Ruuvien irrotus, kierteiden korjaaminen
Juuttuneet pultit ja vaurioituneet kierteet ovat moottoripyörän rassauksen rumimpia ongelmia. Mutta kärsivällisyydellä ja tarvittavalla asiantuntemuksella nämäkin ongelmat voidaan ratkaista.

- Moottoripyörän pulttien irrotus
- "Huonosti irrotettavissa olevat" ruuvinpäät
- Ruuvien irrotus - näin se onnistuu
- Irrotus iskuvääntimellä
- Löysääminen monikäyttöisellä öljyllä
- Irrotus monihammasterällä
- Irrotus vasaralla ja taltalla
- Ruuvin aukon tekeminen
- Poraa ruuvinpää irti
- Halkaistu mutteri mutterinhalkaisijalla
- Laippamutteri sivuttain
- Kiinteät kierteitetyt pultit
- Kierteiden korjaaminen V-Coililla
- Vältä vialliset kierteet
- Suosituksemme
Moottoripyörän pulttien irrotus
Tiedätte tarinan: Aurinkoinen viikonloppu on aivan nurkan takana, kaikki on valmiina mukavaan kiertueeseen, vain pyörälle on tehtävä jotain pientä. Ja sitten se tapahtuu - se yksi, viimeinen kaikista ruuveista, jossa vaihdettava osa vielä roikkuu, se ei tahdo irrota... tai se yksinkertaisesti irtoaa, jättäen jälkeensä saavuttamattoman tyngän... tai kurja juttu tulee esiin vastakierteen kanssa surullisen pienen spiraalin muodossa.
Ei ole väliä, mitä mielessäsi liikkuu tuolla hetkellä - älä anna vihallesi periksi! Vain viileä pää voi nyt auttaa välttämään suuremman vahingon. Ennen kuin ryhdyt vaarallisiin toimiin, on parempi ottaa itsellesi viileä juoma tai mikä tahansa muu auttaa hermojasi tällaisessa tilanteessa - ja tarkastella onnettomuutta kaikessa rauhassa.
"Huonosti irrotettavissa olevat" ruuvinpäät
Jos ruuvinpään ura tai ristisyvennys ei enää tarjoa riittävää pitoa, jotta tavallisella ruuvimeisselillä voisi käyttää riittävästi voimaa ruuvin irrottamiseen, on parempi olla tekemättä enää "avuttomia yrityksiä" näillä työkaluilla, sillä ne vain tuhoavat ruuvin entisestään. Toisinaan on parempi käyttää iskuväännintä, jossa on iskukoneisto. Se muuttaa vasaraniskun erittäin voimakkaaksi pyörimisimpulssiksi, suojaa pultin päätä eikä sen pitäisi puuttua yhdestäkään moottoripyörän työkalupakista.
Ruuvien irrotus - näin se onnistuu

Aseta iskuvääntimen pyörimissuunta ...
Irrotus iskuvääntimellä
Aseta iskuväännin asentoon "Irrota".

Irrota ruuvi vasaraniskuilla
Valitse hyvin istuva terä ja muutama hyvin annosteltu isku isommalla vasaralla (vähintään 300 g) työkaluun irrottaa myös kolhiintuneet tai ruostuneet ruuvit, joiden päät ovat vaurioituneet!

”Liota” ruostunut mutteri ruosteenpoistoaineella
Löysääminen monikäyttöisellä öljyllä
Yleensä ruuvinpäähän kohdistuva vasaranisku ruuvimeisselillä tai ruosteenpoistoaine (esim. WD-40) auttaa usein irrottamaan kierteessä olevan ruosteen. Jos edessäsi on näkyvästi ruosteinen ruuvi tai mutteri, tunkeutuvan öljyn on annettava vaikuttaa jonkin aikaa ennen jatkamista. Vasaran tai iskevän jakoavaimen käyttö herkkiin komponentteihin on tietenkin sopimatonta. Kun löysätään ruuveja, jotka on jo "jyrsitty", on aina tärkeää valita sopivin työkalu: ruuvimeisselin terien on istuttava täydellisesti eivätkä ne saa olla jo pyöristyneitä, kuusiokantaruuveja on käsiteltävä räikkämutterilla, jossa on kylkikahva (kuten Louis-malliston räikkälaatikoissa on).
Muita irrotusmenetelmiä ovat Jos se on mahdollista, tartu ruuvin päähän hyvin tiukasti hyvällä putkiavaimella ja yritä kääntää sitä hitaasti. Tässä tarvitaan voimaa, työkalu ei saa "liukua läpi".

Ajetaan monihammasterä kuusikulmaiseen ruuviin
Irrotus monihammasterällä
Pyöreät kuusiokoloruuvit voidaan löysätä lyömällä monihammasterä sisään vasaralla ja kääntämällä sitä räikkäpyörällä. Monihampainen puristin voi tietysti vahingoittua prosessissa - mutta päätavoitteesi on ruuvin irrotus!

Löysää mutteri vasaralla ja taltalla
Irrotus vasaralla ja taltalla
Voit yrittää "lyödä" ruuvin pään sivusta vasaralla ja pienellä taltalla.

Halkaise mutteri sahalla
Ruuvin aukon tekeminen
Eikö vieläkään onnistu tai etkö voi käsitellä herkkää komponenttia vasaralla? Kokeile sitten rautasahalla ja avainviilalla leikata ruuvin päähän syvä, kätevä ura vahvaa uraruuvimeisseliä varten.
Jos ruuvi on juuttunut alumiiniin, lämpö voi helpottaa sen irrottamista (ks. kohta „Juuttuneet kierteiset pultit“).

Viallisen ruuvinpään poraaminen pois
Poraa ruuvinpää irti
Jos mikään ei auta, ruuvinpää on irrotettava poraamalla. Esiporaa aina keskeltä pienellä poranterällä ja poraa lopuksi ruuvikierteen kokoiseksi. Muista silti: Aluksi on poistettava vain pää, joten älä mene liian syvälle! Myöhemmin voit miettiä, miten voit parhaiten poistaa juuttuneen kierteen pätkän. Jos kierre on ehjä, se voidaan yleensä helposti ottaa kiinni putkiavaimella ja ruuvata irti.

Halkaistu mutteri mutterinhalkaisijalla
Halkaistu mutteri mutterinhalkaisijalla
Ruostuneet tai "pyöristyneet" mutterit voidaan avata sivusta "mutterinhalkaisijalla".
Tämä voidaan tehdä myös viilalla, rautasahalla tai kulmahiomakoneella. Älä taivuta kierteeseen! Varmista, että työn aikana ei aiheuteta vahinkoa ympäröivälle alueelle! Suojaus on parempi toteuttaa peittämällä. Jos mutteriin pääsee vapaasti käsiksi ja pultti on helppo vaihtaa, se voidaan irrottaa myös yksinkertaisesti sahaamalla se irti (mutterin ja aluslevyn välistä). Tämä on usein nopein tapa. Suojaa aina ympäröivä alue sahanterältä!

Laippamutteri sivuttain
Laippamutteri sivuttain
Mätänevät uppokantaruuvit, joihin ei voi tarttua ja joita ei voi siirtää millään työkalulla, voidaan poistaa halkaisijaltaan 6 mm:n ruuveista käyttämällä vasenkätistä ulosvetäjää. Tätä varten ruuvi on porattava täsmälleen keskelle ja suoraan oikean halkaisijan mukaisesti (ks. vasemmanpuoleisen ulosvedon pakkausta). Jos et pysty poraamaan keskeltä, onnistumismahdollisuudet ovat huonot - on parempi jättää työ ammattilaiselle, jos et ole varma omista kyvyistäsi.
Varo myös ylikuormittamasta pientä vasenkätistä poraa - jos se katkeaa, ruuviin jää kiinni kovettunut teräspala, jota on erityisen vaikea poistaa. Vasemmanpuoleisia ulosvetimiä voidaan luonnollisesti käyttää myös kiinteisiin pultteihin. Ne soveltuvat vain oikeakätisille kierteille, eivät vasenkätisille kierteille.

Poraa viallinen kierre pois ..
Kiinteät kierteitetyt pultit
Vääntyneet ruuvinpäät tai pultit viittaavat usein syvemmälle menevään ongelmaan: Pultti on yleensä paikallaan ruosteen tai kierteessä olevan vaurion vuoksi. Kokeillaan siis ensin ruosteenpoistoainetta - anna sen vaikuttaa hyvin yön yli!
Jatkotoimenpiteet riippuvat siitä, kuinka paljon pultista on vielä käden ulottuvilla - jos kierre riittää kahdelle mutterille, laitetaan ne kiinni, vastataan tiukasti ja yritetään ruuvata pultti irti. Jos jäljellä on vain vähän, yritä käyttää putkiavainta. Tartu pihdeillä mahdollisimman tiukasti kiinni ja yritä kääntää pultti .... jos se ei onnistu, älä yritä uudestaan.
Sen sijaan hitsaa kierteentukeen hyvä ruuvi ja käännä sitä! Jos tämä ei onnistu, voit kokeilla myös vasenkätistä irrotustyökalua. Jos pultti on alumiinia, sen löysääminen voi olla paljon helpompaa kuumuuden ansiosta, sillä kuuma alumiini laajenee enemmän kuin teräs. Edellytyksenä on kuitenkin, että lähistöllä ei ole akselin kumitiivistettä, O-rengasta, kumitiivistettä tai mitään muuta lämpöherkkää, joka muutoin jouduttaisiin vaihtamaan. Jos mahdollista, irrota kotelon kansi lämmitystä varten ja aseta se keittolevylle. Kun työskentelet polttimella, lämmitä aina ympyrää kohteen ympärillä, älä koskaan pidä liekkiä "päällä" tietyissä kohdissa. Jos edessäsi on maalattua alumiinia, käytä kuumailmapuhallinta polttimen sijasta ja vältä liiallista kuumuutta. Pultin löysäämiseen riittää 100 - 150° C (tarkista: öljy höyrystyy 200° C:ssa, vesi hieman yli 100° C:ssa). Jos ruuvi on asennettu lujalla kierrelukitteella, se on yleensä löysättävä lämpimänä, vaikka kyseessä olisi teräs-teräs-liitos. Loctite "high-strength" vaatii jopa 300° C.
Huomaa: Jos mikään ei auta, sinun on harkittava tarkkaan, miten jatkat - varsinkin jos "paha" pultti on moottorissa. Moottorikorjaamot voivat poistaa tämän "sähkökaiverruksella". Voimakas sähkövirta tuhoaa sen - sitä ympäröivä alumiini säilyy ehjänä ja sen mukana kierre!

... leikkauskierteet V-kelan korjausliitäntää varten ..
Poraaminen liittyy aina kierteen korjaamiseen tai seuraavan suuremman kierteen leikkaamiseen. On kuitenkin tärkeää, että reiät porataan täsmälleen keskelle ja suoraan. Tarvittaessa jätä tällainen työ asiantuntijan tehtäväksi - kun virheellisestä porauksesta on syntynyt ikävä "kraatteri", sinulla on todella ongelma: Ainoa ratkaisu on hitsata kierre kokonaan irti ja valmistaa uusi kierre. Hitsatulla materiaalilla ei kuitenkaan ole enää alkuperäistä kantavuutta.

... ja aseta V-kelan korjauslevy paikalleen
Kierteiden korjaaminen V-Coililla
Vaurioituneet sisäkierteet voidaan korjata helposti ja pysyvästi patentoitujen "V-Coil"-kierteiden avulla. Teräksisiin kierreholkkiin verrattuna V-Coilin etuna on se, että se ei löysty edes jatkuvassa lämpörasituksessa, joten tuote on ihanteellinen esimerkiksi sytytystulppien kierteiden korjaamiseen.
Kierteenmuotoisten inserttien lisäksi jokainen V-Coil-korjaussarja sisältää poran sopivan reiän tekemistä varten, erityisen kierteenleikkurin ja työkalun, jolla insertit voidaan ruuvailla ammattimaisesti kiinni. Työn onnistumisen kannalta on ehdottoman tärkeää, että kaikki pultin jäänteet on poistettu ammattimaisesti, jotta sinulla on puhdas, suora reikä edessäsi uuden V-kierteen leikkaamista varten.
Varoitus! Jos et ole varma omista kyvyistäsi, jätä korjaus tarvittaessa korjaamon tehtäväksi. Jos sinulla ei ole erittäin harjaantunutta silmää ja paljon tuntumaa, et saa koskaan porattua sylinterikannen jakotukkikiinnikkeen kierrettä oikeaan kulmaan ja keskelle "lonkalta" esimerkiksi asennetussa moottorissa. Jos olet epävarma, irrota kyseinen osa, jotta se voidaan kohdistaa kunnolla paikallaan olevan poran alla - tämä on ainoa tapa säästää itsesi jatkuvalta harmilta, joka aiheutuu vinoista, huonosti tehdyistä kierteistä myöhemmin!
Vältä vialliset kierteet
"Ennaltaehkäisy on parempi kuin hoito" - jokainen, joka on joskus joutunut kohtaamaan kuvattuja ongelmia, on varmasti ymmärtänyt tämän vanhan ja tylsän sanonnan merkityksen. Ja ennaltaehkäisy on itse asiassa varsin yksinkertaista: Käytä ruuvaamiseen aina vain hyväkuntoisia työkaluja. Lajittele altaasta tiukasti pois pilalle menneet ruuvimeisselit, jakoavaimet ja muut työkalut! Vaikeudet, joita sinulla on sen kanssa, ylittävät varmasti alun perin säästämäsi rahan ilon... Käytettävissäsi on oltava hyvä valikoima ura- ja ristipääruuvimeisseleitä tai -piikkejä, jotta voit aina työskennellä oikeilla työkaluilla. Valikoimastamme löydät kaiken tarvitsemasi.
Täydennä iskevää ruuvinvääntäjääsi sen mukaisella ruuvitaltalla. Kuusikulmaiset ruuvit voidaan suojata käyttämällä räikkämuttereita, joissa on kylkihyökkäys. Kaikki valikoimamme Rothewaldin räikkälaatikot on varustettu vastaavasti. Varmista aina, että kierteet ovat puhtaat asennettaessa! Käytä puhdistukseen jarrupuhdistusainetta tai paineilmaa. Tärkeää: käytä suojalaseja.
Hyvin pieni määrä kuparitahnaa kullakin kierteellä saa sen liukumaan paljon paremmin, eikä se, toisin kuin rasva, heikennä liitoksen lujuutta. Asenna ruostumattomasta teräksestä valmistetut ruuvit alumiiniin aina kuparitahnalla! Jos kuparitahnalla käsitelty ruuvi putoaa likaan, se on puhdistettava erityisen huolellisesti (esim. jarrupuhdistusaineella).
Asenna ruuvit ja erityisesti sytytystulpat aina huolellisesti. Jos ruuvauksessa tuntuu vastusta, ruuvaa heti uudelleen ja selvitä syy! Kierre voidaan usein pelastaa leikkaamalla uudelleen tai työstämällä se kierretiedostolla. Jos olet epävarma, kysy korjaamolta. Voit lukea lisää tästä aiheesta kohdasta mekaanikon vinkki Kierteen leikkaaminen.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.