Skootterin variaattori ja kytkin
Skoottereille on tyypillistä, että loppuveto tapahtuu variaattorin, nerokkaan yksinkertaisen portaattoman voimansiirron, kautta. Niiden huolto ja optimaalinen säätö auttavat skootteria saavuttamaan paremman ajosuorituksen.

- Skootterin variaattorin ja kytkimen huolto
- Toiminnallisuus
- Huolto - Mitä on huollettava?
- Kiilahihna
- Kartiopyörät ja kartiohammaspyörät
- Variaattorin rullat
- Kytkinkello ja -jousi
- Valmistelu
- Tarkastus, huolto ja asennus - miten se toimii?
- Variaattoriin pääsyn mahdollistaminen
- 01 - Irrota ilmansuodatinkotelo
- 02 - Roiskesuojan purkaminen
- 03 - Irrota takavetoakselin mutteri
- 04 - Irrota variaattorin kansi
- Kiilahihnat ja variaattorin rullat
- 05 - Irrota variaattorin suojus
- 06 - Irrota kartiopyörä
- 07 - Kiilahihna
- 08 - Variaattorin rullat
- 09 - Variomatic-paketin sijoittaminen akselille
- 10 - Paina kartiopyörä erilleen
- 11 - Välilevyn asentaminen
- 12 - Asenna pyörät ja keskimutteri paikalleen
- Kytkimen huolto
- 13 - Kytkimen irrottaminen
- VINKKI! Kara voidaan tehdä kierretangolla
- 14 - Uusien kytkimen päällysteiden asentaminen
- Viritys
- Tien hyväksyntä
Skootterin variaattorin ja kytkimen huolto
Skootterin erityispiirre on sen loppuveto variaattorin eli momentinmuuntimen kautta, joka on nerokkaan yksinkertainen, vain muutamasta osasta koostuva portaattomasti säädettävä voimansiirto, joka siirtää moottorin tehon takapyörälle. Se on ihanteellinen pienemmille moottoreille, ja se korvaa useimmissa moottoripyörissä käytetyn manuaalivaihteiston ja kardaani- tai ketjuvaihteiston, mikä säästää painoa ja kustannuksia. Saksalainen valmistaja DKW käytti variaattoria ensimmäisen kerran skootterin rakentamisessa 1950-luvun lopulla "DKW Hobby" -mopossa, jossa oli 75 cm3:n kaksitahtimoottori, joka kiihdytti ajoneuvon noin 60 km/h huippunopeuteen.
Skootterin huollossa ja virityksessä variaattori tulee nopeasti ongelmaksi. Toisaalta osat kuluvat jonkin verran, ja toisaalta epäsuotuisasti viritetty variaattori voi johtaa siihen, että moottorin teho ei ole täysin käytettävissä.
Toiminnallisuus
Jotta ymmärtäisit, miten variaattori toimii, kuvitellaan ensin useilla vaihteilla varustetun polkupyörän (esim. maastopyörän) voimansiirto, jonka useimmat meistä tuntevat omasta kokemuksestaan: Tässä käytetään aluksi pientä ketjupyörää edessä ja suurta ketjupyörää takana, kun taas nopeuden kasvaessa ja ajovastuksen vähentyessä (esim. alamäessä) ketjua siirretään suuremmalle ketjupyörälle edessä ja pienemmälle ketjupyörälle takana.
Variaattori toimii samalla tavalla, mutta se toimii ketjun sijasta kiilahihnalla, on portaattomasti säädettävissä ja sitä ohjataan ("varioidaan") automaattisesti keskipakovoiman säädöllä nopeuden mukaan.
Kiilahihna kulkee eteen- ja taaksepäin kahden V-muotoisen kartiomaisen hihnapyörän välisessä raossa, joiden etäisyys kampiakselilla on muuttuva. Etummainen sisälevy muodostaa myös kotelon variaattorin rullien keskipakopainoille, jotka kulkevat tarkasti lasketuilla kaarevilla kiskoilla.
Takana kartiopyöriä painaa vastakkain painejousi. Käynnistettäessä kiilahihna kulkee edessä lähellä akselia ja takana viistettyjen pyörien ulkoreunalla. Jos nyt kiihdytät, variaattori kiihtyy - tämä saa variaattorirullat liikkumaan ulospäin kiskoillaan. Keskipakovoimansa vuoksi ne työntävät akselilla olevaa liikkuvaa hihnapyörää erilleen, hihnapyörien välinen rako pienenee, kiilahihnan on väistämättä siirryttävä suuremmalle säteelle, eli se liikkuu ulospäin.
Koska kiilahihna on vain vähän elastinen, se työntää jousen erilleen toisella puolella ja liikkuu sisäänpäin. Loppuasennossa alkuehdot ovat päinvastaiset. Vaihdesuhde on nyt käytettävissä alennussuhteen sijasta. Variomatic-skootteri tarvitsee tietysti myös tyhjäkäyntinopeuden. Automaattinen keskipakokytkin huolehtii moottorin voiman erottamisesta takapyörästä alhaisilla nopeuksilla ja yhteyden palauttamisesta heti, kun kaasu avataan ja tietty nopeus ylitetään. Takapyörän voimansiirtoon on kiinnitetty kellokotelo, ja jousikuormitteiset keskipakopainot, jotka on varustettu kitkavanteilla, pyörivät tässä kellokotelossa variaattorin takaosassa.
Tyhjäkäynti

a = moottori, b = päätepyörästö
Nopeus on alhainen, variaattorin rullat kulkevat lähellä akselia ja etukartiopyörien välinen rako on suuri.
Nopeudella

a = moottori, b = päätepyörästö
Variaattorin rullat liikkuvat ulospäin, mikä painaa etukartiopyörät yhteen, jolloin hihnan säde kasvaa.
Se, milloin keskipakopainot kitkavuorineen luovat kitkaliitoksen kellokoteloon, riippuu jousien lujuudesta - heikot jouset luovat kitkaliitoksen pienemmällä nopeudella, vahvemmat jouset vastustavat keskipakovoimaa enemmän ja kitkaliitos syntyy vasta hieman suuremmalla nopeudella. Jousien on siis vastattava moottorin ominaisuuksia, jotta skootteri käynnistyy optimaalisella nopeudella. Jos ne ovat liian heikkoja, moottori sammuu; jos ne ovat liian voimakkaita, käynnistys on mahdollista vain moottorin "vinkumisen" avulla.
Huolto - Mitä on huollettava?
Kiilahihna
Skootterin kiilahihna on kuluva osa, joka on vaihdettava säännöllisin väliajoin. Jos huoltovälit ylittyvät, hihna voi rikkoutua "varoittamatta" - tämä pysäyttää ajoneuvon aina. Jos olet epäonninen, hihna voi juuttua koteloon ja aiheuttaa vahinkoa. Huoltovälit löytyvät ajoneuvosi käyttöoppaasta. Ne riippuvat muun muassa moottorin tehosta ja ovat yleensä 10 000-30 000 kilometriä.
Kartiopyörät ja kartiohammaspyörät
Hihnan liike aiheuttaa kartiopyöriin ajan myötä sisäänajojälkiä. Tämä voi vahingoittaa variaattorin toimintaa ja lyhentää kiilahihnan käyttöikää. Sen vuoksi olisi uritetut kartiopyörät vaihdettava.
Variaattorin rullat
Myös variaattorin rullat kuluvat ajan myötä, ne muuttuvat kulmikkaiksi ja ne on vaihdettava. Kuluneet rullat johtavat tehon menetykseen, "karkeaan", nykivään kiihtyvyyteen, ja ne kiinnittävät usein huomiota myös akustisesti kolisevilla äänillä.
Kytkinkello ja -jousi
Kytkimen vuoraukset kuluvat säännöllisesti kitkan vuoksi, mikä aiheuttaa myös kytkinkellon sisäänajon ja lukkiutumisen ajan myötä - osat on vaihdettava viimeistään silloin, kun kytkin luistaa, eli ei enää tuota kunnollista kitkayhteyttä. Venyminen aiheuttaa kytkimen jousien kulumista, mikä voi aiheuttaa kytkimen päällysteiden lepattamista ja skootterin käynnistymisen liian alhaisella kierrosluvulla. Siksi myös jouset on vaihdettava kytkimen huollon yhteydessä.
Valmistelu
Variaattori on purettava puhtaassa ja kuivassa paikassa, mahdollisuuksien mukaan niin, että skootteri voidaan jättää sinne, jos osia on vielä hankittava. Mukana pitäisi olla hyvä räikkälaatikko, suuri ja pieni momenttiavain (variaattorin mutterin momentti on 40-50 nm), kumivasara, sormiliitospihdit, rasvaa, jarrupuhdistusainetta, rätti tai puhdistusliinarulla-sarja sekä seuraavassa tekstissä kuvatut pito- ja lukitustyökalut. Lattialle kannattaa levittää suuri kangas tai pahvi, jotta voit asettaa puretut osat siististi sen päälle.
Vinkki: Ota älypuhelimella kuva osista ennen purkamista. Tämä on hermoja säästävää istutettaessa.
Tarkastus, huolto ja asennus - miten se toimii?

Vaihe 1, kuva 1: Irrota ensin ilmansuodatinkotelo, ...

Vaihe 1, kuva 2: ... ja sido kiinni päästäksesi ruuveihin

Vaihe 1, kuva 3: Poista kumiholkki
Variaattoriin pääsyn mahdollistaminen
01 - Irrota ilmansuodatinkotelo
Jotta variaattoriin pääsee käsiksi, variaattorin kansi on ensin poistettava. Tätä varten puhdistat sen ulkopuolen ja tarkistat myös, mitkä osat on poistettava, jotta siihen pääsee vapaasti käsiksi. Takajarruputki voidaan kiinnittää kannen alaosaan tai potkukäynnistin voidaan sijoittaa sen eteen. Kuten esimerkissämme, joistakin malleista on irrotettava tuulettimen jäähdytysjärjestelmän imuputki tai ilmansuodatinkotelo.

Vaihe 2: Pura roiskesuoja
02 - Roiskesuojan purkaminen
Variaattorin suojuksen irrottamisen estävät verhoukset on luonnollisesti myös poistettava.

Vaihe 3: Pidä kytkintä paikallaan, löysää takavetoakselin mutteri
03 - Irrota takavetoakselin mutteri
Joissakin tapauksissa takavetoakseli on asennettu kanteen ja kiinnitetty mutterilla, joka on ensin löysättävä. Suuremmassa variaattorin kannessa on erikseen irrotettava pienempi kansi, joka on irrotettava. Mutterin löysäämiseksi variaattori lukitaan erityisellä lukitustyökalulla.

Vaihe 4, kuva 1: Irrota variaattorin kansi
04 - Irrota variaattorin kansi
Kun olet varma, että muut osat eivät enää estä variaattorin suojusta, löysää kiinnitysruuveja vähitellen ristikkäin ulkopuolelta sisäänpäin. Merkitse muistiin yksittäisten ruuvien sijainti, jos ne ovat eripituisia, äläkä hukkaa aluslevyjä.
Muutama napautus kumivasaralla auttaa irrotuksessa.

Vaihe 4, kuva 2: Variaattorin kansi voidaan nyt irrottaa
Nyt kannen pitäisi olla mahdollista irrottaa - jos sitä ei vieläkään voi irrottaa, tarkista huolellisesti, missä se on kiinnitetty, sillä olet saattanut unohtaa ruuvin - älä siis käytä voimaa. Vasta kun olet täysin varma, että kaikki ruuvit on löysätty, voit käyttää kumivasaraa hyvin tiukasti kiinnitetyn variaattorin suojuksen irrottamiseen.

Vaihe 4, kuva 3: Suojan sovitusholkit eivät saa hävitä
Kun olet lopulta irrottanut sen, varmista, että mahdolliset asennushylsyt pysyvät paikallaan eivätkä pääse katoamaan.
Jos takavetoakseli työntyy kannen sisään, siinä on yleensä löysä holkki, jota ei saa kadottaa. Puhdista kannen sisäpuoli huolellisesti pölyn ja lian poistamiseksi. Jos variaattorin kotelossa on öljyä, moottorin tai voimansiirron tiiviste vuotaa ja se on vaihdettava. Nyt sinulla on kytkinkori edessäsi.

Vaihe 5, kuva 1: Lukitse variaattori ja löysää keskimutteri ..

Vaihe 5, kuva 2: … irrota tarvittaessa metallilevyrengas, jotta työskentely olisi helpompaa
Kiilahihnat ja variaattorin rullat
05 - Irrota variaattorin suojus
Jos haluat asentaa uuden kiilahihnan tai uudet variaattorin pyörät, löysää ensin kampiakselin nivelakselilla olevien etukartiopyörien kiinnitysmutteria. Tätä varten variaattori on lukittava erityisellä lukitustyökalulla.

Vaihe 6, kuva 1: Irrota mutteri, huomioi aluslevyjen sijainti ...
06 - Irrota kartiopyörä
Jos etummainen kartiopyörä on hammastettu, jälleenmyyjältä voi hankkia ajoneuvoon sopivan lukituslaipan/lukitustyökalun; jos etupuolella on reikiä tai kiinteitä kylkilistoja, pidike voidaan kiinnittää tähän.
Taitavat harrastajat voivat myös valmistaa oman lukituslaipan tai pidikkeen lattateräksestä. Jos jäähdytysripat ovat tukkeutuneet, työskentele varovasti, jotta vältät ripojen rikkoutumisen.
Huomaa: Koska mutteri on erittäin kireä, on tärkeää käyttää sopivaa työkalua, joka pitää variaattorin todella tukevasti kiinni, muutoin voi syntyä vaurioita! Pyydä tarvittaessa apulaista pitämään työkalu paikallaan, kun löysäät mutteria.

Vaihe 6, kuva 2: … ja irrota etummainen kartiopyörä
Kun mutteri on löysätty ja irrotettu, etummainen kartiopyörä voidaan irrottaa. Jos akselilla on mutterin takana potkukäynnistimen vetopyörä, merkitse sen asennuspaikka muistiin.

Vaihe 7: Jos käytettävissä - muista etäisyyksien sijainti (ota valokuva etukäteen) ...
07 - Kiilahihna
Kiilahihna on nyt käytettävissä. Siinä ei saa olla halkeamia, murtumia, haurastumia tai katkenneita hampaita, se ei saa olla öljyinen ja sen on oltava tietyn vähimmäisleveyden mukainen (kysy kulumisraja valtuutetulta jälleenmyyjältä). Suuri kumin kuluminen kotelossa voi viitata siihen, että hihna ei ole kulkenut kunnolla variaattorissa (selvitä syy!) tai että huoltoväli on ylittynyt huomattavasti. Kiilahihnan ennenaikainen kuluminen voi johtua esimerkiksi väärin asennetuista tai kuluneista kartiopyöristä.
Jos kartiopyörät ovat uritettuja, ne on vaihdettava (ks. edellä). Ovatko ne sinertäneet kuumuuden vuoksi, ovatko ne vääntyneet tai onko ne asennettu väärin? Jos kiilahihnaa ei vielä tarvitse vaihtaa, pyyhi se puhtaaksi jarrupuhdistusaineella ja merkitse sen kulkusuunta ennen työn jatkamista.

Vaihe 8, kuva 1: ... ja irrota koko variaattorikokoonpano akselista

Vaihe 8, kuva 2: Variomatiikka sisältäpäin
08 - Variaattorin rullat
Voit tarkistaa tai vaihtaa variaattorin rullat vetämällä etummaisen sisemmän kartiokiekon yhdessä variaattorin kotelon kanssa irti akselista.
Kotelo voi olla kiinnitettynä kiekkoon tai irrallaan - jotta kaikki osat eivät hajoaisi ja variaattorin painot jäisivät paikoilleen, koko yksikkö on pidettävä tukevasti ja turvallisesti yhdessä.
Pura nyt variaattorin rullan kotelo - huomioi yksittäisten osien tarkka asennusasento. Puhdista ne jarrunpuhdistusaineella.

Vaihe 8, kuva 3: Vaihda vanhat, kuluneet variaattorin rullat
Tarkista variaattorin rullien kuluneisuus - jos ne ovat kuluneet, litistyneet/kulmuneet tai halkaisijaltaan epätasaiset, ne on vaihdettava sarjana.

Vaihe 9: Variomatic-paketin kiinnittäminen akseliin
09 - Variomatic-paketin sijoittaminen akselille
Variaattorin koteloa koottaessa variaattorin rullat ja juoksuradat voidellaan kevyesti tai asennetaan kuivina skootterin mallista riippuen (kysy valtuutetulta jälleenmyyjältä).
Jos variaattori kotelossa on O-rengas, vaihda se. Kun asennat yksikön akselille, varmista, että variaattorin rullat pysyvät paikoillaan kotelossa, muutoin variaattorin kotelo on irrotettava uudelleen rullien asettamiseksi takaisin paikalleen.

Vaihe 10: Paina kartiopyörä erilleen, jotta hihna pääsee liukumaan pyörien väliin
10 - Paina kartiopyörä erilleen
Työnnä takimmaiset kartiopyörät erilleen toisistaan, jotta hihna pääsee liukumaan syvälle pyörien väliin, jolloin sille jää enemmän tilaa edessä.

Vaihe 11: Asenna tarvittaessa holkki ja välilevy.
11 - Välilevyn asentaminen
Asenna nyt variaattorin etummainen kartiomainen levy ja kaikki siihen liittyvät osat - voitele akseli hieman rasvalla ennen holkin asentamista. Varmista, että kiilahihna kulkee tasaisesti hihnapyörien välissä, älä jumita sitä.

Vaihe 12, kuva 1: Asenna kaikki pyörät ja keskimmäinen mutteri ..

Vaihe 12, kuva 2: ... ja kiristä mutteri. Pyydä mahdollisesti apua.
12 - Asenna pyörät ja keskimutteri paikalleen
Tarkista vielä kerran, että kaikki osat ovat alkuperäisessä asennossaan, ennen kuin asennat mutterin ja levität hieman kierrelukitetta.
Käytä nyt uudelleen lukitustyökalua ja kiristä mutteri momenttiavaimella valmistajan ohjeiden mukaisesti. Pyydä tarvittaessa avustajaa pitämään pitotyökalu uudelleen paikallaan! Tarkista uudelleen, kulkevatko variaattorin kartiopyörät suoraan kotelon tiivistepintaan nähden, kun variaattoria käännetään.
Jos ne "huojuvat", tarkista kokoonpano uudelleen! Varmista, että kiilahihna kulkee tiukasti vapauttamalla se hieman kartiopyörien välisestä syvennyksestä takana.

Vaihe 13, kuva 1: Tarkista kytkimen päällysteet (ne näyttävät hyviltä).
Kytkimen huolto
13 - Kytkimen irrottaminen
Irrota kytkinkello akselilta, jotta sen sisäinen juoksupinta ja keskipakopainojen vuoraukset voidaan tarkastaa. Kysy kulumisrajat valtuutetulta jälleenmyyjältäsi; alle 2 mm paksut tai epätasaisesti kuluneet tyynyt on vaihdettava.
Kytkin on edelleen mahdollista tarkastaa, kun kiilahihna on paikallaan.

Vaihe 13, kuva 2: Löysää keskimmäistä mutteria esim. hihna-avaimella/öljynsuodatinavainta käyttäen.
Kytkimen päällysteiden ja jousien vaihtamiseksi on parempi vetää koko takimmainen kartiopyöräyksikkö kytkimen kanssa irti akselista, koska se on ruuvattava irti, ja tätä vaikeuttaa sen sisällä oleva jousi. Irrota ensin kiilahihna. Akselin keskimmäisen mutterin löysääminen edellyttää, että kytkinkelloa pidetään tiukasti kiinni. Voit tehdä tämän joko käyttämällä työkalua, joka tarttuu kellon aukkoihin, tai pitämällä kelloa ulkopuolelta hihna-avaimella. Tässäkin tapauksessa on eduksi, jos sinulla on apulainen, joka voi pitää pitotyökalua tukevasti paikallaan, kun löysäät mutteria.
Jos mutteri on ulkopuolella, se löysätään ennen kuin variaattorin kansi poistetaan - tässä tapauksessa tämä työvaihe olisi jo suoritettu, kuten esimerkissämme. Kun mutteri on irrotettu, kytkinkello voidaan nostaa irti ja, kuten jo mainittiin, tarkistaa sisäpuolelta kuluminen (sisäänajomerkit). Jos kytkimen päällysteet ovat kuluneet tai keskipakopainojen jouset ovat kuluneet, kartiopyöräyksikkö kytkimineen on irrotettava akselista edellä kuvatulla tavalla. Sitä pitää yhdessä suuri keskimmäinen mutteri.
Tämän esilöysäämiseksi kytkintä pidetään paikallaan esimerkiksi metallihihna-avaimella ja käytetään sopivaa erikoisavainta - vesipumpun pihdit eivät ole tähän sopiva työkalu!
VINKKI! Kara voidaan tehdä kierretangolla
kartiolevyjä puristaa sisäisesti jousi, yksikkö hyppää erilleen, kun mutteria löysätään - tämä on otettava huomioon, joten sitä on pidettävä vasten, jotta mutteri irtoaa akselista hallitusti.
Jousivoima on melko voimakas yli 100 ccm:n moottoreissa. Jousen pitämiseksi alhaalla on siksi erittäin suositeltavaa pitää kokoonpano kiinni ulkopuolelta karalla, joka voidaan hitaasti irrottaa mutterin irrottamisen jälkeen.

Kara voidaan tehdä kierretangolla →

Kiinnitä kara … →

… Poista mutteri … →

… ja löysää kytkinkokoonpanoa karan kanssa →

Rentoutunut jousi on nyt näkyvissä →

Kytkin voidaan irrottaa kartiokiekosta →

Vaihe 14: Asenna uudet kytkinpäällysteet ja uudet lukkorenkaat.
14 - Uusien kytkimen päällysteiden asentaminen
Tällainen kara auttaa myös "kesyttämään" jousen myöhemmässä kokoonpanossa, jotta mutteri voidaan asentaa helposti.
Kun kytkin on irrotettu kartiopyörästä, voit vaihtaa jouset ja pehmusteet. Käytä uusia lukkorenkaita, kun vaihdat tyynyjä, ja varmista, että ne ovat tiukasti paikoillaan.
Kytkimen laakereiden hoito
Kartiopyöräyksikön holkin sisällä on yleensä neulalaakerit - huolehdi tarkoin, ettei laakereihin pääse likaa, ja tarkista, että laakeri toimii tasaisesti. Puhdista se tarvittaessa suihkuttamalla sitä PROCYCLE-jarrupuhdistusaineella ja voitele se uudelleen rasvalla. Tarkista myös laakerin tiiviys - jos laakerista pääsee rasvaa esimerkiksi kiilahihnalle, se voi luistaa.
Kytkimen asentaminen
Kytkin kootaan käänteisessä järjestyksessä. Käytä ulomman keskimutterin kiristämiseen 3/8 tuuman momenttiavainta, 19 - 110 Nm, ja kysy kiristysmomentit valtuutetulta jälleenmyyjältäsi. Tarkista vielä kerran, että kaikki osat on koottu oikein, ennen kuin suljet variaattorin kotelon uudelleen ja asetat kaikki ulkoiset osat takaisin alkuperäiselle paikalleen.
Viritys

Hyvän ajosuoritteen saavuttamiseksi variorullien paino on sovitettava optimaalisesti moottorin tehonopeuteen. Jos variaattorin rullat ovat liian raskaita, hihna nousee suuren keskipakovoiman vuoksi etupuolella kartiopyörien välissä ennen kuin moottori saavuttaa tehonopeutensa - moottori "kamppailee" eikä kiihtyvyys ole optimaalinen.
Jos painot ovat liian kevyitä, moottori on jatkuvasti liian lyhyellä vaihteella, moottori ylinopeutta ja teho laskee. Esimerkiksi monien 50 cm3 -sarjan moottoreiden suorituskyky on alkuperäisellä pakoputkella noin 6 000 kierrosta minuutissa, eli suurin moottorin teho on käytettävissä tällä kierrosluvulla. Variaattori viritetään tämän mukaan - "vaihtoprosessi" tapahtuu noin 6 000 kierrosta minuutissa. Jos nyt asennat erilaisen pakoputken, joka tukee sylinteritäyttöä eri tavalla, tai jos käytät muita viritysosia, suorituskykynopeus siirtyy.
Useimmat virityspakoputkistot johtavat korkeampaan suorituskykynopeuteen ja niillä on ajettava kevyemmillä variaattorin rullilla. Nämä toimitetaan usein pakoputken mukana. Jos niitä ei ole asennettu, "viritys"-pakoputkesta voi tulla nopeasti "kuristus"-pakoputki. Myös kuljettajan paino on tärkeä virityksen kannalta.
Jos haluat saada moottoristasi parhaan mahdollisen hyödyn irti, sinun on löydettävä kokeilemalla ja erehtymällä sopivin variaattorin rullan paino yksilölliseen käyttötarkoitukseesi. Kaupoista on saatavilla virityssarjoja tätä tarkoitusta varten. Kun optimaalinen rullapaino on määritetty, viritysrullat korvataan jatkuvaan käyttöön tarkoitetuilla rullilla.
Tien hyväksyntä
Jos ajoneuvon asiakirjoihin merkitty suurin sallittu nopeus kuitenkin ylittyy viritystoimenpiteiden seurauksena, liikennelupa raukeaa. Sama pätee, jos variaattorista poistetaan olemassa oleva kaasurengas, kuten joissakin malleissa tehdään Saksan hyväksyntäohjeiden täyttämiseksi. Varsinkin jos kuljettajalla ei ole vielä ajokorttia, joka oikeuttaa ajamaan nopeampia ajoneuvoja, poliisin kiinnijäämisellä yleisillä teillä tällaisella viritetyllä ajoneuvolla voi olla erittäin ikäviä seurauksia!
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.