Laukku- & ja telinejärjestelmän asennus moottoripyörään
Kiinteät sivulaukut ovat turvallisin ratkaisu matkatavaroiden kuljettamiseen moottoripyörällä. Näytämme täydellisen laukkujärjestelmän kokoonpanon Hepco & Becker -komponenttien esimerkin avulla.

- Laukun asennnus moottoripyörään
- Laukun & telinejärjestelmän asentaminen - näin toimitaan
- 01 - Irrota matkustajan jalkatuet
- 02 - Asenna ylempi kiinnike
- 03 - Ruuvaa yläreunan teline kiinni
- 04 - Ruuvi takatelineeseen
- 05 - Kiinnitä teline jalkatukeen
- 06 - Kiinnitä ristikytkentä
- 07 - Tarkista istuvuus ja kiristä ruuviliitokset
- 08 - Kiinnitä kiinnikkeet
- Oikea tapa käsitellä laukkuja
Huomaa:: Laukkuteline on alun perin esiasennettu löysästi ja optimaalisesti kohdistettuna pyörään. Aukkoja tasoitetaan tarvittaessa aluslevyillä. Kiristä kaikki ruuviliitokset kunnolla vasta sitten, kun koko teline istuu ajoneuvon päällä ilman jännitystä ja mahdollisimman symmetrisesti.
Laukun asennnus moottoripyörään
Mahdollisuus kuljettaa matkatavaroita lisää merkittävästi moottoripyörän käyttöarvoa - lomamatkasta tulee todella nautinnollinen vain, jos sinun ei tarvitse luopua tavanomaisista käyttöesineistäsi ja suosikkiasuistasi. Matkustajan jalkatilaa säästävät järjestelmän sivulaukut ovat siksi hyvä asia, varsinkin kun matkustat kumppanin kanssa.

Kaiken on oltava siellä
Erilaisia laukkuja on laaja valikoima. Tukevat alumiinilaukut soveltuvat käytettäväksi kovemmissa olosuhteissa (esim. enduromatkoilla). Kaikkia tien päällä matkustavia palvelevat parhaiten klassiset muovilaukut. Pehmeiden laukkujen ryhmä on suhteellisen uusi, tunnetun satulalaukun jatkokehitys yhdistettynä kiinnittämiseen erityisiin järjestelmätelineisiin - ihanteellinen esimerkiksi supersport- ja retropyöriin.
Telineen kiinnittämiseen tarvitaan tilava työpiste, jossa on puhdas pinta. Osat voidaan levittää varovasti isolle pahvipalalle, matolle tai villahuovalle.
Pyörä nostetaan tunkilla moottoripyörän tunkilla tai pääseisontatuella. Nostimiin liittyviä vinkkejä löydät mekaanikon vinkistä Nostimet perustiedot. Tutustu asennusohjeisiin huolellisesti ennen asennuksen aloittamista.
Tässä näytämme, miten Hepco & Becker "Lock It" -sivuteline asennetaan Ducati Multistradaan.
Laukun & telinejärjestelmän asentaminen - näin toimitaan

Vaihe 1: Matkustajan jalkatuen pidikkeen irrottaminen
01 - Irrota matkustajan jalkatuet
Esimerkkipyörässä ruuvataan nyt ensin irti rungosta istuimen jalkatuen kannattimet, koska laukkuteline kiinnittyy etupuolelle näihin kiinnityskohtiin.

Vaihe 2: Asennettu ylempi kiinnike takaosan alle
02 - Asenna ylempi kiinnike
Ylempi kiinnike on valmistettu kannattimesta, joka voidaan kiinnittää Ducati Multistradaan kätevästi kahdella holkilla ja ruuveilla takaosan alla. Monissa malleissa satula on ensin irrotettava ja takaosa osittain purettava, jotta vasemmalla ja oikealla puolella olevat tavaratelineen yläkiinnityspisteet saadaan luotua. Ducatin valaistusta ei myöskään tarvitse muuttaa - joissakin ajoneuvoissa esimerkiksi vilkut on siirrettävä, jotta tavaratelineille saadaan tilaa.

Vaihe 3: Ruuvaa teline ylempään kiinnityspisteeseen
03 - Ruuvaa yläreunan teline kiinni
Nyt kiinnikkeen toinen puolikas voidaan kiinnittää kummallekin puolelle ja ruuvata ensin juuri asennetun kiinnikkeen ylempään kiinnityspisteeseen.

Vaihe 4: Jatka takimmaisesta ylemmästä kiinnityskohdasta
04 - Ruuvi takatelineeseen
Tämän jälkeen seuraa ylempi takakiinnityspiste suoraan ajoneuvoon, jonka alle asetetaan holkki.

Vaihe 5, kuva 1: Jalkatuen kiinnityskohdan kiinnitys kiinnikkeeseen jalkatuen kannattimen alle
05 - Kiinnitä teline jalkatukeen
Nyt kiinnityspisteen kiinnike voidaan kiinnittää jalkatuen kiinnikkeen alle.
Vasemmalla jalkatuen kiinnike asetetaan kiinnikkeen eteen ja kiinnitetään pidemmillä pulteilla. Oikealla jalkatuen kiinnike kiinnitetään ensin runkoon, puomi pultataan sen eteen käyttäen kahta holkkia välikappaleina.

Vaihe 5, kuva 2: Asennusteline ja holkit

Vaihe 6: Kiinnitä ristikytkentä laukkutelineiden vakauttamiseksi
06 - Kiinnitä ristikytkentä
Takana laukkuteline on vakautettu poikittaisliitoksella (lokasuojan takana). Liitäntäkannake ruuvataan oikean ja vasemmanpuoleisten tukien väliin kahdella ruuvilla.

Vaihe 7: Tarkista istuvuus ja kiristä ruuviliitokset
07 - Tarkista istuvuus ja kiristä ruuviliitokset
Nyt tarkistetaan, että löysästi esiasennettu laukkuteline istuu ajoneuvoon jännittämättä ja mahdollisimman symmetrisesti. Mikään ajoneuvo ei ole 100-prosenttisesti samanlainen - jos kiinnityskohdissa on jännitteitä tai aukkoja, yritä kompensoida ne tukevoittamalla telineen takaosaa tai käyttämällä aluslevyjä.
Poikkeustapauksissa telineen ruuvinreikää voidaan joutua hieman pidentämään viilalla tai pienentämään aukkoa taivuttamalla kiinnikettä hienovaraisesti. Tämä on aina parempi vaihtoehto kuin osien pakottaminen yhteen ruuvilla. Jäykistetty palkki voi haljeta myöhemmin! Kaikki ruuviliitokset kiristetään lopullisesti vasta sitten, kun kaikki on optimaalisesti kohdistettu.

Vaihe 8, kuva 1: Kiinnitä laukun kiinnityskorvakkeet
08 - Kiinnitä kiinnikkeet
Jotta laukut voidaan koukata telineeseen kiinnityskorvakkeet on kiinnitettävä siihen. Ne sisältyvät Hepco & Beckerin laukkuihin.
Huomaa:: Muista irrottaa korvakkeet uudelleen, kun vaihdat ajoneuvoa (jos haluat jatkaa laukkujen käyttöä uudessa moottoripyörässä). Ne eivät sisälly automaattisesti seuraavan pyörän uuden telineen mukana, vaan ne on tilattava erikseen.

Vaihe 8, kuva 2: Koukista laukku kiinnityskorvakkeisiin ja tarkista, että se on tukevasti kiinni
Testaa nyt laukkujen sopivuus kiinnikkeeseen ja lukitusmekanismiin. Tätä varten laukut ripustetaan toiselle puolelle ja toinen puoli painetaan lukitusmekanismiin. Jos kytkeytymisessä ilmenee ongelmia, kantolaitteen kiinnikkeitä on löysättävä ja kohdistettava uudelleen, kunnes tulos on sataprosenttinen. Jos avainta ei voi kääntää lukossa lainkaan tai erittäin huonosti, se voi olla merkki siitä, että mekanismia ei ole vielä kohdistettu oikein.
Oikea tapa käsitellä laukkuja
- Asennuksen jälkeen on aina oltava riittävä etäisyys pakoputkistoon - erityisesti jos ajoneuvossa on lisävarusteena äänenvaimennin. Muista tarkistaa!
- Lisäksi konetta on paikallaan ollessaan ohjattava mahdollisimman pitkälle useita kertoja, mieluiten kahden henkilön voimin, jotta varmistetaan, etteivät laukut osu mihinkään, vaikka kone menisi kuoppaan.
- Varmista, ettet ylitä sallittua kokonaispainoa (ks. ajoneuvon rekisteriote). Jaa paino tasaisesti molemmille laukuille. Jos mahdollista, raskaat esineet olisi sijoitettava laukun etu- ja alaosaan. Kevyemmille matkatavaroille on varattu ylimääräinen ylälaukku.
- Itse laukut ja niiden kiinnikkeet lukitaan ennen matkan alkua. Erittäin varovaiset matkapyöräilijät kiinnittävät laukut telineen lisäksi kiinnityshihnoilla - tämä pätee erityisesti huonoilla teillä ja poluilla ajettaessa.
- Tavaratelineet voivat muuttaa ajoneuvon ajo-ominaisuuksia, ja ne tekevät siitä myös leveämmän - totuttele ensin muuttuneisiin olosuhteisiin alhaisella nopeudella ja vältä liian ahtaita kulkuväyliä (mutkittelevia kulkuväyliä). Noudata laukun valmistajan ilmoittamaa enimmäisnopeutta (yleensä 130 km/h). Enimmäisnopeuden ylittäminen voi aiheuttaa vaarallista alustan tärinää (värähtelyä).
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.