Ruuvitiedettä

Mutterit ja pultit pitävät moottoripyörän kasassa - mutta vain, jos osaat käyttää niitä oikein.

Ruuvitiedettä

Ruuvit perustiedot

Pultit ovat moottoripyörän eri osien välinen linkki, niitä on monenlaisia, ja niitä on monenlaisia muodoltaan, väriltään ja materiaaleiltaan, ne voivat parantaa pyörän ulkoasua tai saada sen näyttämään nuhjuiselta, ja jos niissä on pyöreä pää tai niitä ei voi enää irrottaa, se aiheuttaa meille melkoista päänsärkyä: Ruuvit. Koska kaikki ruuvit eivät ole samanlaisia, ruuveja vaihdettaessa on otettava huomioon muutamia asioita, jotta lopputulos näyttää hyvältä, kestää kuormitusta ja on kestävä.


Muodot, toiminnot

Kuva 1: Kuluneet ruuvit

Kuva 1: Kuluneet ruuvit

Ruuvit

Ajoneuvon raskaasti kuormitetuissa, suuremmissa ruuveissa ja pulteissa on yleensä kuusikulmainen pää. 8 mm:n ja sitä pienemmissä ruuveissa käytetään usein kuusikulmaista hylsyä tai monihampaista päätä. 

Tavanomaisia ura- tai ristipääruuveja on aina käsiteltävä tuntevalla ja hyvin istuvalla ruuvimeisselillä, muuten ne kääntyvät nopeasti ympäri (kuva 1).

Siksi suosittelemme, että ne korvataan mahdollisuuksien mukaan kuusiokoloruuveilla - jos se sopii pyörän tyyliin. 

Kuva 2.1: Yleiskatsaus ruuvit

Kuva 2.1: Yleiskatsaus ruuvit

Kun vaaditaan miellyttävää ulkonäköä, pannukärkiset ruuvit (kuva 2.1 a) näyttävät sovelluksesta riippuen usein tyylikkäämmiltä kuin tavanomaiset kuusiokantaruuvit, joissa on tynnyripää (kuva 2.1 b). Myös kartiokantaisia kuusiokoloruuveja voidaan käyttää visuaalisten korostusten luomiseen (kuva 2.1 c).

Kuva 2.2: Yleiskatsaus ruuvit

Kuva 2.2: Yleiskatsaus ruuvit

Visuaalisista tai tilaan liittyvistä syistä on usein suositeltavaa upottaa ruuvin pää materiaaliin. Tämä tehdään uppoporalla (kuva 2.2 f) ja uppokantaisella ruuvilla (kuva 2.2 e). Jos tämä ei ole mahdollista ohuella materiaalilla, voidaan vaihtoehtoisesti käyttää litteäpäistä ruuvia (kuva 2.1 d), joka ei ehkä ole tasainen, mutta lisää silti mahdollisimman vähän.

Pyöreäpäiset ruuvit (kuva 2.2 g) sopivat paremmin vanhoihin autoihin tai haluttuun antiikki-ilmeeseen. 

Jos ruuvin päätä ei voida pitää paikoillaan asennuksen aikana, sen alla olevaa neliskanttista olaketta ("vaunupultti", kuva 2.2 h) voidaan käyttää estämään sen kiertyminen

.

Kuva 3.1: Yleiskatsaus mutterit

Kuva 3.1: Yleiskatsaus mutterit

Mutterit

Voit valita myös erilaisia mutterimalleja. Tavallisen kuusiomutterin lisäksi on olemassa myös sellaisia, joissa on kaulus, joka jakaa kosketuspainetta paremmin (kuva 3.1 c). Hattumuttereita käytetään koristetarkoituksiin, ja ne suojaavat kierteitä lialta ja sään vaikutuksilta (kuva 3.1 b). 

Kuva 3.2: Yleiskatsaus mutterit

Kuva 3.2: Yleiskatsaus mutterit

Lukkomutterit voidaan kiinnittää jakotapilla (ei kuvassa). Lukkomuttereita käytetään esimerkiksi ohjauspäässä (kuva 3.2 e). On yleensä tyylikkäämpää käyttää itselukittuvaa mutteria (kuva 3.1 a) tai ruuvin lukituslaitteita (erityisesti ruuviliitoksen suojaamiseksi tärinältä). Jos tilaa on vähän (esim. lokasuojan alla), litteät mutterit (ei kuvassa) ovat hyvä ratkaisu. Siipimutterit (kuva 3.2 d) voidaan irrottaa ilman työkaluja. 


