Alustan yksilöllinen säätö
Onnistunut alustan säätö voi tehdä keskiverto moottoripyörästä yksilöllisen hauskan koneen pienellä vaivalla.

- Moottoripyörän alustan säätäminen
- Alustan geometria
- Jousituksen säätäminen
- Alustan ja jousituksen säätäminen -
- 01 - Oikea tasapaino: Negatiivinen jousitusmatka
- Alustan geometria
- 02 - Säädä jousipohja
- 03 - Alustan geometrian muuttaminen
- Vaimennuksen säätäminen
- Lataa taulukot
- 04 - Haarukan palautus
- 05 - Jousijousien kallistus
- 06 - Puristusvaihe ja hienosäätö
- Alustan muuntaminen
Saat selville, miten korjata vuotava haarukka mekaanikon vinkistä Haarukantiivisterenkaat. Lopuksi vielä yksi kysymys: Kuinka vanha vaimenninöljy haarukassasi on? Moottoriöljyn tavoin myös haarukkaöljy kuluu jonkin verran, ja se on vaihdettava viimeistään neljän vuoden kuluttua.
Moottoripyörän alustan säätäminen
Kokemuksemme mukaan monet moottoripyöräilijät eivät ole koskaan vaivautuneet säätämään pyöränsä jousituselementtejä. Se on sääli, sillä räätälöidyllä alustalla voidaan saavuttaa paljon ajamisen iloa ja turvallisuutta. Ei ole turhaa, että lähes kaikki moottoripyörät on varustettu enemmän tai vähemmän laajoilla säätömahdollisuuksilla ex works. Niiden tehokas käyttö ei vaadi suuria kädentaitoja eikä erikoistyökaluja. Tutustu seuraaviin vaiheisiin huolellisesti ja pidä hauskaa kokeilemalla niitä.
Muutama huomautus etukäteen:
- Ajokokemuksesta eivät ole vastuussa vain jousituselementit. Ennen kuin aloitat jousituselementtien säätämisen, varmista, että renkaissa on oikea ilmanpaine ja että kulutuspinta ei ole täysin kulunut: Molemmat voivat vääristää työsi tuloksia. Tarkista myös pyörän, ohjauspään ja keinuhaarukan laakerien välyksetön toiminta. On myös selvää, että haarukanpystyputket, joissa on rasvainen öljykerros, ja vuotavat jousitusjouset eivät tarvitse säätöä vaan korjausta.
- Tärkeimmät työkalut jousitusta käsiteltäessä ovat muistilappu ja kynä! Kirjoita aluksi muistiin lähtötilanne, eli yleensä tehdasasetukset, ja kirjaa sitten huolellisesti kaikki tekemäsi muutokset. Tämä on ainoa tapa pitää asetukset hallinnassa, tehdä oikeita vertailuja ja palata nopeasti lähtöasentoon, jos et ole tyytyväinen. Myös älypuhelimella otetut valokuvat voivat auttaa dokumentoinnissa. Sinulla pitäisi myös olla valmiina: Taittovaaka tai tukeva mittanauha, ruuvimeisseli ja jakoavain haarukkaa varten, koukkukiinnitysavain jousijousitusta varten ja tietenkin koneen ajoneuvokäsikirja.
- Jos mahdollista, ota toinen henkilö avuksesi, sillä se helpottaa monia työvaiheita huomattavasti.
- Tee kuten ammattilaiset kilparadalla: Etene vaiheittain ja kokeile jokaista muutosta käytännön ajokäytössä. Huomaa: Kokemus tulee ajamisesta!
Alustan geometria
Jousitusgeometria määrittää, miltä moottoripyörä tuntuu ajon aikana. Tärkeimmät parametrit ovat akseliväli, ohjauspään kulma ja kallistus (ks. kaavio: Alustan geometria).
- Akseliväli on etu- ja taka-akselin välinen etäisyys. Lyhyesti: Mitä lyhyempi akseliväli, sitä ketterämpi moottoripyörä - mitä pidempi, sitä vakaampi.
- Ohjauspään kulma on ohjausputken ja pystysuoran välinen kulma. Ohjauspään kulma yhdessä haarukan siirtymän kanssa määrittää kallistuksen.
- Kallistus on etäisyys sen pisteen, jossa ohjausakselin kuvitteellinen jatke koskettaa maata, ja eturenkaan kosketuspisteen välillä. Mitä lyhyempi, sitä hermostuneempi - mitä pidempi, sitä hitaampi ohjauskäyttäytyminen.
Näiden parametrien välinen suhde on aina kompromissi: Jos optimoit ohjattavuuden, sinun on hyväksyttävä vakauden menetykset ja päinvastoin. Huomioi, että matkustajan lisäpaino muuttaa ohjauspään kulmaa ja kallistuskulmaa - jousitus on mukautettava painon mukaan.
Jousituksen säätäminen
Jouset tukevat moottoripyörän (ja sen miehistön) painoa ja vaimentavat iskuja. Jousituksen säätämisen päätarkoituksena on mukauttaa moottoripyörä kuljettajan ja matkatavaroiden painon aiheuttamaan yksilölliseen kuormitukseen. Jokainen, joka on joskus ottanut matkustajan mukaansa, tietää, millainen vaikutus sillä on: Lisäpaino takapyörän yläpuolella aiheuttaa jousituksen notkahduksen, jolloin koko ajo tuntuu hankalalta ja raskaalta. Jousipohjan (jousen esijännityksen) muuttaminen EI tee jousesta kovempaa tai pehmeämpää. Sen sijaan ajoneuvoa nostetaan tai lasketaan. Hyötykuorman mukauttamisen lisäksi myös geometriaan ja siten ajokäyttäytymiseen voidaan vaikuttaa. Kaikki säätötyöt on parasta aloittaa tehdasasetuksista. Löydät tämän koneesi ajoneuvon käyttöohjeesta. Siinä ilmoitetaan myös, mitä muutosvaihtoehtoja valmistaja on tarjonnut. Ainakin takaosan jousipohjan pitäisi olla kaikissa koneissa muuttuva.
Alustan ja jousituksen säätäminen -

Vaihe 1, kuva 1: Etuhaarukan negatiivisen jousitusmatkan määrittäminen
01 - Oikea tasapaino: Negatiivinen jousitusmatka
Jopa paikallaan ollessa koneen ja hyötykuorman paino puristaa jousia. Tämä on tarpeen, jotta jousitus voi aina säilyttää kosketuksen maahan ajon aikana. Tämän vajoamisen mitta on negatiivinen jousen liikemäärä. Määritä tämä mittaamalla alemman kolmoiskiristimen ja pölysuojuksen välinen etäisyys kaksi kertaa edessä olevan alaslaskuputken kohdalta tai haarukan jalan ja pölysuojuksen välinen etäisyys ylösalaisin asennetuissa haarukoissa (USD). Ensimmäinen kerta jousitus täysin kuormittamattomana (He), esim. pääseisontatuella, toinen kerta mahdollisimman tasaisella alustalla kuormattuna (Hb), eli kuljettaja ja mahdolliset matkatavarat/matkustaja mukana. Mittaukset on parasta suorittaa kuormitettuna yhdessä avustajan kanssa.

Vaihe 1, kuva 2: Takajousen negatiivisen jousenmitan määrittäminen
Takana mitataan pyörän akselilta ajoneuvon takaosassa olevaan kiinteään pisteeseen, joka on suunnilleen pystysuorassa sen yläpuolella. Näiden kahden arvon erotus antaa negatiivisen jousen matkan (Fneg). Kuormitettuna sen pitäisi olla noin kolmannes jousituksen kokonaismatkasta (Fges). Jälkimmäiset tiedot löytyvät ajoneuvon käyttöoppaan teknisistä tiedoista.

Alustan geometria
Alustan geometria
A: Haarukan offset
B: Kallistus
C: Ohjauspään kulma
D: Akseliväli
Lataa PDF-tiedosto, tulosta se ja kirjoita mitatut arvot johonkin taulukoista.

Vaihe 2, kuva 1: Haarukan jousipohjaa voidaan säätää kuusiokantaisilla kierteitetyillä karoilla
02 - Säädä jousipohja
Voit aloittaa testivaiheen niillä mittaustuloksilla, jotka sinulla nyt on. Noudata käyttöohjeita ja merkitse kaikki muutokset taulukkoon. Jousipohjaa vaihdetaan yleensä haarukan molemmilla puolilla kierteitetyillä karoilla, joita käännetään sisään tai ulos jakoavaimella. Varmista, että asetus on sama molemmissa haarukan jaloissa.

Vaihe 2, kuva 2: Jousipohjaa voidaan säätää jousijalustan päällä koukkuavaimella
Jousen tukijalan jousipohja määräytyy joko räikkämekanismilla tai lukitusmutterilla, jossa on lukitusmutteri. Molempia siirretään koukkuavaimella, joka kuuluu yleensä vakiovarusteisiin. Sama koskee kahta jousitusta: varmista aina sama asetus.

Vaihe 3: Rebound-säätöruuvi haarukan yläpäässä
03 - Alustan geometrian muuttaminen
Nyt on kyse vain oikean asetuksen löytämisestä ajotyyliisi ja suosikkireitteihisi, oikean kompromissin löytämisestä vakauden ja ohjattavuuden välillä. Sinulle tämä tarkoittaa sitä, että muutat asetuksia toistuvasti, panet muutokset merkille ja "koet" ne käytännössä. On järkevää työskennellä vastakkaisiin suuntiin edessä ja takana: Edessä matalampi - takana korkeampi ja päinvastoin. Tämä pitää kokonaispainopisteen samalla korkeudella eikä vaikuta koneen reaktioihin. Ne ovat myös selvästi havaittavissa: Jokainen 10 mm ylös- tai alaspäin voi muuttaa kätevän moottoripyörän kallistuvaksi ja vakaan moottoripyörän tukevaksi.

Puristuksen säätöruuvi haarukan pohjassa

Jousen pohjassa oleva kimmokkeen säätöruuvi

Iskunvaimentimen ja säiliön välinen puristuksen säätöruuvi
Vaimennuksen säätäminen
Erikoisöljy, jonka viskositeetti on tarkasti sovitettu, jarruttaa koneen nousuja ja laskuja haarukassa ja iskunvaimentimessa ja estää jousien resonointia. Kompressio (puristus) ja rebound (puristus) erotetaan toisistaan. Öljyn vaimennusvaikutuksen voimakkuutta voidaan säätää karkeasti virtausta säätelevien venttiilien avulla. Jos iskunvaimentimessa on säädettävissä vain kimmo, sen muuttaminen vaikuttaa aina myös puristukseen.
Ensinnäkin sinun on tiedettävä, mitä säätömahdollisuuksia pyörässäsi on ja mistä vastaavat säätöruuvit löytyvät. Tietenkin käyttöohjeet auttavat jälleen.
Lataa taulukot
Kun mitä ja missä on selvitetty, voit viimein huolehtia siitä, miten. Tässäkin kannattaa ehdottomasti käyttää taulukoitamme, joihin syötetään kaikki muutokset tehdasasetuksista alkaen.

Mittaustyö: Näin haarukan vaimennus toimii:
04 - Haarukan palautus
Kun pyörä on paikallaan, on suhteellisen helppo löytää sopiva perusasetus rebound-vaiheelle. Paina ensin ohjaustanko tukevasti alas jarrua painamalla. Tämän jälkeen haarukan on jousitettava viipymättä takaisin, mieluiten hieman lepoasennon yläpuolelle ja takaisin siihen ilman lisäponnahduksia. Jos se on selvästi verkkainen, se on ylivaimennettu, jos se pomppii pysäkille asti tai jopa resonoi useita kertoja, se on alivaimennettu.
Toista tämä harjoitus vaimentimen venttiilien ollessa täysin kiinni ja täysin auki. Näin saat tuntuman säätöalueeseen. Katso kaavio (kaavio: Miten haarukan vaimennus toimii).
X-akseli: aika sekunteina; Y-akseli: jousen matka millimetreinä; viiva A: alivaimennettu, viiva B: optimaalinen, viiva C: ylivaimennettu
,
Vaihe 5: Lisää painetta: Jousivaimennuksen testi
05 - Jousijousien kallistus
Testaa jousijousen (tai molempien jousijousien) kimmokkeet painamalla ajoneuvon takaosaa tiukasti alas. Iskunvaimentimen palautuminen voi kestää hieman kauemmin kuin haarukan (enintään 1 sekunti). Minkään ei pitäisi resonoida täällä. Tarkista säätöalue myös tässä vaiheessa toistamalla harjoitus vaimennuksen ollessa kiinni ja auki.

Vaihe 6: Kirjoita se aina ylös: Vaivannäkö palkitaan ajamisen ilon lisääntymisellä
06 - Puristusvaihe ja hienosäätö
Nyt sinulla on oikea perusasetus rebound-vaimennukselle. Tarkempaa hienosäätöä varten on mentävä tien päälle.
Tämä koskee myös optimaalisen puristusvaimennuksen määrittämistä. Voit tietysti kokeilla myös äärimmäisiä asetuksia täällä: Mitä pehmeämpi puristusvaimennus on, sitä syvemmälle haarukka painuu jarrutettaessa tai iskunvaimennin puristuu äärirajoille kuoppiin. Tämä on mukavaa ja miellyttävää normaalikäytössä tasaisilla tieosuuksilla, mutta myös melko pehmeää nopeissa kaarreajoissa.
Sitä vastoin erittäin kova asetus takaa vakaat kallistuskulmat ja hyvän palautteen esimerkiksi kilparadalla, mutta tekee koko ajosta kuoppaisen tuntuista kuoppaisilla maateillä ja pahimmassa tapauksessa saa renkaat hyppimään.
Vaimennuksenkin osalta on siis kyse kompromissin etsimisestä, joka sopii parhaiten omaan ajotyyliin, kuormitukseen ja suosikkimaastoon. On parasta ottaa aikaa, kokeilla eri vaihtoehtoja ja keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan, esimerkiksi vain haarukkaan tai vain takajousitukseen.
Alustan muuntaminen
Kaikki aiemmat vinkit viittaavat olemassa olevaan sarjamateriaaliin. Jos nämä toimenpiteet eivät riitä, esimerkiksi koska jouset ovat yksinkertaisesti liian pehmeät tai koska moottoripyörässäsi ei ole riittävästi säätömahdollisuuksia, suosittelemme jousitusosien vaihtamista laadukkaampiin lisävarusteisiin: Progressiiviset haarukkajouset, haarukkaöljyt eri viskositeetteina, niin sanotut patruunat tai täydelliset etuhaarukat, jousitustuet, joissa on tai ei ole puristus- tai korkeudensäätöä takana. Näiden korkealaatuisten jousitusosien avulla voit maksimoida pyöräsi turvallisuuden, mukavuuden, ajodynamiikan ja käsiteltävyyden.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.