Moottoripyörän pesu ja hoito
Juuri puhdistettu pyörä on miellyttävä näky, varsinkin kun moottoripyörän pesu on erityisen helppo tehdä etukäteen oikeiden hoitotuotteiden ansiosta.

- Moottoripyörän tarkastus pesun aikana
- Käsittely ja puhdistus - näin se toimii
- 01 - Geelipuhdistusaine
- 02 - Sienipesu
- 03 - Hyönteisten poistoaine ja erikoisharjat
- 04 - Vanteiden hankaus
- 05 - Suihkuta puhtaalla vedellä
- 06 - Pyyhkiminen
- 07 - Kiillotusvaha ja kuitukangasliinat
- 08 - Muovihoito syvähoidolla
- 09 - Satuloiden kunnossapito
- 10 - Huolehdi kromatuista & alumiiniosista
- 11 - Monikäyttööljy ruuvinpäille
- 12 - Ketjun puhdistaminen
- 13 - Rasvaa ketju
- Poista tarrat
- Suosituksemme
Moottoripyörän tarkastus pesun aikana
Ollaan rehellisiä: Kukapa ei nauttisi siitä, että näyttää hyvältä juuri pestyn pyöränsä vieressä pesun jälkeen? Tulet myös huomaamaan, että pyöräsi puhdistaminen ja huoltaminen tuotteillamme ei ole vain helppoa, vaan se voi olla myös hauskaa - jos vain pidät mielessäsi muutaman asian ...
Ajoneuvon säännöllinen huolto ei ole vain ulkonäön säilyttämistä. Kokeneet pyöräilijät käyttävät aina tätä tilaisuutta varmistaakseen, että pyörä on edelleen hyvässä teknisessä kunnossa. Renkaiden kulutuspinnan syvyys ja paine, jarrupalojen riittävä paksuus ja voimansiirtoketjun kireys tarkistetaan luonnollisesti. Huomaatko moottorissa vuotoja? Ovatko kaapelit hankautuneet? Muodostuuko kromiosiin ruostekalvoa tai moottori kukkii? Syntyykö johonkin kiinnityskannattimeen hitaasti tärinähalkeama? Ovatko kaikki ruuvit tiukasti kiinni? Tarvitseeko akku demineralisoitua vettä (ei huoltovapaiden akkujen osalta)? Toimivatko kaikki valaistusjärjestelmät? Ovatko öljy- ja jäähdytysnestetasot oikein? Parasta käydä katsomassa!
Peruspesua varten vedellä ja puhdistusaineella mene sopivalle pesupaikalle, esim. huoltoasemalle tai autopesulaan, sillä ajoneuvon pesu mummon puutarhassa tai kadulla ei ole sallittua. Älä työskentele suorassa auringonvalossa äläkä mahdollisuuksien mukaan hiekkapinnoilla.
Kun käytät höyrysuihkua, pidä riittävä etäisyys ja älä pidä sitä suoraan laakereiden päällä, sillä muuten rasva puristuu ulos. Ajoneuvojen sähköjärjestelmien pistokeliitännät reagoivat myös myöhempiin vuotovirtoihin tai kosketusongelmiin.
Huomaa: : Moottoripyörän on oltava jäähtynyt ennen pesua.
Käsittely ja puhdistus - näin se toimii

Vaihe 1: Geelipuhdistusaine-suihku
01 - Geelipuhdistusaine
Suihkuta pyörä ensin perusteellisesti hyvällä puhdistusaineella. Geelimäiset puhdistusaineet ovat parhaita, sillä ne tarttuvat myös pystysuoriin pintoihin eivätkä valu heti pois. Procycle -geelipuhdistusaine on osoittautunut erinomaiseksi. Kostuta voimakkaasti likaantuneet alueet takapyörässä tai moottorissa erityisen voimakkaasti. Procycle-painepumppuruisku on osoittautunut erityisen nopeaksi ja perusteelliseksi apuriksi. Anna puhdistusaineen vaikuttaa käyttöohjeiden mukaisesti.

Vaihe 2: Sienipesu
02 - Sienipesu
Ota nyt ämpäri vettä ja sieni ja puhdista kone perusteellisesti. Älä unohda piilotettuja nurkkia ja kulmia. Työskentele vain maltillisella paineella, muutoin voi syntyä naarmuja.

Vaihe 3: Hyönteistenpoistoaine, lohkoharja ja erikoisharjat
03 - Hyönteisten poistoaine ja erikoisharjat
Ajovalojen tai touring-tuulilasin pinttynyt hyönteislika on helpompi pestä pois hyönteistenpoistoaineella. Moottorin vaikeasti saavutettavat kohdat (kylkiluut) tai takajousituksen nivelet voidaan tarvittaessa puhdistaa harjalla. Erityisen voimakkaasti likaantuneille "kylkiluille" ja vaikeasti saavutettaville alueille tai aukkoihin suosittelemme Procycle-huoltoharjasarjaa. Älä kuitenkaan käytä niitä kromiosien ja säiliön, sivupaneelien ja verhoilun herkän maalipinnan puhdistamiseen!
Pese sieni ja harjat ämpärissä useammin, jotta hiekkahiukkaset eivät naarmuta pintoja.

Vaihe 4: Tarvittaessa. Vanteiden hankaus
04 - Vanteiden hankaus
Puhdista vanteet tarvittaessa. Sitkeään likaan voi puuttua erityisellä Procycle-vanteiden puhdistusaineella. Tartut taas harjaan uudelleen. Tietenkin vain, jos sinulla ei ole kromivanteita.
Samalla voit vilkaista jarrulevyjä. Voimakkaan likaantumisen sattuessa suosittelemme Procycle Brake Cleanerin käyttöä.

Vaihe 5: Huuhtele hyvin runsaalla puhtaalla vedellä
05 - Suihkuta puhtaalla vedellä
Käytä lopuksi letkua ja puhdasta vettä kaikkien puhdistusainejäämien perusteelliseen poistamiseen moottoripyörästä. Erityisesti suojaamattomat alumiiniosat ja ruuvit on huuhdeltava huolellisesti, sillä hellävaraisetkin puhdistusaineet vaikuttavat näihin osiin pitkällä aikavälillä.

Vaihe 6: Pyyhi hyvin vesitahrojen välttämiseksi
06 - Pyyhkiminen
Kun kaikki osat on huuhdeltu puhtaiksi, pyyhi ne nahkaliinalla. Näin vältetään raidat ja vesitahrat. Pese nahkaliina aika ajoin puhtaalla vedellä ja väännä se huolellisesti.

Vaihe 7, kuva 1: Kiillotusvaha takaa todellisen superkiillon
07 - Kiillotusvaha ja kuitukangasliinat
Maalatuille osille suosittelemme käyttämään vahaa sisältävää maalinhoitotuotetta, joka takaa täydellisen kiillon ja suojaa maalia myös ympäristön vaikutuksilta. Tuotteet, jotka myös puhdistavat, ovat käytännöllisiä. Niitä voidaan käyttää myös esimerkiksi satulan tai säiliön alla olevan alueen puhdistamiseen. Suuret alueet voidaan käsitellä ihanteellisesti erityisellä kiillotustyynyllä.
Jos maalipinnassa on naarmuja, suosittelemme käyttämään erikoiskiillotusaineita, esim. S100 Paint and Plastic Polish. Siinä on hienoja hiomahiukkasia, jotta naarmut voidaan kiillottaa pois. Maalipinnan pienten naarmujen kohdalla S100-naarmukiillotusaine voi usein olla viimeinen keino ennen kallista käyntiä maalarilla. Myöskään kromille ja paljaalle metallille ei ole haittaa vahanhoitotuotteesta, kunhan käsiteltävät pinnat eivät kuumene. Se suojaa ruosteelta ja antaa veden imeytyä.

Vaihe 7, kuva 2: Kuitukangasliinat kiillotusnaarmuja vastaan
Maitomainen kiillotusaine ei useinkaan sovi yhteen raakojen, hieman karheiden muoviosien kanssa. Ne voivat jättää syvennyksiin rumia, valkeanvärisiä jäämiä, joita ei voi myöhemmin poistaa.
Kun kiillotus on kuivunut noin 10 minuuttia, se kiillotetaan pois erittäin pehmeällä, puhtaalla liinalla tai erityisellä kuitukankaalla. Kiillota aina vain pieniä alueita, jos mahdollista pitkittäissuunnassa eikä pyörivin liikkein, tämä on hellävaraisempaa!

Vaihe 8: Muovihoito syvähoidolla - ei jalkatuille ja satuloille
08 - Muovihoito syvähoidolla
Hiero maalaamattomat muoviosat erityisellä muovinhoitoaineella (esim. Procycle Plastic Deep Conditioner). Tämä suojaa auringonvalon ja ympäristövaikutusten aiheuttamalta kuivumiselta.

Vaihe 9: Satuloiden kunnossapito
09 - Satuloiden kunnossapito
Vinyyli- tai nahkasatulat sen sijaan puhdistetaan mielellään S100 satulanhoitoaineella.
Huomaa: Älä käytä muoveille tarkoitettuja hoitoaineita - se tekisi satulasta sileän ja liukkaan!

Vaihe 10, kuva 1: Kromi- & alumiiniosat niin...
10 - Huolehdi kromatuista & alumiiniosista
Kromiosat, kuten takaäänenvaimentimet, erityisesti sään vaikutuksesta kuluneet osat, voidaan huoltaa erittäin tehokkaasti Nevr-Dull-kiillotusvillalla tai Procycle-kromikiillotusaineella. Älä unohda haarukan pystyputkia, sillä niihin tarttunut lika voi vahingoittaa haarukan tiivisterenkaita puristuksen aikana.

Vaihe 10, kuva 2: ... tai tee se tyhjäksi näin
Kromiosat, joissa on pinnallisia ruostetahroja tai värjäytynyttä VA:ta, voidaan sen sijaan kiillottaa kirkkaiksi Autosol Metal Polishilla. Raaka, kiillotettu alumiini kiiltää kauniisti Alu-Magic-käsittelyn jälkeen, intensiivisesti käytettynä melkein kuin kromi. Aivan kuten maalipinnan kiillotusaineen kohdalla, näiden tuotteiden annetaan kuivua hieman ja kiillotetaan sitten pois.

Vaihe 11: Monikäyttöinen öljy ruuvinpäille "alumiinikukintoja" vastaan, joka voitelee nivelet & vivut
11 - Monikäyttööljy ruuvinpäille
Maalatut moottorin osat on suojattava "alumiinikukinnalta" pienellä määrällä monikäyttööljyä (esim. WD-40). Vahaa sisältävät tuotteet eivät sovellu tähän. Pitkällä aikavälillä ne voivat johtaa kellertävään värimuutokseen moottorin lämmön vaikutuksesta. Kaasuttimen kotelo, ruuvien päät ja muut sinkityt osat saavat myös herkän suojakalvon. Voitele vaihteiden ja jarrujen nivelet ja vivut WD-40:llä. Suosittelemme myös voitelemaan ohjaustangon Bowden-kaapelit aika ajoin. Älä koskaan käsittele nykyaikaisia teflonkaapeleita öljyllä, vaan Procycle Bowden -kaapelisuihkeella.

Vaihe 12: Tarvittaessa. Ketjun puhdistaminen
12 - Ketjun puhdistaminen
Jos ketju on erittäin likainen, suosittelemme käyttämään ketjunpuhdistusainetta. Älä suihkuta puhdistusainetta vanteille ja renkaille, olethan juuri puhdistanut ne. On parasta käyttää sopivaa alustaa, jotta lattia ei likaannu.

Vaihe 13: Rasvaa ketju
13 - Rasvaa ketju
Varmista ennen ketjun rasvaamista, että se on kuiva. Suihkuta lopuksi O-, X- tai Z-rengasketju ohuesti ketjusuihkeella. Tähtää aina sisäpuolelle, jolloin rasva säilyy pidempään, eikä se lähde ensimmäisellä ajokerralla pois. Älä suihkuta vanteille ja renkaille. Jos jokin menee pieleen, rasva on helppo poistaa jarrupuhdistusaineella ja liinalla.
Huomaa: Lähde liikkeelle vasta, kun jarrupuhdistusaine on haihtunut kokonaan.
Tärkeää: Ketjun välys tarkistetaan yleensä pyörän päällä istuen. Pienentymisen pitäisi olla noin kahden sormen levyinen, kun moottoripyörä on jousitettu ja kuormattu.* Tarkista lopuksi, että kaikki puhdistusjäämät, ketjuspray ja muut voiteluaineet ja hoitotuotteet on poistettu renkaista, kahvakumeista, jalkatuista ja jarrulevyistä. Jos olet tehnyt huollon autotallissa, pyörä kannattaa työntää uudelleen ulos auringonvaloon ja tarkistaa, oletko unohtanut mitään.
Bonusvinkkejä todellisille rassaajille
Poista tarrat
Jos ei-toivotut tarrat halutaan poistaa ilman jäämiä, irrota taustakalvo varovasti (!) kuumalla (!) ilmakuivaimella. Jos liimajäämiä jää jäljelle, sivele se öljyllä (myös ruokaöljyllä) tai WD-40:llä, liota ja pyyhi pois. Toista, kunnes kaikki liimajäämät on poistettu.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.