moottoripyörääsi sopivaa, voit myös valmistaa omat "aluslevyt" alumiinista, muovista tai peltilevystä.
Esimerkissämme voimme käyttää valmiiksi koottuja sovitinkaapeleita, joita on saatavana moniin eri Louis-malleihin. Ne helpottavat huomattavasti uusien vilkkujen kytkemistä, sillä ne sopivat suoraan ajoneuvon johtosarjan pieniin liittimiin. Muut pistokkeet sopivat vastuksiin ja vilkkuihin ilman muutoksia. Jos et voi käyttää sovitinkaapeleita, noudata vaiheen 4 ohjeita.

Esimerkissämme tarvitaan: 4 LED-vilkkua, 2 vastusta, 4 sovitinkaapelia, 4 asennussuojusta
LED-vilkkujen asentaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Ohjaamon verhoilun purkaminen
01 - Ohjaamon verhoilun purkaminen
- Kuten kaikissa ajoneuvon sähköihin tehtävissä töissä, irrota ensin miinuskaapeli akusta, jotta oikosulkuja ei pääse syntymään.
- Etuvalaisimien vaihtamiseksi irrota etupaneeli ja aseta se turvalliseen paikkaan (laita sen alle kangas/peite).

Vaihe 2: Kiinnityskannet säästävät puuhastelua
02 - Alkuperäisten vilkkujen purkaminen
Alkuperäiset vilkut voidaan nyt irrottaa ja uudet vilkut ja kiinnityskannet voidaan ruuvata kiinni. Kun kiristät, muista, että kyseessä ei ole kuorma-auton pyöränpultti ...
Mini-merkkivaloissa on usein hienokierre M10 x 1,25 (vakiomuttereissa on M10 x 1,5). Jos siis mutteri on kadonnut työpöydän alle eikä sitä löydy, tilaa uusi mutteri.

Vaihe 3, kuva 1: Johdinsarja säilyy ehjänä sovitinkaapelin ansiosta
03 - Kytke sovitin- ja vilkkukaapelit yhteen
Seuraavaksi liitetään sovittimen ja vilkun kaapelit yhteen. LED-vilkut toimivat vain, jos napaisuus on kytketty oikein. Koska ajoneuvovalmistajat eivät käytä yhtenäisiä kaapelin värejä, kytkentäkaavio voi auttaa positiivisen tai negatiivisen kaapelin paikantamisessa.
Toimi samalla tavalla toisella puolella, ja kansi voidaan asentaa takaisin paikalleen. Phillips-ruuvit tarttuvat kaikki muovikierteisiin, joten työskentele tunteella!

Vaihe 3, kuva 2: Monitoimipihdit japanilaisille pistokkeille, joissa ei ole värimerkintöjä
Jos ei ole mahdollista työskennellä sovitinkaapeleilla, on tärkeää luoda turvallinen ja pysyvä kaapeliyhteys.
Huomaa: Kaapeleiden juottaminen ja sen jälkeen eristäminen kutistekalvolla on yksi vaihtoehto, toinen vaihtoehto on kaapelikenkien puristaminen. Tällöin on käytettävä niin sanottuja "japanilaisia pistokkeita", joita varten tarvitaan erityiset kaapelikengät. Molemmat ovat saatavilla myös yhdessä ammattilaisille tarkoitetussa sarjassamme. On olemassa myös kaapelikengänpihdit, jotka soveltuvat vain eristetyille kaapelikengille, mutta EIVÄT japanilaisille pistokkeille. Sen tunnistaa pihtien kärjessä olevasta punaisesta, sinisestä ja keltaisesta pisteestä. Lisätietoja kaapeleiden liittämisestä saat mekaanikon vinkistä Kaapeliliitännät.

Vaihe 4: Poista takapaneeli ja irrota vilkut
04 - Irrota takapaneeli ja irrota vilkut
Takavilkkujen ja tehovastusten asentamiseksi satula poistetaan ja takapaneeli ruuvataan irti. Irrota kallis ja herkkä muoviosuus varovasti.
05 - Uusien vilkkujen asentaminen
Kuten aiemmin edessä, nyt takavalaisimet poistetaan ja uudet minivalaisimet kiinnitetään asennussuojien kanssa. Kaapelit asennetaan alkuperäisen asennuksen mukaisesti.

Vaihe 6, kuva 1: Takana olevan vastuksen kytkentä
06 - Tehovastusten asentaminen
Asenna nyt vastukset takavilkkuihin. ÄLÄ asenna niitä sarjaan, vaan rinnakkain oikean vilkkutaajuuden varmistamiseksi. Jos ostat vastukset Louisilta, ne on jo valmiiksi kytketty rinnakkain (katso allaoleva kaavio).
Vastuksilla ei ole napaisuutta, joten sillä ei ole merkitystä, millä tavoin ne on käännetty. Louis-sarjan vastusten olemassa olevat kaapelikengät helpottavat asennusta.

Vaihe 6, kuva 2: Oikea kaapelointi yhdellä silmäyksellä: Vilkku, tehovastus, adapterijohto

Vaihe 7: Jos ostat vastukset Louisilta, ne on jo valmiiksi kytketty rinnakkain
Kun ostat vastuksia Louisilta
1 = R
| a = Sulake b = Vilkku-rele c = Vilkku-kytkin d = Vilkku (hehkulamppu) e = Vastus f = Maadoitusjohto g = Virtalähde/Akku |

Vaihe 7, kuva 1: Satulan alle asennetut vastukset
07 - Vastusten kiinnitys
Vastukset voivat kuumentua yli 100 °C:n lämpötilan käytön aikana (pitkä vilkkumisen kesto, varoitusvilkkutoiminto vikatilanteessa), joten ne tarvitsevat jäähdytysilmaa. Ne eivät saa olla täysin suljettuja eikä niitä saa asentaa suoraan muovipinnoille. Siksi voi olla edullista tehdä alumiinilevystä pieni asennuslevy ja sijoittaa se ajoneuvoon.
Ohjausyksikön oikealla puolella oleva metallilevy on osoittautunut hyväksi asennuspaikaksi Z 750:lle. Siihen kiinnitimme oikeanpuoleisen vilkkupiirin vastuksen 3 mm:n ruuveilla ja muttereilla. Asensimme vasemman vilkkupiirin vastuksen ohjausyksikön vasemmalle puolelle. Tällä puolella vastusta ei kuitenkaan voi ruuvata suoraan näkyvään metallilevyyn, koska levyn alla on toinen ohjausyksikkö, joka voi vaurioitua. Siksi ruuvasimme vastuksen kiinni metallilevyyn ja työnsimme sen mustan laatikon alle.

Vaihe 7, kuva 2: Infrapunalämpömittari näyttää 79° C vain muutaman minuutin kuluttua
Kun olet kytkenyt ja liittänyt (älä unohda akun maadoituskaapelia), voit aloittaa testivilkkumisen. Vastusten lämpötilaa seurattiin infrapunalämpömittarilla. Muutaman minuutin kuluttua ne ovat jo lähes 80° C kuumia.
Älä koskaan liimaa vastuksia paneeliin esimerkiksi kaksipuolisella teipillä - se ei pidä ja voi aiheuttaa vaurioita! Jos kaikki toimii nyt, takapaneeli voidaan asentaa uudelleen. Remontti on valmis!
08 - Takapaneelin asentaminen
Kun olet kiinnittänyt vilkut ja tehovastukset on sijoitettu asianmukaisesti pois, takapaneeli asennetaan takaisin paikalleen ja istuin palautetaan alkuperäiseen asentoonsa.

Vaihe 9: Ohjaamon verhoilun asentaminen
09 - Ohjaamon verhoilun asentaminen
Tee sama ohjaamon verhoilulle. Tämä asennetaan uudelleen.
Täydellinen moottoripyörälle: Valodiodit
Nykyaikainen LED-tekniikka (Light Emitting Diodes, valodiodit) on avannut täysin uusia mahdollisuuksia vilkkujen suunnitteluun: Alhainen virrankulutus vähentää ajoneuvon sähköjärjestelmän kuormitusta, pieniä kaapelin poikkileikkauksia voidaan käyttää kustannusten ja painon säästämiseksi, suuri valovoima mahdollistaa pienimmät ja monipuolisimmat muodot, ja valonlähteen pitkä käyttöikä poistaa tarpeen väsyttävään vaihtoon. Pienet kotelot ovat todellinen valttikortti erityisesti kaksipyöräisissä ajoneuvoissa – nykyisiin tieliikenteessä hyväksyttyihin LED-mini-vilkkuihin verrattuna perinteinen „polttimo“-vilkku nätttää soppakauhalta.
Ei siis ihme, että monet moottoripyöräilijät siirtyvät tyylikkäisiin LED-vilkkuihin viimeistään silloin, kun alkuperäinen vilkku on vaihdettava ja valtuutetun jälleenmyyjän alkuperäisen varaosan hinta herättää kalpeaa hämmästystä.
Periaatteessa kaikkiin moottoripyöriin, joissa on 12 voltin tasavirtasähköjärjestelmä, voidaan asentaa LED-vilkut.

Tärkeää: Käytä vain E-merkillä varustettuja vilkkuja
Vilkun osto
Vilkkuja hankittaessa on tärkeää varmistaa, että niiden linsseissä on E-merkintä. Kaikilla Louis-sarjan vilkuilla on voimassa olevat E-merkinnät. ”Edessä” hyväksytyt vilkut tunnistaa koodinumerosta 1, 1a, 1b tai 11, ”takana” hyväksytyt osoittimet tunnistaa koodinumerosta 2, 2a, 2b tai 12. Monet Louis-sarjan vilkut on hyväksytty sekä etu- että takakäyttöön, eli niissä on kaksi koodia. E-hyväksynnän saaneet ohjaustangon päätyvilkut ovat sallittuja vain etuvalaisimina, ja niitä on täydennettävä takavalaisimilla. Jos käytettävissä on eri pituisia jatkovarret sisältäviä vilkkuja, ota huomioon seuraavat seikat: EY-säännösten mukaan vilkkujen on oltava vähintään 240 mm:n etäisyydellä toisistaan edessä ja 180 mm:n etäisyydellä toisistaan takana.
Tekniset vaatimukset
LEDien tehonkulutus on huomattavasti alhaisempi kuin perinteisten hehkulamppujen. Jos moottoripyörässä palaa vilkkulamppu, jäljelle jäävä vilkkulamppu pyörii aivan liian nopeasti - olet varmasti kokenut tämän jossain vaiheessa (muuten: laillisesti sallitaan 90 syklin vilkkutaajuus - plus/miinus 30 toleranssia). Vilkkureleestä puuttui nyt puolet "kuormasta", jolla se toimii oikeassa syklissä. Näin tapahtuu suuremmassa määrin, jos esimerkiksi kaksi 21 watin vakiovalaisinta korvataan (ajoneuvon kummallakin puolella) kahdella 1,5 watin LED-vilkulla. Nyt alkuperäistä vilkkurelettä kuormitetaan vain 3 watilla (2 x 1,5) 42 watin (2 x 21) sijasta - tämä ei yleensä toimi.
Tämä ongelma voidaan ratkaista kahdella tavalla: Joko asennetaan erityinen kuormituksesta riippumaton LED-vilkkujen vilkkurirele tai alkuperäinen vilkkurirele "huijataan" käyttämään oikean tehon lamppuja sähkövastusten avulla.
Vilkkurirele vai vastukset?

Elintärkeä releen kannalta: Oikea napaisuus
Releen vaihtaminen on yksinkertaisempi vaihtoehto, mutta se on mahdollista vain seuraavissa olosuhteissa:
- ohjaamossa on kaksi erillistä merkkivaloa vasemmalle ja oikealle vilkkuvalaisimelle eikä yhteistä merkkivaloa
- Vilkkujen äänimerkkejä ja varoitusvaloja ei saa olla
- alkuperäistä relettä ei saa integroida yhdistettyyn yksikköön (joka on tunnistettavissa useammasta kuin kolmesta kaapeliläpiviennistä)
Voit käyttää edullista LED-vilkkujen yleistorelettä, jos kaikki kolme kohtaa täyttyvät. Hieman kalliimpi Kellermannin yleiskäyttöinen vilkkurirele on yhteensopiva useimpien varoitusvalojen, vilkkuvien äänimerkkien tai vain yhden merkkivalon kanssa (kohdat 1 ja 2).
Jos moottoripyöräsi ei täytä kohtien 2 ja 3 vaatimuksia, tarjoamme valmistajakohtaisia releitä, jotka sopivat ajoneuvon alkuperäiseen pistokkeeseen tai aukkoon "plug-and-play" -periaatteella. Valitettavasti emme voi kohdistaa näitä tiettyihin malleihin. Katso siis hakusanalla"LED vilkkurele", mitä releitä on saatavilla ja vertaa niitä alkuperäiseen osaan. Esimerkiksi Suzuki-malleihin voimme tarjota myös yhdistetyn releyksikön, jossa on 7 koskettimen koskettimet.
Rele
On erittäin tärkeää noudattaa releen oikeaa napaisuutta - väärä kytkentä tuhoaa välittömästi releen elektroniikan ja mitätöi valmistajan myöntämän takuun. Vaikka liitäntöjen järjestys vastaisi alkuperäisen releen järjestystä, napaisuus voi olla erilainen. Tarkista napaisuus aina etukäteen LED-testilampun avulla (muista noudattaa vilkkurireleen asennusohjeita).
Jos pistokeliitännät eivät sovi, voit helposti valmistaa sovitinkaapeleita, jolloin sinun ei tarvitse katkaista johtosarjan alkuperäistä pistoketta.
Monissa uusissa moottoripyörissä ei ole enää lainkaan vilkkurireleitä. Nämä on jo integroitu elektroniikan keskusyksikköön. Tässä tapauksessa voit työskennellä vain vastuksilla.
Vastukset
Jos et voi ohjata uusia LED-vilkkujasi äsken mainittujen releiden avulla, sinun on käytettävä tehovastuksia vilkkutaajuuden säätämiseen (alkuperäinen rele säilyy tällöin). Lähes kaikki valikoimassamme olevat LED-vilkut toimivat alkuperäisellä merkkivaloreleellä, jossa on 6,8 ohmin tehovastus.
Huomaa: Jos vaihdat releen, vastuksia ei tarvitse asentaa.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.