Kytkimen huolto
Kytkin yhdistää moottoripyörän moottorin vaihteistoon ja varmistaa, että voima siirtyy takapyörälle ilman häviöitä ja hallitusti. Kytkin on siis kuluva osa, joka vaatii ajoittaista huoltoa.

- Moottoripyörän kytkimen huolto
- Kytkimen huolto - näin se tehdään
- 01 - Työkalujen valmistelu
- 02 -Irrota kansi
- 03 - Kytkimen purkaminen
- 04 - Tarkista osat
- 05 - Kytkimen asentaminen
- 06 - Säädä välys
- 07 - Asenna kansi paikalleen, kiristä ruuvit
- 08 - Bowden-kaapelin säätö
- 09 - Täytä öljyä
- Bonusvinkkejä todellisille rassaajille
- Suosituksemme
Varoitus: Huonosti suoritettu työ voi johtaa vahinkoihin tai jopa putoamiseen! Huolellisuus ja oikeat välineet ovat siis välttämättömiä!
Huomaa:: Ennen kuin aloitat, tarkista ajoneuvosi korjaamokäsikirjasta, tarvitsetko erikoistyökaluja. Vuoden 94 Honda CB 500:n kaltaiset koneet, joiden kytkimen painelevy pidetään paikallaan erikoismutterilla, ovat onneksi poikkeus. Selvitä kiristysmomentit ja tietyt asennus- ja säätöohjeet, jotka koskevat nimenomaan sinun ajoneuvoasi. Muista myös suojata autotallin lattia vahingossa tapahtuvilta öljyvuodoilta ennen moottoriöljyn valuttamista sopivaan astiaan. Tämä toimii tietenkin parhaiten, kun moottori on lämmin! Kun se jäähtyy, aloita paljastamalla kytkimen suojus ja puhdistamalla sen ympärillä oleva lika. Useimmissa tapauksissa jalkatuki ja mahdollisesti myös potkulaite on poistettava. Irrota myös mahdolliset suojukset kytkimen vapautusmekanismista ja sen säätölaitteesta.
Moottoripyörän kytkimen huolto
Mitä hyötyä on 150 hv:stä, jos sitä ei saa liikkeelle? Ongelma ei ole tuttu vain dragster-kuljettajille, vaan myös tavallisen katupyörän kytkimen on toimittava erittäin tehokkaasti aina käynnistettäessä ja kiihdytettäessä, jotta voima siirtyisi kampiakselilta vaihteistoon ilman häviöitä ja kuitenkin hallitusti.
Kytkimen toiminta perustuu kitkan fysikaaliseen periaatteeseen, minkä vuoksi se on kuluva osa. Mitä enemmän vaadit sitä, sitä nopeammin sinun on uusittava se. Kytkimeen kohdistuu erityisen suuri kuormitus, esimerkiksi käynnistettäessä suurella nopeudella liikennevaloissa. Kuulostaa tietysti ytimekkäältä, jos annat ensin kierroslukumittarin neulan nousta kohti "punaista aluetta" ja lähdet sitten liikkeelle kytkinvipu puoliksi auki. Mutta valitettavasti vain puolet tehosta saavuttaa voimansiirron, loput muuttuvat lämmöksi ja kytkinlevyjen kulumiseksi.
Jossain vaiheessa nämä levyt ovat aikansa eläneet, ja kun todella tarvitset täyttä tehoa, kuulet paljon vinkumista, mutta teho saavuttaa takapyörän vasta viiveellä. Ja kovalla työllä ansaitut lomarahat jäävät ketjusarjojen, renkaiden ja kytkimen kitkalevyjen varaosien tiskille...
Isoisillämme ei ollut tätä ongelmaa "palotuoleissaan". Ensimmäiset moottoripyörät toimivat vielä ilman kytkintä. Moottori oli sammutettava pysähtymistä varten, ja käynnistäminen sen jälkeen oli kuin rodeoesitys. Se olisi tietysti liian vaarallista nykyisessä tieliikenteessä. Täysin toimiva kytkin on siis välttämätön.
Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta nykyaikaisissa moottoripyörissä on öljykylvyssä oleva monilevyinen kytkin. Tällainen kytkin voidaan parhaiten kuvitella suurena, pyöreänä, monikerroksisena voileipänä. Makkaran sijasta on raastettuja viipaleita ja leivän sijasta teräskiekkoja. Nämä puristetaan yhteen painelevyn avulla useiden jousien avulla. Puristettuna moottorin ja vaihteiston välillä on suljettu yhteys, joka aukeaa, kun vedät kytkinvipua ja jousipaine vapautuu levyistä.
Levyjen koko, lukumäärä ja pinta-ala on luonnollisesti sovitettu tarkasti moottorin tehoon. Tuloksena on tasainen ja nykimätön käynnistys, ja moottorin vääntömomentti välittyy turvallisesti. Kytkinkorissa olevat vääntöjouset vaimentavat kuormanvaihtoreaktioita ja takaavat mukavuuden.
Kytkimellä on myös suojaava vaikutus, jos moottori sammuu. Tällöin syntyvä luisto suojaa hammaspyöriä liialliselta rasitukselta. Hyvä kytkin on tietysti tehokas vain, jos myös kytkimen käyttö toimii täydellisesti. Hydraulisessa jarrutuksessa on periaatteessa kiinnitettävä huomiota samoihin asioihin kuin levyjarruissa: Hydraulineste ei saa olla yli 2 vuotta vanhaa, järjestelmässä ei saa olla ilmaa, kaikkien tiivisteiden on toimittava moitteettomasti eivätkä männät saa jumiutua(mekaanikon vinkki Jarrupalat). Tätä varten ei tarvitse säätää välystä, koska hydrauliikka säätyy itsestään. Tilanne on erilainen, kun kyseessä on mekaaninen käyttö Bowden-kaapelin avulla: Virheettömän, teflonilla ohjatun tai voidellun Bowden-kaapelin ohella myös välyksen säätö on tässä yhteydessä ratkaisevan tärkeää. Jos kytkin on lämmennyt, liian pieni välys aiheuttaa sen, että vaipat luistavat, jolloin ne kuluvat nopeasti, ja myös teräslevyt menevät pilalle ylikuumenemisen vuoksi (sinertävät, vääristyneet levyt). Liika välys taas johtaa siirtymisongelmiin. Paikallaan ollessaan moottoripyörä pyrkii lähtemään liikkeelle, vaikka kytkintä vedetään, ja tyhjäkäyntiä on vaikea kytkeä. On selvää, että kytkin ei voi irrota kunnolla. Näin voi muuten tapahtua myös, jos teräslevyt ovat vääntyneet!
Nykivä kytkeytyminen ja irtoaminen taas viittaa yleensä vaurioituneeseen kytkinkoriin ja -ohjaimeen. Kytkimen kunnostaminen ja päällysteiden vaihtaminen on mahdollista useimmissa moottoripyörissä irrottamatta moottoria. Jos et siis pelkää rasvaisia käsiä, mutta sinulla on jonkin verran käsityötaitoa, voit tehdä tämän työn itse ja säästää paljon rahaa.
Kytkimen huolto - näin se tehdään

Vaihe 1: Valmistele työkalut - Peitä lattia - Tyhjennä öljy
01 - Työkalujen valmistelu
Löysää ja irrota kannen ruuvit vaiheittain sopivalla työkalulla. Konekiristetyt tai ylimaalatut ruuvit voivat olla hyvin tiukkoja. Kevyt napautus ruuvin päähän auttaa yleensä. Phillips-ruuveja on parasta kääntää iskuvääntimellä.

Vaihe 2, kuva 1: Löysää sovitusholkkeja

Vaihe 2, kuva 2: Irrota kansi
02 -Irrota kansi
Irrottaaksesi kannen sovitusholkeista, ota Vario-vasaran muovinen puoli(!) ja napauta kantta ympäriinsä, kunnes se irtoaa.
Huomaa:: Vipuaminen ruuvimeisselillä on sallittua vain, jos kannessa ja kotelossa on vastaavat raot tai ruiskut! Älä koskaan yritä työntää ruuvimeisseliä tiivistepintojen väliin, sillä se aiheuttaa korjaamattomia vaurioita! Jos kansi ei irtoa lainkaan, olet luultavasti unohtanut ruuvin! Yleensä tiiviste tarttuu molempiin pintoihin ja repeää. Sen vuoksi se olisi joka tapauksessa uusittava. Poista sitten varovasti jäämät vaurioittamatta tiivistepintaa käyttämällä tiivisteenpoistoainetta tai jarrupuhdistusainetta ja tiivisteen kaavinta ja käytä myöhemmin uutta tiivistettä. Kiinnitä huomiota myös sovitusholkkien sijaintiin!

