Korroosion poistaminen moottoripyörästä

Ruoste on kaikkien moottoripyörien armoton vihollinen. Tässä näytämme, miten pääset siitä eroon yhtä armottomasti.

Puhdistus/käsittely, korroosion poisto

Korroosion poistaminen moottoripyörästä

Pyörän ruostepesät eivät ainoastaan näytä rumalta, vaan ne myös heikentävät materiaalia ja syövät sitä niin kauan, että siihen syntyy reikiä. Teräsosien korroosio on tuttua ruskeaa, mutta myös alumiini syöpyy; tällöin metalli muuttuu kosteuden vaikutuksesta valkoiseksi jauhemaiseksi aineeksi, jota sanotaan myös "kukinnoksi".

Jotta korroosiota ei syntyisi, metalliosat maalataan tai kromataan. Se ei kuitenkaan yksin riitä - sään kuluttama maali tai täysin rasvaton uusi kromi tarjoavat edelleen riittävästi pinta-alaa sään hyökkäykselle, koska vesimolekyylit voivat hyökätä metalliin hienohuokoisen pinnan läpi. Siksi maalatut ja kromatut metalliosat (pakoputkea lukuun ottamatta) olisi käsiteltävä kiillotusvahalla, kun ne ovat uusia tai jokaisen ajoneuvon pesun jälkeen. Tämä sulkee huokoset, ja hieno visuaalinen sivuvaikutus on, että kiillotuksen jälkeen syntyy kaunis kiiltävä pinta. Kiillotusvaha on siis ihanteellinen suojaamaan uutta kromattua ajovaloa sisäpuolelta tai cruiserin astinlautoja alapuolelta sään vaikutuksilta. Muista aina, että hoitamattomuudesta johtuva ruoste ei kuulu tuotteen takuun piiriin! 

Lisätietoja kiillotuksesta saat mekaanikon vinkistä Komponenttien kiillotus.

.

Miten korroosio poistetaan

Vaihe 1: Pinnallinen lentoruoste poistetaan kromikiillotusaineella

Vaihe 1: Pinnallinen lentoruoste poistetaan kromikiillotusaineella

01 - Pinnallisen lentoruosteen poistaminen

Kun korroosiota on havaittu, se on poistettava mahdollisimman pian. Kevyt ruostekerros kromatuista osista voidaan usein puhdistaa kromikiillotusaineella ilman, että siitä jää mitään jäämiä, tai jäljelle jää vain pieniä ruostepilkkuja, jotka eivät ole erityisen havaittavissa.


Vaihe 2: Ruoste voidaan helposti poistaa messinkiharjalla

Vaihe 2: Ruoste voidaan helposti poistaa messinkiharjalla

02 - Poista ruoste messinkiharjalla

Jos pelkkä kromikiillotus ei enää riitä, puhdistukseen voidaan käyttää messinkiharjaa. Tällöin on kuitenkin odotettavissa, että kromille tyypillinen kiilto häviää käsitellyltä alueelta (joka kuitenkin näyttää paremmalta kuin ruskea ruoste).

Jos vaurioitunut osa on haarukan pystyputki tai iskunvaimentimen vaimentimen tanko, myös nämä kohdat on kiillotettava pois, sillä pienetkin karheudet voivat aiheuttaa tiivisterenkaan hankautumisen ja vaimentimen öljyvuodon. Jos kiillottamalla ei saavuteta haluttua tulosta, voit jatkaa työskentelyä erittäin hienolla kiillotusliinalla.


Vaihe 3: Kevyet hapot auttavat liuottamaan ruostetta

Vaihe 3: Kevyet hapot auttavat liuottamaan ruostetta

03 - Kevyet hapot auttavat ruosteen liuottamisessa

Jos ruoste on jo syöpynyt syvemmälle materiaaliin, se voidaan poistaa joko mekaanisesti tai kemiallisesti.

Loistava kemiallinen ruosteenpoistoaine, jota voi ostaa mistä tahansa supermarketista pienellä rahalla, on sitruunahappo (aivan, ne pienet keltaiset muoviset sitruunat) tai kola. Pienet ruosteiset osat on asetettava laimentamattomaan sitruunahappokylpyyn. Suurempien osien ruostekohdan ympärille voidaan asettaa happoon kastellusta imukykyisestä talouspaperista tehty side. Anna vaikuttaa muutaman päivän ajan, ja ruoste voidaan poistaa suhteellisen helposti kovalla muoviharjalla tai messinkiharjalla.


Vaihe 4: Poista suuremmat ruostealueet esim. poralla ja teräsharjalla

Vaihe 4: Poista suuremmat ruostealueet esim. poralla ja teräsharjalla

04 - Poista suuremmat ruostealueet

Suuremmat ruostealueet voidaan hioa puhtaaksi karkealla ja sitten hienommalla vesipohjaisella hiekkapaperilla. Märkähionta tuottaa vähemmän pölyä. 

Yhden käden kulmahiomakoneen (Flex) tai porakoneen teräsharjatarvikkeet tuottavat nopeampia ja perusteellisempia tuloksia. Ne myös tunkeutuvat ruostehuokosiin paremmin kuin hiekkapaperi, joka on tehokasta vain pinnalla.

Voit tietysti käyttää myös käsikäyttöistä lankaharjaa, mutta se on paljon tehottomampi. Harjatessa on aina käytettävä hengityssuojaimia ja suojalaseja ja työskenneltävä mahdollisuuksien mukaan ulkona, koska pölyä syntyy paljon. Kromikerros ei kestä tällaista käsittelyä!


Vaihe 5: Viimeiset ruostejäämät käsitellään ruosteenmuuntimella

Vaihe 5: Viimeiset ruostejäämät käsitellään ruosteenmuuntimella

05 - Käsittele viimeiset ruosteenjäämät ruosteenmuuntimella

Jos jäljellä on syviä ruostekraatereita, joita ei voida puhdistaa, piilossa olevia alueita, kulmia, putkien pistorasioita, runko-osia ja vastaavia ei voida puhdistaa kokonaan hiekkapaperilla tai teräsharjalla, jäänteet voidaan tarvittaessa päällystää ruosteenestoaineella. Tämä voidaan maalata kovettumisen jälkeen. 

Jos kyseinen osa kuitenkin kromataan tai jauhemaalataan myöhemmin, ruosteenpoiston on oltava todella sataprosenttinen. Tämän jälkeen osa on luovutettava erikoistuneelle yritykselle hienopuhallusta varten. Materiaalista ja korroosioasteesta riippuen sitä pommitetaan saksanpähkinähauleilla, lasihelmillä tai hiekalla (karkeimmillaan) - tuloksena on täydellisesti kuorittu ja samalla kuorittu, matta, enemmän tai vähemmän karkea pinta.


06 - Poista korroosio moottorista

Jos moottorista halutaan poistaa korroosio edellä mainitulla puhallusaineella, se on ensin purettava kokonaan, jotta vain kotelo, jossa on suojatut tiivistepinnat, voidaan puhaltaa. Älä koskaan hiekkapuhalla koko moottoria, sillä hiekkapuhallusmateriaalia pääsee aina sisälle, vaikka peittäisit sen kuinka hyvin - ja tämä johtaa myöhemmin moottorin erittäin nopeaan kulumiseen. Ainoa poikkeus: Lievästi syöpyneet alumiinimoottorit voidaan puhaltaa kokonaan kuivajäällä. Vaikka tämä on kallista, se takaa, että mikään puhallusaine ei vahingoita moottoria. 


Vaihe 7: Huoltoöljy suojaa korroosiolta

Vaihe 7: Huoltoöljy suojaa korroosiolta

07 - Huoltoöljy suojaa korroosiolta

Lopuksi poistetut osat on suojattava hyvin uutta korroosiota vastaan. Ne voidaan pinnoittaa maalilla, kromata, sinkitä, vahata, rasvata tai yksinkertaisesti pyyhkiä öljyisellä liinalla. Alumiini voidaan anodisoida värilliseksi, teräs voidaan kiillottaa. Korroosion estämiseksi on siis olemassa lukuisia enemmän tai vähemmän pysyvästi tehokkaita ja enemmän tai vähemmän kalliita menetelmiä. Valitse materiaalin, halutun ulkonäön ja yksilöllisten mahdollisuuksien mukaan. 

Pakoputki on aina pidettävä vapaana rasvasta käytön aikana, koska kuumuus polttaisi rasvan ja aiheuttaisi rumaa ruskeaa värimuutosta, joka vaatisi kromikiillotusta uudelleen

.

Bonusvinkkejä todellisille rassaajille

Pesupäivä on "rasvapäivä": 

Juuri pesty ja puhdistettu moottoripyörä on lumoava näky. Kaikki välkkyy ja loistaa auringonpaisteessa. Muistathan: Nyt on voitelun, grafiitin ja ketjurasvan aika & Co. Jotta kaikki pysyy kauniina ja sileänä, eikä ruosteella ole mitään mahdollisuutta!


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar