Moottoripyörän ohjaustangon muuntaminen

Vakio-ohjaustangot eivät sovi kaikille kuljettajille. Vartalon koko ja henkilökohtaiset mieltymykset ovat liian erilaisia. Räätälöity ohjaustankomuunnos tekee usein ihmeitä ajamisen ilon ja turvallisuuden kannalta.

OHJEET MOOTTORIPYÖRÄN OHJAUSTANGON VAIHTAMISEEN | HOW TO (yksityiskohtainen)
Louis How To Videot
HOW TO: Vaihda ohjaustangon kahvat
HOW TO: Ohjaustangon päiden asentaminen ja vaihtaminen
HOW TO: Vaihda kytkin- ja jarruvipu

Halutun ohjaustangon valinta

Optimaalinen ajoasento moottoripyörässä on hyvin yksilöllinen asia: Se riippuu kuljettajan mieltymyksistä ja pituudesta, mutta myös pyörän muotoilulla on suuri merkitys oikean ohjaustangon valinnassa. Muodon, materiaalin ja värin avulla voidaan vaikuttaa koneen luonteeseen ja linjoihin oman maun mukaan. Ohjaustangon vaihtaminen on työ, jonka voi tehdä helposti ja turvallisesti myös harrastekorjaamossa - seuraavien vinkkien avulla se onnistuu ensimmäisellä yrittämällä.

Ennen kuin ostat haluamasi ohjaustangon, testaa ensin moottoripyörällä, voiko sitä todella käyttää mittojensa puolesta, onko sillä ABE- tai TÜV-todistus ja ovatko alkuperäiset kaapelit ja johdot riittävän pitkiä asennusta varten. Tämä onnistuu parhaiten, kun apulainen pitää pyöräsi alkuperäisestä ohjaustangosta kiinni ja irrottaa sen kerran etuhaarukan kolmiopalan kiinnikkeestä. Pyydä apulaista pitämään ohjaustankoa ylhäällä ja mittaamaan, kuinka paljon kaapeleissa ja vaijereissa on välystä. Laske nyt uuden ohjaustangon leveys.

Jos kaapelit tai johdot osoittautuvat liian lyhyiksi, sinun on tarkistettava pyörällä, voiko tilannetta parantaa niiden reitittämisellä. Muussa tapauksessa sinun olisi suunniteltava pidempiä komponentteja muuntamiseen. Sama koskee jarruputkia. Jarruletkujen vaihtaminen on kuvattu yksityiskohtaisesti Stahlflex-jarruletkuja koskevassa mekaanikon vinkissämme. Sähköjohtosarjoja voidaan pidentää juottamalla kaapelisegmenttejä ja eristämällä ne kutistekalvolla. Vanhoihin katu- tai urheilupyöriin sopivat joskus samankaltaisen chopper- tai touring-mallin kytkin- ja kaasuvaijerit.

Onnistuneeseen ohjaustangon muuntamiseen kuuluu myös visuaalisesti yhteensopivien ohjaustankopääteosien valinta - ne on parasta hankkia yhdessä uusien ohjaustankojen kanssa, sillä joissakin alkuperäisissä pääteosissa on ruuvikierre, eikä niitä voi enää käyttää lisävarusteena saatavissa ohjaustangoissa. Huomaa, että ohjaustangon päiden on sovittava käytettävään ohjaustankoon kiinnikkeen halkaisijan osalta. Teräksisen ohjaustangon sisähalkaisija on yleensä 17-18 mm ja alumiinisen ohjaustangon yleensä 14 mm. Jos ajoneuvollasi on taipumus täristä herkästi, on järkevää asentaa ohjaustankoon "tärinänpoistolaitteet" eli ohjaustangon päät, joissa on suurempi paino.


Ohjaustangon muuntaminen - miten se toimii

Vaihe 1: Suojaa säiliö vaurioilta

Vaihe 1: Suojaa säiliö vaurioilta

01 - Työn valmistelu

Ennen kuin aloitat muuntamisen, etsi sopiva paikka, jossa voit työskennellä rauhassa ja siististi. Valmistele työkalut ja tarvittavat muutososat, nosta moottoripyörä turvallisesti ylös ja peitä pyörän tankki hyvin kankaalla maalipinnan suojaamiseksi.


Vaihe 2: Löysää ruuvi vasaraniskulla ruuvimeisselillä

Vaihe 2: Löysää ruuvi vasaraniskulla ruuvimeisselillä 

02 - Irrota ohjaustangon päät

Löysää ensin alkuperäisen ohjaustangon ohjaustangon päät. Tähän tarvitaan aina riittävä vipuvarsi - ruuviliitos on usein hyvin "paakkuuntunut". Phillips-ruuvit irtoavat parhaiten iskevällä ruuvinvääntimellä; jos sellaista ei ole saatavilla, ruuvin irrottaminen onnistuu muutamalla kuivalla iskulla vasaralla Phillips-ruuvinvääntimellä, joka sopii ruuviin tarkasti, ja keskittyneellä voimalla. 


Vaihe 3: Ruiskuta hieman pesuainetta kahvan alle

Vaihe 3: Ruiskuta hieman pesuainetta kahvan alle 

03 - Löysää kumikahvat

Seuraavaksi irrotetaan kumiset kahvat. Ammattilaiset puhaltavat paineilmaa kumin ja ohjaustangon väliin - askartelupajassa voit myös käyttää kertakäyttöruiskua, jolla voit levittää hieman pesunestettä tai jarrupuhdistusainetta (ei öljyä, kiitos!) kahvan alle. Jos kahva on liimattu kytkinyksikköön, se on leikattava varovasti irti terävällä veitsellä. 


Vaihe 4: Alkuperäisen ohjaustangon kiinnittimen purkaminen

Vaihe 4: Alkuperäisen ohjaustangon kiinnittimen purkaminen

04 - Irrota kytkinyksiköt ja ohjaustangon kiinnikkeet

Kytkinyksiköt voidaan nyt löysätä ja irrottaa sopivalla ristipääruuvimeisselillä. Jos haluat vaihtaa ohjaustangon fat bar -ohjaustankoon (kiinnityshalkaisija: 28,6 mm), ohjaustangon kiinnikkeiden keskimmäinen ruuviliitos on ensin löysättävä, ennen kuin ohjaustanko irrotetaan kiinnikkeestä. Huomaa, että italialaiset valmistajat valmistavat myös ohjaustankoja, joiden halkaisija on 28,0 mm. Laadukkaiden jälkimarkkinoiden fat bar -ohjaustankojen, kuten LSL:n ja Maguran, halkaisija on kuitenkin 28,6 mm, eivätkä ne sovi 28 mm:n alkuperäisiin kiinnittimiin! 

Irrota nyt jarrupumppu ohjaustangosta, irrota jarruvalojen kytkimen kaapelit ja aseta jarrupumppuyksikkö lamppupidikkeeseen liinaan käärittynä. Irrota ohjaustangon kiinnitysruuvit ja ota ohjaustanko irti ohjaustangon kiinnikkeestä. Kun ohjaustanko on irrotettu, kaasukahva tai kytkin on helppo irrottaa ilman, että kaasu- tai kytkinvaijeria tarvitsee irrottaa. 


Vaihe 5: Uusien kiinnikkeiden asentaminen, ohjaustangon suuntaaminen

Vaihe 5: Uusien kiinnikkeiden asentaminen, ohjaustangon suuntaaminen 

05 - Kiinnikkeiden ja uuden ohjaustangon asentaminen

Jos käytetään uusia kiinnikkeitä, kiinnitä ne yhdessä ohjaustangon kanssa kolmoispidikkeeseen ja kiristä alempi ruuviliitos ajoneuvon valmistajan momenttiohjeiden mukaisesti. 

Seuraavaksi esiasenna löysästi liitos- ja kytkinyksiköt uusiin ohjaustankoihin ja kohdista ohjaustanko henkilökohtaisten ajotottumustesi ja koneen linjojen mukaisesti. Varmista, että ohjaustanko pääsee liikkumaan vapaasti kohti säiliötä ja tarvittaessa kohti verhoilua, kun ohjaustanko on täysin lukittu! Vaijerit ja johdot eivät myöskään saa joutua jännitteeseen - voi käydä ilmi, että olet ehkä arvioinut ohjaustangon valintasi hieman väärin. Jos näin on, on ensin tarkistettava, voidaanko ongelma korjata taitavalla asennuksella. Muussa tapauksessa on hankittava pidempiä komponentteja. Kun ohjaustangon lopullinen asento on löydetty, kiinnitin voidaan kiristää valmistajan momenttiohjeiden mukaisesti.


Vaihe 6: Ohjaustangon poraaminen LSL:n porausmallilla

Vaihe 6: Ohjaustangon poraaminen LSL:n porausmallilla 

06 - Ohjaustangon ja varusteiden loppukokoonpano

Jos kytkinyksiköt on varustettu lukitustapeilla, ohjaustankoon on porattava reiät näitä varten. Varmista siis, että olet todella löytänyt optimaalisen asennuspaikan ohjaustangolle ja kytkinyksiköille. Ota huomioon myös käytettävien kahvojen pituus (lisävarusteena olevat kahvat voivat poiketa alkuperäisten kahvojen pituudesta) ja ohjaustangon päiden asento.

Tarkista vielä kerran, että kytkinyksiköt voivat liikkua vapaasti suhteessa tankkiin ja verhoiluun, kun ohjaustanko on käännetty kokonaan, ja merkitse varovasti ohjaustangon lukitustappien reiät. Vaihtoehtoisesti voit myös liimata teippiä ohjaustangon ympärille ja tehdä teippiin jäljen kytkinyksikön lukitustapin kohdalle - tämä on ihanteellinen porausta varten.

Nyt on parasta pitää pieni tauko ja tarkastella ohjaustankokokokoonpanoa uudelleen rauhassa. Kun olet täysin varma, että olet löytänyt kytkinyksiköille parhaan paikan ja merkinnyt porausreiät oikein, poraa ohjausputki toiselta puolelta lukitustappien halkaisijan verran.

Jos haluat välttää poranterän liukumisen sileästä ohjausputkesta, tai jos haluat "arvioida väärin" keskipisteen lävistyksessä tai porata jotenkin aina vinosti työkappaleeseen, kannattaa käyttää porausmallia(esim. LSL:ltä) - parempi varoa kuin katua, sillä tällaisia virheitä ei voi sattua tämän kanssa. Porauksen jälkeen porausreikä on purettava senkalla tai isolla poranterällä.

Asenna nyt lopuksi kytkinyksiköt, varusteet ja kahvat - kohdista jarrupumppu ja kytkinvaruste niin, että voit käyttää niitä optimaalisesti käsivoimin. Kun kytkin- ja jarruvivut ovat optimaalisesti kohdakkain, kyynärvarsi muodostaa linjan vivujen päällä olevien ojennettujen sormien kanssa. Näin ohjaustankomuutos on valmis.

Tarkista jarrut ja kytkin vielä kerran sekä kaikki kytkinyksiköiden toiminnot ennen kuin lähdet ensimmäiselle ajelulle. Tämän jälkeen on ensin mentävä katsastuskeskukseen, jotta uudet ohjaustangot ja tarvittaessa kiinnikkeet voidaan merkitä asiakirjoihin. Ehkä tarkastaja pitää silmällä myös pyöräsi yleistä kuntoa - tässä on parasta noudattaa varovaisuutta. Vain jos olet ostanut ohjaustangon, jossa on ABE-merkintä, säästyt matkalta katsastuskeskukseen ja siitä aiheutuvilta kustannuksilta - silloin sinun tarvitsee kantaa ABE-merkintää ja ajoneuvon asiakirjoja mukanasi joka kerta, kun ajat.


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar