Moottoripyörän jarrunesteen vaihtaminen

Hyvät jarrut ovat moottoripyörällä ajamisen turvallisuuden kannalta olennaisen tärkeitä. Tästä syystä jarrupalojen lisäksi myös hydraulisen jarrujärjestelmän jarruneste on vaihdettava säännöllisesti.

NOPEIN TAPA vaihtaa jarruneste | HOW TO
Louis How To Videot
HOW TO: Vaihda kytkin- ja jarruvipu
HOW TO: Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä
HOW TO: Jarrulevyn vaihtaminen

Jarrujen tyhjennys ja jarrunesteen vaihto

Etkö näe jarrunestesäiliön näkölasin läpi? Näetkö vain mustaa? Silloin on korkea aika vaihtaa vanha neste tuoreeseen, kirkkaaseen, vaaleankeltaiseen jarrunesteeseen. Voitko vetää käsijarruvivun kaasukahvaan asti? Mietitkö, mitä sana painepiste voisi tarkoittaa? Silloinkin jarrun hydrauliikkajärjestelmä on huollettava mahdollisimman pian, sillä järjestelmässä voi olla ilmaa, joka ei kuulu sinne. Huomaa: Jos haluat jarruttaa turvallisesti, sinun on varmistettava, että jarrut huolletaan säännöllisesti. Näytämme tässä, miten tämä tehdään.

Kuten mekaanikon vinkissä Jarrunesteen perustiedot kuvattiin, hydraulineste vanhenee ajan myötä. Se imee myös vettä ja ilmaa suljetussa järjestelmässä ajoneuvon ajokilometreistä riippumatta. Tämän seurauksena jarrun painekohta muuttuu ponnekkaaksi tai hydrauliikka ei enää kestä hätäjarrutusta lämpökuormituksen alaisena. Siksi on tärkeää vaihtaa jarruneste valmistajan suositteleman huoltovälin mukaisesti ja tyhjentää jarrujärjestelmä samalla.

Varoitus: Tässä työssä on noudatettava ehdotonta varovaisuutta! Jarrujärjestelmiin liittyvät työt ovat ratkaisevan tärkeitä liikenneturvallisuuden kannalta, ja ne edellyttävät syvällistä asiantuntemusta moottoriajoneuvoalalla. Älä siis ota riskiä turvallisuuspuutteista! Jos sinulla on pienintäkään epäilystä omista kyvyistäsi tehdä tämä työ, jätä se aina erikoisliikkeen tehtäväksi. 

Tämä koskee erityisesti myös ABS-ohjauksella varustettuja jarrujärjestelmiä. Näissä on yleensä kaksi jarrupiiriä. Ensimmäinen on ohjauspiiri, jota jarrupumppu ohjaa ja joka aktivoi antureita, ja toinen on ohjauspiiri, jota pumppu tai painemodulaattori ohjaa ja joka aktivoi jarrumännät. Tällaiset jarrujärjestelmät on yleensä tyhjennettävä elektronisesti korjaamon tietokoneen avulla, joten tätä työtä ei voi tehdä kunnolla kotona. Tästä syystä kuvaamme seuraavassa vain sellaisten jarrujärjestelmien huoltoa , joissa ei ole ABS-järjestelmää!

Varmista aina, että maalatut ajoneuvon osat tai sinä itse et joudu kosketuksiin myrkyllisen glykolia sisältävän jarrunesteen DOT 3, DOT 4 tai DOT 5.1 kanssa. Se hyökkää maalipinnoille, pinnoille ja iholle! Pese ne tarvittaessa pois mahdollisimman nopeasti ja perusteellisesti runsaalla vedellä. Silikonijarruneste DOT 5 on myös myrkyllistä ja jättää sitkeän voitelukalvon. Siksi se on pidettävä huolellisesti kaukana jarrulevyistä ja -päällysteistä. 


Tuulettamiseen voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä

Tuulettamiseen voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä

  • Kuva 1a - Läpinäkyvä letku ja tyhjä säiliö
  • Kuva 1b - Jarrun tyhjennysputki, jossa on takaiskuventtiili
  • Kuva 1c - Tyhjiöpumppu
  • Kuva 1d - Teräksinen linja-auton jarrun tyhjennysruuvi, jossa on takaiskuventtiili

 

Jarrujen tyhjennys

Vanha jarruneste voidaan poistaa ja samalla tyhjentää jarrujärjestelmä kahdella eri tavalla, joko pumppaamalla neste ulos jarruvivulla/jarrupolkimella keräysastiaan tai imemällä se ulos alipainepumpulla (ks. kuva 1c).

Pumppauksessa paina jarruneste läpinäkyvän letkun kautta tyhjään astiaan (ks. kuva 1a). Kaada ennen käynnistämistä hieman uutta jarrunestettä tähän säiliöön (noin 2 cm), jotta ilmaa ei pääse vahingossa imemään takaisin hydraulijärjestelmään letkun kautta. Varmista, että säiliö on hyvin paikallaan - putken pään on aina pysyttävä nesteessä. On turvallisempaa ja helpompaa käyttää takaiskuventtiilillä varustettua jarrun ilmanpoistoruuvia (ks. kuva 1b), jotka estävät luotettavasti ilman takaisinvirtauksen.

Vaihtoehtoisesti voit myös käyttää takaiskuventtiilillä varustettua teräsväylän jarrun ilmanpoistoruuvia (ks. kuva 1d), joka vaihdetaan alkuperäiseen jarrun ilmanpoistoruuviin. Se pysyy pysyvästi ajoneuvossa ja helpottaa huomattavasti jarrujen huoltoa tulevaisuudessa.

Jarrun tyhjennysputki, jossa on takaiskuventtiili

Jarrun tyhjennysputki, jossa on takaiskuventtiili

Teräksinen väylän tyhjennysruuvi

Teräksinen väylän tyhjennysruuvi

Tyhjennyksen aikana et saa unohtaa venttiilin säiliön täyttötasoa: Älä koskaan anna sen käydä tyhjänä, sillä muuten ilma pääsee takaisin järjestelmään ja sinun on aloitettava työ alusta. Täydennä aina ajoissa tuoreella nesteellä!

Erityisesti pienitilavuuksisissa säiliöissä ja jarrusatuloissa, kuten cross-pyörissä ja skoottereissa, tyhjiöpumppu imee säiliön tyhjäksi hyvin nopeasti. Ilma on parasta tyhjentää pumppaamalla jarruvivulla/jarrupolkimella. Kun jarrujohdot ovat pitkät ja jarrusäiliössä ja jarrusatulassa on paljon nestettä, alipainepumppu helpottaa työtä huomattavasti.

 


Jarrunesteen vaihtaminen - näin se tehdään

Menetelmä 1, vaihe 1: Kohdista jarrunestesäiliö vaakasuoraan

Vaihe 1: Kohdista jarrunestesäiliö vaakasuoraan

Menetelmä 1: Vaihda neste käsivivulla tai jalkavivulla 

01 - Kohdista jarrunestesäiliö vaakasuoraan

Ensinnäkin ajoneuvo on nostettava turvallisesti ylös. Se on sijoitettava siten, että vielä suljettu jarrunestesäiliö on suunnilleen vaakasuorassa. On parasta käyttää kyseiseen ajoneuvomalliin sopivaa moottoripyörätunkkia. Löydät vinkkejä tunkkaamiseen mekaanikon vinkistä Nostimet perustiedot.


Menetelmä 1, vaihe 2: Valmistele työpaikka

Vaihe 2: Valmistele työpaikka

02 - Työpaikan valmistelu

Peitä nyt kaikki moottoripyörän maalatut osat sopivalla kalvolla tai vastaavalla, jotta jarrunesteen roiskeet eivät voi aiheuttaa vahinkoa. On parempi olla hieman liian nirso, sillä vain harva onnistuu tekemään tämän työn täysin ilman pieniä sotkuja. Olisi sääli optiikan suhteen. Pidä varmuuden vuoksi ämpäri puhdasta vettä valmiina kaiken varalta.


Menetelmä 1, vaihe 3: Asenna rengasavain ja kiinnitä sitten letku

Vaihe 3: Asenna rengasavain ja kiinnitä sitten letku

03 - Asenna rengasavain ja kiinnitä letku.

Tyhjennä jarrujärjestelmä ensin jarrunestesäiliöstä kauimpana olevasta tyhjennysruuvista. Aseta sopiva rengasavain jarrusatulan tyhjennysruuvin päälle ja kiinnitä jarrun tyhjennyslaitteen tai säiliön letku. Varmista, että letku istuu tukevasti huohotusruuvin päällä eikä luiskahda automaattisesti pois. Vanhojen letkujen kohdalla auttaa pienen palan katkaiseminen sivuleikkureilla, jotta letku pysyy jälleen tukevasti kiinni. Letku, joka ei istu täydellisesti huohotusruuvin päällä, tai huohotusruuvi, jonka kierre on hieman löysällä, voi johtaa ohuiden ilmakuplien muodostumiseen letkuun. Jos haluat pelata varman päälle, voit kiinnittää letkun esimerkiksi klipsillä tai nippusiteellä.


Menetelmä 1, vaihe 4: Kierrä kansi varovasti irti

Vaihe 4: Kierrä kansi varovasti irti

04 - Kierrä kansi varovasti irti

Irrota varovasti jarrunestesäiliön korkin ruuvit. Varmista, että käytät hyvin sopivaa ruuvimeisseliä ruuviliitoksiin, joissa on Phillips-ruuvit, sillä nämä pienet Phillips-ruuvit neulautuvat helposti. Ruuvimeisselin kevyt napauttaminen vasaralla voi löysätä tiukkoja ruuveja. Avaa varovasti jarrunestesäiliön kansi ja aseta se alas niin, että kumivahvike on puhdas.


Menetelmä 1, vaihe 5: Avaa tyhjennysruuvi ja pumppaa neste ulos

Vaihe 5: Avaa tyhjennysruuvi ja pumppaa neste ulos

05 - Avaa tyhjennysruuvi ja pumppaa neste pois

Avaa nyt varovasti puolen kierroksen verran huohotusruuvia rengasavaimella. Myös tässä on käytettävä hyvin sopivaa avainta, sillä ruuvi on yleensä hyvin tiukalla, jos sitä ei ole avattu pitkään aikaan. 


Menetelmä 1, vaihe 6 Kuva 1: Pumppaus jarruvivulla

Vaihe 6 Kuva 1: Pumppaus jarruvivulla

06 - Pumppaa ulos jarruvivulla 

Käytä jarruvipua tai jarrupoljinta pumpataksesi vanhan jarrunesteen pois järjestelmästä. Ole kuitenkin hyvin varovainen, sillä joillakin jarrusylintereillä on taipumus ampua nestettä ulos jarrunestesäiliön tyhjennysaukosta, kun niitä käytetään, ja se voi roiskua maalatuille ajoneuvon osille. Varmista aina, että jarrunestesäiliö ei koskaan tyhjene!

Menetelmä 1, vaihe 6 Kuva 2: Täytä uusi neste hyvissä ajoin

Vaihe 6 Kuva 2: Täytä uusi neste hyvissä ajoin

Täytä jarrunestesäiliöön uutta jarrunestettä heti, kun jarrunesteen taso on laskenut näkyvästi - kuten edellä on kuvattu: Järjestelmään ei saa päästä ilmaa!

Jos neste ei tahdo kulkea kunnolla, on olemassa pieni temppu: Sulje tyhjennysruuvi uudelleen jokaisen pumppauksen jälkeen, vapauta vipu tai poljin, avaa ruuvi uudelleen ja pumppaa uudelleen. Tämä on hieman työläs, mutta se toimii, ja ilmakuplat poistuvat järjestelmästä jatkuvasti. Takaiskuventtiilillä varustettu jarrun tyhjennyslaite tai teräksinen väyläruuvi säästää tämän työn, koska neste tai ilma ei voi virrata takaisin takaiskuventtiilin läpi.


Menetelmä 1, vaihe 7 Kuva 1: Pumppaa, kunnes ulos tulee vain uutta kuplatonta nestettä

Vaihe 7 Kuva 1: Pumppaa, kunnes ulos tulee vain uutta kuplatonta nestettä

07 - Nesteen pumppaus

Tarkkaile jarrunestesäiliön tasoa, kunnes läpinäkyvän letkun läpi virtaa vain uutta, puhdasta ja kuplatonta nestettä. 

Menetelmä 1, vaihe 7 Kuva 2: Jarrun ilmanpoistoruuvi

Vaihe 7 Kuva 2: Jarrun ilmanpoistoruuvi

Vedä vivusta/polkimesta viimeisen kerran, pidä sitä tiukasti kiinni ja sulje ilmanpoistoruuvi samalla.


08 - Tuuletus

Järjestelmästä riippuen tyhjennä jarrujärjestelmän seuraavasta tyhjennysruuvista/järjestelmän toisesta jarrusatulasta, jos kyseessä ovat kaksoislevyjarrut, kuten edellä on kuvattu.


Menetelmä 1, vaihe 9: Tarkista täyttötaso - älä täytä liian täyteen

Vaihe 9: Tarkista täyttötaso - älä täytä liian täyteen

09 - Tarkista täyttötaso

Kun kaikki jarrujärjestelmän tyhjennysruuvit on tyhjennetty, täytä jarrunestesäiliö maksimimerkkiin pitäen sitä vaakasuorassa. Tiivistä se sitten puhdistetulla, kuivuneella (!) jarrunesteellä Kumivahvike ja kansi. 

Jos jarrupalat ovat jo jonkin verran kuluneet, säiliötä ei saa täyttää maksimimerkkiin asti, koska muuten järjestelmässä olisi liikaa jarrunestettä, kun jarrupalat vaihdetaan. Esimerkki: Kun tyynyt ovat kuluneet 50 %, täytä ne puoliväliin minimi- ja maksimimerkintöjen väliin.

Kiristä nyt yleensä hyvin pehmeät Phillips-ruuvit tarkasti sopivalla ruuvimeisselillä ja suurella tunteella. Älä kiristä liikaa, sillä muuten seuraavan nesteenvaihdon yhteydessä tulee ongelmia. Tarkista ajoneuvo vielä kerran perusteellisesti jarrunesteen roiskeiden varalta ja pese ne tarvittaessa huolellisesti pois, ennen kuin maalipinta vaurioituu.


10 - Painekohta vivussa

Paina sitten jarruvipua/jarrupoljinta useita kertoja jarrulaitteen paineistamiseksi. Tarkista, tunnetko vivussa tai polkimessa aina kiinteän painalluspisteen lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen - esimerkiksi ohjaustangossa jarruvipua ei saa vetää ohjaustangon kahvaan asti ponnekkaalla vastuksella. Riittämätön, pehmeä painepiste voi johtua siitä, että järjestelmään on jäänyt ilmaa, kuten edellä on kuvattu (tässä tapauksessa toista ilmausprosessi), tai jarrusatula voi vuotaa tai käsipumpun mäntä voi olla kulunut.


Huomaa: Jos terävää painepistettä ei ole vieläkään havaittavissa toistuvan verenlaskun ja vuotojen tarkistamisen jälkeen, seuraava menettely on osoittautunut tehokkaaksi: Kiristä jarruvipu tiukasti ja kiinnitä se kaasukahvaan esimerkiksi vaijerisiteellä. Järjestelmä kannattaa sitten jättää yöksi tämän kertyneen paineen varaan. Yön aikana hienot ilmakuplat voivat nousta jarrunestesäiliön yläosaan. Irrota kiinnitys seuraavana päivänä, tarkista painekohta uudelleen ja tyhjennä ilma uudelleen. 


Menetelmä 2, vaihe 6: Imuroi jarruneste ja ilma pois - kiinnitä huomiota säiliön täyttötasoon

Vaihe 6: Imuroi jarruneste ja ilma pois - kiinnitä huomiota säiliön täyttötasoon

Menetelmä 2: Nesteen vaihtaminen tyhjiöpumpulla

Toimi menetelmän 1 vaiheissa 01-05 kuvatulla tavalla ja jatka seuraavasti: 

06 - Tyhjennä jarruneste ja ilma

Käytä alipainepumppua imemään vanha jarruneste ja mahdollinen ilma pois säiliöstä.

  • Uusi neste on täytettävä juuri ennen kuin säiliö on tyhjä (katso menetelmä 1, vaihe 6, kuva 2).
  • Pidä aina silmällä täyttöastetta!
  • Jatka työskentelyä alipainepumpulla, kunnes läpinäkyvän putken läpi virtaa vain uutta, puhdasta nestettä ilman ilmakuplia (ks. menetelmä 1, vaihe 7, kuva 1).

Sulje jarrusatulan tyhjennysruuvi tyhjiöpumpun viimeisen pumppauksen aikana (ks. menetelmä 1, vaihe 7, kuva 2). Järjestelmästä riippuen tyhjennä jarrujärjestelmän seuraavasta tyhjennysruuvista/järjestelmän toisesta jarrusatulasta, jos kyseessä ovat kaksoislevyjarrut, kuten edellä on kuvattu.


07 - Tarkista

Jatka nyt menetelmässä 1 kuvatulla tavalla vaiheesta 8 alkaen tee työsi loppuun ja tarkista sitten pyöräsi painepiste ja puhtaus.

Ennen kuin otat pyörän jälleen liikenteeseen, tarkista jarrujärjestelmän toiminta ja tehokkuus vielä kerran perusteellisesti.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar