Vinkkejä seuraavaa päätarkastusta varten

Älä pelkää katsastuskäyntiä! Kun olet lukenut nämä vinkit, tiedät, mitä ystävällinen tarkastaja hyväksyy ja mitä ei.

Vinkkejä seuraavaa päätarkastusta varten

TÜV:n vinkit moottoripyöräilijöille

Ei ole väliä, mitä sinulla on mielessäsi: Ajoneuvolle on tehtävä yleiskatsastus joka toinen vuosi riippumatta siitä, onko kyseessä ensimmäinen katsastus uuden rekisteröinnin jälkeen vai myöhemmin. Louis on tehnyt yhteenvedon siitä, mitä sinun on pidettävä mielessäsi.

Olitpa sitten jälleenmyyjä tai yksityishenkilö - sillä ei ole väliä, kuka esittelee koneitaan - kaikki kärsivät saman kohtalon. Yleiskielessä puhutaan mielellään TÜV:stä, mutta on olemassa muitakin valtion hyväksymiä moottoriajoneuvojen katsastuskeskuksia, jotka tarjoavat tätä palvelua, kuten GTÜ, KÜS tai DEKRA. Löydät helposti alueesi toimivaltaisen yhteyshenkilön Internetistä. 

Kaikki testaavat saman standardin, tieliikennelupasäännöstön (StVZO) 29 pykälän mukaisesti, ja saavat nyt veloittaa tästä palvelusta enintään noin 80 euroa. Nämä hinnat vaihtelevat yleensä kilpailevien palveluntarjoajien välillä. 

Kuten sanottua: Joka toinen vuosi on erilaisia arviointivaihtoehtoja, jotka voit lukea testiraportista: "Ei vikoja", "Vähäisiä vikoja", "Merkittäviä vikoja" tai jopa "Ei turvallista ajaa". Jos ylität aikarajan, et saa sitä enää pitkään aikaan takautuvasti voimaan, ja lisäksi tämä: Katsastus voi olla jopa 20 prosenttia kalliimpaa, jos odotat yli kaksi kuukautta! Muista siis: Tarkista rekisterikilpi silloin tällöin.

Maksullinen tarkastus on suoritettava kuukauden kuluessa. Jos näin ei ole, tarkastus tulee jälleen kalliimmaksi, koska silloin on suoritettava uusi päätarkastus, ja koko maksu on maksettava toisen kerran.

Jotta tämä ei tapahtuisi sinulle heti alkuunsa, olemme listanneet oikealla olevaan tarkistuslistaan muutamia kohtia, jotka yleensä tarkastetaan päätarkastuksen yhteydessä. Reilun varttitunnin kuluttua tiedät sen varmasti.

Mikä on tärkeää, kun moottoripyörää muutetaan?

Toisin kuin lakisääteinen kahden vuoden esittely, pyörä on yleensä esiteltävä uudelleen erikseen muutosten jälkeen, jotta ajokortti ei vanhene. Näytöstä luovutaan vain, jos olet muuttanut mopoa, mutta sillä on Saksan yleinen käyttölupa (ABE) tai Euroopan yhteisön liikennelupa (EC-BE) tai niin sanottu E-merkki muutosta tai asennettua osaa varten. Kaikissa muissa tapauksissa sinun on "todistettava" katsastajalle, että ajoneuvollasi on lupa ajaa Saksan teillä.

Säännöissä on eroja sen mukaan, onko ajoneuvo hyväksytty StVZO:n vai EU:n lainsäädännön mukaisesti. Ajoneuvoihin, jotka on ensirekisteröity 1. tammikuuta 2017 tai sen jälkeen, sovelletaan Euro 4 -standardia. Niissä on lisäsäännöksiä, jotka vaikeuttavat moottoripyörän muuttamista huomattavasti. Tästä hyvin erikoistuneesta ja yksilöllisestä aiheesta löydät tietoa Internetistä.

Alla on lueteltu kaikki tiedossamme olevat aiheeseen liittyvät aiheet. Suuresta ponnistelustamme huolimatta on mahdollista, että tämä luettelo ei ole täydellinen. 

Huomaa: kaikki mainitut säädökset koskevat Saksaa. Muissa maissa, myös EU:ssa, voi olla erilaisia säännöksiä.


Ohjaustanko/vipu 

§§ 30, 61 StVZO
Ohjaustangot ja vivut voidaan korvata lisävarusteilla.

  • Kaikkien lisävarusteena käytettävien ohjaustankojen on oltava testattuja osia
  • Asiantuntijalausunto tai yleinen käyttölupa (ABE) on aina liitettävä mukaan (moottoripyörä on lueteltava tässä!) Siinä luetellaan myös mahdolliset vaatimukset, kiinnitysmääräykset ja tarvittaessa viittaus "rekisteröintivelvollisuuteen")

Jalkatuet

§§ 30, 61 StVZO
Jalkatuet voidaan korvata lisävarusteilla.

  • Jalkatukien lukumäärän on vastattava istuinten lukumäärää (2 kpl/istuin)
  • Asiantuntijalausunto tai yleinen liikennelupa (ABE) on aina liitettävä mukaan (moottoripyörä on mainittava siinä!) Siinä luetellaan myös mahdolliset vaatimukset, kiinnitysmääräykset ja tarvittaessa viittaus "rekisteröintivelvollisuuteen")

Jarrut

§§ 30, 19, 41 StVZO // 93/14 EWG
Jarrun osat ovat tyyppitestattuja osia. Ne voidaan korvata lisävarusteilla.

  • Jarrujohdot, esim. „Stahlflex“, muovivaipalla tai ilman, ovat yleensä „rekisteröintivelvollisia“ tai niillä on oltava ABE
  • Jarruvaijerit eivät saa olla vääntyneitä, ne on asennettava hankaamatta ja niiden on oltava tiiviitä
  • Jarrulevyillä, esim. Wave-levyillä, on oltava aina asiantuntijalausunto tai ABE ja niiden on oltava tarkoitettu vastaavaan moottoripyörään
  • Jarrupalojen on oltava kansallisesti (KBA-numero) tai kansainvälisesti (EY- tai ECE-merkintä) hyväksyttyjä
  • Jarrujen (alkuperäisten) varaosien (alkuperäismuotoiset, hyväksytyt jäljennökset) ei tarvitse olla rekisteröityjä

Pyörä/rengas

§§ StVZO 30 ja 36 § // 97/24 ETY
Varmista aina oikea koko, jako ja merkintä (ks. ajoneuvon rekisteröintitodistus tai rekisteröintitodistuksen osa 1)!

  • Varmista, että renkaat kulkevat oikeaan suuntaan
  • Varmista, että rengastyyppi ja valmistaja ovat oikeat (lataa tarvittaessa valmistajan hyväksyntä Internetistä, leimauta se tarvittaessa ja pidä se aina mukanasi)
  • Vaihtovanteiden (esim. PVM, Gate Speed jne.) osalta tarkista, että ne vastaavat moottoripyörän tyyppiä, ja tarkastuta ne tarvittaessa

Runko

§ 30 StVZO // 2002/24 EG
Rungon on oltava alkuperäisessä toimituskunnossaan!

  • Hitsaaminen, poraaminen tai muodonmuutokset sekä materiaalia poistavat toimenpiteet, erityisesti hitsaussaumojen kiillotus, eivät ole sallittuja
  • Kaikki muutokset (esim. rungon takaosan lyhentäminen jne.) on "rekisteröitävä"

Sivu-/pääseisontatuki

61StVZO // 2009/78/EY
Ei mahdollista ilman!

  • Sivutelineen ja/tai pääseisontatuen on oltava mukana
  • Ajo ei saa yleensä olla mahdollista seisontatuen ollessa pois taitettuna
  • Jalustan (jalustojen) on oltava tukevasti kiinnitetty - yleensä kahdella jousella tai jousella, johon on yhdistetty kiinnitysklipsi, tai todistetusti kestävällä jousella (10 000 sykliä)

Pyörän suojus

§ 30, 36a StVZO
Pyöränsuoja kyllä vai ei?

  • Moottoripyörien pyöränsuojista on olemassa kansallinen määräys (150 mm akselin keskipisteen yläpuolella - kulutuspinta kokonaan peitettynä)
  • , mutta
  • EY-hyväksynnän saaneille moottoripyörille ei ole määrätty erityistä pyöränsuojaa
  • . Liiallista pyöränsuojan poistamista olisi kuitenkin vältettävä. Jos muutos aiheuttaa vaaraa liikenteelle, pyöränsuojus voidaan vaatia
  • Katso myös esim. asennusohjeet "Heijastimet" tai "Takavalot"

Peili

§56 StVZO // 97/24 EG
Riippuu testimerkistä!

Numero riippuu alkuperäisestä rekisteröinnistä:

Ensimmäisen rekisteröinnin päivämäärä

vaaditut peilit

ennen 01.01.1990

1 vasen

alkaen 01.01.1990 alle
100 km/h

 1 vasen

alkaen 01.01.1990 yli
100 km/h

 1 vasen
, 1 oikea

Jos peilissä on testimerkintä, myös vaadittu 69 cm²:n koko on oikea ja se on siten sallittu. Ennen 17. kesäkuuta 2003 ensirekisteröityjen ajoneuvojen osalta riittää myös 60 cm²:n peilipinta-ala.


Pakoputki/ imujärjestelmä

§§ StVZO 19, 30 ja 49 § // 97/24 ETY
Sisään-ulos-tekniikka.

  • Sellaiset lausunnot kuin: "Se vain irtosi", "Kiinnitysruuvi irtosi", "Se yhtäkkiä kolisi noin!" - poliisi ei yleensä hyväksy tätä. Tämä tarkoittaa: Käyttölupa on päättynyt (StVZO 19 §:n 2 momentti: ... jos melukäyttäytyminen heikkenee ...)
  • Merkintä: Kaikissa tieliikennekäyttöön tarkoitetuissa lisälaitejärjestelmissä on hyväksyntämerkki (KBA-numero tai EY- tai ECE-merkki). DB-Eaterin on oltava äänenvaimentimessa!
  • Todistamisvelvollisuus: Hyväksyntämerkillä varustettua vaihtojärjestelmää varten ei tarvitse pitää mukana korttia tai muuta asiakirjaa!
  • Asennus: Koska äänenvaimennin tai järjestelmä on valmistettu kyseistä moottoripyörää varten, se on asennettava ilman "muutostöitä". Ei muutoksia!
  • Äänenvoimakkuus: Jos lisävarusteena käytettävä kattila muuttuu ajan mittaan huomattavasti äänekkäämmäksi, vastuu on omistajalla eikä valmistajalla. Äänenvaimennin voidaan usein vaimentaa uudella lasivillalla. Äänenvaimennin on ehkä vaihdettava

Valaistustekniikka

§§49a - 54 StVZO // 93/92 EEC // 2009/67/EY ja asetus (EU)168/2013
Nähdä ja tulla nähdyksi. Mutta aivan ... (Vain testimerkin kanssa)

Sivumerkkivalot/parkkivalot:

  • EY:n edellyttämä, StVZO:n sallima
  • Määrä: 1, EY:n mukaan myös 2
  • leveys: Symmetrinen ajoneuvon pituussuuntaiseen keskipisteeseen nähden, StVZO:n mukaan ainoastaan ajovalaisimen
  • korkeudella: 350 - 1 200 mm, StVZO:n mukaan jopa 1 500 mm

Lähivalot:

  • pakollinen; määrä: 1, EY:n mukaan myös 2
  • leveys EY:n mukaan: 2 ajovalaisinta, joiden suurin etäisyys toisistaan on 200 mm, symmetrinen ajoneuvon pituussuuntaiseen keskipisteeseen nähden
  • leveys StVZO:n mukaan: enintään 200 mm kaukovalaisimeen, symmetrinen ajoneuvon pituussuuntaiseen keskipisteeseen nähden
  • korkeus: 500 - 1.200 mm, StVZO:n mukaan ennen EZ:iä 01.01.1988 jopa 1.000 mm

Kaukovalot:

  • pakollinen; määrä: 1 tai 2
  • leveys 2 ajovalaisimella valaistujen pintojen välinen enimmäisetäisyys 200 m
  • korkeus: ei erityissäännöstä sininen
  • kytkentävalo säädetty, StVZO:n mukaan myös näyttö kytkimen asennon mukaan sallittu
  •  

Suuntavilkku (vilkku):

  • pakollinen, StVZO:n mukaan alkaen EZ 01.01.1962; ei: 4
  • Rekisterikilpi edessä: 1, 1a, 1b, 11
  • Takimmainen merkintä: 2a, 2b, 12
  • leveys (min.): EY:n mukaan 240 mm edessä, 180 mm takana, StVZO:n mukaan 340 mm edessä, 240 mm takana Ohjaustangon päissä olevat merkkivalot ("häränsilmät") toisiinsa nähden 560 mm
  • korkeus: 350 - 1 200 mm
  • EY:n mukaisesti määrätty kytkentävalvonta optinen tai akustinen tai molemmat, sallittu StVZO:n mukaan
  • "häränsilmät" EZ:lle 01.01.1987 alkaen vain yhdessä ylimääräisten takavilkkujen
  • kanssa

Varoitusvilkut:

  • EY:n mukaan: ei sallittu mopoissa, sallittu moottoripyörissä StVZO:n mukaan: sallittu myös mopoissa
  • erikoiskytkin kaikkien vilkkujen synkronoitua toimintaa varten
  • Kytkentävalaisin säädetty, punainen valo StVZO:n mukaan

Sumuvalot: 

  • Määrä: 1, EY:n mukaan myös 2 sallittu
  • leveys: EY:n mukaan 2: symmetrisesti ajoneuvon pituussuuntaiseen keskipisteeseen nähden StVZO:n mukaan: enintään 250 mm ajoneuvon pituussuuntaisesta keskipisteestä, sallittu myös törmäyspalkkien
  • osaltakorkeus: enintään kuten lähivaloissa
  • rajoitinpiiri, lähivalot, kaukovalot kytkentävalaisin
  • sallittu

Jarruvalot:

  • pakollinen, StVZO:n mukaan vain EZ 01.01.1988 alkaen; ei: 1, EY:n mukaan myös 2 sallitttu
  • Asennusasento: keskellä
  • korkeudessa: Alareuna (UK) min. 250 mm (min. 350 mm StVZO:n mukaan), yläreuna (OK) max. 1 500 mm

Takavalot:

  • pakolliset; numero: 1 tai 2
  • Asennusasento: keskellä
  • korkeudessa: Alareuna min. 250 mm, yläreuna max. 1 500 mm

Rekisterikilven valaistus:

  • pakollinen

Takaheijastimet:

  • pakolliset, ei kolmiomaiset; numero: 1, EY:n mukaan myös 2
  • leveys: UK min. 250 mm, OK max. 900 mm

Kaasupurkauslamppu/"Xenon":

  • Ovat yleensä sallittuja moottoripyörissä, jos koko valaistusjärjestelmä on sovellettavien ECE-R53-määräysten mukainen
  • Ajovalot on nimenomaisesti testattava kaasupurkauslamppujen käyttöä varten (tunnistettavissa D-koodikirjaimesta ("Discharge", kaasupurkaus) ajovalojen kotelossa testimerkin välittömässä läheisyydessä)
  • Automaattinen ajovalon tasaus on pakollinen
  • Jälkiasennus ns. ksenon-sarjoilla ei ole sallittua, koska virallisesti tyyppihyväksyttyjä osia ei käytetä tarkoitetulla tavalla

Muut ETY:n mukaisesti hyväksytyt valaisimet:

93/92 ETY Liite V N:o 6.8, 6.9 ja 6.11

  • Takasumuvalo
  • Varoitusvalot ennen EZ 17.06.2003 17.06.2003
  • sivuheijastimet, muut kuin kolmiomaiset
  • Seisontavalot

Sivuttainen rekisterikilven pidike

§ 19.2,§ 19.3,§ 21, § 22 StVZO

  • Ovat sallittuja tietyin edellytyksin, asiantuntijalausunnon ehtoja on noudatettava
  • Jos asiantuntijalausuntoa ei ole saatavilla, vaaditaan yleensä StVZO 21 §:n mukainen arviointi

Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar