Akkujen lataaminen latureilla

Kun akku on heikko, laturi on moottoripyöräilijän paras ystävä. Jotta se pysyisi sellaisena, meillä on sovellusvinkkejä.

Akkujen lataaminen latureilla

Lataa paristot oikein

Käynnistinakku on ladattava, jos sitä ei käytetä pidempään aikaan, vaikka siihen ei olisi kytketty kuormaa ja se olisi irrotettu moottoripyörästä. Paristoilla on sisäinen vastus, joten ne purkautuvat itsestään. Yhden tai kolmen kuukauden kuluttua energiavarasto on tyhjä. Kaikki, jotka luulevat voivansa vain ladata akun, joutuvat ikävään yllätykseen. Tämä johtuu siitä, että syvästi tyhjentynyt akku ei enää pysty varastoimaan energiaa kunnolla, vaan se pystyy absorboimaan sitä vain osittain. Jotta näin ei pääsisi käymään, olemme koonneet yhteen vinkkejä oikea-aikaisesta ja oikeanlaisesta latauksesta sekä sopivista latureista.

Laturityypit

Koska moottoripyörä- ja skootterialalla on käytetty erilaisia akkutyyppejä, myös latureiden valikoima on monipuolistunut. Eri valmistajat ovat vuosien varrella tuoneet markkinoille seuraavat peruslaturityypit:


Kuva 1: Yksinkertainen automaattinen laturi talvisäilytystä varten: ProCharger 600

Kuva 1: Yksinkertainen automaattinen laturi talvisäilytystä varten: ProCharger 600

Vakiolaturit

Tavanomaiset vakiolaturit, joissa ei ole automaattista sammutusjärjestelmää ja joissa latausvirta on säätelemätön, ovat nykyään harvinaisia. Niitä voidaan käyttää vain tavanomaisissa happoakuissa, joissa latausprosessi voidaan arvioida nestettä tarkkailemalla. Jos se alkaa kaasuuntua ja kuplia nousta, irrota akku itse laturista ja oleta, että se on täyteen ladattu. 

Pysyvästi suljettuja

mikrofleece/AGM-, geeli-, puhdas lyijy- tai litiumioniakkuja ei saa koskaan kytkeä tällaiseen laturiin, koska ei ole luotettavaa tapaa määrittää, milloin akku on täysi - mutta ylilataus vaurioittaa aina akkua ja lyhentää sen käyttöikää, toistuvasti toistettuna jopa huomattavasti

.

Yksinkertaiset automaattiset laturit

Yksinkertaiset automaattiset laturit ainakin kytkeytyvät automaattisesti pois päältä, kun akku on ladattu täyteen. Latausjännitettä ei kuitenkaan voi säätää akun varaustilan mukaan. Tällaiset laturit eivät yleensä kykene "elvyttämään" syvästi purkautuneita geeli-, puhdaslyijy- tai mikrofleece/AGM-akkuja. Ne soveltuvat kuitenkin erinomaisesti lievempiin tapauksiin, esimerkiksi varastoinnin tai talvisäilytyksen aikaiseen tihkulataukseen.


Kuva 2: Nykyaikainen monitoimilaite, jossa on rikinpoistotoiminto: ProCharger 1000

Kuva 2: Nykyaikainen monitoimilaite, jossa on rikinpoistotoiminto: ProCharger 1000

Mikroprosessoriohjattu automaattinen laturi

"Älykäs", mikroprosessoriohjattu automaattinen laturi tarjoaa ratkaisevia etuja paitsi nykyaikaisille mikrofleece/AGM-, geeli- tai puhtaille lyijyakuille myös tavanomaisille happoakuille, sillä siinä on diagnosointi- ja huoltotoimintoja, jotka voivat pidentää akun käyttöikää huomattavasti. 

Tällaiset laturit voivat tunnistaa akun varaustilan, mukauttaa latausvirran sen mukaan ja käyttää rikinpoistotoimintoa joidenkin ikääntyvien, osittain sulfatoituneiden akkujen elvyttämiseksi niin, että ne voivat käynnistää ajoneuvon käynnistysmoottorin riittävällä teholla. Ne voivat myös suojata akkua sulfatoitumiselta ajanjaksoina, jolloin ajoneuvo ei ole käytössä, huolto- tai ylläpitolatauksen avulla. Huoltotilassa akkuun lähetetään esimerkiksi pieniä virtapulsseja tietyin väliajoin, jotta varmistetaan, ettei lyijylevyille kerry sulfaattia. Voit lukea lisää aiheesta sulfatointi ja akut kohdasta mekaanikon vinkki Akku.


Kuva 3: Lataus alkuperäisessä ajoneuvon pistorasiassa vain CAN-väylän kanssa yhteensopivalla laturilla. Tässä: ProCharger 4000

Kuva 3: Lataus alkuperäisessä ajoneuvon pistorasiassa vain CAN-väylän kanssa yhteensopivalla laturilla. Tässä: ProCharger 4000

Mikroprosessoriohjattu laturi, jossa on CAN-väyläominaisuus

Jos haluat ladata CAN-väyläelektroniikalla varustetun ajoneuvon akun tavallisen latauspistorasian kautta, sinun on käytettävä erityistä mikroprosessoriohjattua laturia, joka soveltuu CAN-väylään. Muut laturit jäävät yleensä (CAN-väyläohjelmistosta riippuen) toimimattomiksi alkuperäisessä ajoneuvon pistorasiassa, koska pistorasia on myös irrotettu ajoneuvon sähköjärjestelmästä, kun sytytysvirta katkaistaan. Jos akku ei ole liian piilossa, voit tietenkin myös kytkeä latauskaapelin suoraan akun napoihin. CAN-väyläyhteensopiva laturi lähettää pistorasian kautta signaalin moottoripyörän sisäiseen tietokoneeseen. Tämä aktivoi pistorasian latausta varten. 


Kuva 4: Litiumioniakut tarvitsevat erityisen laturin

Kuva 4: Litiumioniakut tarvitsevat erityisen laturin

Laturi, jossa on litium-ionilataustila

Jos käytät ajoneuvossasi litiumioniakkua, sinun on myös hankittava sitä varten erityinen laturi, jossa on litiumionien lataustila. Litiumioniakut ovat herkkiä liian korkeille latausjännitteille, eikä niitä saa koskaan ladata latureilla, jotka lähettävät akkuun liian korkean käynnistysjännitteen (sulfatointitoiminto). Liian korkea, yli 14,6 voltin latausjännite tai vaihtelevat pulssilatausjänniteohjelmat voivat tuhota litiumioniakun! Se vaatii lataamiseen jatkuvaa latausvirtaa.


Kuva 5: Ohjausyksikkö ja latauspistoke yhdessä: ProCharger latausvalo

Kuva 5: Ohjausyksikkö ja latauspistoke yhdessä: ProCharger latausvalo

Oikea latausvirta

Laturin tyypin lisäksi sen suorituskyky on ratkaisevan tärkeä. Laitteen syöttämä latausvirta ei saa ylittää 1/10 akun kapasiteetista. Esimerkki: Jos skootterin akun teho on 6 Ah, sinun ei pitäisi käyttää laturia, joka lähettää akkuun yli 0,6 ampeerin latausvirran, koska se vahingoittaa pientä akkua ja lyhentää sen käyttöikää. 

Sitä vastoin suurta auton akkua voi ladata vain hyvin hitaasti pienellä kaksipyöräisen akun laturilla - ääritapauksissa tämä voi kestää useita päiviä. Ostaessasi etsi siis vastaavat tiedot ampeereina (A) tai milliampeereina (mA).

Jos sinun on ladattava sekä auton että kaksipyöräisen akkuja, ihanteellinen laturi on sellainen, jossa on useampi kuin yksi latausvaihe. Jos sitä voidaan ProCharger 4000:n tapaan vaihtaa 1:stä 4:ään ampeeriin, voit ladata useimmat auton akut tällä lataustasolla päivässä, vaikka ne olisivat syvästi tyhjentyneet.

Jos olet kiinnostunut vain huolto- tai tihkulatauksesta, voit käyttää myös pientä mikroprosessoriohjattua laturia, joka pitää akun tuoreena niin kauan kuin et siirrä ajoneuvoa. 


Hyvä tietää

Käytännön vinkkejä

  • Auto- ja moottoripyöräalan latureita ei suositella nikkelikadmium-, malli- tai pyörätuoliakkujen lataamiseen. Nämä erikoisakut vaativat erikoislatauslaitteita, joissa on mukautettu lataussykli.
  • Jos lataat ajoneuvoon asennettuja akkuja suoraan akkuun kytketyn ajoneuvopistorasian kautta, varmista aina, että äänettömät kuluttajat, kuten ajoneuvon kellot tai hälytysjärjestelmät, on kytketty pois päältä / kytketty irti. Jos tällainen hiljainen kuluttaja (tai vuotovirta) on aktiivinen, laturi ei löydä tietä huoltotilaan ja akku ylikuormittuu sen seurauksena.
  • Ajoneuvoon asennettuna saa ladata vain pysyvästi suljettuja akkuja (geeli-, mikrofleece-, puhdas lyijy-, Li-ion-). Vakiohappoakut on aina poistettava latausta varten ja kennot on avattava, jotta ne voivat kaasuuntua. Vapautuvat kaasut aiheuttaisivat epämiellyttävää korroosiota ajoneuvossa.
  • Se, jätätkö akun pysyvästi kytkettynä laturiin ajaksi, jolloin ajoneuvo ei ole käytössä, lataamaan akkua huoltoa varten ja suojaamaan sitä näin sulfatoitumiselta, riippuu akkutyypistä. Perinteiset happoakut ja itsetäyttöön tarkoitetut mikrofleece-akut ovat kiitollisia jatkuvasta tihkulatauksesta. Puhtaiden lyijy- ja geeliakkujen sekä pysyvästi suljettujen mikrolieriöakkujen itsepurkautumisnopeus on nykyään niin alhainen, että riittää, että ne ladataan laturilla 4 viikon välein. Tästä syystä esimerkiksi BMW:n CAN-väylän elektroniikka kytkee myös ajoneuvon latauspistokkeen pois päältä niin kauan kuin akku tunnistetaan täyteen - tihkulataus ei siis ole lainkaan mahdollista. Litium-ioniakkuja ei tarvitse muutenkaan ladata, koska ne tuskin purkautuvat itsestään. Niiden varaustilan voi yleensä tunnistaa akun LED-näytöstä. Niin kauan kuin tällainen akku on vielä 2/3 täysi, sitä ei tarvitse ladata uudelleen.
  • Latausta varten, kun pistorasiaan ei ole pääsyä, on olemassa mobiililatauslaitteita, kuten Fritecin latauslaatikko. Integroitu ladattava akku voi ladata moottoripyörän akun siirtoperiaatteen mukaisesti. On kuitenkin olemassa myös starttivahvistimia, joiden avulla voidaan paitsi käynnistää ajoneuvo, myös ladata moottoripyörän akku sopivalla sovitinkaapelilla niin pitkälle, että moottoripyörä voidaan käynnistää uudelleen.
  • Jatkuva valvonta: ProChargerin latausvalo antaa visuaalista tietoa käynnistysakun tilasta yhdellä napin painalluksella. Huomaathan erityisesti: Jos liikennevalo näyttää keltaista tai jopa punaista, voit kytkeä ProCharger-laturisi suoraan akkuun latausvalon kautta - todellinen mukavuushyöty erityisesti varastointijärjestelmissä, joihin on vaikea päästä käsiksi.

Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar