Satulan päällisen vaihtaminen
Repeytynyt sartulan päällinen imee nopeasti vettä. Huonoa vaahtomuovisydämelle ja housujen istuimelle. Onneksi Louisilla on kaikki, mitä tarvitset korjauksiin. Ja se tehdään nopeasti.

Moottoripyörän satulan päällisen vaihtaminen
Tällaisella satulan päällisellä on kova elämä: Sen on kestettävä kuumuutta ja kylmyyttä, kestettävä kaikenlaista UV-säteilyä ja kirjaimellisesti selviydyttävä jokaisesta A...... Voit saada halkeamia.
Repeytynyt satula ei ainoastaan näytä "tyhmältä", vaan se myös imee itseensä vettä. Pitkällä aikavälillä tämä tuhoaa vaahtomuovisydämen, ruostuttaa metallisen pohjalevyn ja saa housujen istuimen märäksi, vaikka viimeinen sadekuuro olisi ollut jo päiviä sitten ohi. Korjaa siksi ensin tällainen vaurioitunut alue erityisellä teipillä ja vaihda satulan päällinen mahdollisimman pian. Uusi satulan päällinen kannattaa ottaa pakkauksesta kaksi päivää ennen korjauksen aloittamista ja levittää se lämpimään huoneeseen, jotta rypyt häviävät.
Korjaukseen ei tarvita paljon työkaluja - ruuvimeisseli, pihdit, lankaharja, kuumaliimapistooli tai tarvittaessa nitoja ja mattoveitsi riittävät. Muutama puristin (rautakaupasta) on osoittautunut hyödylliseksi pieneksi apuvälineeksi, jolla voi tarvittaessa korvata kolmannen ja neljännen käden.
Satulan päällisen vaihtaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Peltipulttien taivuttaminen
01 - Peltipulttien taivuttaminen
Ennen kuin alat työstää päällistä, irrota kaikki päällisen tiellä olevat osat. Tällaisia ovat esimerkiksi kiinnityshihnat, reunanauhat, pidikkeet ja kumipuskurit satulan alapuolella. Metallilevystä valmistetut koukut on yleensä taivutettava auki metalliselle pohjalevylle - tähän käytetään ruuvimeisseliä. Kun koukkuja on hieman irrotettu, ne voidaan taivuttaa pihdeillä oikein pois. Muovisen pohjalevyn kiinnitysklipsit voidaan irrottaa pienellä ruuvimeisselillä.

Vaihe 2: Ulos ryysyistä
02 - Poista vanha päällinen
Kun kaikki metallikielekkeet on taivutettu ylös tai niitit poistettu, vanha päällinen poistetaan. Satulan ydin ja pohjalevy tarkastetaan nyt vaurioiden varalta. Syövyttynyt metallinen pohjalevy puhdistetaan metalliharjalla ja käsitellään ruosteenkäsittelyaineella. Tämä voidaan tarvittaessa maalata päälle.
Vaahtomuovinen satulan ydin tarkastetaan vaurioiden ja kosteuden varalta. Kosteuden pitäisi kuivua hyvin. Tämä voi kestää useita päiviä, mutta se on välttämätöntä. Suuremmat reiät on korjattava, muuten uusi päällinen ei sovi kunnolla. Löydät tarvitsemasi osat täältä. Sovita pieni pala vaurioituneeseen ytimeen ja kiinnitä se muutamalla liimapisaralla.
Voit lisätä istuinmukavuutta lisäämällä verhoiluun geelityynyn. Geelityynyjä koskeva mekaanikon vinkkimme selittää vaiheet.

Vaihe 3: Sovita
03 - Sovita uusi päällinen
Uusi päällinen pujotetaan nyt satulan päälle ja kohdistetaan. Käytä sivureunoja ja istuimen mahdollisia uria apuna varmistaaksesi, että päällinen on keskitetty ja suorassa. Tarkista huolellisesti, että koristeurat ovat suorat eivätkä muodosta serpentiiniviivoja. Mitä tarkempi säätö tällä hetkellä on, sitä kauniimpi lopputulos on.

Vaihe 4, kuva 1: Jännityksen luominen
04 - Kiristys ja kiinnitys
Nyt on vuorossa vaikein osa, päällisen kiristäminen ja kiinnittäminen. Ensin kuvataan kiinnitys satuloihin, joissa on metallinen pohjalevy; sen jälkeen selitetään menettely muovisten pohjalevyjen osalta. Aseta satula niin, että istuinpinta on lattialla, ja aloita takaa.

Vaihe 4, kuva 2: Päällisen sivuttainen kiinnitys metallilevyyn
Metallinen pohjalevy
Kiristä materiaalia hieman ja koukista se keskeltä. Siirrä nyt keskeltä yksi koukku vasemmalle ja yksi koukku oikealle, kunnes perä on kiinnitetty kaarevasti. Jatka sitten samalla tavalla satulan etuosan kanssa varmistaen, että päällinen ei väänny pituussuunnassa.
Päällisen takareuna ei saa myöskään liukua eteenpäin - muussa tapauksessa kiristä se uudelleen takaosasta tai, jos tämä jo johtaa istuimen ytimen voimakkaaseen muodonmuutokseen, irrota päällinen uudelleen ja aloita alusta. Aseta kansi toisella yrityksellä hieman enemmän taaksepäin. Jälkisäädön mahdollistamiseksi peltihaka on taivutettava oikein vain aivan lopussa. Jos satula on kaareva tai asteittainen, päällinen työntyy aluksi hieman ulos ytimestä, mutta tämä muuttuu, kun päällinen kiristetään ja kiinnitetään sivusta.
Kun kiinnität päällisen sivusta, aloita uudelleen takaosasta. Se kiristetään ja kiinnitetään askel askeleelta, koukku koukulta, vuorotellen vasemmalle ja oikealle. Tällä tavoin etenemme eturiviin. Varmista tasainen kireys. Käännä satula aina sen jälkeen, kun yksi tai kaksi koukkua on kiinnitetty, ja tarkista, että päällinen on oikein paikallaan.

Vaihe 4, kuva 3: Nido kansi kiinni muoviseen pohjalevyyn
Muovinen pohjalevy
Uudemmissa satuloissa on muovinen pohjalevy. Kannen kiristäminen toimii edellä kuvatulla tavalla, mutta kiinnitys tehdään nitojalla. Jos sinulla ei ole sähkönitojaa, sinun on hankittava tehokas mekaaninen versio rautakaupasta - toimistonitoja ei riitä.
Oikeiden nitojatarvikkeiden hankkimiseksi kannattaa ottaa mukaan näyte satulasta. Liian pitkien tai vääränlaisten niittien käyttäminen on vain "erittäin sitkeille", jotka muuten nukkuisivat naulalevyn päällä - niittien kärjet porautuisivat ytimeen ja puhkaisisivat reunat sivuilta.

Vaihe 5: Leikkaa nyt
05 - Leikkaaminen
Jos kaikki sopii täydellisesti ja mikään ei ole vääntynyt, taivuta kaikki koukut metallisessa pohjalevyssä niin pitkälle kuin ne menevät. Jotta satula istuisi jälleen oikein ajoneuvossa, ylimääräinen materiaali on leikattava pois terävällä mattoveitsellä. Kiinnitä päällinen paikoilleen etukäteen rautakaupan puristimilla niin, että se istuu tiiviisti pohjalevyä vasten.

Vaihe 6: Liimaaminen
06 - Liimaaminen
Kun kaikki on leikattu siististi irti, puristimet poistetaan toistaiseksi. Nyt irronneen päällisen reuna liimataan Kövulfixilla pohjalevyyn. Varmistaaksesi, että kokonaisuus pitää kunnolla, laita rautakaupan puristimet takaisin paikalleen noin puoleksi tunniksi.

Vaihe 7: Voilà!
07 - Viimeistelykorjaus
Kiinnitä nyt koristekaistaleet, kiinnikkeet ja kiinnityshihna. Korjaus on valmis. Se kesti noin puoli tuntia ja maksoi vain murto-osan täysin uuden satulan hinnasta.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.