Käytettyjen moottoripyörien ostoneuvonta
Pieni budjetti, suuret unelmat? Miten olisi käytetty moottoripyörä? Löydät hyödyllistä tietoa käytettynä ostamisesta täältä.

Mitä pitää huomioida käytettyä tavaraa ostaessa
Käytettyjen moottoripyörien markkinat ovat laajat ja joskus melko sekavat. Kaikki tarjoukset eivät myöskään täytä myyjän lupauksia. Täältä löydät tietoa siitä, mitä sinun tulisi huomioida käytettyä moottoripyörää ostaessasi.
Aina ei tarvitse ostaa uutta pyörää - jos haluat säästää rahaa, etsit tiettyä malliversiota tai tiettyä klassikko- tai custom-pyörää, yksityisiä käytettyjen moottoripyörien markkinoita ei voi välttää. Jopa nykyiset mallit ovat yleensä saatavilla huomattavasti alkuperäistä hintaa halvemmalla jo vuoden kuluttua, ja ne ovat usein huippukunnossa.

Kuva 1: Käytettyjen ajoneuvojen haku
Käytettyjen ajoneuvojen haku
Valikoima on nyt erittäin laaja - pienellä kärsivällisyydellä jokainen löytää unelmapyöränsä. Älä siis tee hätiköityä ostopäätöstä, vaikka olisitkin "rakastunut" tarjoukseen. Tarkista aina huolellisesti ja rauhallisesti. Osta vasta, kun olet todella vakuuttunut. On paljon muita tilaisuuksia, jos joku toinen hakija ehtii ennen sinua!
Varsinkin vanhempien pyörien kohdalla on tärkeää tarkistaa huolellisesti, millaista sisältöä tarjous tarjoaa vastineeksi rahasta ja riittävätkö omat tekniset taidot mahdollisten korjausten tekemiseen, muuten se tulee nopeasti kalliiksi. Jos mahdollista, tee alusta alkaen selväksi, mitä etsit: "vain jotain ajettavaksi", "hyvässä käytetyssä kunnossa", "erikoisominaisuuksia", "täydellisessä alkuperäiskunnossa", "unelmiesi muutostyötä" tai "pohjaa" omalle muutostyö- tai entisöintiprojektillesi.
Mieti joka tapauksessa, mitkä korjaukset ovat välttämättömiä ostokohteen kannalta ja kuinka paljon joudut käyttämään haluttuihin muutostöihin.
Pyörä, joka on sekä ulkonäöllisesti että teknisesti vain "niin ja näin", ei varmasti ole hyvä perusta "unelmapyörällesi". Tällöin joko todella vakuuttavan tekniikan tai todella halutun ulkoasun pitäisi houkutella - tai sitten pitäisi olla alusta alkaen selvää, että tarjous on erittäin edullinen ja että täydellinen uudelleenrakentaminen voi siksi "maksaa itsensä takaisin". Ole kuitenkin erityisen varovainen: Lähes jokainen uudisrakentaminen on kalliimpaa kuin alun perin suunniteltiin.
Katsastus ja koeajo
Määrittele perusodotuksesi ennen kierrosta ja ota mieluiten mukaan asiantunteva opas - kaksi silmäparia näkee aina enemmän! Vaikka etsisitkin vain varaosankantajaa projektia varten, on aina eduksi, jos voit tehdä koeajon ennen ostamista.
Kaikkia vikoja ei voi havaita, kun pyörä on paikallaan (esim. tahmea vaihteisto, vääntyneet jarrulevyt, runko, joka pyrkii heilumaan suurella nopeudella jne.). Tarkista lisäksi aina, onko omistajatodistus oikein, ovatko runko- tai moottorinumerot aitoja, onko alustaan tehty hitsaustöitä, joita yksikään tarkastaja ei hyväksyisi, onko muunto-osilla asiantuntijalausunto tai ovatko ne vähintään TÜV:n mukaisia yksittäishyväksyntää varten. Onko ajoneuvo kolaroimaton? Viittaako mikään onnettomuuteen? Ovatko esimerkiksi paneelit tai alustan osat naarmuuntuneet? Vahvistaako myyjä kirjallisesti, että ajoneuvo on kolaroimaton?
Markkinahinnat löytyvät enintään 10 vuotta vanhojen mallien osalta "Schwacken kaksipyöräisten ajoneuvojen luettelosta". Vanhoja pyöriä pidetään keräilykohteina - tavanomainen hintataso on määritettävä asiaa käsittelevistä lehdistä tai käytettyjen ajoneuvojen pörsseistä Internetissä. Vaikka yksityisesti tarjotut moottoripyörät ovat yleensä halvimpia ostaa – erityisesti teknisesti vähemmän kokeneiden kiinnostuneiden kannattaa vaihtoehtoisesti tutustua jälleenmyyjien tarjouksiin.

Kuva 2: Moottori, alusta ja jarrut arvioidaan parhaiten koeajon aikana
Hyvä tietää: Jos merkittävä tekninen ongelma ilmenee kuuden ensimmäisen kuukauden aikana ostosta, se voidaan arvioida virheeksi, joka oli olemassa jo luovutushetkellä. Ostajan on tällöin osoitettava, että vika oli olemassa jo luovutushetkellä. Tämän vuoksi jälleenmyyjät yleensä tarkistavat käytetyt moottoripyörät ennen niiden myyntiä ja tarjoavat siten enemmän turvallisuutta kuin yksityisostokset.
Jälleenmyyjältä vai yksityishenkilöltä?
Vaikka yksityisesti tarjotut moottoripyörät ovat yleensä halvimpia ostaa - erityisesti teknisesti vähemmän kokeneiden kiinnostuneiden kannattaa vaihtoehtoisesti tutustua jälleenmyyjien tarjouksiin. Kaupallisina myyjinä niihin sovelletaan lakisääteistä materiaalivirhevastuuta, joka on rajoitettu yhteen vuoteen. Tämä pätee myös, jos jälleenmyyjä tarjoaa käytetyn ajoneuvon lisätakuun.
On kuitenkin selvitettävä, onko jälleenmyyjä vastuussa omasta moottoripyörästään osana liiketoimintaansa vai tarjoaako hän moottoripyörää yksityisen omistajan puolesta. Vaikka säädöksillä varmistetaan, että koneet tarkastetaan perusteellisesti etukäteen, sokea luottamus ei ole silti suositeltavaa. Laaja koeajo on ehdottomasti suositeltavaa.
Kuluttajaystävällisen oikeudellisen tilanteen huono puoli: Vanhempia ja halvempia koneita löytyy harvoin jälleenmyyjältä, koska tällaiseen myyntiin liittyy jälleenmyyjälle liian suuri riski.

Kuva 3: Täytä tunnollisesti! Tämä säästää vaivaa oston jälkeen
Ostosopimus
Jos osto tehdään lopullisesti, on suositeltavaa laatia huolellisesti laadittu kauppasopimus, varsinkin jos ajoneuvo noudetaan myöhemmin. Sovi tarkoista maksuehdoista ja hankinnan laajuudesta (lisävarusteet, varaosat jne.). Pidä kirjaa ajokilometreistä, moottorin kunnostuksista jne. ja pyydä huoltotodistukset tai mahdolliset kuitit. Kysy erikoismaalauksen värikoodia - tämä helpottaa maalauksen korjaamista myöhemmin.
www.louis.de -sivuston palvelualueella on ostosopimusmalli ja kattava tarkistuslista tulostettavaksi. Tarkistuslista (yleiset kohdat: paikallaan tapahtuva tarkastus, koeajo ja asiakirjat) auttaa sinua havaitsemaan ja muistamaan tarjotun ajoneuvon mahdolliset puutteet. Sitä voidaan käyttää lopullisen kustannuslaskelman perustana.
Vertaa alustanumeroa tarkasti
Ja lopuksi: Vertaa alustanumeroa (mahdollisesti myös moottorin numeroa) ajoneuvon rekisteriotteesta, ostosopimuksesta ja ajoneuvosta.

Kuva 4: Rungon numeron sisältävä kilpi on yleensä kiinnitetty ohjauspään alueelle

Kuva 5: Alustanumeron on vastattava ajoneuvon rekisteröintiasiakirjan ja ostosopimuksen tietoja
Maahantuodun ajoneuvon tunnistaminen
Jos luetellut varaosat, joilla on sama tyyppimerkintä (esim. SC 50, Honda Fireblade), eivät sovi ajoneuvoosi, se voi johtua siitä, että ajoneuvosi on tuontiajoneuvo (tunnetaan myös nimellä "harmaa" ajoneuvo)
.Tuontiajoneuvoissa voi olla erilaiset valaisimet tai renkaat, joita ei ole saatavana Euroopan markkinoilla, ja ne on muunnettava vastaavasti. Huomaa: Euroopan markkinoille tarkoitettuja moottoripyöriä ei välttämättä sallita Saksassa, koska ne eivät ole StVZO:n mukaisia, esimerkiksi vasemmanpuoleisen liikenteen ajovalot. Lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkissä HU-tarkistus ja EU-lainsäädäntö.

Kuva 6: Vain nollia = maahantuotu ajoneuvo
Tuontiajoneuvo
Jos ajoneuvon rekisteriotteessa on vain nollia avainnumeroiden kohdalla 2.2 (vanhassa rekisteriotteessa kohdassa 3), kyseessä on "harmaa" ajoneuvo.

Kuva 7: Moninumeroinen numero = Ajoneuvo Euroopan markkinoille
Ajoneuvo Euroopan markkinoille
Jos ajoneuvon rekisteriotteessa on moninumeroinen numero (0 - 9) avainnumeron 2.2 kohdalla (vanhassa rekisteriotteessa kohdassa 3), kyseessä on Euroopan markkinoiden ajoneuvo!
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.