Vaihe 3, kuva 1: Löysää keskimutteri ja ruuvit

Vaihe 3, kuva 2: Kytkimen asentaminen
03 - Kytkimen purkaminen
Nyt sinulla on kytkinkori edessäsi. Sisäpuolelle pääsemiseksi kytkimen painelevy on ensin irrotettava. Tämä edellyttää harvoin keskimmäisen mutterin löysäämistä, mutta yleensä tietyn määrän ruuveja. Etene aina askel askeleelta (n. 2 kierrosta kerrallaan) ristikkäin! Jos kytkinkori kääntyy, ykkösvaihde voidaan kytkeä ja jalkajarru lukita. Kun ruuvit on löysätty, painejouset ja painelevy voidaan irrottaa. Teräs- ja kitkalevyt voidaan nyt irrottaa kytkimestä. Aseta kaikki asiat puhtaalle sanomalehdenpalalle tai kankaalle, jotta voit muistaa asennusjärjestyksen.

Vaihe 4, kuva 1: Mittaa kytkimen jouset

Vaihe 4, kuva 2: Tarkista osat
04 - Tarkista osat
Tarkista nyt komponentit: Kytkinjouset väsyvät ja kutistuvat ajan myötä. Mittaa sen vuoksi pituus ja vertaa arvoa korjaamokäsikirjassa olevaan kulumisraja-arvoon. Kytkinjouset ovat suhteellisen edullisia (noin 15 euroa). Koska heikentyneet jouset johtavat kytkimen luistamiseen, suosittelemme niiden vaihtamista, jos olet epävarma!
Kitkakiekkojen välissä olevat teräslevyt voivat vääntyä kuumuudessa. Tällöin ne ovat yleensä sinertävän värisiä. Tarkastus on mahdollista tehdä rakotulkilla ja tasauslevyllä. Tasoituslevyn sijasta voidaan käyttää myös lasi- tai peililevyä. Paina lamelli kevyesti lasilevyä vasten ja yritä määrittää niiden välinen etäisyys useista kohdista rakotulkilla. Pieni vääristymä (enintään noin 0,2 mm) on vielä siedettävissä. Tarkat arvot löytyvät ajoneuvosi käsikirjasta.
Värjäytyneet ja vääntyneet levyt on vaihdettava. Sama pätee huonosti kuluneisiin kytkinkoreihin ja sisäkuljettimiin. Tyynynohjainten kyljissä olevat pienet kolhut voidaan tasoittaa viilalla. Vaikka tämä on aikaa vievää, se säästää paljon rahaa. Osat on irrotettava niin, että viiluja ei pääse moottoriin. Irrota kytkinkori löysäämällä keskimmäinen mutteri. Pidä ohjainta kiinni erikoistyökalulla. Katso lisäohjeita myös käsikirjasta. Tarkista myös kytkinkorin iskunvaimentimen kunto. Moottorin käydessä kuuluvat kolisevat äänet viittaavat jo kulumiseen liittyviin vaurioihin. Asennettaessa korissa voi olla jonkin verran välystä, mutta kori ei saa tuntua pehmeältä eikä kuluneelta, kun sitä käännetään ja nykäistään voimakkaasti.

Vaihe 5: Kytkimen asentaminen
05 - Kytkimen asentaminen
Kun olet päättänyt, mitkä osat on vaihdettava, voit aloittaa kokoonpanoprosessin. Jarrupuhdistusainetta voidaan käyttää kulumisjäämien ja lian poistamiseen käytetyistä osista. Puhdistetut ja öljytyt osat kootaan nyt päinvastaisessa järjestyksessä. Tutustu jälleen korjaamokäsikirjaan: Muista huomioida kaikki osissa olevat merkinnät, jotka osoittavat osien tietyn sijainnin!
Jos kytkinkoria ei ole irrotettu, työ on suhteellisen helppoa: Kytkinlevyt on asennettava ensin kitkakalvoilla aloittaen ja päättyen niihin (ei koskaan teräslevyillä). Tämän jälkeen painelevy asetetaan paikalleen ja jouset voidaan asentaa ruuveilla (yleensä tarvitaan hieman painetta). Kiinnitä huomiota mahdollisiin merkintöihin, kun asetat painelevyn paikoilleen!
Kiristä lopuksi ruuvit ristikkäin askel askeleelta. Jos korjaamokäsikirjassa on määritetty vääntömomenttiarvo, muista käyttää momenttiavainta. Muuten kiristä varovasti eikä väkisin - kierteet sijaitsevat melko herkissä kierteissä kytkimen sisemmässä ohjaimessa.
06 - Säädä välys
Bowden-kaapelilla toimivassa kytkimessä kytkinvälyksen säätö on ratkaisevaa toimivan tuloksen kannalta. Sitä voidaan säätää kytkinkorin keskellä olevalla säätöruuvilla, moottorin vastakkaisella puolella olevalla säätöruuvilla tai kytkinkannessa olevalla säätöruuvilla, jos kytkin on irrotusmekanismilla varustettu. Noudata ehdottomasti valmistajan ohjeita.

Vaihe 7: Asenna kansi paikalleen - kiristä ruuvit vaihe vaiheelta
07 - Asenna kansi paikalleen, kiristä ruuvit
Kun olemme varmistaneet, että tiivistepinnat ovat puhtaat ja että tiiviste on kunnollinen, kytkinkansi voidaan vaihtaa. Älä unohda sisäpuolta. Asenna ruuvit paikalleen, kierrä ne ensin "kädenlämpöisinä" ja kiristä ne sitten tuntumalla tai momenttiavaimella valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Vaihe 8, kuva 1: Bowden-kaapelin säätäminen

Vaihe 8, kuva 2: Bowden-kaapelin säätäminen
08 - Bowden-kaapelin säätö
Säätö Bowden-kaapelin avulla tehdään siten, että kytkinvivussa on noin 4 mm vapaata välystä ennen kuin vipu on kuormitettuna. Onteloruuvia ei saisi kääntää liian pitkälle ulos paikaltaan!

Vaihe 9: Täytä öljyä
09 - Täytä öljyä
Öljyä voidaan nyt täyttää. Varmista, että öljyn tyhjennystulppa on tiukasti paikallaan! Lopuksi asennetaan jalkatuet, potkulaite jne. ja poistetaan mahdolliset jarrujen ja takapyörien tukokset. Loppu hyvin, kaikki hyvin - mutta ennen kuin aloitat vatkaamisen uudelleen, tarkista työsi vielä kerran: Kun jarru ja kytkin on vedetty, käynnistä moottori tyhjäkäynnillä ja kytke sitten varovasti ensimmäinen vaihde. Jos pystyt nyt kiihdyttämään ilman luistoa tai liukastumista, olet tehnyt hyvää työtä ja voit odottaa vielä monia kilometrejä mopollasi!
Bonusvinkkejä todellisille rassaajille
Jos rassaat - älä joudu epätoivoon!
Sitä sattuu: Jokin huono osa ei vain mene yhteen niin kuin sen pitäisi. Jokainen, joka turvautuu epätoivoisesti raskaaseen kalustoon ja yrittää käyttää raakaa voimaa, on hävinnyt heti. Vahingot, joita voit tehdä, ovat vielä ärsyttävämpiä myöhemmin! Kun huomaat, että olet kiehumassa, lopeta. Juo ja syö jotain, vie ajatukset muualle, rauhoitu - lyhyen ajan kuluttua voit jatkaa ja näet: Kaikki sujuu kuin itsestään..
Rassaus vaatii tilaa:
Jos sinulla on moottori tai vastaava purettavana, sinun kannattaa etsiä jokin muu paikka kuin keittiö tai olohuone. On parempi välttää alusta alkaen järjettömiä keskusteluja kämppäkavereiden kanssa tämäntyyppisen tilan tarkoituksesta. Etsi sopiva paikka, jossa on sopivat korjaamokalusteet ja riittävästi tilaa keräily- ja säilytyslaatikoiden säilytykseen. Muuten et löydä monia ruuveja ja osia uudelleen.
Pidä aina mukanasi digitaalikamera tai matkapuhelin:
Kukaan ei voi muistaa kaikkea. On paljon helpompaa ottaa nopeasti kuvia vaihteistosta, kaapeleiden sijoittelusta tai erityisesti kootuista osista. Näin kokoonpano pysyy yksi yhteen ja voit helposti koota kaiken uudelleen jopa viikkojen kuluttua.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.