Kuva 4: Pitkä mutteri

Kuva 4: Pitkä mutteri

Pitkä mutteri

Hitsattavat mutterit (ei kuvassa), joissa on tai ei ole häkkiä, voidaan hitsata kohteeseen kiinteässä tai liukuvassa asennossa. Pitkiä muttereita käytetään silloin, kun lyhyt mutteri olisi liian vaikeapääsyinen, esim. ajovalojen kiinnitysrenkaassa (kuva 4).


Kuva 5: Yleiskatsaus levyihin ja kumikiinnikkeisiin

Kuva 5: Yleiskatsaus levyihin ja kumikiinnikkeisiin

Aluslevyt jne.

Jos kosketuspainetta on jaettava hieman, valitse ruuvit/mutterit, joissa on kaulus tai käytä suurempaa aluslevyä. 

Jousipintaiset aluslevyt (kuva 5 a) vaikeuttavat ruuviliitoksen irrottamista; hammastetut aluslevyt (kuva 5 b), jotka kaivautuvat alustaan, ovat vielä tiukempia. Itselukittuvia muttereita tai tippa kierrelukitetta kierteeseen olisi käytettävä kohdissa, joissa on tärinän vaara. Kumikiinnikkeet (kuva 5 e) voivat suojata herkkiä (esim. elektronisia) komponentteja tärinältä. 

Jos haluat suojata maalattuja tai kiillotettuja pintoja, aseta alle nailonaluslevy (kuva 5 c). 

Neste- tai öljytäytteisen kotelon tiivistävät ruuviliitokset vaativat tiivistystä. Jos virtaussuunnassa ei ole paperi- tai kumitiivistettä, kupari- tai alumiinialuslevy (kuva 5 d) asetetaan suoraan ruuvin päähän tiivisteeksi. Kuparisia ja alumiinisia tiivisterenkaita saa käyttää vain kerran.

Jos niittipultti on vaihdettava nivelessä (esim. jalkatuki), siihen voidaan yleensä asentaa itselukittuvalla mutterilla varustettu pultti, jota kiristetään juuri niin paljon, että nivel pääsee liikkumaan. 


Materiaalit

Kuva 6: Teräsruuvi, jonka vetolujuus on 8,8

Kuva 6: Teräsruuvi, jonka vetolujuus on 8,8

Teräsruuvit

Moottoripyörän vakiopultit on valmistettu teräksestä. Koska käsittelemätön teräs ruostuu, ne on yleensä sinkitty tai kromattu. Sinkitys voi näyttää myös mustalta, kellertävältä tai vihertävältä, mutta yleensä se on hopeanväristä metallia. Kiillotetut tai mustaksi parkeroidut ruuvit soveltuvat vain moottoriin asennettaviksi, koska ne ruostuvat nopeasti, kun ne altistuvat säälle. Saksassa teräsruuvit luokitellaan vetolujuuden/muokkauslujuuden mukaan, joka määräytyy teräksen laadun mukaan. 

Moottoripyörissä on käytettävä vain ruuveja, joiden vetolujuus/muokkauslujuus on vähintään 8,8 (9,8, 10,9 tai 12,9

).
Lujuusluokat (taulukko)
LujuusluokkaVetolujuus (N/mm²)Myötölujuus (N/mm²)
4.64 x 100 = 400 N/mm²4 x 6 x 10 = 240 N/mm² 
8.88 x 100 = 800 N/mm² 8 x 8 x 10 = 640 N/mm²
12.912 x 100 = 1200 N/mm²12 x 9 x 10 = 1080 N/mm²

Huonolaatuiset ruuvit, joita voi ostaa esimerkiksi rautakaupoista, ovat laadultaan epätyydyttäviä (liian pehmeitä).

Teräsmutterit on merkitty vetolujuuden mukaan. Jotta ruuviliitos olisi optimaalinen, mutterin vetolujuuden on oltava vähintään sama kuin ruuvin.


Teräsmutterien merkinnät

a) lujuusluokan kohokuviointi; b) tai kohokuviointi myötäpäivään

Teräsmutterien merkinnät

Seuraavia vakiokiristysmomentteja voidaan käyttää metristen teräsruuvien ja -muttereiden perustana: 

Ruuvien kiristysmomentit lujuusluokkien mukaan - Metrinen standardikierre 

dIN-ISO:n mukaan (yleiset vakioarvot, jotka liittyvät ruuviin eivätkä käyttötarkoitukseen - jos käytetään ajoneuvossa, on noudatettava ajoneuvon valmistajan suositusta, jos sellainen on saatavilla, katso korjaamon käsikirja).

Kiristysmomentit (Nm) ruuvin lujuusluokkia 5.6-12.9 varten: (Taulukko)
Kierre5.66.88.810.912.9
M30,610,91,31,92,2
M41,362,12,94,14,9
M52,814,368,510,1
M64,77,3101416,9
M811,717,8253542
M102335496982
M12406286120145
M14-115135190230
M1698180210295354
M18136245290405489
M20192345410580692
M22-258550780928
M24-33371010001198
M27-492105015001772
M30-680145020002447

Ominaisuusluokkien mukaisten ruuvien kiristysmomentit - Metrinen hienojakoinen kierre

Kiristysmomentit (Nm) ruuvien lujuusluokkia 6.8-12.9 varten: (Taulukko)
Kierre6.88.810.912.9
M8 x 123273845
M10 x 1,2544527388
M12 x 1,258095135160
M12 x 1,57690125150
M14 x 1,5125150210250
M16 x 1,5190225315380
M18 x 1,5275325460550
Ydinreikien mitat ja avaimen koot ISO-standardiruuveille (taulukko)
Nimellinen ØPitchYdinreiän poraus ØKuusiokoloavaimen leveysSisäpuolen kuusiokoloavaimen leveys
M30,52,55,52,5
M40,73,373
M50,84,2804 (5)
M615105
M81,256,813 (12)6
M101,58,517 (16)8
M121,7510,219 (18)10

Kuva 7: Yleiskatsaus alumiinista, ruostumattomasta teräksestä ja titaanista valmistettuihin ruuveihin

Kuva 7: Yleiskatsaus alumiinista, ruostumattomasta teräksestä ja titaanista valmistettuihin ruuveihin

Alumiinista, ruostumattomasta teräksestä ja titaanista valmistetut ruuvit/mutterit

Ruostumattomien materiaalien käyttö ruuviliitoksissa on luonnollisesti järkevää moottoripyörissä ja parantaa niitä, kun niitä käytetään oikein. 

Titaani on reilun kolmanneksen kevyempi kuin teräs, sillä on kaunis high-tech-ilme ja suurin piirtein sama vetolujuus kuin 8.8-pultilla. Siksi sitä voidaan käyttää erittäin hyvin useimpiin moottoripyörän käyttötarkoituksiin (kuva 7 c). 

Alumiini on vielä kevyempää (1/3 teräksen painosta). Alumiinin laadusta riippuen vetolujuus on kuitenkin vain noin 5,6-teräspultin vetolujuus, mikä on liian vähän kaikkiin pyörän kiinnityskohtiin, jotka ovat alttiita rasitukselle! Alumiiniruuvit sopivat erinomaisesti moottorin suojuksiin, sillä niiden lämpölaajenemiskerroin on sama kuin alumiinikotelon, joten kierteet ovat suojassa. Niitä voidaan käyttää myös kaikkiin pieniin osiin, joiden ei tarvitse kestää paljon (kuva 7 a).

Ruostumattomasta teräksestä valmistetut V2A- tai V4A-ruuvit (kuva 7 b) ovat hieman raskaampia kuin teräsruuvit, mutta niiden ulkonäkö on kaunis ja arvokas. Kiillotettuna ne kiiltävät melkein kuin kromatut, ja ne ovat erityisen näyttäviä mustilla lakatuilla pinnoilla. Niiden vetolujuus on hieman pienempi kuin teräsruuvien. 

V2A/V4A-ruuvien kiristysmomentit Nm (taulukko)

Seuraavia kiristysmomentteja sovelletaan lujuusluokan mukaan:

KierrePitchLujuusluokka
 507080
M50,81,73,54,7
M61,0368
M81,257,11622
M101,5143243
M121,75245675
M162,059135180
M202,5114280370

A2-50 ja A4-50: Arvoja sovelletaan ilman pituusrajoituksia. A2-70 ja A4-70 sekä A2-80 ja A4-80: Arvot koskevat vain ruuvin pituuksia, joiden pituus on enintään kahdeksan kertaa kierteen halkaisija.

Ruostumattomasta teräksestä valmistettujen ruuvien lämpölaajenemiskerroin poikkeaa huomattavasti alumiinista. Sen vuoksi on syytä olla varovainen, kun niitä käytetään moottorikoteloissa - jos valettu alumiini on huonolaatuista, kierteet voivat repeytyä!

Joka tapauksessa alumiini-, titaani- ja VA-ruuvit kannattaa asentaa niin, että kierteessä on keraaminen tahna erottimena; tämä estää kiinnittymistä ja kosketuskorroosiota, ja keraaminen tahna on myös erittäin kuumuutta kestävää.

Messinki on loistava materiaali visuaalisten korostusten lisäämiseksi moottoripyörään, erityisesti kun kyseessä on vintage-ilme. Hyvää seosta oleva messinkiruuvi voi saavuttaa hieman alle 2/3 8.8-ruuvin vetolujuudesta, joten se vastaa V2A:ta keskivahvuusluokassa. Koska ruuvin vetolujuutta ei kuitenkaan ole ilmoitettu, on syytä noudattaa varovaisuutta - ja pitäydy varmuuden vuoksi ruuviliitoksissa, joiden ei tarvitse kestää paljon. 


Tuuman ruuvit

Kuva 8: Keskitetty viivakoodi

Kuva 8: Keskitetty viivakoodi

Harleyn V-Twins ja englantilaiset klassikot on varustettu imperiumin mittaisilla ruuveilla, joista yleisin on amerikkalainen standardikierre UNC karkeille kierteille ja UNF hienoille kierteille. Vahvuus on merkitty ruuvin päässä olevalla keskitetyllä viivakoodilla (kuva 8). 

Jos viivakoodia ei ole, vahvuus on alle saksalaisen DIN-ISO-viitearvon 8,8. Kolme viivaa (ks. kuva 8) merkitsevät luokan 5 pultteja, joiden vetolujuus on noin 8,8 - nämä pultit soveltuvat useimpiin moottoripyörän liitoksiin. Vielä korkealaatuisemmissa ruuveissa "Luokka 7" ja "Luokka 8" on 5 ja 6 riviä, kun taas L9- ("Luokka 9") tai ASTM A574 -luokan ruuveilla on korkein vetolujuus. Ruostumattomat tuumapultit merkitään usein 304- tai 316-luokan ruuveiksi, ja niiden vetolujuus on pienempi kuin luokan 5 ruuvien (kolmella katkoviivalla).

Kierretaulukko UNC
KierreRuuvin nousutUlompi-ØYdinreiän-Ø mm
 tuumaatuumaammPulttiMutteri
N1- 64641,851,551,58
N2- 56562,181,851,87
N3 - 48482,512,12,14
N4 - 44442,842,352,38
N5 - 40403,182,652,7
N6 - 32323,52,852,9
N8 - 32324,173,53,53
N10 - 24244,833,93,95
N12 - 24245,494,54,59
1/4"- 20 201/4"6,355,15,25
5/16"- 18185/16"7,946,66,68
3/8"- 16 163/8"9,5388,08
7/16"-14147/16"11,119,49,44
1/2"- 13 131/2"12,710,810,88
9/16"- 12129/16"14,2312,212,3
5/8"-11115/8"15,8813,513,69
3/4"-10 103/4"19,0516,516,62
7/8"- 997/8" 22,2319,519,52
1"- 8 81"25,422,2522,34
1 1/8"-7 71 1/8"28,572525,08 
1 1/4"-771 1/4"31,752828,26
1 3/8"- 661 3/8"34,9230,7530,85
1 1/2"- 661 1/2"38,13434,03
1 3/4"- 551 3/4"44,4539,539,56
2"- 4 1/2 4,52"50,84545,37
2 1/4"- 4 1/24,52 1/4"57,15 51,551,72
2 1/2"- 442 1/2"63,557,2557,39 
2 3/4"- 4 42 3/4"69,8563,563,74
3"- 443"76,27070,09
3 1/4"- 443 1/4"82,5576,276,44
3 1/2"- 443 1/2"88,982,682,79
3 3/4"- 4 43 3/4"95,2588,989,14
4"- 444"101,695,2595,48
Kierretaulukko UNF
KierreRuuvin nousutUlompi ØYdinreiän Ø mm
 tuumaatuumaammPulttiMutteri
0 - 8080-1,521,251,30
1 - 7272-1,851,551,61
2 - 6464-2,181,901,91
3 - 5656-2,512,152,19
4 - 4848-2,842,402,45
5 - 4444-3,172,702,74
6 - 4040-3,502,953,01
8 - 3636-4,163,503,59
10 - 3232-4,824,104,16
1/4"- 28 281/4"6,355,505,56
5/16"- 24245/16"7,946,906,99
3/8"- 24 243/8"9,538,508,56
7/16"- 20207/16"11,119,909,94
1/2"- 20 201/2"12,7011,5011,52
9/16"- 18189/16"14,2312,9012,97
5/8"-18185/8"15,8814,5014,55
3/4"-16 163/4"19,0517,5017,54
7/8"- 14147/8" 22,2320,4020,49
1"- 12 121"25,4023,2523,36
1 1/8"- 12 121 1/8"28,5726,5026,54
1 1/4"- 12121 1/4"31,7529,5029,71
1 3/8"- 12121 3/8"34,9232,7532,89
1 1/2"- 12121 1/2"38,1036,0036,06

Mitä kierteitä kukin valmistaja käyttää?

Seuraavassa taulukossa esitetään tärkeimpien moottoripyörävalmistajien käyttämät yleisimmät kierretyypit. Näistäkin huolimatta poikkeamia voi aina esiintyä, jos käytetään kansainvälisiltä toimittajilta peräisin olevia komponentteja. Jos siis olet epävarma, katso aina tarkkaan edessäsi olevaa pulttia, mittaa halkaisija mittasakselin avulla ja määritä kierremittarilla kierteen nousu tarkasti. 

Pultin pituus mitataan vain uppopulteille, joihin kuuluu myös pää, muuten käytetään akselin pituutta. 

Klassisia autoja ei mainita tässä - esimerkiksi vanhoissa Harleyssa ja englantilaisissa polkupyörissä on myös erikoiskierteitä, jotka poikkeavat tavallisista UNC- ja UNF-kierteistä. Vastaavat kierretaulukot löytyvät Internetistä.

Merkkikohtaiset ruuvit

Valmistajametrinen imperial Erityispiirteet
APRILIA

X

    
BMW

X

    
BUELL

X

 

X

 Osittain metriset lisälaitteet
CAGIVA

X

    
DUCATI

X

    
HARLEY-DAVIDSON

X

 

X

 V-Rod-mallit, joissa on osittain metriset kiinnikkeet sekä Harleyn erikoiskierteet n. vuoteen 1977 asti
HONDA

X

   DIN-ISO:n mukainen M8-kierteeseen asti, sen jälkeen hienokierre
INDIAN (Polaris)

X

    
KAWASAKI

X

   Identtinen DIN-ISO:n kanssa M8:aan asti, hienokierre mukaan luettuna
KTM

X

    
MOTO MORINI

X

    
MOTO GUZZI

X

    
MV AGUSTA

X

    
PIAGGIO/VESPA

X

    
SUZUKI

X

   Identtinen DIN-ISO:n kanssa M8-kierteeseen asti, sitten hienokierre mukaan luettuna
TRIUMPH vuodesta 1990 alkaen (Hinckley)

X

    
TRIUMPH vuoteen 1983 asti (Meriden)  

X

 Brittiläiset tuuman kierteet ja erityiset Triumph-kierteet
VICTORY (Polaris)

X

    
YAMAHA

X

   Identtinen DIN-ISO:n kanssa M8-kierteeseen asti, sitten hienokierre

Bonusvinkkejä todellisille rassaajille

Suojaa oikein

Kierteet, jotka on varustettu nestemäisellä ja kovettuvalla kierrelukitteella, on puhdistettava perusteellisesti ja varustettava tuoreella aineella. Älä koskaan vaihda itselukittuvia muttereita tavallisiin muttereihin. Voit käyttää niitä myös toisen tai kolmannen kerran, kunhan ne ovat vielä tarpeeksi kovia käännettäviksi.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar