Moottoripyörän osien kiillotus
Jokainen, joka entisöi klassikkoauton, suunnittelee mittatilaustyönä valmistetun polkupyörän tai yksinkertaisesti kunnostaa käytetyn polkupyörän, joutuu ennemmin tai myöhemmin kiillottamaan alumiinia, terästä tai kromia.

- Moottoripyörän metalliosien kiillotus
- Mikä on tärkeää moottoripyörän osien kiillotuksessa?
- Moottorin kansi ennen ja jälkeen kiillotuksen
- Alumiiniset osat
- Alumiinirunko ja keinuhaarukat
- Teräs
- Ruostumaton teräs
- Metallin hionta ja kiillotus
- Komponenttien kiillotus - näin se toimii
- 01 - Maalikerroksen poistaminen
- Korroosion ja epätasaisuuksien poistaminen
- Suojaa tiivistepinta peittämällä
- 02 - Hionta
- 03 - Kiillotus
- Poimi vaha kiillotuslevyllä
- Työkappaleen kiillotus
- Kiillotettujen pintojen hoito
- Muovien kiillotus
- Suosituksemme
Moottoripyörän metalliosien kiillotus
Jokainen, joka kunnostaa klassikkoauton, suunnittelee mittatilaustyönä valmistetun pyörän tai yksinkertaisesti kunnostaa käytetyn pyörän, huomaa pian, että kiillotetut tai kromatut osat voivat luoda upeita visuaalisia aksentteja. Tässä kerromme, mitä sinun on muistettava, kun kiillotat moottoripyörän osia.

Porakoneen kiillotussarjalla saavutetaan upeat kiillotustulokset
Mikä on tärkeää moottoripyörän osien kiillotuksessa?
Porakoneen kiillotussarjan avulla rumista, haalistuneista alumiiniosista tulee joskus kauniimpia kuin uudet. Mustaksi maalattu moottori saa mielenkiintoisen kontrastin kirkkailla kansilla tai kiiltävillä VA-ruuveilla, ja se näyttää hienommin piirretyltä. Kiillotetut ruostumattomasta teräksestä valmistetut osat näyttävät lähes kromatuilta.

Moottorin kansi ennen ja jälkeen kiillotuksen
Moottorin kansi ennen ja jälkeen kiillotuksen
Jos teräsosat on tarkoitus kromata sähkökromaajalla, kiillotus on aikaa vievin ja siksi kallein osa valmistelutöitä. Jos sinulla on kiillotussarja, osaat käyttää sitä etkä pelkää pientä työtä, voit parantaa pyöräsi ulkonäköä huomattavasti. Onnistumisen "loistaminen" on aina vaivan arvoista!
Materiaali : Jotta työskentely olisi oikeanlaista, on ensin tunnistettava kiillotettavan työkappaleen materiaali ja pinta.

Korroosio hiipii kirkkaan maalin alle
Alumiiniset osat
Moottorin suojukset, haarukkaputket, varusteet ja ohjausvivut, takakeinuvivut ja muut alumiinista valmistetut lisäosat tunnistaa niiden alhaisesta painosta, ne ovat epämagneettisia ja usein maalattuja. Katso osia tarkkaan - moottorin rungon hopeamaalaus tai ulkokuorien kirkaslakkaus eivät useinkaan ole niin helposti tunnistettavissa sellaisiksi.
Korroosio on usein vuosien mittaan tunkeutunut maalikerrokseen - silloin osat näyttävät erityisen rumilta. Ennen kiillottamista maali ja korroosio on hiottava perusteellisesti pois. Korroosiopesäkkeet ovat yleensä syvemmällä kuin alun perin odotettiin, mutta ne on poistettava kokonaan, jotta "kukinta" ei ilmesty uudelleen. Voit lukea lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkki Perustiedot.

Tältä näyttävät anodisoidut osat
Värillistä tai hopeista anodisointia käytetään usein myös suojaamaan alumiinia säältä tai tekemään komponentista visuaalisesti erottuva. Tälle pinnoitteelle on ominaista metallinen, hieman mattapintainen ulkonäkö. Ajan myötä anodisoitu pinta voi muuttua kierteiseksi ja haalistua puhdistuksesta - tällöin on parempi poistaa jäämät hiekkapaperilla ja kiillottaa komponentti.
Alumiinirunko ja keinuhaarukat
Nykyaikaisten alumiinirunkojen, keinuhaarukoiden ja muiden alustan osien (myös pyörien) kiillotuksessa on noudatettava varovaisuutta. Tässä kohtaa saa poistaa vain hyvin vähän materiaalia, jotta osat eivät heikkene!
Huomaa: Hitsaussaumoja ei saa tasoittaa! Monet TÜV-tarkastajat vaativat asiantuntijalausuntoja kiillotetusta kehyksestä. On parasta kysyä luotettavalta tarkastajalta, missä olosuhteissa hän tekisi maahantulon ennen työn aloittamista.

VA-ruuvit ja hattumutterit ovat todella houkuttelevia vain kiillotettuina (jätetty kiillotetuiksi)
Teräs
Teräsosat tunnistaa suhteellisen suuresta painostaan, ne ovat magneettisia ja vaativat aina suojapinnoitteen, joka estää niitä syöpymästä. Tästä syystä kromaus tai kirkas nikkelipinnoitus ovat tärkeimmät vaihtoehdot maalille. Erityisesti pienet kromatut osat muodostavat houkuttelevan kontrastin maalaukseen nähden, kun taas suuret kromatut osat (kuten säiliöt) näyttävät kromattuina erittäin siistiltä. Koska galvanoitavilla pinnoitteilla ei kuitenkaan ole täyteominaisuuksia, osat on kiillotettava hyvin huolellisesti ennen käsittelyä.
Kun teet tämän aikaa vievän työn itse, säästät rahaa ja odotusaikaa erikoistuneessa yrityksessä. Lopputuloksen on kuitenkin oltava täydellinen, jotta galvanisoijan tarvitsee vain laittaa osat kylpyynsä! Teräsputkirungot ja keinuhaarukat eivät saa olla kromattuja, mutta ne voivat olla kirkkaasti nikkelöityjä. On parasta kysyä TÜV-tarkastajalta ennen töiden aloittamista, rekisteröikö hän tämän muutoksen. Parempi varoa kuin katua! Nikkelöitävät osat on myös hiottava erittäin huolellisesti - hitsaussaumoja ei saa hioa sileiksi!
Ruostumaton teräs
Ruostumattoman teräksen erottaa teräksestä helposti se, että se ei ole magneettinen tai vain heikosti magneettinen ja ruostumaton. Kiillotus antaa sille kromin kaltaisen, tyylikkään viimeistelyn. Työ on kuitenkin jonkin verran työlästä materiaalin kovuuden vuoksi, ja erityisen hyvän tuloksen saamiseksi on käytettävä ruostumattoman teräksen erikoiskiillotusaineita.
Metallin hionta ja kiillotus
Hionta ja kiillotus ovat töitä, joihin liittyy likaa ja pölyä. Uudet kiillotuslevyt tuottavat aluksi nukkaa, mikä on normaalia. Siksi on suositeltavaa joko työskennellä ulkona tai valmistella huone siten, että pöly ei voi aiheuttaa vahinkoa. Hyllyt kannattaa siis peittää rautakaupasta saatavalla muovikalvolla ja muut herkät esineet laittaa pois.
Huomaa: Käytä asianmukaista työvaatetusta ja muista käyttää pölysuojainta ja suojalaseja kasvojen edessä! Kiillotusta varten on oltava käytettävissä työpöytä, jossa on ruuvipenkki (tai puristimet), porakone, kiinnityslaite ja kiillotussarja sekä jarrupuhdistusainetta puhdistusta varten. Valmistelevia töitä varten on oltava käytettävissä märkää hiekkapaperia, jonka raekoko on noin 80-600, ja tarvittaessa kulmahiomakone, jossa on hankauslevy.
Komponenttien kiillotus - näin se toimii

Vaihe 1, kuva 1: Kirkkaan maalin poistaminen
01 - Maalikerroksen poistaminen
Jos et halua poistaa vanhoja maalikerroksia ja korroosiota aikaa vievällä hiontatyöllä, voit teettää tämän myös räjäytysyrityksellä. Perinteisen hiekkapuhalluksen lisäksi on nykyään olemassa lukuisia muita materiaaleja hellävaraisempia menetelmiä, kuten kuivajääpuhallus. Muistathan: Hiekalla, lasihelmillä tai saksanpähkinällä puhalletut moottorin osat on pestävä huolellisesti puhtaiksi ennen kokoonpanoa! Puhallusaine ei saa koskaan päästä moottorin sisälle, eikä ole suositeltavaa puhaltaa kokonaista moottoria tavanomaisella puhallusaineella, vaikka se olisi huolellisesti peitetty – tämä on turvallista vain kuivajään avulla.
Jos on kyse vain maalikerroksen poistamisesta tämä voidaan tehdä myös maalinpoistoaineella, joka poistaa maalin kemiallisesti tai termisesti.
Voit myös poistaa maalin yksittäisistä tai pienistä osista hyvällä ammattimaisella tiivisteen- ja maalinpoistoaineella.

Vaihe 1, kuva 2: Tarvittaessa. Käytä kulmahiomakonetta korroosion ja epätasaisuuksien poistamiseen
Korroosion ja epätasaisuuksien poistaminen
Jos et halua käyttää maalinpoistolaitetta tai puhalluskonetta eikä sinulla ole käytettävissäsi maalinpoistolaitetta, voit myös hioa maalin ja ruosteen pois.
Nopeinta tulosta saadaan esimerkiksi kulmahiomakoneella, jossa on hiomalaikka. Tätä tulisi kuitenkin käyttää vain karkeaan naarmuuntumiseen ja voimakkaaseen korroosioon. Käytä hengityssuojaimia, kun hiot kulmahiomakoneella.
Hio vaikeasti saavutettavat alueet tai pienemmät osat käsin vesipohjaisella hiomapaperilla tai "Dremelillä" - märkähionta estää pölyn muodostumisen. Valitse hiomapaperin karkeus huolella työkappaleen pinnanlaadun mukaan - mitä karkeammalla aloitat, sitä kauemmin hiominen kestää; jos taas aloitat liian hienolla, syvempiä epätasaisuuksia on vaikea poistaa.

Vaihe 1, kuva 3: Suojaa tiivistepinta peittämällä
Suojaa tiivistepinta peittämällä
Herkät tiivistepinnat tai työkappaleen sisäpuoli on suojattava huolellisella peittämisellä ennen työstöä!
Jotta voit työskennellä turvallisesti, kiinnitä työkappale hiomista varten ruuvipuristimeen tai kiinnitä se työpöytään ruuvipuristimella. Alumiiniosat on suojattava ruuvipuristimen tai ruuvipuristimen teräviltä reunoilta puulla, pahvilla tai erityisillä puristusleuoilla.
Muista aina, ettet heikennä kantavia osia poistamalla materiaalia. Älä koskaan hio vain yhteen suuntaan, vaan ristikkäin, äläkä hio liian valikoivasti tasaisen pinnan aikaansaamiseksi. Kun hiotaan kulmahiomakoneella, on huolehdittava erityisesti siitä, ettei hiontaan synny koloja tai uria!

Vaihe 2: Hiontaharkko ja hiomapaperia työkappaleen tasoittamista varten
02 - Hionta
Korroosion ja maalin karkean poiston jälkeen työkappaleen pinta on tasoitettava hiomalla vesipohjaisella hiekkapaperilla - vain tasainen työkappale näyttää kiillotettuna hyvältä, sillä epätasaisuudet näkyvät kiillotetussa osassa valitettavasti erityisen hyvin. Pistemäiset osat on taas käsiteltävä siten, ettei "hionta-aukkoja" synny - käytä tähän hiontaharkkoa.
Hionta viimeistellään 320-hiomalla tai vielä paremmin 600-hiomalla vesipohjaisella hiekkapaperilla. Pinnan pitäisi nyt olla hiomapaperin vaikutuksesta hieman karhea, mutta muuten riittävän tasainen ja yhtenäinen ja valmis kiillotettavaksi.

Vaihe 3, kuva 1: Kiinnitä pora työpöytään kiinnittimellä
03 - Kiillotus
Kiillotusta varten kiinnitä kiillotuslevyt karaan ja kiinnitä se porakoneeseen. Kiinnitä ensin karkea sisal-esikiillotuslevy. Kiinnitä porakone työpöytään joko erityisellä kiinnittimellä tai kiinnitä työkappale työpöytään.
Peitä tarvittaessa poran jousipuristin paksulla kerroksella maalarinteippiä, jotta se ei pääse vahingoittamaan työkappaletta, vaikka se joutuisi tahattomasti kosketuksiin sen kanssa
.Huomaa: Pue hengityssuojaimet ja suojalasit päähäsi ennen kiillottamisen aloittamista. Huomaa myös, että työkappale kuumenee kiillotuksen aikana!

Vaihe 3, kuva 2: Poimi vaha pyörivällä kiillotuslevyllä
Poimi vaha kiillotuslevyllä
Ota nyt esikiillotusvaha ja paina sitä esikiillotuskiekkoa vasten, kunnes se värjäytyy poran pyöriessä - pyöriminen saa kiekon imemään vahaa.
Tämä toimii parhaiten, kun vaha ei ole liian kylmää. Sen on oltava huoneenlämpöinen, tarvittaessa se on sijoitettava patterin viereen. Uusi kiillotuslevy on aluksi hieman pörröinen, mutta se paranee ajan myötä.

Vaihe 3, kuva 3: Pidä työkappaletta pyörivää kiekkoa vasten kiillotusta varten
Työkappaleen kiillotus
Jos levy on imenyt vahaa, lyhyt painallus riittää kasvattamaan sen myöhemmin uudelleen. Työkappale kiillotetaan nyt keskinopeudella tai korkealla nopeudella (2 500-3 000 kierrosta minuutissa) ja pienellä paineella ympyränmuotoisin liikkein.
"Onteloiden" välttämiseksi työstetään naarmuuntuneista osittaispinnoista spiraalimaisesti ulospäin. Puhdista jarrupuhdistusaineella ja tarkista tulos. Jos se on tasainen, vaihda keskimmäiseen (puuvilla)kiekkoon ja vastaavaan vahaan sileän pinnan kiillotusta varten.
Lopullinenkorkea kiilto sileälle pinnalle saavutetaan hienoimmalla puuvillakiekolla yhdessä hienon kiillotustahnan kanssa sen jälkeen, kun työkappale on puhdistettu uudelleen jarrupuhdistusaineella
.Huomaa: Kiillotuskiekkosarjaa ja kiillotusvahaa tulisi aina käyttää vain yhdelle materiaalille, joten älä koskaan kiillota esimerkiksi VA:ta ja sitten alumiinia samalla kiekolla - tulos ei olisi enää kiiltävä.
Kiillotettujen pintojen hoito
Kiillota paljaat alumiiniosat alumiinikiillotusaineella erityisesti sateessa ajamisen jälkeen. Paras tapa estää vesitahrat ja "kukinta" on antaa sen kasvaa sisään tai tarvittaessa pyyhkiä se pois öljyisellä liinalla. Kirkkaat suojamaalit eivät pysy kovin hyvin sileällä pinnalla - jos niihin tulee "korroosiomatoja", maali on poistettava ja kiillotettava uudelleen. Jos haluat välttää huoltotyöt, voit myös kromauttaa alumiiniosat. Kolmen kerroksen kromi (kuparikerros/nikkelikerros/kromi), joka on valmistettu täydellisesti käsityönä, kestää myös lämpökuormitetuissa moottorin kansissa - edellyttäen, että alusta on puhdas ja vailla huokosia.
Huokoista tai aiemmin syvästi kromattua alumiinia ei pidä antaa kromaajalle - riski rakkuloiden muodostumisesta hyvin pian on liian suuri. Se, haluatko kromata kiillotetun alumiinin, ei ole vähiten tyylikysymys: Käsittelemättömän alumiinin aito, lämmin sävy sopii usein paremmin klassikoihin tai "puhtaaseen tekniikkaan" perustuviin pyöriin. Kiillotettu ruostumaton teräs on erittäin helppohoitoinen. Hienot naarmut, vesitahrat tai värjäytymät (pakoputkistoissa) voidaan poistaa ruostumattoman teräksen kiillotusaineella, esimerkiksi Autosol-valmistajalta.

Tarvittaessa hio etukäteen märkähiomalla ja kiillota akryyliä naarmunpoistoaineella voimakkaasti
Muovien kiillotus
Metallien lisäksi myös muovipintoja voidaan ja joudutaan joskus kiillottamaan. Onko mahdollista käyttää yksivärisiä (ei maalattuja!) Tuulilasit ja ajovalojen suojukset ovat lähinnä visuaalisen kosmeettisuuden kannalta tärkeitä, mutta myös turvallisuusnäkökohdat ovat tärkeitä.
Pinta on ensin puhdistettava perusteellisesti. Voit poistaa syvät naarmut erityisellä hiekkapaperilla (karkeus: 1500) ja hieman vettä. Levitä sitten akryylien naarmunpoistoainetta ja kiillota naarmuuntuneita kohtia 2-3 minuuttia voimakkaalla paineella pehmeällä, puhtaalla puuvillakankaalla tai vanulapulla. Jos naarmu on hyvin syvä, saatat joutua käyttämään akryyliä naarmunpoistoaineena useita kertoja ja kiillottamaan sitä.
Huomaa: Älä kiillota painettuja, maalattuja tai pinnoitettuja pintoja.

Jäämien poistaminen
Poista mahdolliset tahnajäämät vain liinalla.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.