Kierteen leikkaaminen

Yhdestäkään hyvin varustetusta ruuvinvääntäjän autotallista ei saisi puuttua yleisimpien ruuvikokojen hanasarjaa: Sitä voidaan käyttää vaurioituneiden kierteiden pelastamiseen, korjauskelvottomien kierteiden korvaamiseen uusilla ylisuurilla kierteillä ja itse tehtyjen kiinnikkeiden varustamiseen sisä- tai ulkokierteellä. Hyvä kierteityssarja sisältää kolmivaiheiset kierteityssarjat kokoa ja hanaa kohti, jotta voidaan valmistaa ulko- ja sisäkierteitä. Yksinkertaiset yksivaiheiset hanat soveltuvat kierteiden uudelleenleikkaamiseen tai pehmeille materiaaleille.
Ydinreiän poraaminen oikean kokoiseksi on aina tärkeää, jotta uusi kierre olisi kestävä.
Nimellismitta mm | Jakoväli mm | Ydinreikä mm |
---|---|---|
M3 | 0,5 | 2,5 |
M4 | 0,7 | 3,3 |
M5 | 0,8 | 4,2 |
M6 | 1 | 5 |
M7 | 1 | 6 |
M8 | 1,25 | 6,8 |
M10 | 1,25 | 8,8 |
M10 | 1,5 | 8,5 |
M12 | 1,5 | 10,5 |
M12 | 1,75 | 10,2 |
Huomaa:: Seuraavissa töissä on välttämätöntä, että sinulla on ammattitaitoa autoalalta. Jos sinulla ei ole asianmukaista pätevyyttä, suosittelemme, että työ teetetään erikoisliikkeessä!
Osa 1: Sisäkierteiden tekeminen - näin se toimii

Osa 1, Vaihe 1: Merkitse reiän keskikohta keskipisteellä
01 - Merkitse porausreikä
Ennen porauksen aloittamista porausreiän keskipiste on ensin määritettävä keskipisteellä. Aseta materiaali kiinteälle alustalle.

Osa 1, vaihe 2: Ydinreikä on porattava erityisen tarkasti
02 - Ydinreiän poraaminen
Nyt on aika porata. Varmista hyvä kohdistus. Vino reikä voi pilata komponentin lopullisesti. Sen vuoksi on suositeltavaa irrottaa osa ja kohdistaa se huolellisesti ruuvipenkissä tai porakoneessa. Esiporaa ensin suuremmat uudet reiät pienemmällä tai asteporalla. Kiinnitä poranterä koneeseen ja kostuta se porausöljyllä (tai ruiskutusöljyllä), jotta se ei ylikuumene ja pala loppuun. Käynnistä pora hitaasti. Viimeistele porausreikä tarvittaessa senkalla, mutta älä senkkaa liian syvälle, etenkään jos materiaali on ohutta.

Osa 1, vaihe 3, kuva 1: Uusi kierre luodaan kolmessa vaiheessa eri hanoilla
03 - Kierteen leikkaaminen
Valitse sopiva hana ydinreikään. Kolmivaiheiset hanat on merkitty varteen kiinnitetyillä renkailla. Vaihe yksi (yksi rengas - esileikkuri). Vaihe 2 (kaksi rengasta) ja viimeistelyhana (ilman rengasta).
Kierrä hana sopivaan työkalunpitimeen, kostuta se porausöljyllä (tai ruiskutusöljyllä) ja työnnä se pystysuoraan porausreikään.
Katkaise nyt kierre hitaasti. Pehmeässä materiaalissa (esim. alumiinissa) voit työskennellä yhtäjaksoisesti, kovassa materiaalissa (teräksessä, ruostumattomassa teräksessä) ruuvaa hitaasti hanaa yksi täysi kierre eteenpäin, katkaise lastu kääntämällä sitä neljänneskierroksen taaksepäin ja niin edelleen, kunnes hana on ruuvattu ydinreikään niin pitkälle kuin mahdollista.

Osa 1, vaihe 3, kuva 2: Työskentele aina hitaasti, tasaisesti ja hallitusti
Työskentely sujuvasti ja hallitusti
Sokeissa rei'issä (materiaalia ei ole porattu kokonaan läpi) se ei välttämättä mene kokonaan sisään. Työskentele aina hitaasti, tasaisesti ja hallitusti ja varmista, että hana kulkee suoraan ydinreikään.
Kun ensimmäinen toimenpide on suoritettu, ruuvaa esijyrsin irti, pyyhi lastut pois, puhalla kierre ulos paineilmalla ja ruuvaa öljytty hana vaihe kaksi (kaksi rengasta) samalla tavalla, puhdista porausreikä uudelleen ja ruuvaa lopuksi öljytty viimeistelyhana (ilman rengasta).
Nyt voit ruuvata ruuvin sisään koekäyttöön. Jos se ei kulje puhtaasti, työstä se uudelleen viimeistelyleikkurilla.
Mekaanikon vinkissämme Ruuvien irrotus kerrotaan, miten kierre korjataan „V-Coil“ -kierrekorjaussarjalla.
Osa 2: Ulkokierteen uudelleenleikkaaminen

Osa 2, Vaihe 1: Hanan voi asettaa suoraan vain viistettyyn pulttiin
01 - Kiinnitä hana
Uuden ulkoisen langan tekeminen vaatii taitoa ja harjoitusta. Ensimmäinen vaatimus on halkaisijaltaan sopiva pyöreä pultti. Esimerkiksi M3-kierteen pultin halkaisijan on oltava 3 mm, M4 = 4 mm, M5 = 5 mm ...
Pultin pää on hieman viistettävä kartiomaisesti esim. viilalla. Ilman viistettä hanaa ei voi asentaa, se kulkee välittömästi vinoon ja syö materiaalia.
Hanaa öljytään, se kiinnitetään työkalunpitimeen ja asennetaan siten, että sen jalat ovat 90 asteen kulmassa pulttiin nähden. Käännä nyt hanaa pultin päälle tasaisin, hitain liikkein.
Huomaa: Kun hana kulkee vinoon, kierre on pilalla! Työskentele siksi hyvin keskittyneesti, erityisesti ensimmäisten säikeiden kohdalla.
Pehmeät materiaalit (alumiini) voidaan leikata yhdellä kierroksella, kun taas kovien materiaalien (teräs, ruostumaton teräs) lastu katkeaa täyden kierteen jälkeen kääntämällä neljänneskierroksen takaisin.

Osa 2, Vaihe 2: Osittain vaurioituneet ulkokierteet voidaan leikata uudelleen öljytyllä kierteenkatkaisimella
02 - Uudelleenleikattu ulkokierre
hana on saavuttanut pultin kannan, aja sitä vielä muutaman kerran ylös ja alas kierteessä ja suihkuta hieman öljyä sen tasoittamiseksi.
Murskattu, osittain vaurioitunut ulkokierre voidaan saada taas sujuvaksi ajamalla öljytty hana sitä muutaman kerran ylös ja alas. Varmista jälleen, että hana istuu suoraan kierteeseen.

Osa 2, Vaihe 3: Hyvä vaurioituneille kierteille: kierretiedosto
03 - Kierretiedosto
Murskattu, osittain vaurioitunut ulkokierre voidaan saada toimimaan uudelleen sujuvasti ajamalla öljyttyä hanaa ylös ja alas muutaman kerran. Varmista jälleen, että hana istuu suoraan kierteeseen.
Huomaa:: On parempi käyttää kierreviilaa, sillä se suoristaa vanhan kierteen, kun taas hankain poistaa materiaalia peruuttamattomasti.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.