Tarkasta ja vaihda ohjauspään laakerit

Ohjauspään laakeri yhdistää etupyörän muuhun moottoripyörään. On sanomattakin selvää, että tämä tärkeä osa vaikuttaa ratkaisevasti ajokäyttäytymiseen ja vaatii säännöllistä huoltoa.

Tarkasta ja vaihda ohjauspään laakerit

Testaa ohjauspään laakerin kunto ja asetus

Jos tuntuu kuin istuisit kalkkarokäärmeen selässä, kun ajat kovaa vauhtia tai pitkissä mutkissa, mahdollinen syy on huonosti säädetty tai viallinen ohjauspään laakeri. Vaikka oletkin onneksi säästynyt tähän asti tältä tunteelta, on suositeltavaa tarkistaa ajoittain sen oikea asetus.

Jotta ohjauspään laakeri voidaan tarkistaa optimaalisesti, pyydä toista henkilöä auttamaan. Nosta moottoripyörä ylös niin, että etupyörä on hieman ilmassa (ei etupyöränostimella). Jos käytettävissä on pääseisontatuki, toinen henkilö istuutuu satulaan mahdollisimman kauas taakse. Toinen henkilö tarttuu haarukan alapäähän molemmilla käsillä ja liikuttaa haarukkaa edestakaisin nykäisevästi. Jos välystä havaitaan, laakeri on säädettävä uudelleen. Löysää tätä varten liukuputkien kiinnitysruuvit (etuhaarukan alempi kolmiopala) ja etuhaarukan ylemmän kolmiopalan suuri keskiruuvi. Säätö tehdään kiristämällä säätömutteria (joka sijaitsee etuhaarukan ylemmän kolmiopalan alapuolella) kevyesti koukkuavaimella. Laakerissa ei saa olla välystä, ja sen on kuljettava tasaisesti säädön jälkeen.

Toisessa testissä tarkistetaan laakerin kunto. Käännä haarukka suoraan eteenpäin -asentoon ja napauta ohjaustankoa kevyesti oikealle kaarelle ja sitten takaisin suoraan eteenpäin -asennosta vasemmalle kaarelle. Jos haarukka on jäykkä, säätöä on löysättävä hieman. 

Jos hyvin vähäisetkin pidätyskohdat tuntuvat, laakeri on vaihdettava. Ota kuitenkin huomioon, että olemassa olevat kaapelit, akselit ja hydrauliletkut voivat vääristää mittaustulosta. Kiinniottopistettä esiintyy erityisen usein suorassa asennossa, koska se on eniten kuormitettu. Monissa moottoripyörissä, erityisesti vanhemmissa, on vielä kuulalaakerit. Kuulalaakereissa jokainen kuula on vain pienessä pisteessä, joten ajan mittaan syntyy pidätyskohta. On suositeltavaa vaihtaa kestävämpiin kartiorullalaakereihin - näissä jokainen rulla laakeroituu koko pituudeltaan. Näin ollen kosketus laakerin kuoreen on paljon parempi ja paino jakautuu paremmin. Lisäksi kartiorullalaakerit ovat usein halvempia kuin alkuperäiset kuulalaakerit.


Ohjauspään laakerin vaihtaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Vapauta ohjauspään laakeri

Vaihe 1: Vapauta ohjauspään laakeri

01 - Vapauta ohjauspään laakeri

Suurin osa tähän korjaukseen käytetystä ajasta kuluu ohjauspään laakerin vapauttamiseen. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: Joko purat kaikki osat yksitellen pala palalta (etupyörä, jarrujärjestelmä, haarukan jalat, ohjaustanko, mahdollisesti verhous, instrumentit jne.) tai pyrit jättämään yksittäiset kokoonpanot kytkettyinä - jälkimmäinen säästää muutaman työvaiheen. Irrota esimerkiksi ohjaustanko, mutta jätä kaikki ruuvit kiinni ja laita se varovasti sivuun kaapeleiden, mahdollisten instrumenttien, Bowden-vaijereiden ja koko jarrujärjestelmän kanssa. Jos jarrunestesäiliö pysyy pystysuorassa, sitä ei tarvitse edes tyhjentää, koska jarrujärjestelmää ei tarvitse avata missään vaiheessa. Riippumatta siitä, mitä menetelmää käytetään, suosittelemme säiliön poistamista joka tapauksessa naarmujen ja kolhujen välttämiseksi. Haarukan keskiosan pultti on löysättävä, kun haarukkaputket on vielä asennettu, sillä näin voidaan käyttää etuhaarukan alemman kolmiopalan ja rungon välissä olevaa ohjauksen pysäytintä.


Vaihe 2: Irrota etuhaarukan ylempi kolmiopala

Vaihe 2: Irrota etuhaarukan ylempi kolmiopala

02 - Irrota etuhaarukan ylempi kolmiopala

Jos rungon päähän on kiinnitetty vain kaksi etuhaarukan kolmiopalaa, etuhaarukan ylemmän kolmiopalan keskimutteri voidaan irrottaa. Nyt etuhaarukan ylempi kolmiopala voidaan irrottaa, ja säätömutteri on selvästi näkyvissä. 


Vaihe 3: Vedä etuhaarukan kolmiopala alaspäin

Vaihe 3: Vedä etuhaarukan kolmiopala alaspäin

03 - Vedä etuhaarukan kolmiopala alaspäin

Kierrä säätömutteri irti koukkukiinnitysavaimella ja pitele etuhaarukan alempaa kolmiopalaa toisella kädellä, jotta se ei putoa maahan. Jos vedät etuhaarukan kolmiopalaa alaspäin, alemman laakerin yksittäiset pallot putoavat sinua kohti, ellei sinulla ole jo kartiorullalaakeria.


Vaihe 4: Laakerin kuorien ulosajo

Vaihe 4: Laakerin kuorien ulosajo

04 - Laakerin kuorien ulosajo

Kun olet pyyhkinyt vanhan rasvan pois, näet ohjauspäässä olevat ylemmän ja alemman laakerin kuoret. Näiden poistamiseen käytetään lyöntiä. Jos asennetaan kuulalaakeri, sinulla on riittävän suuri pinta iskun kohdistamiseen. Jos kartiorullalaakerit on jo asennettu tehtaalla, rungossa on yleensä kaksi aukkoa, joihin lyönti voidaan kiinnittää. Laakeripesät on työnnettävä ulos tasaisesti sisältä ulospäin ilman kallistusta, jotta laakeripesä ei vaurioidu. Lyö laakerikuoren reunaa vuorotellen vasemmalle ja oikealle hyvin herkästi ja askel askeleelta.


Vaihe 5: Aja uudet laakerikuoret sisään

Vaihe 5: Aja uudet laakerikuoret sisään

05 - Uusien laakeripesien sisäänajo

Uudet laakerikuoret asetetaan nyt ohjauspäähän. Vinkki: Jäähdytä laakerikuoret (esim. pakastimessa) ja lämmitä ohjauspää (kuumailmapuhaltimella). Laajeneminen lämmön vaikutuksesta ja kutistuminen kylmän vaikutuksesta helpottaa kokoonpanoa. Jos sinulla ei ole erikoistyökalua, voit myös rakentaa sellaisen itse. Ota 10 mm:n kierretanko, kaksi vahvaa laakerin kuoren kokoista aluslevyä ja vedä laakerit ohjauspäähän kahden mutterin avulla. Jos kierteitettyä tankoa ei ole käytettävissä, laakerikuoret isketään tasaisen suoriksi mutterin tai putkenpätkän ja vasaran avulla. Käytettävän työkalun on istuttava tarkasti laakerin reunaan, joka on hyvin kapea, jotta se ei vahingoitu. Älä koskaan osu juoksupintaan! Tarkista lopuksi, että laakeripesät on ajettu kokonaan sisään ja että ne ovat tiukasti kiinni runkopäässä. Jos laakerikuoret putoavat runkopäähän itsestään, laakeripesä on laajentunut tai vaurioitunut. Silloin ainoa asia, joka auttaa, on mennä korjaamolle, jossa asiantuntija tutkii rungon huolellisesti ja mahdollisesti asentaa ylisuuret laakerit tai liimaa kuoret. 


Vaihe 6: Poista vanha laakeri

Vaihe 6: Poista vanha laakeri

06 - Poista vanha laakeri

Nyt on vaihdettava haarukan alemman haarukkapyörän puristettu laakeri. Käytä talttaa laakerin ja etuhaarukan kolmiopalan väliseen rakoon ja työnnä sitä vasaralla, kunnes se on kohonnut muutaman millimetrin. Laakeri voidaan nyt irrottaa kahdella isolla ruuvimeisselillä tai asennusvivulla. 


Vaihe 7: Käyttö kartiorullalaakereilla, joissa on ohjauspään laakerinohjain

Vaihe 7: Käyttö kartiorullalaakereilla, joissa on ohjauspään laakerinohjain 

07 - Käyttö kartiorullalaakereilla, joissa on ohjauspään laakerinohjain 

Uuden laakerin asentamiseen tarvitaan sopiva ohjauspään laakerinohjain. Asenna ensin pölytiiviste, sitten - jos sellainen on (usein lisävarusteiden kartiorullalaakereissa) - aluslaatta ja lopuksi uusi laakeri. Se saa osua vain sisärenkaaseen eikä koskaan laakerihäkkiin. Pienikin laakerihäkin vaurioituminen voi johtaa siihen, että rullat eivät enää pyöri kunnolla, laakeri tuhoutuisi! Kun laakeri on asennettu, voitele se riittävästi esim. Castrol LM2:lla. Tarkista vielä kerran, että pölysuojus on oikein paikallaan.


Vaihe 8: Kokoa ja säädä hyvin voideltuna

Vaihe 8: Kokoa ja säädä hyvin voideltuna

08 - Kokoa ja säädä hyvin rasvattuna

Rasvaa myös ylempi laakeri riittävästi. Aseta alempi etuhaarukan kolmiopala ohjauspäähän ja aseta rasvattu laakeri sen päälle. Asenna nyt säätömutteri ja kiristä käsin (varsinainen säätö tehdään vasta, kun haarukka on valmis). Aseta etuhaarukan ylempi kolmiopala paikalleen ja kiinnitä suuri keskipultti löysästi. Asenna haarukan jalat paikalleen - älä vielä kiristä etuhaarukan alemman kolmiopalan kiinnitysruuveja. Ohjauslaakerin pelti säädetään nyt koukkuavaimella niin, että laakerissa ei ole välystä ja että se toimii tasaisesti. Jos et löydä oikeaa asetusta ja laakeri juuttuu, uudet laakerit tai ohjausputki voivat olla vaurioituneet. Vasta nyt keskipultti ja sen jälkeen etuhaarukan alemman kolmiopalan kiinnityspultit on kiristettävä valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Tarkista asetus uudelleen, sillä laakeripelti on saattanut pienentyä keskimutterin kiristämisen jälkeen. 

Kun olet saanut moottoripyörän asennuksen valmiiksi, noudata valmistajan vääntömomenttiohjeita. Tarvittaessa. Jarrun ilmaus. Varmista seuraavan koeajon aikana, että haarukka toimii jännittämättömästi ja että ohjaus ei tärise tai kolise.


Huomaa:: Suosittelemme tarkistamaan välyksen uudelleen 200 kilometrin jälkeen. On mahdollista, että laakerit ovat asettuneet hieman.



Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar