Vaihda jarrupalat

Jarrupalojen vaihtaminen ei periaatteessa ole vaikeaa, mutta se on tehtävä erittäin huolellisesti. Tutustu siksi näihin ohjeisiin huolellisesti.

HOW TO: Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä
Louis How To Videot
HOW TO: Jarrulevyn vaihtaminen
Käytä momenttiavainta OIKEIN

Varoitus: Jarrupalojen vaihtamisen seuraavien ohjeiden mukaisesti saa suorittaa vain kokenut mekaanikko. Älä siis ota riskiä turvallisuuspuutteista! Jos et luota omiin kykyihisi, jätä jarruhuolto korjaamolle!

Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä

Alun perin lentokoneiden laskutelineisiin kehitetty levyjarru löysi tiensä japanilaisiin moottoripyöriin 60-luvun lopulla. Tämäntyyppisen jarrun periaate on yhtä yksinkertainen kuin tehokaskin: Kaksi vastakkaista jarrupalaa, joita kutsutaan myös jarrupalikoiksi, painetaan hydraulijärjestelmän korkealla paineella niiden välissä olevaa pintakarkaistua metallilevyä vasten.

Levyjarrun etuna rumpujarruihin verrattuna on järjestelmän parempi ilmanvaihto ja jäähdytys sekä jarrupalojen tehokkaampi paine pintaa vasten.

Sekä jarrupala että jarrulevy altistuvat kitkasta johtuvalle kulumiselle, joka riippuu käyttäjän ajo- ja jarrutustottumuksista: Säännölliset silmämääräiset tarkastukset ovat siksi olennaisen tärkeitä ajoturvallisuuden kannalta. Jarrupalojen tarkistamiseksi jarrusatulan suoja voidaan yleensä nostaa pois. Nyt peitteet tulevat näkyviin: Pohjalevyyn liimatussa kitkapäällysteessä on usein ura, joka osoittaa kulumisrajan. Pääsääntöisesti tämä on 2 mm:n peitepaksuus.

Huomaa: lasin yläreunaan muodostuu ajan myötä "olkapää". Tämä osoittaa jo jonkin verran kulumista. Mitattaessa sormimittarilla tämä kohta voi kuitenkin johtaa mittaustulosten vääristymiseen! Vertaa määritettyä arvoa kulumisrajaan, joka on yleensä leimattu levyn pohjaan tai joka löytyy korjaamon käsikirjasta. Vaihda levy hyvissä ajoin, sillä raja-arvon alittaminen voi johtaa jarrutustehon heikkenemiseen ja samalla järjestelmän ylikuumenemiseen ja jarrusatulan korjaamattomaan vaurioitumiseen! Levy on myös vaihdettava, jos se on pahasti painunut.

Tarkista jarrulevy mikrometriruuvilla

Tarkista jarrulevy mikrometriruuvilla

Tarkista jarrulevy mikrometriruuvilla

Tarkista jarrupala myös sivulta tai alhaalta: Virheellinen kuluminen osoittaa jarrusatulan virheellistä jousitusta ja voi johtaa jarrulevyn ennenaikaiseen vaurioitumiseen! Jarrupalat on erityisen suositeltavaa vaihtaa ennen pitkiä lomamatkoja, vaikka ne olisivat vielä hieman kaukana kulumisrajasta. Vanhempien tai usein kuumajarrutettujen jarrupalojen kohdalla vaikutus voi myös heikentyä materiaalin lasituksen vuoksi, jolloin niiden vaihto on tarpeen. Myös jarrulevy on tarkistettava aika ajoin. Nykyaikaiset, kevyet jarrulevyt joutuvat erityisesti neljän tai kuuden männän jarrusatulan "puraisun" aiheuttaman rasituksen kohteeksi. Levyn jäännöspaksuus määritetään kätevästi mikrometriruuvilla.


5 kuolemansyntiä jarrupalojen vaihdossa

  • ÄLÄ: Älä pese käsiäsi jarrusatulan puhdistuksen jälkeen.
  • ÄLÄ: Voitele jarrujen liikkuvia osia rasvalla.
  • ÄLÄ: Käytä kuparitahnaa sintrattujen metallipinnoitteiden voiteluun.
  • ÄLÄ läikytä jarrunestettä uusille jarrupaloille.
  • ÄLÄ: Paina jarrupaloja takaisin ruuvimeisselillä.

Jarrupalojen vaihtaminen - näin se onnistuu

Vaihe 1: Imeytä tarvittaessa jarrunestettä

Vaihe 1: Imeytä tarvittaessa jarrunestettä

01 - Jarrunesteen tyhjennys

Jotta jarruneste ei pääse valumaan yli ja vahingoittamaan maalipintaa, kun painat jarrumäntää myöhemmin takaisin paikalleen, peitä ensin säiliö ja kaikki maalatut osat jarrunestesäiliön lähellä. Vuotanut jarruneste vahingoittaa maalipintaa, ja se on pestävä pois välittömästi vedellä (ei vain pyyhkimällä) hätätilanteessa. Aseta moottoripyörä siten, että nestesäiliö on vaakasuorassa asennossa eikä sisältö vuoda ulos heti, kun kansi avataan.

Avaa nyt kansi, irrota se liinalla ja imuroi noin puolet nesteestä säiliöstä. Mityvac-jarrunesteen tyhjennyslaite tai pumppupullo on ammattimaisin tapa poistaa neste.

Jos neste on yli kaksi vuotta vanha, se kannattaa vaihtaa; vanhentuneen nesteen tunnistaa ruskehtavasta värimuutoksesta Mekaanikon vinkki Jarrunesteen perustiedot


Vaihe 2: Irrota jarrusatula

Vaihe 2: Irrota jarrusatula

02 - Irrota jarrusatula

Löysää jarrusatulan kiinnitys haarukassa ja nosta jarrusatula irti levystä niin, että jarrupalat tulevat näkyviin. 


Vaihe 3: Irrota ohjaustapit

Vaihe 3: Irrota ohjaustapit

03 - Irrota jarrupalat

Jarrupalojen varsinainen irrottaminen on melko helppoa. Kuvassa esimerkissämme niitä ohjataan kahdella pidätystapilla, ja jousi pitää ne paikallaan. Jos turvaklipsit on vedetty irti kiinnitystapeista, ne voidaan irrottaa. Kiinnijuuttuneet tapit on lyötävä ulos sopivalla rei'ittäjällä. 

Ole varovainen: Jousi hyppää usein tahattomasti pois paikaltaan ja katoaa johonkin korjaamon nurkkaan. Merkitse muistiin niiden asennuspaikka myöhempää asennusta varten - ota tarvittaessa kuva matkapuhelimella. Kun tapit on poistettu, jarrupalat voidaan irrottaa.


Huomaa: Huomioi jarrupalan ja männän väliin mahdollisesti asennetut "anti-squeak pellit": Ne on asennettava uudelleen samaan asentoon, jotta ne voivat täyttää tehtävänsä! Kännykkäkuva auttaa myös tässä.


Vaihe 4: Jarrusatulan puhdistaminen

Vaihe 4: Jarrusatulan puhdistaminen

04 - Puhdista ja tarkista jarrusatulat

Puhdista ja tarkista jarrusatulat perusteellisesti. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että jarrumännät ovat kuivia ja että niissä on asianmukaisesti asennetut pölytiivisteet, jos niitä on. Kosteus viittaa männän puutteelliseen tiiviyteen. Pölyholkit eivät saa olla hauraita tai rei'itettyjä, sillä muuten mäntään pääsee kosteutta. Pölyholkki (jos sellainen on) voidaan helposti vaihtaa ulkopuolelta; tiivistysrenkaan vaihtaminen tapahtuu korjausohjeiden mukaan. Puhdista jarrusatulat kuvan mukaisesti pehmeällä messinki- tai muoviharjalla ja PROCYCLE-jarrupuhdistusaineella. Jos mahdollista, älä suihkuta puhdistusainetta suoraan pölyhylsyyn. Älä harjaa holkkia pois!

Puhdista nyt jarrulevy jarrupuhdistusaineeseen kastetulla puhtaalla liinalla. 


Vaihe 5: Jarrumännän painaminen taaksepäin

Vaihe 5: Jarrumännän painaminen taaksepäin

Piirustus jarrumännän palautin

05 - Työnnä jarrumäntää taaksepäin

Päällystä puhdistetut jarrumännät pienellä määrällä jarrusylinteritahnaa. Paina jarrumännät taaksepäin jarrumännän palauttimella. Olet nyt luonut tilaa uusille, paksummille päällysteille.


Huomaa:: Älä käytä ruuvimeisseliä tai vastaavaa jarrumännän nollaamiseen. Tällaisissa työkaluissa on vaarana kallistuminen, jolloin jarrumäntä juuttuu istukkaan vinoon ja jarru hiipuu myöhemmin. Kun työnnät taaksepäin, tarkista myös jarrunesteen taso säiliössä - se nousee, kun mäntä liikkuu taaksepäin! 

Vaihe 6 Kuva 1: Päällystä takaosa keraamisella tai kuparipastalla

Vaihe 6 Kuva 1: Päällystä takaosa keraamisella tai kuparipastalla

06 - Jarrupalojen asentaminen

Jotta uudet jarrupalat eivät vinkuisi asennuksen jälkeen, levitä ohut kerros kuparitahnaa (esim. PROCYCLE) orgaanisten jarrupalojen metalliselle taustapinnalle ja tarvittaessa reunoille ja puhdistetuille pidätystapeille. Keraamista tahnaa käytetään sintrattuihin jarrupaloihin, jotka voivat kuumentua, ja ABS-järjestelmällä varustettuihin ajoneuvoihin, joissa ei pitäisi käyttää kuparitahnaa, koska se on johtavaa. Tahna ei saa koskaan joutua päällysteeseen! 

Vaihe 6 kuva 2: ... tai käytä anti-squeak kalvoa

Vaihe 6 kuva 2: ... tai käytä anti-squeak kalvoa

Kupari- tai keraamista tahnaa tehokkaampi ja puhtaampi on TRW:n anti-squeak kalvo, joka yksinkertaisesti liimataan renkaan takaosaan. Se soveltuu jarrujärjestelmiin, joissa on tai ei ole ABS-järjestelmää, sekä sintrattuihin että orgaanisiin jarrupaloihin edellyttäen, että jarrusatulassa on riittävästi tilaa noin 0,6 mm:n kalvon levittämiselle.


07 - Aseta uudet jarrupalat pihteihin

Aseta nyt uudet jarrupalat pihteihin siten, että sisäpuolet ovat vastakkain. Lisää mahdolliset anti-squeak pellit oikeaan asentoon. Aseta kiinnitystappi ja asenna jousi. Paina jousi alas ja kiinnitä toinen kiinnitystappi. Aseta uudet lukitusklipsit paikalleen. Tarkista työsi vielä kerran ennen lopullista kokoonpanoa.


Vaihe 8: Kiristä

Vaihe 8: Kiristä

08 - Loppukokoonpano

Jotta jarrusatula voidaan asettaa jarrulevyn päälle, jarrupalat on työnnettävä mahdollisimman pitkälle ulospäin vapaan tilan luomiseksi. Aseta pihdit haarukassa olevan levyn päälle. Jos tämä ei ole vielä mahdollista, jarrumäntä on todennäköisesti siirtynyt hieman alkuperäisestä asennostaan ja se on työnnettävä takaisin. Käytä tähän mahdollisuuksien mukaan männän nollauslaitetta. Kun jarrusatula on paikallaan, se kiristetään määritettyyn momenttiin.


Vaihe 9: Yksilevyjarrun huolto

Vaihe 9: Yksilevyjarrun huolto

09 - Yksilevyjarrun huolto

Jos huollat moottoripyörän yksilevyistä jarrua, voit nyt täyttää jarrunestesäiliössä olevan jarrunesteen merkkiin "max." ja sulkea korkin; jos kyseessä on kaksilevyinen jarrujärjestelmä, toinen jarrusatula on kunnostettava ensin. Ennen koeajoa siirrä jarrumäntä työasentoon "pumppaamalla" jarruvipua useita kertoja. Tämä on erittäin tärkeää, sillä muuten ensimmäiset jarrutusyritykset jäävät tuloksettomiksi! Vältä ensimmäisten 200 kilometrin aikana voimakasta jarrutusta, kestojarrutusta ja hiontaa, jotta jarrupalat ehtivät hioutua jarrulevyihin ilman lasittumista. 


Varoitus: Tarkista, kuumenevatko jarrulevyt, vinkuvatko jarrupalat tai onko muita vikoja, jotka viittaavat jarrumännän jumiutumiseen. Tässä tapauksessa paina mäntä takaisin alkuperäiseen asentoonsa kallistamatta sitä edellä kuvatulla tavalla. Ongelma on silloin yleensä ratkaistu.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar