Ajoneuvon sähköjen perusteet.

Yksikään moottoripyörä ei voi ajaa ilman toimivaa sähköjärjestelmää. Tämän vuoksi on entistäkin tärkeämpää tietää watit ja voltit, ampeerit ja ohmit.

Ajoneuvon sähköjen perusteet.

Sähkö perustiedot

Se, joka ajattelee Pohjanmeren rannikkoa kuullessaan sanan "muta", ei ole pohjimmiltaan väärässä. Jotta voisit kuitenkin onnistuneesti korjata ajoneuvosi sähköjärjestelmän viat, sinun on ensin tutustuttava tähän ja eräisiin muihin tärkeisiin sähkötekniikan fysikaalisiin peruskäsitteisiin ja ymmärrettävä ne. Haluamme selittää watit, voltit ja muut vastaavat ja samalla poistaa harrastajamekaanikkojen laajalle levinneen pelon moottoripyörän sähköjen käsittelemisestä.

Sähkö ei näy - mutta sen vaikutuksen voi havaita aistein: esimerkiksi hehkulampun valo, tarttumalämmittimen lämpö tai jännitemittarin taipuminen osoittavat selvästi, että sähkövirtaa virtaa. 

"Virran kulku" moottoripyörän tasavirtaverkossa tarkoittaa sitä, että negatiivisesti varautuneet elektronit siirtyvät virtalähteen (esim. akun) negatiivisesta navasta kaapelin ja kuluttajan (esim. hehkulampun) kautta positiiviseen napaan. Vaihtovirrassa virran suunta vaihtuu jatkuvasti - tasasuuntaamaton virta kulkee esimerkiksi vaihtovirtageneraattorista ajoneuvon jännitteensäätö-/ tasasuuntausyksikköön, josta se tasasuuntautuu ja syötetään ajoneuvon sähköjärjestelmään.


Sulakkeella varustettu virtapiiri

Sulakkeella varustettu virtapiiri: a) Virtalähde (akku); b) Sulake; c) Kytkin; d) Kuormitus (hehkulamppu); e) Kaapeli

Peruskäsitteet: Ohmit, voltit, ampeerit ja watit

Virran voimakkuutta ja johtimen vaikutusta voidaan havainnollistaa vertaamalla sitä veden virtaukseen putkessa. Vedenpaine putken päässä riippuu putken halkaisijasta ja kaltevuudesta - mitä korkeammalla vesilähde sijaitsee ja mitä suurempi putken halkaisija on, sitä suurempi on vedenpaine. 

Virtauksen tapauksessa putken halkaisija vastaa liitetyn sähkökaapelin poikkileikkausta. Mitä paksumpi ja lyhyempi kaapeli on, sitä paremmin se johtaa virtaa ja sitä vähemmän "vastusta" se tarjoaa. Mitä pidempi ja ohuempi kaapeli on, sitä suurempi on sen "sähkövastus". Tämä riippuu materiaalista, poikkileikkauksesta, pituudesta ja lämpötilasta. Vastus ilmoitetaan ohmeina (Ω) ja sen kaavatunnus on R. Kaapeli on valmistettu metallista, eikä se johda sähköä täysin sujuvasti. Tämä kitka tuottaa lämpöä. Liian ohut tai syöpynyt kaapeli voi siksi kuumentua erittäin kuumaksi ja jopa aiheuttaa eristeen palamisen (kaapelipalo). Tällaisten vahinkojen estämiseksi käytetään sähköisiä sulakkeita. Ne toimivat kuin mekaanisen komponentin ennalta määrätty katkaisukohta, joka katkaisee virtapiirin esimerkiksi oikosulun sattuessa. Näin estetään akun ja sähkökomponenttien vaurioituminen tai jopa kaapelipalot.

Varmista aina, että liitännät ovat puhtaat ja korroosiovapaat

Varmista aina, että liitännät ovat puhtaat ja korroosiovapaat

Sovellukseen nähden riittävän paksujen kaapeleiden lisäksi on aina kiinnitettävä huomiota korroosiovapaisiin ja likaantumattomiin koskettimiin, kuten liittimiin ja pistokkeisiin, kosketusresistanssin minimoimiseksi. Ajoneuvossa ei tulisi mahdollisuuksien mukaan käyttää kiiltopäätteitä ja haaraliittimiä, koska ne lisäävät tarpeettomasti kaapelin vastusta eivätkä luo turvallista ja tärinänkestävää liitäntää. Negatiivisten/maadoituskaapeleiden on oltava samaa laatua kuin positiivisten kaapeleiden.

Täällä tuotetaan sähköä: vaihtovirtageneraattori

Täällä tuotetaan sähköä: vaihtovirtageneraattori

Jännite mitataan voltteina (V), ja sen kaavatunnus on U. Jännite on negatiivisen ja positiivisen liittimen välinen potentiaaliero: Vesivertailussamme tämä on ero täyden ja tyhjän vesisäiliön välillä putkeen liitetyssä tasossa. Vesi virtaa nyt, kunnes molempien säiliöiden täyttötaso on tasaantunut. Tämä tila vastaa tyhjää akkua. Jotta vesi pääsisi taas virtaamaan, se on pumpattava ympäriinsä. Akun tapauksessa "pumppaaminen" tapahtuu joko laturin tai virtageneraattorin, niin sanotun "pumpun", avulla. Ajoneuvon „vaihtovirtageneraattori“. Tämä tuottaa jännitteen sähkökelan pyörimisliikkeen avulla magneettikentässä.

Toinen tärkeä muuttuja virtapiirissä on virta. Se ilmoitetaan watteina (W), ja sen kaavatunnus on P. Virran voimakkuus ilmaisee, kuinka monta elektronia virtaa johtimen poikkileikkauksen/vastuksen (virtajohto) läpi tiettyä aikaa kohden. Vesivertailussamme ampeeriluku vastaa vesijohdon läpi tietyssä ajassa virtaavaa vesimäärää, joka riippuu putken halkaisijasta ja kaltevuudesta.

Ohmin laki kuvaa tähän mennessä selitettyjen virran, jännitteen ja resistanssin fysikaalisten suureiden välistä suhdetta: 

  • R = U / I (resistanssi = jännite / virta)
  • I = U / R (virta = jännite / vastus)
  • U = R x I (jännite = resistanssi x virta)

Jos sinulla on kaksi arvoa, kolmas voidaan laskea niistä. Neljäs tärkeä muuttuja sähköpiirin ja sähkönkuluttajan hyötysuhteen kuvaamisessa on teho. Se ilmoitetaan watteina (W), ja sen kaavatunnus on P. Se riippuu myös jännitteestä ja virrasta, ja se voidaan laskea seuraavan kaavan avulla: 

  • P = U x I (teho = jännite x ampeeri)
  • I = P / U (virta = teho / jännite)
  • U = P / I (jännite = teho / ampeerimäärä)

Virta kulkee virtapiirissä vain silloin, kun se on suljettu. Kuten jo todettiin, sähköpiiri koostuu periaatteessa jännitelähteestä, kaapelista ja yhdestä tai useammasta kuluttajasta. Moottoripyörissä käytetään yleensä yksijohdinjärjestelmää, jossa kaapeli yhdistää akun positiivisen napan kytkimen (esim. virtalukon) kautta vastaavaan kuluttajaan (esim. hehkulamppu). Paluulinja kulkee kollektorilinjan ja moottoripyörän metallisen rungon, niin sanotun maadoituksen, kautta, joka on kytketty akun miinusnapaan maadoitusliitännän kautta. Jos sytytysvirtakytkin on kytketty asentoon "off", akku on kytketty irti ajoneuvon sähköpiireistä, eikä kuormia voi käyttää.

Moottoripyöräpiirit

Moottoripyörän sähköjärjestelmä on jaettu useisiin virtapiireihin. Moottoripyörää ei voida hyväksyä tieliikennekäyttöön ilman seuraavia piirejä:

  • Latauspiiri syöttää akkua generaattorin (vaihtovirtageneraattorin) ja jännitteensäätimen/ tasasuuntaajan kautta.
  • Sytytyspiiri syöttää sytytysyksikön, sytytyskelat ja sytytystulpat.
  • Valaistuspiiri syöttää virtaa ajovaloille, mittaristoille ja takavaloille.
  • Lisäksi on pienempiä erillisiä piirejä jarruvaloille etu- ja takajarrujen jarruvalokytkimien kautta, vilkuille, torvelle ja mahdollisille merkkivaloille.

Nykyaikaisissa kaksipyöräisissä ajoneuvoissa on useita muita piirejä, esimerkiksi moottorin termostaattiohjattua vesijäähdytystä ja sen tuuletinta, tietokoneohjattua ruiskutuselektroniikkaa ja sen eri antureita tai jarrutehostinjärjestelmää (ABS) varten.

Jotta tietokoneohjatun ajoneuvoelektroniikan vaatimaa johdotusta voitaisiin vähentää ja samalla helpottaa lisäkomponenttien kytkemistä, käytetään yhä useammin niin sanottua CAN-väylätekniikkaa, jonka avulla elektroniikkakomponentit kytketään yhteisiin datajohtoihin lyhyiden johdinsarjojen kautta

.
Virtapiirin testauslaite vuotovirtojen havaitsemiseen

Virtapiirin testauslaite vuotovirtojen havaitsemiseen

Testauslaitteet

Kaksipyöräisen sähköjärjestelmän viat johtuvat yleensä viallisista, juuttuneista kaapeleista, joiden eristys on vaurioitunut, tai huonoista, mahdollisesti märistä pistokeliitännöistä. Nämä johtavat toisinaan oikosulkuihin tai vuotovirtoihin. Vuotovirta (oikosulun "pikkuveli") syntyy, kun kosteus tai korroosio luo ei-toivotun yhteyden jonnekin virtapiiriin, esimerkiksi avoimeen koskettimeen, kuten (pois päältä kytkettyyn) sytytyslukkoon. Vaikka se on hyvin heikko, se tyhjentää akkua pitkällä aikavälillä, kun ajoneuvo on sammutettuna. Tämä on paljon nopeampaa oikosulkujen yhteydessä. Siksi ne näkyvät sulakkeiden palamisena. Paras tapa löytää tällaisten vikojen syy on käyttää piiritestauslaitetta. Se tunnistaa ja mittaa tasavirrat. Mini- ja vakiotulppasulakkeille tarkoitettuja sovittimia voidaan käyttää virtapiirin vuotovirtojen havaitsemiseen, kun sytytysvirta on kytketty pois päältä. Vedä sulake sulakerasiasta ja aseta se sopivaan sovittimeen. Kytke sovitin sulakkeen paikkaan, kytke laite päälle ja lue arvo.

Yleismittari, monipuolinen testaus- ja mittauslaite

Yleismittari, monipuolinen testaus- ja mittauslaite

Yleismittari on hyödyllinen vianlähteiden löytämiseksi ja sähkökomponenttien mittaamiseksi, sillä sillä voidaan mitata akun jännitettä, kaapelin tai komponentin resistanssia, virran kulkua ja paljon muuta. Louis tarjoaa sinulle moottoripyöräkohtaisen käyttöoppaan, jossa on yleismittarin käyttöesimerkkejä. Tämä helpottaa vianetsintää huomattavasti.

LED-monitoimitesteri havaitsee vikoja johdinsarjassa

LED-monitoimitesteri havaitsee vikoja johdinsarjassa

Jos kyse on vain sen määrittämisestä, saako komponentti virtaa vai onko syöttöjohto katkennut, yksinkertainen testilamppu auttaa. Se ei saisi puuttua mistään työkalupakista. Kiinnitä LED-monitoimitesterin kaapeli maadoitukseen (esim. paljaaseen moottoriruuviin) tai ajoneuvon johtosarjan miinuskaapeliin (esim. akun miinusnapaan) ja pidä testisondi testattavan komponentin positiiviseen tuloon (esim. sytytyslukon tulokaapeliin). Jos lamppu pysyy pimeänä, komponentti ei saa virtaa testatusta koskettimesta, ja syöttöjohto on tarkistettava katkosten varalta. Jos lamppu syttyy, virtalähde on kunnossa ja komponentin sisällä voi olla jokin vika.

Muita toimintahäiriöitä aiheuttavat esimerkiksi syöpyneet kaapelit, joiden sisäinen vastus on niin suuri, että ne eivät enää johda hyvin ja kuumenevat. Vanhemmat virtalukot ja -kytkimet eivät useinkaan enää johda riittävästi virtaa, mikä johtaa vioittumiseen. Vaihtovirtageneraattorissa tai jopa vain sen kaapeliliitännässä olevat viat voivat lamauttaa akun virransyötön. Vialliset jännitteensäätimet voivat johtaa akun ylilataukseen. Kuluneet hiiliharjat voivat lamauttaa käynnistysmoottorin. Lue lisää tähän liittyen mekaanikon vinkistämme Sähkön ja elektroniikan tarkastus.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar