Moottoripyörän öljynvaihto 

Moottoriöljy vanhenee Moottoripyörän moottoriöljyn lisäaineet ja voiteluominaisuudet heikkenevät ajan myötä. Lika kerääntyy öljykiertoon. Sitten on öljynvaihdon aika.

Moottoriöljyn vaihtaminen moottoripyörässä

Moottoriöljy on yksi bensiinimoottorin "kuluvista osista". Ajokilometrit, lämpökuormitus ja ajotyyli varmistavat, että öljyn ja sen lisäaineiden voiteluominaisuudet heikkenevät ajan myötä. Jos haluat nauttia moottoristasi pitkään, sinun on vaihdettava öljy valmistajan huoltokirjassa ilmoittamin väliajoin.

5 kuolemansyntiä öljyä vaihdettaessa

  • ÄLÄ: Vaihda öljyä heti ajon jälkeen - palamisvaara!
  • ÄLÄ: Vaihda öljyä ilman suodattimen vaihtoa - vanha suodatin saastuttaisi nopeasti uuden öljyn.
  • ÄLÄ: Kaada öljyä viemäriin - öljy on ongelmajätettä!
  • ÄLÄ: Käytä vanhaa tiivisterengasta uudelleen - öljyä voi tippua ja päästä takarenkaaseen.
  • ÄLÄ kaada auton öljyä moottoripyörän moottoriin!
MOOTTORIPYÖRÄN ÖLJYNVAIHTO (perusteellinen!) HOW TO

Moottoriöljyn vaihtaminen - näin se tehdään


Vaihe 1: Peitä pohja, poista täyttötulppa

Vaihe 1: Peitä pohja, poista täyttötulppa

01 - Irrota täyttötulppa

Aja moottoripyörällä lämpimänä (ei kuumana) ennen öljynvaihtoa. Suojaa autotallin lattia suurella liinalla, joka kestää muutaman roiskeen. Moottoripyörästä riippuen ensimmäinen vaihe on vapauttaa tyhjennystulppa ärsyttävistä muovisuojuksista. Kannattaa hankkia itsellesi öljynerotusastia, jotta sinun ei tarvitse aina mopata äitisi kulhoja. Jotta öljy valuu ulos moottorin pohjasta, moottorin yläosaan on päästävä riittävästi ilmaa, joten ruuvaa öljyn täyttöaukon tulppa nyt irti. 


Vaihe 2: Tyhjennä öljy

Vaihe 2: Tyhjennä öljy

02 - Öljyn tyhjennys

Löysää nyt öljyn tyhjennystulppa käyttämällä räikkää ja kuusiokolohylsyä ja ruuvaa se hitaasti irti. Jotta öljy, joka voi olla vielä hyvin lämmintä, ei valuisi käsiin, käännä viimeisiä ruuveja liinalla. 

Täydelliseen öljynvaihtoon kuuluu myös öljynsuodattimen vaihto. Ilmansuodattimia on erilaisia. Yksi laji näyttää peltipurkilta, ja sillä on oma kotelonsa. Muut suodattimet muistuttavat rullattua miniharmonikkaa, ja ne on valmistettu suodatinpaperista. Nämä suodattimet on asennettava moottorin puolella olevaan koteloon.


Vaihe 3, kuva 1: Irrota öljynsuodatin ja kotelo

Vaihe 3, kuva 1: Irrota öljynsuodatin ja kotelo

03 - Vaihda öljynsuodatin (kotelon kanssa)

Purkkisuodattimen irrottaminen helpottuu, kun räikkään kiinnitetään öljynsuodatinavain-lisäosa.

Vaihe 3, kuva 2: Päällystä tiiviste öljyllä

Vaihe 3, kuva 2: Päällystä tiiviste öljyllä

Uudessa purkkisuodattimessa on tiivisterengas, joka on päällystetty ohuesti öljyllä ennen asennusta. 

Vaihe 3, kuva 3: Kiristä ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti

Vaihe 3, kuva 3: Kiristä ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti

Tarkista ennen uuden öljynsuodattimen asentamista, että se on samanlainen kuin vaihdettava öljynsuodatin (korkeus, halkaisija, tiivistepinta, kierre jne.). Kiristä uusi patruunallinen öljynsuodatin ajopäiväkirjan ohjeiden mukaisesti: Ajoneuvon valmistajan antamat tiedot ovat ratkaisevia.


Vaihe 4: Öljynsuodatin ilman koteloa

Vaihe 4: Öljynsuodatin ilman koteloa

04 - Vaihda öljynsuodatin (ilman koteloa)

Suodattimet, jotka näyttävät miniharmonikalta, sijaitsevat kotelossa, joka pysyy paikallaan keskiruuvilla tai useilla ruuveilla, jotka on sijoitettu reunan ympärille. 

Lähes kaikissa tapauksissa se sijaitsee moottorin etuosassa. Kun olet ruuvannut kannen irti (Huomaa: jäännösöljyä vuotaa ulos!), poista vanha suodatin (huomioi asennusjärjestelmä), puhdista kotelo ja aseta uusi suodatin oikein kohdistettuna. 

Valmistajasta riippuen kotelossa, kannessa tai keskiruuvissa on tiivisteitä ja tiivisteet, jotka kaikki on vaihdettava (lisää aiheesta mekaanikon vinkissä Tiivisteet ). 

Kun olet sulkenut kotelon uudelleen ja kiristänyt ruuvit momenttiavaimella, poista moottorin öljytahrat puhdistusaineella. Puhdistukseen on suhtauduttava vakavasti, koska muuten moottorin ollessa kuuma voi syntyä pahanhajuisia kaasuja ja erittäin sitkeitä tahroja.


Vaihe 6: Stahlbusin öljynpoistoventtiilin asennus

Vaihe 5: Stahlbusin öljynpoistoventtiilin asennus

05 - Stahlbusin öljynpoistoventtiilin asennus

Jos haluat helpottaa ja siistiä työtäsi seuraavassa öljynvaihdossa, on parasta asentaa Stahlbusin öljynpoistoventtiili alkuperäisen tyhjennystulpan tilalle - nyt olisi siihen tilaisuus ja olisit parantanut moottoripyörääsi hieman!

Stahlbusin öljynpoistoventtiilistä voit vain ruuvailla sen suojakorkin irti öljynvaihtoa varten ja kiinnittää letkuliitäntäkappaleen pikalukituksella. Tämä lukitusmekanismi avaa venttiilin, ja öljy voi valua mukana toimitettuun säiliöön.

Kun letkuliitäntä irrotetaan, venttiili sulkeutuu jälleen automaattisesti, ja sinun tarvitsee vain irrottaa suojakorkki. Öljynvaihto ei voisi olla helpompaa, sillä suojaat moottorikotelon kierteet eikä tiivistysrengasta tarvitse enää vaihtaa. Löydät koko valikoimamme Stahlbusin tyhjennysventtiilejä"My Bike" -osiosta.


Vaihe 5, kuva 1: Kiristä tyhjennystulppa

Vaihe 6, kuva 1: Kiristä tyhjennystulppa

06 - Täytä öljy

Kun tyhjennystulppaan on asennettu uusi tiivisterengas ja se on kiristetty valmistajan ohjeiden mukaisesti, voit täyttää uutta öljyä. 

Vaihe 5, kuva 2: Täytä öljy

Vaihe 6, kuva 2: Täytä öljy

Oikea määrä, viskositeetti ja tekniset tiedot löytyvät ajoneuvon käsikirjasta. Täyttötulpan tiivisterengas on myös vaihdettava pikaisesti - tämä säästää paljon työtä. 

Huomaa: Öljytaso ja tiiveys on tarkistettava uudelleen lyhyen moottorin koeajon jälkeen. 


Vaihe 7: Öljytason tarkistaminen

Vaihe 7: Öljytason tarkistaminen

07 - Öljytason tarkistaminen

Kun autotalli on siivottu ja öljy on hävitetty asianmukaisesti - lattialle jääneet epämiellyttävät öljytahrat voidaan poistaa öljytahranpoistoaineella, kuten jarrupuhdistusaineella - voit palata tien päälle.

Tarkista varmuuden vuoksi öljytaso uudelleen ennen liikkeellelähtöä - erityisesti moottoreissa, joissa on öljynsuodatin, joka on asennettu ylimääräiseen koteloon.

Varoitus: Auton öljyissä on lisävoiteluaineita, ja ne on suunniteltu moottoreille, joissa on kuiva kytkin. Märkäkytkimet luistavat tällä öljyllä.


Vähän öljytiedettä

Vähän öljytiedettä

Mikään ei toimi ilman öljyä: Mäntien, laakeripintojen ja hammaspyörien kitka tuhoaisi minkä tahansa moottorin hyvin lyhyessä ajassa.

Säännölliset öljytason tarkistukset ovat siksi elintärkeitä kaksipyöräiselle, aivan kuten säännölliset öljynvaihdotkin. Tämä johtuu siitä, että öljy vanhenee, likaantuu metallin kulumisesta ja palamisjäämistä ja menettää vähitellen voitelevuutensa. 

Öljyn on tietenkin oltava ajoneuvon valmistajan määrittelemän viskositeetin mukaista ja erityistä moottoripyörän tai skootterin öljyä: Tämä johtuu siitä, että moottoripyörien moottorit pyörivät paljon nopeammin, niiden vaihteistot on yleensä voideltava moottoriöljyllä ja myös (märkä)kytkin toimii öljyssä. Asianmukaiset lisäaineet takaavat korkean leikkaus-, paine- ja lämpötilakestävyyden sekä kulumissuojan. 

Öljyn on oltava oikea: Synteettiset öljyt ovat mineraaliöljyjä parempia korkean lämpötilan käyttäytymisen, kylmäkäynnistyssuojan, kitkan vähentämisen ja saostumien muodostumisen estämisen suhteen, ja siksi ne soveltuvat erityisen hyvin urheilusovelluksiin ja viritettyihin moottoreihin. Kaikki moottorit, erityisesti kytkin, eivät kuitenkaan kestä näitä huipputehokkaita öljyjä. Kysy siis ensin valtuutetulta korjaamolta. Jos kytkimen ajokilometrit ovat korkeat, se tulisi vaihtaa vasta sen jälkeen, kun se on puhdistettu ja tarkastettu. 

Vaihtoehtona voi olla osasynteettinen öljy, jota useimmat kytkimet sietävät ongelmitta. Nykyaikaiset moottoriöljyt valmistetaan usein myös HC-synteesiprosessilla: Jalostamossa katalyyttinen hydrokracking-prosessi tuottaa kemiallisesti perusöljyjä, joiden laatuominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin mineraaliöljyjen, erityisesti kylmävirtausominaisuuksien sekä lämpö- ja kemikaalinkestävyyden osalta. Muita etuja ovat moottorin nopeampi öljyäminen käynnistyksen jälkeen, moottorin huomattavasti parempi puhtaus ja moottorin osien parempi suojaus. 

Synteettistä öljyä ei muuten suositella ennen vuotta 1970 valmistetuille moottoripyörille. Klassikkoautoille on olemassa erityisiä yksi- ja moniasteisia öljyjä. Ja lopuksi, älkää unohtako: Riippumatta siitä, minkä öljyn valitset, lämmitä aina varovasti. Moottori kiittää sinua pitkällä käyttöiällä.

Moottoriöljyjen luokitukset

  • API American Motor Oil Classification (American Petrol Institute)
    Käytössä noin vuodesta 1941. S-luokat viittaavat bensiinimoottoreihin ja C-luokat dieselmoottoreihin. Toinen kirjain ilmaisee suoritusstandardin. Vuodesta 1980 alkaen vakio oli S "F", vuodesta '88 alkaen S "G", vuodesta '93 alkaen S "H", vuodesta '96 alkaen S "J", vuodesta '01 alkaen S "L" jne. API CF on henkilöautojen dieselöljyjen standardi. Kaksitahtiöljyjen API-luokkia (kirjain "T") ei enää käytetä. Voimansiirto- ja kardaaniöljyt kuuluvat luokkiin G4-G5.
  • JASO Japanin moottoriöljyjen luokitus (Japan Automobile Standards Organisation)
    JASO T 903 on tällä hetkellä maailman tärkein luokitus moottoripyörien moottoriöljyille. JASO määrittelee API:n vaatimusten perusteella lisäominaisuuksia, jotka muun muassa takaavat öljyn moitteettoman toiminnan märkäsumppuvoidelluissa kytkimissä ja vaihteistoissa. Riippuen kytkimen kitkakäyttäytymisestä se luokitellaan JASO MA- tai JASO MB-luokkaan. JASO MA -standardissa ja nykyisin JASO MA-2 -standardissa määritellään korkeampi kitkakerroin. Tämän luokituksen mukaiset öljyt ovat erityisen yhteensopivia kytkimien kanssa.
  • ACEA Euroopan autonvalmistajien moottoriöljyjen luokitus (Association des Constructeurs Europèens d'Automobiles)
    Voimassa vuodesta 1996. Luokat A1-A3 kuvaavat bensiinimoottoreiden öljyjä ja B1-B4 dieselautojen öljyjä.
  • Viskositeetti (SAE - Society of Automotive Engineers)
    Kuvaa öljyn viskositeettia ja lämpötila-aluetta, jossa sitä voidaan käyttää. Nykyaikaisiin moniasteisiin öljyihin sovelletaan seuraavaa: Mitä pienempi luku W:llä ("Winter"), sitä juoksevampi öljy on kylmissä olosuhteissa, ja mitä suurempi luku ilman W:tä, sitä joustavampi voitelukalvo on korkeissa käyttölämpötiloissa.

Tietoa jäteöljyasetuksesta (AltölIV)

Jäteöljyasetuksen mukaan jäteöljyä ei saa varastoida, hävittää ulkona, hävittää kotitalousjätteeseen, polttaa tai päästää jätevesiin. 

Jäteöljyn voi yleensä palauttaa maksutta sinne, mistä sen osti. Älä sekoita käytettyä öljyä muihin nesteisiin. Takaisinottokeskuksia ovat esimerkiksi Jälleenmyyjät, korjaamot, huoltoasemat, kierrätyskeskukset tai erityiset keräyspisteet kunnassasi. Voit myös palauttaa käytetyn öljyn mihin tahansa Louis-myymälään.



Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar