Suorita ilmansuodattimen huolto

Myös moottoripyörien on hengitettävä syvään. Tämä on kuitenkin mahdollista vain, jos ilmansuodatin on puhdas ja hyvin huollettu.

NÄIN VAIHDAT ILMANSUODATTIMEN! | HOW TO

Moottoripyörän ilmansuodattimen tarkistus ja huolto

Yksi moottoripyörän tärkeimmistä huoltokohteista on ilmansuodattimen tarkistus ja huolto. Tämä johtuu siitä, että jos moottoriin pääsee likapartikkeleita kaasuttimen tai ruiskutuksen kautta, sylinterin ja männänrenkaiden kuluminen lisääntyy ja moottorin käyttöikä lyhenee tarpeettomasti.

Riittävän puhdas ilma on yhtä tärkeää moottorin hyvälle toiminnalle kuin puhdas bensiini. Moottori toimii niin kuin sen pitäisi, jos ilman ja bensiinin suhde on täsmälleen oikea. Jos tukkeutunut, vanhentunut ilmansuodatin rajoittaa ilmansaantia, moottorin suorituskyky heikkenee ja polttoaineen kulutus kasvaa. Sytytystulpat voivat nokeentua kaasutinmoottoreissa, kun ilma-polttoaineseos rikastuu.

Siksi ilmansuodatin on aina pidettävä puhtaana - ja huollettava ajoissa. Ajoneuvon käyttöohjeissa kerrotaan, kuinka usein suodatin on puhdistettava tai vaihdettava. Se riippuu kuitenkin myös ajoalueesta ja sovelluksesta. Esimerkiksi enduromatkustajien, jotka liikkuvat usein maastossa, on tarkistettava ilmansuodatin useammin, maastomatkustajien jopa päivittäin.


Hieman ilmansuodattimen tarinaa

Ilmansuodattimia on erilaisia. Ne vaativat erilaisia huoltotöitä tai vaihtovälejä:

Voitele vaahtomuovinen ilmansuodatin

Voitele vaahtomuovinen ilmansuodatin

Vaahtosuodatin

Vaahtosuodattimet voidaan puhdistaa ja käyttää uudelleen, kunhan vaahto ei ole alkanut murentua. Huoltoväli on yleensä 5 000 km. 

Puhdistus: Puhdista suodatin pesemällä se pesuaineliuoksessa, puristamalla se varovasti ulos ja öljyämällä se kevyesti moottoriöljyllä kuivauksen jälkeen. Käytä 2-tahtimoottoreissa 2-tahtiöljyä. Levitä vain pieni määrä öljyä, muuten sytytystulpat öljyyntyvät.

Tarkista, että ilmansuodatin on painettu yhteen öljyämisen jälkeen, jotta öljyä ei valuisi ulos. Älä käytä liuottimia sisältäviä puhdistusaineita pesuun. Ne tarttuvat kiinni vaahtoon. Älä käytä mitään tuntematonta vaahtomuovia oman ilmansuodattimesi valmistamiseen, sillä ilmansuodattimet on yleensä valmistettu erityisestä polyuretaanivaahdosta, joka kestää öljyä ja bensiiniä.


Työnnä paperinen ilmansuodatin varovasti ulos

Työnnä paperinen ilmansuodatin varovasti ulos

Paperisuodatin

Paperisuodattimen huoltoväli on yleensä 10 000-20 000 km.

Puhdistus: Kuivat paperisuodattimet voidaan puhdistaa naputtelemalla ne varovasti ulos ja puhaltamalla ne paineilmalla sisältä ulospäin. Älä käytä harjaa tai mitään muuta työkalua paperisuodattimen puhdistamiseen, sillä se tuhoaa suodatinpaperin. Joka tapauksessa vanha suodatin kannattaa vaihtaa uuteen heti, varsinkin kun uusi paperinen ilmansuodatin ei ole kallis. 

Jos haluat pidentää vaihtoväliä huomattavasti, voit investoida tarvikevalikoimasta löytyvään kestoilmansuodattimeen, joka voidaan käyttää uudelleen puhdistuksen jälkeen

.

Kestoilmansuodatin Louis-tarvikevalikoimasta

Kestoilmansuodatin Louis-tarvikevalikoimasta

Kestoilmansuodatin

Tehokkaat moottoripyörät varustetaan yhä useammin kestoilmansuodattimilla, jotka on asennettu tehtaalla. Saatavana on myös paperisuodattimia korvaavia vaihtosuodattimia. Pysyvät suodattimet on vaihdettava vain noin 80 000 km:n välein, mutta myös ne on tarkistettava ja puhdistettava viimeistään 10 000 km:n jälkeen.

Ne tarjoavat myös hieman suuremman ilmavirran, mikä teoriassa hyödyttää moottorin suorituskykyä ja yleensä parantaa moottorin reagointikäyttäytymistä kiihdytettäessä. 

Puhdistus: Esimerkiksi yritys K&N valmistaa erityisestä tekstiilikankaasta valmistettuja kestovaihtosuodattimia. Kun ne ovat likaantuneet, pese ne valmistajan erityisellä puhdistusaineella, öljyä ne kevyesti vastaavalla erikoisöljyllä ja niitä voidaan käyttää uudelleen. Investointi kestoilmansuodattimeen kannattaa siis pitkällä aikavälillä. 

Kuivat pysyvät suodattimet, kuten Sprintin suodattimet, on vielä helpompi puhdistaa. Ne on valmistettu erityisestä polyesterikudoksesta, ja ne puhdistetaan vain harjalla tai puhalletaan paineilmalla. Puhdistusainetta tai ilmansuodatinöljyä ei tarvita.


Ilmansuodattimen huolto - miten se toimii

Vaihe 1: Paikallistetaan ja paljastetaan ilmansuodatinkotelo

Vaihe 1: Paikallistetaan ja paljastetaan ilmansuodatinkotelo

01 - Avaa ilmansuodatinkotelo

Ilmansuodatinkotelo on avattava suodattimen huoltoa varten. Ajoneuvosta riippuen se on piilotettu säiliön alle, satulan alle tai sivukansien alle. Kun se on paikannettu ja paljastettu, kansi voidaan irrottaa. Huomaa: Muista suodattimen asennuspaikka tai ota valokuva ennen suodatinelementin irrottamista. 


Vaihe 2: Puhdista ilmansuodatinkotelon sisäpuoli

Vaihe 2: Puhdista ilmansuodatinkotelon sisäpuoli

02 - Puhdista suodatinkotelo

Laatikon sisäpuoli puhdistetaan esimerkiksi pölynimurilla ja pyyhitään puhtaalla, nukkaamattomalla liinalla. 


Vaihe 3: Puhalla kestoilmansuodatin paineilmalla

Vaihe 3: Puhalla kestoilmansuodatin paineilmalla

03 - Puhdista suodatinelementti

Suodatintyypistä riippuen suodatinpanos puhdistetaan vastaavasti. Esimerkissämme puhdistamme kestoilmansuodatinta.


Vaihe 4: Ylin merkintä

Vaihe 4: Ylin merkintä

04 - Puhdistetun suodattimen asennus

Kun asennat puhdistettua suodatinta, kiinnitä huomiota asennusasentoon uudelleen. Ilmansuodattimissa on yleensä TOP-OBEN -merkintä. Tiivistysreunan on koskettava koteloa kauttaaltaan ilman rakoja, jotta moottori ei voi imeä suodattamatonta sekundääri-ilmaa. Kumireunoja voi voidella hieman, jotta lika tarttuu kiinni.


Vaihe 5: Tarkista imukumit

Vaihe 5: Tarkista imukumit

05 - Tarkasta ulkoiset poikkeavuudet

Kun huollat ilmansuodatinta, sinun on myös tarkasteltava ilmansuodatinkotelon ympäristöä. Ovatko lehdet ja jopa vanha rätti juuttuneet laatikon suuaukkoon? Onko ilmansuodatinkotelon ja kaasuläpän välinen liitos täydellinen, ovatko kaikki kiinnikkeet tiukasti kiinni, ovatko imukumit hyvin paikallaan ja onko niissä halkeamia? Halkeilleet kumit on vaihdettava, muuten on olemassa vaara, että moottori imee toissijaista ilmaa ja toimii siten huonommin, mikä voi pitkällä aikavälillä johtaa moottorivaurioon. 


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar