Täydellinen näkymä taaksepäin
Täydellinen näkymä taustapeilistä? Monien moottoripyörien kohdalla näin ei edelleenkään ole. Tässä näytämme, miten taustapeilit muunnetaan järkevästi.

Järkevä taustapeilin muuntaminen
Saamme kerta toisensa jälkeen sähköpostiviestejä, joissa kysytään taustapeileistä: Mitä peiliä voin käyttää koneessani? Miten kiinnitän sen? Tarvitsenko sovittimen? Sopivatko ohjaustangon päätypeilit? Valitettavasti emme voi myöskään katsoa mistään käsikirjasta, mikä peili sopii mihinkin moottoripyörään. Sen vuoksi on tärkeää tarkastella pyörän alkuperäisiä peilejä, niiden kiinnitystä ja yleisiä olosuhteita (esim. olemassa olevat ohjaustangon päätyvilkut tai käsisuojat).

Kuva 1: Halkaisijan määrittäminen

Kuva 2: Kierteen korkeuden määrittäminen

Kuva 3: Kierteen pituuden määrittäminen sormimittarilla
Peili ohjaustangon kiinnityksessä
Jotta voit selvittää kiistatta, sopiiko lisäpeili moottoripyörän ohjaustankokiinnikkeeseen, ruuvaa olemassa oleva peili kerran irti ja mittaa kierteiden halkaisija mittasarjalla (kuva 1) ja nousu kierremittarilla (kuva 2) sekä tarvittaessa kaulan pituus (kierteiden pituus, kuva 3).
Tarkista lisäksi, onko kyseessä tavallinen oikea- vai vasenkätinen kierre. Vasemmanpuoleinen kierre on merkitty mutterissa olevalla lovella; esimerkiksi Yamaha-mallien oikeanpuoleisessa ohjaustangon peilissä on yleensä vasemmanpuoleinen kierre.
Yli 125 cm3:n japanilaisissa moottoripyörissä on yleensä 10 mm:n halkaisijaltaan oleva kierre ja 1,25:n kierre (oikeinkirjoitus: M10 x 1,25). Skoottereissa ja pienkoneissa on sen sijaan usein M8-kierre, joka joskus työnnetään sovitteen läpi (kuva 5). Läpireikäinen kierre löytyy myös monista Harleysista (kuva 6) tai vanhemmista 2-venttiilisistä BMW:istä.

Kuva 4: Keskellä näkyvissä: vasemmanpuoleisten kierteiden merkitsemiseen tarkoitettu lovi

Kuva 5: Peili, jossa on M8-läpivientikierre

Kuva 6: Peili läpivientikierteellä

Kuva 7: Peilikierre eri kierteillä (M10x1.25, M10x1,5)
Uudemmissa BMW-malleissa, joissa on lyhyt kierre, kierteen halkaisija on 10 mm, mutta kierteen nousu on 1,5 mm; tässä voidaan käyttää lyhyttä sovitinta.

Kuva 8: Monipuolinen toimituslaajuus Louis-malliston lisäpeileille
Monissa ohjaustankopeileissämme on jo valmiiksi vasemmanpuoleinen lisäkierre ja Harley-sovitin, joten mitään ylimääräistä ei tarvitse ostaa.

Kuva 9: Holtiton: Jos peilin varsi on liian lyhyt, näet vain oman hihasi
Varren pituus ja säätö ovat tärkeitä peilin toiminnan kannalta. Peilit, joissa on lyhyt varsi, sopivat vain hyvin leveisiin tai hyvin korkeisiin ohjaustankoihin, kapeissa ohjaustangoissa takin hiha peittäisi osan peilin pinnasta.

Kuva 10: Lukkomutteri estää peilin irtoamisen
Peili on kiristettävä tiukasti kiinnikkeeseen sen kohdistamisen jälkeen. Tämä tehdään joko alhaalta päin kierteellä tai ylhäältä päin lukkomutterilla.

Kuva 11: Ruuvilukitus auttaa estämään löysät tärinät
Joihinkin Harley-malleihin voi kiinnittää myös tavallisen peilin ilman sovitinta alhaalta työnnettävällä ruuvilla, jos kierre on sopiva. Tippa kierrelukitetta (keskivahva) voi estää ruuvin irtoamisen.

Kuva 12: Pallopää lukitusruuvilla
Sen jälkeen päätä säädetään niin, että takana oleva liikenne näkyy hyvin. Joissakin peileissä on pään pallonivelessä ylimääräinen lukitusmutteri, jota voidaan kiristää varovasti hieman lisää, jos pää liikkuu itsestään ilmavirtauksessa.

Kuva 13: Peili kiinnitetään ohjausputken ulkopuolelle
Ohjaustangon pääpeili
Jos pyörän venytettyä linjaa halutaan korostaa, esimerkiksi fighter- tai cafe racer -pyörässä, siihen asennetaan usein ohjaustangon pääpeilit. Se, onko se ohjaustangon ylä- vai alapuolella, on makuasia. Molemmat vaihtoehdot ovat sallittuja, kunhan ohjauskulma ja näkyvyys taaksepäin eivät ole estyneet. Tällainen peili kiinnitetään joko ohjausputken ulkopuolelle tai sisäisen kiinnityksen kautta.
Ulkopuolisella kiinnityksellä on tietenkin oltava riittävästi tilaa kahvoille ja varusteille. Niitä on ehkä siirrettävä sisäänpäin.

Kuva 14: Sisäisellä kiinnityksellä varustettu peili
Ohjaustangon putken sisäpuolen on oltava vapaa sisäistä kiinnitystä varten. Esimerkiksi alkuperäisistä ohjaustangon päistä ei saa löytyä kierteitettyjä holkkeja. Jos laitteessa on holkki, tarkista, voiko sen irrottaa - kaikkia holkkeja ei voi irrottaa.

Kuva 15: Ohjaustangon päätykappaleet peilikiinnityksellä
Kolmantena vaihtoehtona ohjaustangon päähän voidaan myös kiinnittää erityiset ohjaustangon päätykappaleet, joissa on metallikiinnikkeet, jotta ohjaustangon pääpeili pysyy kiinni ohjaustangossa.
Valitettavasti kumikiinnikkeillä varustetut ohjaustangon päätykappaleet eivät sovellu peilin kiinnittämiseen, koska ne vääntyisivät. Käytä vain sopivia ohjaustangon päädyn sovittimia, joissa on metallikiinnikkeet.

Kuva 16: Ruuvinreikien välyksen mittaaminen sormitaltalla
Katepeili
Jos alkuperäinen katepeili on viallinen tai se on tarkoitus korvata ohuella ja tyylikkäällä alumiinisella peilillä, sinun on ensin tarkistettava, mitä kiinnitysvaihtoehtoja verhoilussa on. Ratkaisevaa on ruuvinreikien väli ja niiden sijainti suhteessa peilivarren kulmaan.
Tämän jälkeen on verrattava, kattaako halutun peilin sovitinkanta tämän ruuvinreikien välin (yleensä on saatavana vaihtuvia rakoreikiä) ja voidaanko peili sijoittaa paneeliin sovittimen kanssa haluttuun kulmaan
.
Kuva 17: Näin se sopii: BMW S1000RR:n lisäpeili
Modulaarinen gazzini-peilijärjestelmä
Jos haluat koota pyöräsi täydellisen peilin itse yksittäisistä komponenteista, gazzini tarjoaa nerokkaan moduulijärjestelmän. Erimuotoisia peilikoteloita, eripituisia vipuja ja erilaisia kiinnikkeitä ohjaustangon kiinnitystä, ohjaustangon päätä tai verhoilua varten voidaan yhdistellä vapaasti. Tämä mahdollistaa ihanteellisten peilien yhdistämisen yksittäisiin sovelluksiin tai olemassa olevien osien mukauttamisen uuteen ajoneuvoon muutostöiden ja mallimuutosten yhteydessä (kuva 18).

Kuva 18: Modulaarinen Gazzini peilimallisto
1. = Valitse asennustyyppi
2. = Valitse peilin tukivarsi
3. = Valitse peilin muoto
1.a) = Ohjaustangon pää, jossa on liitoskiinnitys
1. b) = Adapteri ohjaustangon kiinnitystä varten
1. c) = Peilinivel (Saatavana: M10x1,25 oikea kierre; M10x1,25 vasen kierre; M10x1,5 oikea kierre; M8x1,25 oikea kierre
2.a) = Lyhyt
2. b) = Keskipitkä2
. c) = Pitkä
3.a) = pyöreä
3. b) = soikea
3.c) = kahdeksankulmio3
. d) = suorakulmio

Kuva 19: Sovitin tärinänvaimentimella
Tärinäongelmat
Jos tärinä sumentaa peilin näkymän, voidaan ryhtyä erilaisiin vastatoimiin. Värähtelyjen käyttäytymistä on kuitenkin vaikea laskea, joten se riippuu aina kokeesta. Ensinnäkin on selvitettävä, onko koneen värähtelykäyttäytyminen normaalia. Liiallinen tärinä voi johtua esimerkiksi moottorin löysästä kiinnityksestä tai itse moottorissa olevasta viasta. Ne ovat yleensä epämukavimpia suorassa, lyhyessä ohjaustangossa, kun taas kaarevassa, leveässä ohjaustangossa ne yleensä "häviävät". Kyseisen pyörän ohjaustangon valinta voi siis vaikuttaa myös siihen, aiheuttavatko tietyt nopeusalueet ärsyttävää pistelyä ja siten tunnottomuutta sormiin ja pilaavat peilinäkökentän. Joissakin peileissä on jalustaan sisäänrakennettu tärinänpoistolaite, joka koostuu säädettävästä jousesta ja kierteestä.
Tärinänpoistolaite voidaan sijoittaa myös peilin jalustan alle sovitteeseen, joka tukee peiliä kumissa.

Kuva 20: Vasemmanpuoleinen ajoneuvo ei ole EY-lainsäädännön mukaan sallittu, oikeanpuoleinen ajoneuvo on
Ja mitä TÜV sanoo?
Mitä sinun on aina muistettava uusia taustapeilejä ostaessasi:
Nykyisillä moottoripyörillä on yleensä EY-tyyppihyväksyntä (ks. ajoneuvon rekisteröintiasiakirjan sarake "K"). Numero alkaa kirjaimella "e"). Näihin moottoripyöriin saa asentaa vain E-merkinnällä varustettuja peilejä. Jos peilissä on testimerkintä, myös vaadittu 69 cm²:n koko on oikea ja se on siten sallittu. Ennen 17. kesäkuuta 2003 ensirekisteröidyillä ajoneuvoilla ei yleensä ole EY-tyyppihyväksyntää (ks. uuden ajoneuvon rekisteröintiasiakirjan sarake "K" tai vanhempien asiakirjojen sivu 4). Ennen 17. kesäkuuta 2003 ensirekisteröityjen ajoneuvojen osalta riittää myös 60 cm²:n peilipinta-ala.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.