Stahlflex-jarruletkut moottoripyöriä varten
Enemmän jarrutustehoa, parempi jarruannostus: Stahlflex-jarruletkut ovat yksi moottoripyörien järkevimmistä viritystoimenpiteistä - riippumatta siitä, onko kyse kierrosajoista kilparadalla vai turvallisuudesta maantieajossa.

- Miten jarruletkut vaihdetaan
- 01 - Jarrunesteen tyhjennys
- 02 - Jarrunesteen tyhjennys
- 03 - Jarrunesteen tyhjennys
- 04 - Kiristä banjopultti vääntömomentilla
- 05 - Täyttö ja ilmaus
- Suosituksemme
Varoitus: Kaikki jarrujärjestelmään kohdistuvat työt edellyttävät "mekaanikon kokemusta", ehdotonta vastuuntuntoa ja siistiä työpaikkaa. Jos kyseessä on kuitenkin "ensimmäinen kerta", ammattilaisen on ehdottomasti oltava mukana.
Stahlflex-jarruletkujen asentaminen
Jotkut ihmiset haluaisivat ostaa kiloittain lisää hevosvoimia ja käyttää omaisuuden viritysosiin - kaikki tämä siksi, että he voisivat antaa kaverilleen kunnon selkäsaunan seuraavassa tilaisuudessa. Mutta sen hän haluaa unohtaa: Jokaisen suoran jälkeen on uusi mutka, ja jarrutettaessa 180 hevosvoimaa on hyödytöntä, jos auto hidastuu kuin tavarajuna. Ja juuri tämän vuoksi todellinen viritys on erittäin edullinen: Stahlflex-jarruletkut.
Ensisilmäyksellä ränsistyneeltä suihkuletkulta näyttävä letku on itse asiassa teräspäällysteinen teflonletku, joka ei laajene jarrutettaessa (painekuormituksessa), toisin kuin useimmat tavalliset kumiosat. Tämä johtaa parempaan reagointikäyttäytymiseen ja tarkemmin tuntuvaan painepisteeseen. Toisin kuin kumiset vastineensa, teräsjoustoliinat kestävät vanhenemista. Kumirenkaat huokostuvat hitaasti noin 5 vuoden kuluttua, ja ne on vaihdettava. Viimeistään nyt kannattaa vaihtaa teräsjoustoon - se näyttää myös paljon paremmalta!
Kun vaihdat jarruletkua, työskentelet jarrunesteen kanssa. DOT 3, 4 ja 5.1 -jarrunesteet ovat syövyttäviä ja vahingoittavat maalipintaa. Roiskeet on pestävä välittömästi pois vedellä. Silikonipohjainen DOT 5 ei ole syövyttävä. Kun ostat uutta nestettä, noudata aina ajoneuvosi valmistajan ohjeita (jarrupääsylinterin käyttöohjeet/merkinnät). Lue pakkauksen varoitukset huolellisesti. Hävitä vanha jarruneste ja käytetyt rätit asianmukaisesti ongelmajätteiden keräyspisteeseen!
Miten jarruletkut vaihdetaan

Vaihe 1: Jarrunesteen imeminen
01 - Jarrunesteen tyhjennys
Suojaa moottoripyörän herkät osat, kuten lokasuoja ja verhoilu, liinalla ennen jarrunesteen imuroimista. Käytä suojalaseja silmiä varten. Säilytysastiaa ympäröi myös kangas, joka imee roiskeet. Löysää säilytysastian kannen yleensä hyvin pehmeät ruuvit tarkasti sopivalla ruuvimeisselillä ja aseta se nukkaamattomalle kankaalle. Jarrusäiliössä oleva jarruneste voidaan nyt imeä pois. Jos sinulla ei ole imulaitetta, sinun on odotettava seuraavaa vaihetta pidempään tai pumpattava jarruvivulla.

Vaihe 2: Tyhjennä jarruneste
02 - Jarrunesteen tyhjennys
Irrota nyt ensimmäinen jarruputki alimmasta kohdasta (jarrusatulasta) ja pidä sitä haponkestävässä astiassa, jotta järjestelmä voi tyhjentyä. Jarruvivulla pumppaaminen nopeuttaa toimintaa. Jos jarrusatuloita on kaksi (kaksoislevyjärjestelmä), toinen jarruletku irrotetaan alimmasta kohdasta.

Vaihe 3: Vertaa jarruletkuja
03 - Jarrunesteen tyhjennys
Jos järjestelmä on varmasti tyhjä, myös ensimmäinen letku ruuvataan irti yläpäästä ja sitä verrataan uuteen jarruletkuun. Mutta älä heiluttele vanhaa letkua noin vain, sillä jos siinä on vielä pisara jarrunestettä, se lentää taatusti suoraan autotallin seinällä olevaan suosikkijulisteeseesi.

Vaihe 4: Kiristä banjopultti
04 - Kiristä banjopultti vääntömomentilla
Kun liitospinnat on puhdistettu, uusi jarruletku voidaan asentaa uusilla tiivistysrenkailla ilman, että se taipuu tai vääntyy. Jarruletkut on reititettävä täsmälleen samoin kuin vanhat, jotta ne eivät hankaa tai taivu haarukan ollessa upotettuna. Noudata kiristyksessä moottoripyörän valmistajan tai jarruletkun valmistajan momenttiohjeita. Kaikkia, jotka luulevat, että momenttiavaimet ovat vain amatöörejä varten, on syytä varoittaa. Jarrusatulan ja pääsylinterin kotelot ovat erittäin herkkiä, ja ne voivat puhjeta tai saada hiushalkeamia. Eivätkä ne ole aivan halvimpia varaosia. Kaksoislevyjarrun onnelliset omistajat toistavat nyt jälkimmäisen vaiheen toisen linjan kanssa ja tarvittaessa lyhyemmän ylemmän linjan kanssa pääsylinteristä jakoputkeen.

Vaihe 5: Täyttö ja ilmaus
05 - Täyttö ja ilmaus
Tämän jälkeen jarrujärjestelmä täytetään uudelleen ja ilmataan. Stahlflex-johtojen pienemmän sisähalkaisijan vuoksi ilmaus ei ole aina helppoa. Ilman kaasunpoistolaitetta tämä voi kestää melko kauan tai jopa epäonnistua. Tämän vuoksi suositellaan tässä yhteydessä erittäin lämpimästi ilmauslaitetta, esim. Mityvac jarrujen ilmaussarjaa. Kaikille niille, jotka välttelevät kustannuksia toistaiseksi: Pidä hauskaa!
Huomaa:: Tässä kuvataan "jalkaisin" -menetelmää, koska kaasunpoistolaitteilla on omat käyttöohjeet.

Täytämme säiliön maksimimerkintään asti uudella jarrunesteellä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Aseta nyt rengasavain huohotusruuvin päälle, aseta läpinäkyvä putki venttiilin päälle ja aseta haponkestävä astia putken alle. Avaa huohotusruuvia puoli kierrosta. Pumppaa jarruvipua tai -poljinta kolme kertaa ja sulje tyhjennysruuvi uudelleen vipua vedettäessä ja vapauta vipu vasta sitten uudelleen. Prosessi toistetaan säilytysastian MAX/MIN-tasoa tarkkaillen, kunnes letkussa ei enää näy ilmakuplia. Jos letkua ja jakotukkia napautetaan kevyesti ruuvimeisselin kahvalla, ilma poistuu järjestelmästä.
Säiliön MIN-taso ei saa missään vaiheessa alittua - täytä se ajoissa! Toista sama toimenpide tarvittaessa toiselle jarrusatulalle. Jos jarrusatulassa on kaksi tyhjennysruuvia, myös toinen ruuvi on tyhjennettävä. Jos monista yrityksistä huolimatta jarrupaine ei ole vieläkään vakaa sen jälkeen, kun vivun tyhjennysruuvi on suljettu, voi olla, että jokin vuotaa, tyhjennysruuvi on löysätty liian pitkälle tai tyhjennyslaitetta tarvitaan sittenkin, koska jäännösilmaa on sitkeästi juuttunut järjestelmään. Jos se onnistuu, täytä jarrunestesäiliö MAX-tasolle, laita kumivahvike paikalleen ja asenna kansi.
Jos jarrupalat ovat jo jonkin verran kuluneet, säiliötä ei saa täyttää maksimimerkkiin asti, koska muuten järjestelmässä olisi liikaa jarrunestettä, kun jarrupalat vaihdetaan. Esimerkki: Jos jarrupalat ovat kuluneet 50 %, täytä ne minimi- ja maksimimerkinnän puoliväliin.
Lisää tästä aiheesta mekaanikon vinkissä Jarruneste Jarrun toiminnan viimeinen tarkistus ajoneuvon ollessa paikallaan on ehdottoman tärkeää. Lyhyen tyhjäkäyntimatkan jälkeen pitäisi tuntua hyvä painepiste ennen kuin vipu koskettaa ohjaustankoa. Ja sitten: Hyvää jarrutusta ...
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.