Suorita ilmansuodattimen huolto
Myös moottoripyörien on hengitettävä syvään. Tämä on kuitenkin mahdollista vain, jos ilmansuodatin on puhdas ja hyvin huollettu.
- Moottoripyörän ilmansuodattimen tarkistus ja huolto
- Hieman ilmansuodattimen tarinaa
- Vaahtosuodatin
- Paperisuodatin
- Kestoilmansuodatin
- Ilmansuodattimen huolto - miten se toimii
- 01 - Avaa ilmansuodatinkotelo
- 02 - Puhdista suodatinkotelo
- 03 - Puhdista suodatinelementti
- 04 - Puhdistetun suodattimen asennus
- 05 - Tarkasta ulkoiset poikkeavuudet
Moottoripyörän ilmansuodattimen tarkistus ja huolto
Yksi moottoripyörän tärkeimmistä huoltokohteista on ilmansuodattimen tarkistus ja huolto. Tämä johtuu siitä, että jos moottoriin pääsee likapartikkeleita kaasuttimen tai ruiskutuksen kautta, sylinterin ja männänrenkaiden kuluminen lisääntyy ja moottorin käyttöikä lyhenee tarpeettomasti.
Riittävän puhdas ilma on yhtä tärkeää moottorin hyvälle toiminnalle kuin puhdas bensiini. Moottori toimii niin kuin sen pitäisi, jos ilman ja bensiinin suhde on täsmälleen oikea. Jos tukkeutunut, vanhentunut ilmansuodatin rajoittaa ilmansaantia, moottorin suorituskyky heikkenee ja polttoaineen kulutus kasvaa. Sytytystulpat voivat nokeentua kaasutinmoottoreissa, kun ilma-polttoaineseos rikastuu.
Siksi ilmansuodatin on aina pidettävä puhtaana - ja huollettava ajoissa. Ajoneuvon käyttöohjeissa kerrotaan, kuinka usein suodatin on puhdistettava tai vaihdettava. Se riippuu kuitenkin myös ajoalueesta ja sovelluksesta. Esimerkiksi enduromatkustajien, jotka liikkuvat usein maastossa, on tarkistettava ilmansuodatin useammin, maastomatkustajien jopa päivittäin.
Hieman ilmansuodattimen tarinaa
Ilmansuodattimia on erilaisia. Ne vaativat erilaisia huoltotöitä tai vaihtovälejä:

Voitele vaahtomuovinen ilmansuodatin
Vaahtosuodatin
Vaahtosuodattimet voidaan puhdistaa ja käyttää uudelleen, kunhan vaahto ei ole alkanut murentua. Huoltoväli on yleensä 5 000 km.
Puhdistus: Puhdista suodatin pesemällä se pesuaineliuoksessa, puristamalla se varovasti ulos ja öljyämällä se kevyesti moottoriöljyllä kuivauksen jälkeen. Käytä 2-tahtimoottoreissa 2-tahtiöljyä. Levitä vain pieni määrä öljyä, muuten sytytystulpat öljyyntyvät.
Tarkista, että ilmansuodatin on painettu yhteen öljyämisen jälkeen, jotta öljyä ei valuisi ulos. Älä käytä liuottimia sisältäviä puhdistusaineita pesuun. Ne tarttuvat kiinni vaahtoon. Älä käytä mitään tuntematonta vaahtomuovia oman ilmansuodattimesi valmistamiseen, sillä ilmansuodattimet on yleensä valmistettu erityisestä polyuretaanivaahdosta, joka kestää öljyä ja bensiiniä.

Työnnä paperinen ilmansuodatin varovasti ulos
Paperisuodatin
Paperisuodattimen huoltoväli on yleensä 10 000-20 000 km.
Puhdistus: Kuivat paperisuodattimet voidaan puhdistaa naputtelemalla ne varovasti ulos ja puhaltamalla ne paineilmalla sisältä ulospäin. Älä käytä harjaa tai mitään muuta työkalua paperisuodattimen puhdistamiseen, sillä se tuhoaa suodatinpaperin. Joka tapauksessa vanha suodatin kannattaa vaihtaa uuteen heti, varsinkin kun uusi paperinen ilmansuodatin ei ole kallis.
Jos haluat pidentää vaihtoväliä huomattavasti, voit investoida tarvikevalikoimasta löytyvään kestoilmansuodattimeen, joka voidaan käyttää uudelleen puhdistuksen jälkeen
.
Kestoilmansuodatin Louis-tarvikevalikoimasta
Kestoilmansuodatin
Tehokkaat moottoripyörät varustetaan yhä useammin kestoilmansuodattimilla, jotka on asennettu tehtaalla. Saatavana on myös paperisuodattimia korvaavia vaihtosuodattimia. Pysyvät suodattimet on vaihdettava vain noin 80 000 km:n välein, mutta myös ne on tarkistettava ja puhdistettava viimeistään 10 000 km:n jälkeen.
Ne tarjoavat myös hieman suuremman ilmavirran, mikä teoriassa hyödyttää moottorin suorituskykyä ja yleensä parantaa moottorin reagointikäyttäytymistä kiihdytettäessä.
Puhdistus: Esimerkiksi yritys K&N valmistaa erityisestä tekstiilikankaasta valmistettuja kestovaihtosuodattimia. Kun ne ovat likaantuneet, pese ne valmistajan erityisellä puhdistusaineella, öljyä ne kevyesti vastaavalla erikoisöljyllä ja niitä voidaan käyttää uudelleen. Investointi kestoilmansuodattimeen kannattaa siis pitkällä aikavälillä.
Kuivat pysyvät suodattimet, kuten Sprintin suodattimet, on vielä helpompi puhdistaa. Ne on valmistettu erityisestä polyesterikudoksesta, ja ne puhdistetaan vain harjalla tai puhalletaan paineilmalla. Puhdistusainetta tai ilmansuodatinöljyä ei tarvita.
Ilmansuodattimen huolto - miten se toimii

Vaihe 1: Paikallistetaan ja paljastetaan ilmansuodatinkotelo
01 - Avaa ilmansuodatinkotelo
Ilmansuodatinkotelo on avattava suodattimen huoltoa varten. Ajoneuvosta riippuen se on piilotettu säiliön alle, satulan alle tai sivukansien alle. Kun se on paikannettu ja paljastettu, kansi voidaan irrottaa. Huomaa: Muista suodattimen asennuspaikka tai ota valokuva ennen suodatinelementin irrottamista.

Vaihe 2: Puhdista ilmansuodatinkotelon sisäpuoli
02 - Puhdista suodatinkotelo
Laatikon sisäpuoli puhdistetaan esimerkiksi pölynimurilla ja pyyhitään puhtaalla, nukkaamattomalla liinalla.

Vaihe 3: Puhalla kestoilmansuodatin paineilmalla
03 - Puhdista suodatinelementti
Suodatintyypistä riippuen suodatinpanos puhdistetaan vastaavasti. Esimerkissämme puhdistamme kestoilmansuodatinta.

Vaihe 4: Ylin merkintä
04 - Puhdistetun suodattimen asennus
Kun asennat puhdistettua suodatinta, kiinnitä huomiota asennusasentoon uudelleen. Ilmansuodattimissa on yleensä TOP-OBEN -merkintä. Tiivistysreunan on koskettava koteloa kauttaaltaan ilman rakoja, jotta moottori ei voi imeä suodattamatonta sekundääri-ilmaa. Kumireunoja voi voidella hieman, jotta lika tarttuu kiinni.

Vaihe 5: Tarkista imukumit
05 - Tarkasta ulkoiset poikkeavuudet
Kun huollat ilmansuodatinta, sinun on myös tarkasteltava ilmansuodatinkotelon ympäristöä. Ovatko lehdet ja jopa vanha rätti juuttuneet laatikon suuaukkoon? Onko ilmansuodatinkotelon ja kaasuläpän välinen liitos täydellinen, ovatko kaikki kiinnikkeet tiukasti kiinni, ovatko imukumit hyvin paikallaan ja onko niissä halkeamia? Halkeilleet kumit on vaihdettava, muuten on olemassa vaara, että moottori imee toissijaista ilmaa ja toimii siten huonommin, mikä voi pitkällä aikavälillä johtaa moottorivaurioon.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.
