Akun huolto

Useimmat meistä ovat jo kokeneet tämän: Iloisen "widi widi" sijaan käynnistysmoottori ääntelee vain tuskastunutta "w-i-d-i-w...". Moottoripyörän akkua kannattaa hoitaa säännöllisesti ja hankkiutua eroon vanhoista akuista hyvissä ajoin.

HOW TO: Moottoripyörän akun huolto
Louis How To Videot
Laturit akun talvehtimista varten
HOW TO: Moottoripyörän akun irrotus ja asennus
HOW TO: Moottoripyörän akun lataus

Moottoripyörän akun huolto

Useimmat meistä tietävät sen: Iloisen "widi widi" sijaan käynnistysmoottori ääntelee vain tuskastunutta "w-i-d-i-w...". Käynnistinakku on käyttöikänsä lopussa. Ja me nautimme jälleen julkisen liikenteen mukavuudesta, kuulemme esimiehiltämme kannustavia sanoja ja voimme pitää hauskaa työpajassa töiden jälkeen. Jos kuitenkin muistat huolehtia akustasi aika ajoin, säästyt yleensä tällaisilta kokemuksilta.

Akku on moottoripyörän elintärkeä energiavarasto. Varsinkin, jos siinä on akkusytytys eikä sytytysmagneettisähköä, joka voi ylläpitää moottorin toimintaa itsenäisesti.

Akkua ruokkii vaihtovirtageneraattorista tuleva latausvirta, mutta sitä voidaan varastoida vain, jos akku on täydellisessä kunnossa. Tämä tarkoittaa: Akun lyijylevyt eivät saa olla voimakkaasti sulfatoituneita, mikä voi lopulta johtaa levyjen sulkeutumiseen. Tämä tekisi akun käyttökelvottomaksi. Akun happopitoisuuden on oltava riittävä, eikä akun napoissa saa olla merkkejä hapettumisesta.

Lyijysulfaattia muodostuu lyijylevyille purkauksen aikana. Pieni määrä sulfatoitumista tapahtuu siis jatkuvasti käytön aikana. Sulfaatti liuotetaan uudelleen lataamalla. Sulfatoitumisen aikana muodostuu kiteitä, jotka kasvavat edelleen, jos akkua ei ladata. Jos kiteinen kerros on liian paksu, sitä ei voi enää tuhota lataamalla, eikä akku voi enää tuottaa täyttä tehoa. Pitkiä seisokkeja ja syväpurkauksia olisi siksi vältettävä kaikin keinoin. On myös tärkeää ladata akku täyteen, jotta sulfaattikiteet voivat liueta uudelleen. On parasta, että neste, elektrolyytti, pysyy jatkuvassa liikkeessä latauksen ja purkauksen aikana. Tämä estää sulfaattikiteiden kasvun.

Digitaalinen yleismittari tai tavallisten akkujen tapauksessa happotesteri voi antaa tietoa akun varaustilasta. 12 voltin akussa yli 12,7 voltin arvot osoittavat, että akku on täysin ladattu, 12,4 voltin arvot osoittavat, että akku on purkautunut 50-prosenttisesti, ja 12 voltin arvot osoittavat, että akku on purkautunut. Älykäs laturi tarjoaa paremman diagnoosin. Tämä suorittaa testin ennen latausta ja antaa tarkan tuloksen akun kunnosta. Voi käydä niin, että vaikka akun jännite olisi riittävä, se ei käynnistä moottoria, koska se on sulfatoitunut eikä anna enää riittävästi virtaa.

Jos akun varaustila on huono, selvitä syy. Jos ajoneuvolla on ajettu vain lyhyitä matkoja tai sitä ei ole ajettu pitkään aikaan lainkaan, akun tyhjeneminen ei ole yllätys. Lataa sitten akku kunnolla laturilla. Jos akku on yksinkertaisesti liian vanha, se on vaihdettava. Jos uusi akku ei kuitenkaan lataudu normaalin ajon aikana, syynä voi olla generaattorin, tasasuuntaajan, säätimen tai vuotovirtojen vaurioituminen. Kysy korjaamolta, jos et pysty itse ratkaisemaan tätä ongelmaa käsikirjan avulla.

Jos moottoripyörää ei liikuteta pidempään aikaan (yli 3 kuukautta), on suositeltavaa irrottaa tai poistaa akku, jotta se ei pääse purkautumaan tai tyhjentymään piilokuluttajilta, kuten hälytysjärjestelmiltä, kelloilta, ajonestolaitteilta, navigointilaitteilta jne. Silloin on parasta kytkeä ne automaattiseen tuoretta tietoa säilyttävään laitteeseen tai älykkääseen laturiin. Tavallinen akku, jota ei ole ladattu esimerkiksi talvitauon aikana, on vaurioitunut korjauskelvottomaksi jo 4 kuukauden kuluttua.

Jos ajoneuvossa on lukuisia muita elektronisia laitteita, jotka pitäisi ladata akun irrottamisen jälkeen (navigaattori, hälytysjärjestelmä jne.), suosittelemme käyttämään ajoneuvossa olevaa latauspistoketta, jolloin akun irrottaminen on tarpeetonta. Edellytyksenä on kuitenkin huoltovapaa akku.

Millaisia akkuja on olemassa?

Moottoripyörät on yleensä varustettu tavallisella happoakulla tai huoltovapaalla happoakulla. Periaatteessa kaikki happoakut ovat samanlaisia: Ne koostuvat useista lyijylevyistä. Pluslevyt on valmistettu lyijyoksidista ja miinuslevyt lyijysienestä. Laimennettu rikkihappo toimii nestemäisenä elektrolyyttiliuoksena levyjen välissä. Sitomalla kaksi eri metallia elektrolyyttiliuokseen syntyy ja varastoituu kemiallista energiaa ja siten sähköjännitettä. Jos akun ulkopuoliset navat kytketään toisiinsa vastuksen avulla, akku purkautuu, kemiallinen energia muuttuu sähköenergiaksi ja virta voi kulkea.

Varoitus: Akkuhappo on syövyttävää, joten poistettuja akkuja käsiteltäessä on oltava varovainen. Jos ihollesi joutuu happoa, pese se nopeasti pois runsaalla vedellä. Jos kyseessä on silmäkosketus, ota myös yhteys lääkäriin. Happo roiskuu vaatteisiin ja aiheuttaa yleensä reikiä. Happo vahingoittaa myös pyörän maalattuja osia. Seurauksena on ruoste ja happaman homeen muodostuminen. Joten huuhdo tai suihkuta iho perusteellisesti vedellä!

Huoltovapaat akut

Toisin kuin tavallisessa akussa, huoltovapaassa akussa happo on sidottu (lyijylevyjen välissä olevaan kalvoon tai geeliin). Koska nämä akut eivät juurikaan haihduta nestettä haihtumalla, ne voidaan sulkea pysyvästi alkutäytön jälkeen. Täyttötasoa ei tarvitse tarkistaa uudelleen koko käytön aikana. Niissä ei ole tuuletusputkea, eikä kennoja avata latausta varten laturilla.

Geeliakut ja jotkin erityiset mikrofleece-akut myydään jo valmiiksi pysyvästi täytettyinä ja suljettuina. Yksinkertaisen huoltovapaan akun mukana toimitetaan sopivan kokoinen happopakkaus (hapon tiheys 1,32 g/cm3), joka täytetään ennen ensimmäistä käyttöä. Tämän jälkeen akku on pysyvästi suljettu. Huoltovapaat akut voidaan ladata ajoneuvossa, kun se on asennettu, esimerkiksi latauspistokkeen kautta. Tähän tarkoitukseen on aina käytettävä moottoripyörille sopivaa automaattilaturia (katso mekaanikon vinkki Laturit).

Jos huoltovapaa akku on syvästi tyhjentynyt, se vaatii erityisen lataustilan elvyttääkseen sen. Yksinkertaiset automaattiset laturit eivät tarjoa tätä. Siksi on suositeltavaa hankkia älykäs automaattilaturi - näin olet varautunut kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.

Huoltovapaiden akkujen, erityisesti geeliakkujen, itsepurkautumisnopeus on pienempi kuin tavallisten akkujen ja kylmäkäynnistyskyky on hieman parempi, mutta ne ovat herkempiä ylilataukselle (käytä siksi aina moottoripyörille sopivaa automaattilaturia). Tarkista jännitteensäätimesi säätöalue, jos harkitset siirtymistä tavallisista akuista huoltovapaisiin akkuihin.

Microfleece-akuissa on varoventtiili, joka avautuu, jos virran virtaus on liian suuri ja sisällä tapahtuu kaasuuntumista. Mikrofleece-akut saa asentaa vain pystyasentoon (venttiili ylhäällä) tai hieman kallellaan eikä ylösalaisin, sillä muuten happo voi vuotaa ulos.

AGM-akut ovat mikrofleece-akkuja, joissa mikrofleece koostuu lasikuitumattoista. AGM-akkujen latauksen loppujännite on korkeampi, 14,7 volttia.

Puhdas lyijyakut ovat myös mikrofleece-akkuja (MF). Toisin kuin tavallisissa MF-paristoissa, anodi- ja katodilevyt ovat nimensä mukaisesti puhdasta lyijyä (tai hopeaa). Tämä pienentää sisäistä vastusta, jolloin virta pääsee virtaamaan paremmin. Joka tapauksessa pieni itsepurkautuminen ja vähäinen taipumus syväpurkautumiseen ovat merkittäviä etuja. Laadukkaampien verkkolevyjen käyttö lisää kuitenkin akun painoa.

Sekä AGM- että puhtailla lyijyakuilla on erittäin hyvä kylmäkäynnistyskyky ja pitkäikäinen tekniikka.

Geeliakkujen elektrolyytti on sidottu piihappoon. Tämä luo geelimäisen massan, joka ei pääse kaasuuntumaan. Ne voidaan siis sijoittaa minne tahansa. Toinen geelimäisen elektrolyytin etu on, että se tekee akusta tärinänkestävän: Sisäiset lyijylevyt eivät voi koskettaa toisiaan tärinän sattuessa.

Huoltovapaan geeliakun rakenne

Huoltovapaan geeliakun rakenne

Huoltovapaan geeliakun rakenne

a) Erityinen verkkomuotoilu: Moniseokset takaavat korkean johtavuuden ja korroosionkestävyyden.

b) Erityinen aktiivinen materiaali: Pidempi käyttöikä ja parempi luotettavuus.

c) Jatkuvat levysarjaliitännät: Pienempi sisäinen vastus lyhyempien virran kulkureittien ansiosta enemmän käynnistystehoa.

d) Geelimäinenelektrolyytti: Vuodottomuus, vähäinen itsepurkautuminen ja erittäin suuri käynnistysteho.


Huoltovapaa litiumioniakku

Litiumioniakut ovat akkuteknologian uusinta ja tehokkainta kehitystä. Ne sisältävät useita yksittäisiä akkupaketteja kennoina. Ne sisältävät anodina ja katodina kaksi eri metallikalvoa, yleensä kuparia ja alumiinia. Ne on erotettu toisistaan ionien läpäisevällä muovikalvolla ja upotettu litiumia sisältävään elektrolyyttiin, joka ei sisällä happoa tai vettä, mutta jossa ionit voivat silti kulkeutua.

Litiumioniakkujen itsepurkautuminen on erittäin vähäistä, ja niiden odotettu käyttöikä on pitkä, kun niitä hoidetaan ja käytetään oikein. Ne kestävät noin kymmenen kertaa enemmän lataussyklejä kuin lyijyakut, ovat tärinänkestäviä ja voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. Ne ovat rakenteeltaan suhteellisen kompakteja ja painavat erittäin vähän. Niitä saa kuitenkin ladata vain erityisellä litiumioniakuille sopivalla laturilla. Äärimmäisen korkeat ja matalat lämpötilat heikentävät niiden suorituskykyä, joten niitä tulisi käyttää vain -10 ja +45 celsiusasteen välillä.

Litiumioniakun rakenne

Litiumioniakun rakenne

Litiumioniakun rakenne

a) Navan suojus: Estää oikosulut.

bAkunhallintajärjestelmä: Säätelee yksittäisten kennojen varaustilaa ja takaa maksimaalisen turvallisuuden.

c) akkupaketit: Akkupaketit sisältävät litiumkennoja, joille on ominaista muun muassa suuri energiatiheys ja erittäin alhainen itsepurkautuminen.

d) Messinkiset päätelaitteiden liitännät: Parhaan johtavuuden takaamiseksi.

eLataustilan ilmaisin: Helppo tunnistaa lataustila.

f) Nailonkotelo: Erityisesti kehitetty materiaali ja siksi erittäin kestävä.


Happosieni

Happosieni

Tavallinen happoakku

Tätä edullista akkutyyppiä käytetään pääasiassa vanhemmissa moottoripyörämalleissa. Äskettäin ostetun vakioakun elektrolyytti on täytettävä hapolla - ei vedellä! - (tiheys 1,28 g/cm3). Tavallisissa happoakuissa syntyy kaasuja. Siksi niissä on tuuletusaukko, johon letku kiinnitetään. Letku ohjaa kaasut sinne, missä ne eivät aiheuta vahinkoa, yleensä moottorin alle. Tuuletusaukon vuoksi vakiohappoakut saa asentaa vain pystyasentoon (aukko ylhäällä), muuten happo vuotaa ulos.

Vakioakut on ladattava kennot auki. Akku on irrotettava ajoneuvosta, jotta ajoneuvoon ei muodostu happosumua.

Happotiheyden mittaaminen

Happotiheyden mittaaminen

Voit tarkistaa varaustilan happotesterillä. Tee tämä avaamalla yksittäisten akkukennojen tulpat ja imemällä happoa happotesteriin puristamalla imupalloa ja työntämällä sitten imuputki akkukennoon. Vapauta nyt imupallo ja ime riittävästi akkuhappoa, jotta kelluke kelluu vapaasti. Testerissä oleva kelluke antaa tietoa lataustilanteesta: Mitä hitaampi akku on, sitä alhaisempi on hapon tiheys ja sitä syvemmälle kelluva akku vajoaa. Täysin ladattujen akkujen happotiheys on 1,28 g/cm3, tyhjien akkujen happotiheys on 1,11 g/cm3 ja arvo 1,20 g/cm3 vastaa 50 %:n purkautumista.

Huomaa: Lue happotesterin käyttöohjeet huolellisesti!

Yksittäisten akkukennojen varaustilan on oltava mahdollisimman tasainen, muutoin kyseessä on vika. Tarkista siksi kaikki kennot. 

Puhdista happotesterin käytön jälkeen se vedellä. Jos vakioakun nestetaso on laskenut, yksittäiset akkukennot on täytettävä demineralisoidulla vedellä enimmäisarvoon asti (tarkista noin kerran kuukaudessa). Älä täytä happoa, sitä käytetään vain alkutäyttöön. Jos happoa lisättäisiin myöhemmin uudelleen, akun happopitoisuus kasvaisi kohtuuttomasti. Nesteen täyttämisen jälkeen akku ladataan laturilla. Akussa syntyy räjähdysherkkiä kaasuja (häkäkaasua) akun latauksen aikana (aina ilman kennotiivistystulppia) - huolehdi siksi aina hyvästä huoneen ilmanvaihdosta, pidä avotulet kaikissa muodoissaan kaukana akusta, älä tupakoi ja varmista, ettei kipinöitä pääse syntymään.

Tavallisen happoakun rakenne

Tavallisen happoakun rakenne 

Tavallisen happoakun rakenne

a) Erityiset erottimet: Suurempaa käynnistysvoimaa ja pidempää käyttöikää varten.

b) Erittäin vakaasta seosmateriaalista valmistetut ritilät: Maksimaalinen käynnistysvoima ja korkea tärinänkestävyys.

c) Kuivalatauslevyt: Akku on jo valmiiksi ladattu, kun se täytetään ensimmäisen kerran elektrolyytillä.

d) Tiivistetyt terminaalit: Pidempi käyttöikä nestehukan ja korroosion estämisen ansiosta.

e) Jatkuvat levysarjaliitännät: Parempi käynnistysteho.


Akkuhuollon 5 kuolemansyntiä

  • ÄLÄ: Voitele naparasvaa napojen ja napaliittimen väliin - naparasva ei johda sähköä!
  • ÄLÄ: Älä lataa akkua koko talven aikana - lataa akku vähintään 2 kuukauden välein.
  • ÄLÄ: Lisää happoa täytettyihin vakioakkuihin - käytä tähän demineralisoitua vettä.
  • ÄLÄ: Käytä vääriä latureita - akkutyypistä riippuen tarvitaan erityinen laturi.
  • ÄLÄ: Avaa huoltovapaita akkuja - kannen on pysyttävä suljettuna eikä mitään saa täyttää!

Tärkeitä tietoja käynnistysakuista

...
 Esiladattu akku?Täytetään hapolla?Huolto? (= happotason säännöllinen tarkastus?)Hapon varastointi
Tavalliset akutKyllä, kuivana osittain ladattuna. Akku on aina ladattava täyteen sopivalla moottoripyöräakkulaturilla ennen asennustaKyllä, happo on tilattava erikseen (akkuhappo & tislattu vesi). Löydät kaikki tiedot happomääristä kyseisen akun kuvauksesta.Kyllä! Happotaso on tarkistettava noin kerran kuukaudessa. Täydennä vain tarvittaessa demineralisoidulla (tai tislatulla) vedellä (akkuhappo & tislattu vesi). Älä koskaan lisää happoa ensimmäisen täytön jälkeen!Soluihin sitoutumaton.
Huoltovapaat akut täyttämättöminä, sis. happopakkauksenKyllä, kuivana osittain ladattuna. Akku on aina ladattava täyteen sopivalla moottoripyöräakkulaturilla ennen asennustaKyllä, pakkauksessa on aina sopiva happopakkaus, jossa on tarkka määrä happoa. Älä koskaan täytä akkua muulla kuin pakkauksen mukana toimitetun happopakkauksen sisältämällä hapolla!Ei, kun akku on kerran täytetty ja sinetöity, se on ikuisesti huoltovapaa eikä sitä saa missään tapauksessa avata! Täyttö demineralisoidulla (tai tislatulla) vedellä tai hapolla ei ole enää tarpeen ja ehdottomasti kielletty, koska se tuhoaa akun!Mikrofleeceen sidottu
Huoltovapaat akut, jotka on esitäytetty hapolla ja sinetöityKyllä, osittain ladattu. Akku on aina ladattava täyteen sopivalla moottoripyöräakkulaturilla ennen asennustaEi! Akkua ei saa missään tapauksessa avata ja täyttää hapolla, sillä se on jo valmiiksi täytetty hapolla. Se on valmis asennettavaksi, lukuun ottamatta latausta!Ei, tämä akku on huoltovapaa ikuisesti! Sitä ei saa missään tapauksessa avata! Täyttö demineralisoidulla (tai tislatulla) vedellä tai hapolla on tämän akun kohdalla ehdottomasti kielletty, koska se tuhoaa akun!Mikrofleeceen sidottu
Huoltovapaat akut, jotka on esitäytetty geeliaineella ja sinetöity ilmatiiviistiKyllä, osittain ladattu. Akku on aina ladattava täyteen sopivalla moottoripyöräakkulaturilla ennen asennustaEi! Akkua ei saa missään tapauksessa avata ja täyttää hapolla, sillä se on jo valmiiksi täytetty geelillä. Se on valmis asennettavaksi, lukuun ottamatta latausta!Ei, tämä akku on huoltovapaa ikuisesti! Sitä ei saa missään tapauksessa avata! Geeliaineeseen sidottu elektrolyyttiseos.
Huoltovapaat akut puhtaalla lyijyteknologiallaKyllä, osittain ladattiu. Akku on aina ladattava täyteen sopivalla moottoripyöräakkulaturilla ennen asennustaEi! Akkua ei saa avata missään olosuhteissa.Ei, tämä akku on suljettu ja huoltovapaa ikuisesti! Sitä ei saa missään tapauksessa avata!Sidottu imukykyiseen lasifleeceen yhdessä puhdaslyijy-ohutlevyjen kanssa. Happo imeytyy kokonaan lasikuitutekniikkaan. Tämä tarkoittaa, että akku voidaan asentaa mihin tahansa asentoon.
Huoltovapaat akut litium-ionitekniikallaKyllä, osittain ladattuna. Akku on ladattava täyteen ennen asennusta joka tapauksessa erityisella litiumioni-akkulaturilla.Ei! Akkua ei saa missään tapauksessa avata. Se sisältää kuivia soluja. Se on valmis asennettavaksi, lukuun ottamatta latausta!Ei, tämä akku on huoltovapaa ikuisesti! Sitä ei saa missään tapauksessa avata!Happovapaa, litiumia sisältävä elektrolyytti on suljettu useisiin yksittäisiin akkupaketteihin

Akun huolto - näin se onnistuu

Vaihe 1: Irrota satula

Vaihe 1: Irrota satula

01 - Irrota satula

Valitse akku ajoneuvon valmistajan antamien tietojen tai tyypin lyhenteen, mittojen, jännitteen (6 V tai 12 V), ampeeriluvun, napojen sijainnin ja tuuletusaukon sijainnin mukaan. Irrota ensin satula ja tarkista vielä kerran, että akku sopii paikalleen ja että navat ovat oikealla puolella, ennen kuin täytät ja asennat sen. 


Vaihe 2: Irrota ensin miinuskaapeli ja sitten pluskaapeli

Vaihe 2: Irrota ensin miinuskaapeli ja sitten pluskaapeli

02 - Irrota kaapeli

Kun irrotat akkua, irrota aina ensin miinuskaapeli ja sitten pluskaapeli, jotta vältät tehokkaasti oikosulun ajoneuvon runkoon! 

Jos akku ladataan laturilla, älä käytä autotarvike- tai askarteluliikkeestä saatavaa suuritehoista laturia. Käytä vain erityisesti moottoripyöräakkuja varten kehitettyjä laitteita. Suuren ampeerin laturit toimivat nopeammin, mutta vahingoittavat suhteellisen pientä moottoripyörän akkua liian suuren latausvirran vuoksi. 


Vaihe 3: Täytä hapolla

Vaihe 3: Täytä hapolla

03 - Täytä hapolla

Täytä tavalliset akut akkuhapolla akkuhappopullon tai pienen täyttösuppilon avulla maksimitäyttöasteeseen asti. Ne on asetettava haponkestävälle alustalle! Akku kaasuuntuu täytettäessä, tämä on täysin normaalia.

Kaikki akut on esiladattu kuivina. Akku on kuitenkin ensin kytkettävä laturiin, jotta se voidaan ladata maksimikapasiteettiinsa.

Vakioakkujen kohdalla anna kennojen tuulettua noin 2 tuntia, tarkista täyttötaso uudelleen ja sulje tulpilla. Pese ylivuotanut happo huolellisesti pois ennen akun asentamista. 


Vaihe 4, kuva 1: Puhdista akun ulkopuoli

Vaihe 4, kuva 1: Puhdista akun ulkopuoli

04 - Puhdista akku

Puhdista ensin akun ulkopuoli, sillä likainen kerros voi aiheuttaa vuotovirtoja ja latauksen menetystä. Suihkuta akku moottoripyörän yleispuhdistusaineella, puhdista se harjalla ja huuhtele se sitten vedellä.

Vaihe 4, kuva 2: Puhdista akun navat

Vaihe 4, kuva 2: Puhdista akun navat

Jos akun navat ovat likaiset, puhdista ne messinkiharjalla.


Vaihe 5: Puhdista kosketusliittimet

Vaihe 5: Puhdista kosketusliittimet

05 - Puhdista kosketusliittimet

Puhdista myös akun liitäntäkaapeleiden kosketusliittimet.


Vaihe 6: Kiinnitä ensin positiivinen kaapeli ja sitten negatiivinen kaapeli

Vaihe 6: Kiinnitä ensin positiivinen kaapeli ja sitten negatiivinen kaapeli

06 - Liitä kaapeli

Kytke aina ensin positiivinen ja sitten negatiivinen kaapeli ajoneuvoon. Älä käännä napoja toisinpäin - tämä ei ainoastaan vahingoittaisi uutta akkua, vaan voisi myös tuhota generaattorin ja ajoneuvon sähköjärjestelmän! 


Vaihe 7: Rasvaa liitetyt navat

Vaihe 7: Rasvaa liitetyt navat

07 - Rasvaa navat

Voitele kytketyt navat hiukan PROCYCLE-naparasvalla. Kun kyseessä on vakioakku, aseta tuuletusletku aina huolellisesti ja mutkattomasti.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar