Ketjuvoitelujärjestelmän asentaminen moottoripyörään

Voimansiirtoketju, hammaspyörä ja ketjupyörä ovat moottoripyörän voimakkaimmin kuormitettuja osia. Pysyvä voitelu, esimerkiksi Scottoilerilla, pidentää ketjusarjan käyttöikää tuhansilla kilometreillä.

HOW TO: Scottoiler-ketjunvoitelujärjestelmän asentaminen moottoripyörään

Scottoiler-ketjunvoitelujärjestelmän asentaminen

Voimansiirtoketju, hammaspyörä ja ketjupyörä kuuluvat epäilemättä moottoripyörän osiin, joihin kohdistuu erityisen suuri rasitus ja jotka ovat siksi alttiita kulumiselle. Ei ihme, sillä jatkuva kiihdytyksen, hidastuksen ja jarrutuksen vuorottelu kirjaimellisesti kuluttaa sinua.

Hyvä voitelu, jossa on mahdollisimman vähän "hankaavaa" likaa, voi vähentää kulumista merkittävästi. Säännöllinen puhdistus ja uudelleenrasvaus ei kuitenkaan välttämättä ole yksi pyörän miellyttävimmistä huoltotehtävistä, ja siksi se laiminlyödään usein. Varsinkin, jos ajoneuvossa ei ole pääseisontatukea ja korjaamon nostin on otettava ensin esiin ketjun huoltoa varten - eikä sitä ole saatavilla edes pitkillä matkoilla. 

Vain ne, jotka puhdistavat ketjunsa säännöllisesti ja perusteellisesti hyvällä erikoispuhdistusaineella, jolla poistetaan pinttynyt, materiaalia irrottava lika ja hiekka, saavat ketjun, joka kulkee moitteettomasti eli ei tuhlaa moottorin tehoa ja kestää pitkään. Ennenaikainen kuluminen tarkoittaa yhtä lailla ennenaikaista investointia uusiin ketjusarjoihin, ja osien vaihtaminen on likaista työtä, josta kaikki eivät nauti. Olisiko sittenkin ollut parempi ostaa kardaani? Ei suinkaan, sillä ketjuvetoisella voimansiirrolla on myös etuja. Esimerkiksi kitkahäviöt ovat huomattavasti pienemmät kuin teknisesti hyvin monimutkaisella ja siksi kalliilla kardaanivaihteistolla, voimansiirto on suorempi ja pyörä säilyttää täyden tehon lisäksi urheilullisen ulkonäön. 

Ratkaisu ristiriitaan on automaattinen ketjunvoitelujärjestelmä, esimerkiksi Scottoilerin muodossa. Se asennetaan pysyvästi moottoripyörään, se puhdistaa ja voitelee ketjun automaattisesti ja pysyvästi ja vähentää huollon lähes olemattomiin. Ainoastaan öljysäiliö on täytettävä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Yksi 50 ml:n säiliön täyttö riittää noin 2 500 km:n ajomatkalle asetuksesta ja täyttöasteesta riippuen. Ajoneuvotyypistä ja ajotyylistä riippuen sinut palkitaan ketjukilometreillä, jotka ovat joissakin tapauksissa reilusti yli 50 000 kilometriä. Tämä ei ole vain helppoa lompakolle, vaan voit myös keskittyä siihen, mikä on hauskaa - ajamisen iloon.

Tässä selostamme, miten klassinen, tyhjiöohjattu ketjunvoitelujärjestelmä asennetaan. Sähköjärjestelmä (myös Scottoilerilta) asennetaan hyvin samanlaisella tavalla, ainoastaan vaiheet 1 ja 2 jätetään pois seuraavasta työjärjestyksestä. Letkun kautta tapahtuvan alipaineliitännän sijasta kytke e-järjestelmä akun plus- ja miinusosaan.

Ennen asennusta sinun on nostettava moottoripyörääsi pääjalustalla tai takanostimella niin, että se seisoo tukevasti. Kerromme, mikä nostin sopii parhaiten moottoripyörällesi mekaanikon vinkissä Nostimet perustiedot. Ketju ja kaikki muut ketjurasvan saastuttamat osat (ketjurasvaa kertyy yleensä vaihteiston ulostulorattaan ympärille) puhdistetaan ensin perusteellisesti ketjunpuhdistusaineella, muoviharjalla ja liinalla. Jos jätät tämän vaiheen väliin, ketjun voitelujärjestelmän öljy irrottaa vanhat kerrostumat ja vanha likainen ketjurasva sinkoutuu ketjusta pyörän päälle.


Scottoiler-voitelujärjestelmän asentaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: T-kappale, joka on asetettu tyhjiöliitäntään

Vaihe 1: T-kappale, joka on asetettu tyhjiöliitäntään

01 - Tyhjiöliitäntä

Useimmissa malleissa sinun on ensin poistettava säiliö tai osia olemassa olevasta verhoilusta. Kuvassa olevassa esimerkissä on imukanavassa olevasta messinkitapista lähtevä alipaineletku - tästä imetään alipaine, jota tarvitaan ketjunvoitelujärjestelmän toimintaan. Katkaise putki ja aseta siihen sarjan mukana tuleva T-kappale.


Vaihe 2: Tyhjiöliitännän muodostaminen

Vaihe 2: Tyhjiöliitännän muodostaminen

02 - Tyhjiöliitännän muodostaminen

Paina nyt musta alipainesuodatin (sisältyy toimitukseen) T-kappaleen vapaaseen päähän ja työnnä ketjun voitelujärjestelmän musta alipaineletku tiukasti alipainesuodattimen toiseen päähän. Mustan alipaineletkun vapaa pää työnnetään öljysäiliön kiertonupin sisään sen asennuksen jälkeen.


Vaihe 3: Säiliön asennus

Vaihe 3: Säiliön asennus

03 - Asenna voiteluöljysäiliö

Venttiilillä varustettu säiliö (RMV) voidaan asentaa istuimen alle, runkoon tai mihin tahansa haluamaasi paikkaan. Löydät RMV:tä koskevat erityiset asennusehdotukset Scottoiler-merkkikaupan monien ajoneuvomallien mallikohtaisista ohjeista.

Vältä asennuksen aikana kuuman pakoputken ja kuumien moottorin osien suoraa läheisyyttä! Öljyn täyttöaukon ja öljymäärän säätöpyörän on oltava helposti saatavilla, ja niiden on osoitettava ylöspäin, kun ne on asennettu vaakasuoraan. Pystysuorassa asennuksessa säiliö on asennettava siten, että säätöpyörä osoittaa ylöspäin.

Kun olet asentanut säiliön, työnnä mustan alipaineletkun vapaa pää tiukasti RMV:n päähän. Jos kaapeli on liian pitkä, lyhennä sitä terävällä veitsellä. Tyhjiöliitäntä on nyt täysin valmis.


Vaihe 4: Öljyn ulostulosuuttimen ja öljyletkun asennus

Vaihe 4: Öljyn ulostulosuuttimen ja öljyletkun asennus

04 - Kiinnitä syöttöletku ja voitelusuutin

Jotta varmistetaan, että öljy kohdistuu ketjupyörään oikeaan kohtaan, annosteluyksikkö on kiinnitettävä tukevasti. Esimerkkiajoneuvossamme se voidaan kiinnittää prismakiinnikkeeseen pienellä tai lyhennetyllä luovutuslevyllä (Scottoiler toimittaa useita käyttökelpoisia kiinnitysosia). Löydät suuttimen erityiset asennusehdotukset Scottoiler -merkkikaupan erityisistä asennusohjeista.

Suuttimen, josta öljy tulee ulos, tulee olla kevyesti hammaspyörää vasten, viisto puoli ulospäin. Öljyn optimaalinen poistokohta on kello viiden (5) ja seitsemän (7) välillä ketjupyörän ulkopuolella. Vältä ketjun tai ketjupyörän pulttien ja syvennysten läheisyyttä, jotta suutin ei pääse tarttumaan niihin ja hyppäämään ulos siimasta! Käännä pyörää asennuksen jälkeen taaksepäin, jotta suutin ei voi jäädä kiinni, kun sitä työnnetään taaksepäin! 

Kun olet kiinnittänyt annosteluyksikön, ohjaa syöttöletku keinuhaarukkaa pitkin. Valitse turvallinen reitti RMV:lle. Pidä etäisyyttä liikkuviin osiin, kuten ketjuun, ja varmista, että putkessa on riittävästi tilaa seurata keinuhaarukan liikkeitä. Pidä etäisyyttä kuumaan pakoputkeen ja moottorin osiin, jotka voivat mahdollisesti vahingoittaa letkua. Scottoilerin mukana toimitetaan itseliimautuvat kiinnitystyynyt ja letkun nippusiteet.


Vaihe 5: Pintojen puhdistus ja rasvanpoisto

Vaihe 5: Pintojen puhdistus ja rasvanpoisto

05 - Syöttöletkun asentaminen ja kiinnittäminen

Kiinnitä itseliimautuvat kiinnitystyynyt ensin puhdistamalla ja poistamalla rasva pinnasta, johon kiinnitystyyny on tarkoitus kiinnittää. Käytä tähän tarkoitukseen mukana toimitettua rasvanpoistoliinaa.


Vaihe 6: Syöttöletkun asentaminen

Vaihe 6: Syöttöletkun asentaminen

06 - Syöttöletkun asentaminen

Käytä kiinnitystyynyjä tasaisilla pinnoilla, esim. keinuhaarukassa. Syöttöletku on parasta asentaa pyöreitä putkia pitkin kaapelisidoksilla. Viimeisenä kiinnitysvaiheena liitä syöttöletku RMV:n pohjassa olevaan messinkihanaan. Jos syöttöletku on liian pitkä, lyhennä sitä terävällä veitsellä. 


Vaihe 7: Täytä säiliö öljyllä

Vaihe 7: Täytä säiliö öljyllä

07 - Scottoilerin täyttäminen ja tuulettaminen

Pullon täyttösovitin tekee täyttämisestä siistiä työtä ja vie alle minuutin.


Vaihe 8: Poista ilmakuplat ja tyhjennä syöttöletku

Vaihe 8: Poista ilmakuplat ja tyhjennä syöttöletku

08 - Poista ilmakuplat ja tyhjennä syöttöletku

Järjestelmän tyhjennys on helpompaa kuin sitä voi sanoin kuvailla. Paina tuuletuskumi säiliön täyttöaukkoon ja käännä säätöpyörä maksimiin. Aseta pullon täyttöadapteri tuuletuskumin päälle ja paina pullo yhteen. Syntyy ilmanpaine, joka työntää öljyä syöttöletkun läpi, kunnes kaikki ilmakuplat ovat poistuneet. Suuttimesta tippuu hieman öljyä, poimi se pois liinalla. 


Vaihe 9: Tippumisnopeuden asettaminen

Vaihe 9: Tippumisnopeuden asettaminen

09 - Tippumisnopeuden asettaminen

Viimeinen vaihe on öljyn tippumisnopeuden säätäminen. Käynnistä moottori ja odota, että se on lämmin. Säädä säätöpyörää niin, että annostelijasta tippuu enintään 1-2 tippaa öljyä minuutissa - alkuasetuksena sopii 1 tippa 60 sekunnissa. Tarkista tippumisnopeus uudelleen lyhyen ajomatkan jälkeen. Liiallinen tippumisnopeus, yli 2 tippaa minuutissa, aiheuttaa öljyn irtoamisen ketjusta tarpeettomasti. 

Kevyt öljykalvo riittää voiteluun

Kevyt öljykalvo riittää voiteluun

Huomaa: Kokemus on osoittanut, että monet automaattiset ketjuvoitelujärjestelmät on säädetty aivan liian korkealle. Tämä aiheuttaa liiallisen öljyn poistumisen ja ajoneuvon likaantumisen. Kyseessä ei ole öljynerottimen toimintahäiriö, vaan käyttövirhe. Ketjusprayta käyttävät moottoripyöräilijät ovat tottuneet ajatukseen, että "musta ketju tarkoittaa hyvin huollettua ketjua", sillä monet likapartikkelit tarttuvat ketjusprayhin ja aiheuttavat ketjun mustumisen. Ketjuvoitelujärjestelmissä voiteluun riittää kuitenkin kevyt öljykalvo, joka on usein lähes näkymätön. Tarkastus on helppo tehdä koskettamalla ketjurullia kerran sormella. Jos sormeen jää hieman öljyä ja voit tuntea öljyn ketjun rullilla, annostus on riittävä. Sen vuoksi aseta tiputusnopeus alussa sekunnin tarkkuudella toimivalla kellolla. Ajan myötä opit tuntemaan, mikä asetus on optimaalinen.


Lube Tube -lisäsäiliö

Lube Tube -lisäsäiliö

Nerokas säiliön jatke Scottoiler-sarjaan. Joustava letkusäiliö sopii mihin tahansa, ja sen kapasiteetti on 200 ml jopa 9500 km:n ajomatkalle. Löydät lisätietoja Scottoiler-merkkikaupasta.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar