Skootterin huolto

Skootterit ovat varsin säästeliäitä arjen seuralaisia. Mutta yksinkertaisinkaan skootteri ei pärjää ilman huoltoa pitkällä aikavälillä. Mitä huolellisemmin hoidat sitä, sitä paremmin se toimii.

Skootterin huolto
Louis How To Videot
HOW TO: Moottoripyörän akun lataus
HOW TO: Moottoripyörän öljynvaihto
HOW TO: Jarrupalojen vaihtaminen moottoripyörässä
HOW TO: Jarrulevyn vaihtaminen
Milloin renkaat on vaihdettava?

Skoottereiden huolto

Jokainen skootteri tarvitsee jonkin verran huoltoa, vaikka se ei muuten olisikaan vaativa. Tarkista siksi säännöllisesti skootterisi perustoiminnot ja -komponentit varmistaaksesi, että ne toimivat oikein ja ovat liikennekelpoisia, jotta voit nauttia skootteristasi pitkään.


Skootterin huolto - näin se toimii 

Vaihe 1: Rengaspaine..

Vaihe 1: Rengaspaine..

01 - Tarkista rengaspaineet 

Ovatko rengaspaineet edelleen oikeat (katso ajoneuvon käyttöohjeet)? Yleensä 1,5-1,8 bar edessä ja 2,0-2,2 bar takana.


Vaihe 2:... ja tarkista kulutuspinnan syvyys

Vaihe 2:... ja tarkista kulutuspinnan syvyys

02 - Tarkista kulutuspinnan syvyys

Onko renkaissa riittävä kulutuspinta? Lakisääteinen minimi on 1,6 mm, mutta viimeistään 2 mm:stä alkaen ne on parempi vaihtaa, jotta ajaminen on turvallista märällä säällä.


Vaihe 3: Onko jarrupalojen paksuus riittävä?

Vaihe 3: Onko jarrupalojen paksuus riittävä?

03 - Jarrupalojen paksuus

Onko jarrupalojen paksuus edelleen riittävä? Levyjarruissa tämä voidaan havaita jarrupalan ja jarrulevyn välisestä raosta - jos tämä ei enää näy, jarrupala on vaihdettava; sama pätee, jos jarrupalan paksuus on jo paikoin alle 1,5 mm. Rumpujarrun jarruvivussa on usein osoitin, muuten jarrutangon tai vaijerin säätölaitteen säätö antaa myös tietoa, tai sinun on katsottava rummun sisälle.


Vaihe 4: Tarkista jarrulevy mikrometriruuvilla

Vaihe 4: Tarkista jarrulevy mikrometriruuvilla

04 - Tarkista jarrulevy 

Ovatko jarrulevyt pahasti kuluneet (onko niiden reunassa selkeä olake) tai onko niissä paljon uria? Naarmut heikentävät jarrutustehoa, alle kulumisrajan sisäänajetut jarrulevyt kuumenevat ja ne on vaihdettava. 


Vaihe 5: Täytä happamat akut säännöllisesti demineralisoidulla vedellä

Vaihe 5: Täytä happamat akut säännöllisesti demineralisoidulla vedellä

05 - Täytä akku säännöllisesti 

Tarvitseeko akku demineralisoitua vettä (ei huoltovapaille, pysyvästi suljetuille akuille)? Akku on istuimen alla, etupaneelissa olevassa lokerossa tai skootterin tunnelialueella (katso ajoneuvon käyttöohjeet). 


Vaihe 6: Älä unohda - täytä kaksitahtiöljyä säännöllisesti

Vaihe 6: Älä unohda - täytä kaksitahtiöljyä säännöllisesti

06 - Täytä kaksitahtiöljy säännöllisesti 

Onko öljyn ja tarvittaessa jäähdytysnesteen taso oikea (vain vesijäähdytyksessä)? Huomaatko moottorissa vuotoja? Jos olet epävarma, tarkistuta ne korjaamolla, sillä skootterien moottoreissa on vain pieni öljytilavuus, ja jos niistä hukkuu öljyä, se voi johtaa nopeasti moottorivaurioon! Ovatko jarruletkut halkeilleet, hauraat tai vaurioituneet? Ota sitten yhteyttä erikoisliikkeeseen. Ovatko kaapelinvetimet vielä vakaat vai ovatko yksittäiset johdot jo katkenneet (jolloin vetimet on vaihdettava)? Pitääkö vaijerin vetimiä tai vipuja säätää uudelleen? Muodostuuko kromiosiin ruostekalvoa tai kukkii moottori? Mitä nopeammin puutut ruosteeseen hiekkapaperilla ja maalilla, sitä parempi! Syntyykö johonkin kiinnityskannattimeen hitaasti tärinähalkeama? Ovatko kaikki ruuvit tiukasti kiinni? Ruosteiset ruuvit on parasta vaihtaa. Toimivatko kaikki valot, myös jarruvalo, vai pitääkö ne vaihtaa?

Kaksitahtiöljysäiliön täyttötaso on tarkistettava aina huoltoasemalla käydessäsi, erityisesti kaksitahtiskoottereissa - jos öljytason merkkivalo syttyy, voi olla jo liian myöhäistä, sillä ajaminen ilman öljyä voi johtaa nopeasti moottorivaurioon! Joissakin skoottereissa sytytysvirta katkeaa automaattisesti, kun varoitusvalo syttyy. Käytä vain skootterin tai moottoripyörän kaksitahtimoottoriöljyä.

Myös nelitahtimoottorit kuluttavat tietyn määrän öljyä, ja ne on tarkistettava aika ajoin, jotta öljytaso on oikea. Tässä käytetään moottoripyöräalan nelitahtimoottoriöljyä (katso ajoneuvosi käyttöohjeet öljytyypin osalta). 


Kunnossapidon jatkaminen

Jotta muistaisit, millä väliajoilla valmistaja on suunnitellut skootterin jatkohuoltotöitä, kannattaa katsoa ajoneuvon käyttöohjeita tai kysyä valtuutetulta jälleenmyyjältä.

Hydraulisen jarrujärjestelmän jarruneste on vaihdettava kahden vuoden välein, aivan kuten autossa tai moottoripyörässä, koska se imee ajan mittaan itseensä vettä jopa suljetussa järjestelmässä, jolloin se ei enää takaa turvallista jarrupainepistettä jarrujen ollessa kuumat. Koska jarrujen työ on erittäin tärkeää ajoturvallisuuden kannalta ja jarruneste hyökkää maalipintaa vastaan, vain kokeneet "mekaanikot" saavat vaihtaa jarrunesteen itse. Löydät lisätietoja tästä aiheesta mekaanikon vinkistä Moottoripyörien jarruneste. Vaikka hydraulinen jarru ei enää tarjoaisi määriteltyä jarrupainepistettä paikallaan ollessa, esim. jarruvipu voidaan vetää ohjaustankoon asti, jokin on vialla - jarru on luultavasti tyhjennettävä, ja jos olet epävarma, kysy asiasta erikoisliikkeeltäsi.


Vaihe 7: Irrota ilmansuodatin, puhdista ja öljyä vaahtomuovisuodatin kevyesti

Vaihe 7: Irrota ilmansuodatin, puhdista ja öljyä vaahtomuovisuodatin kevyesti

07 - Puhdista ilmansuodatin 

Ilmansuodatin on helppo tarkastaa, ja se tulisi tehdä noin 4 000 kilometrin välein. Tukkeutunut ilmansuodatin voi heikentää ajotehoa, likaa voi päästä moottorin polttoaineensyöttöön, jolloin moottori käy kierroksilla tai ei enää käynnisty hyvin - kaasuttimen tai ruiskutusjärjestelmän puhdistaminen olisi työlästä. Ilmansuodatin on sijoitettu laatikkoon joko sivupaneelin taakse tai skootterin variaattorin alueelle. Jos se on valmistettu vaahtomuovista eikä se ole vaurioitunut, se voidaan pestä pesuaineliuoksella ja öljytä kevyesti ennen kuin se asennetaan takaisin; paperisuodattimet on aina vaihdettava.


Vaihe 8: Avaa tyhjennystulppa ja tyhjennä öljy tippalokeroon

Vaihe 8: Avaa tyhjennystulppa ja tyhjennä öljy tippalokeroon

08 - Moottoriöljyn tyhjennys

Nelitahtinen skootteri vaatii myös öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon noin 4 000 kilometrin välein. Tätä varten moottori lämmitetään, jotta öljy valuu hyvin. Aseta skootteri tasaiselle alustalle, aseta ajoneuvon alle pressu tai pahvi, aseta moottorin alle riittävän suuri valuma-alusta ja avaa tyhjennystulppa, jotta kuuma öljy pääsee valumaan altaaseen. Kun öljy on valunut kokonaan, puhdista tyhjennystulppa ja moottorin tiivistepinta ja asenna tulppa takaisin paikalleen uuden tiivisterenkaan kanssa. Kiristä ruuvi tunteella, älä kiristä kierrettä liikaa moottorin alumiinikotelossa! 


Vaihe 9: Poista öljynsuodatin ja anna jäännösöljyn valua öljypohjaan

Vaihe 9: Poista öljynsuodatin ja anna jäännösöljyn valua öljypohjaan

09 - Öljynsuodattimen irrottaminen

Liu'uta nyt öljypohja öljynsuodattimen pidikkeen alle ja irrota suodatin - huomioi yksittäisten osien tarkka asennusasento. Jäljelle jäävä määrä öljyä pääsee ulos. Suodatintyypistä riippuen puhdista seulasuodatin perusteellisesti jarrupuhdistusaineella tai vaihda kertakäyttöinen suodatin.


Vaihe 10: Öljyä uusi tiivisterengas kevyesti ja asenna se paikalleen

Vaihe 10: Öljyä uusi tiivisterengas kevyesti ja asenna se paikalleen

10 - Asenna tiivisterengas 

Asenna öljynsuodattimen korkki takaisin paikalleen uudella tiivisteellä päinvastaisessa järjestyksessä (tiivisterengas sisältyy patruunasuodattimeen) ja kiinnitä jälleen huomiota kierteeseen.


Vaihe 11, kuva 1: Täytä öljyä oikean viskositeetin ja määrän mukaan

Vaihe 11, kuva 1: Täytä öljyä oikean viskositeetin ja määrän mukaan

11 - Oikea viskositeetti ja määrä

Moottori voidaan nyt täyttää öljyntäyttökorkista määrätyllä määrällä ja tyypillä nelitahtimoottoriöljyä. Käynnistä moottori ja tarkista taso uudelleen mittatikusta tai mittalasista ajoneuvon ollessa vaakasuorassa asennossa. Tarkista vanha öljy metallijäämien varalta - jos öljyssä on metallilastuja, kysy korjaamolta, mistä ne ovat voineet tulla, jotta vältät suuremmat vahingot. Vie öljy sitten kierrätyskeskukseen tai paikalliseen Louis-liikkeeseen hävitettäväksi. Kaksitahtimoottorin moottoriöljyä ei tarvitse vaihtaa. Kaksitahtiöljypumpun oikea toiminta on kuitenkin elintärkeää moottorin erillisvoitelun kannalta. Sen vuoksi olisi tarkistettava säännöllisesti, onko öljypumppu Bowden- vaijeriohjattu eli käytetäänkö sitä jaetulla kaasuvaijerilla.

Vaihe 11, kuva 2: Tarkista merkintä

Vaihe 11, kuva 2: Tarkista merkintä

Öljypumppuun pääsemiseksi skootterista poistetaan sivupaneeli ja/tai säilytyslokero sekä joissakin tapauksissa ilmanohjauspelti. Öljypumpussa on Bowdenin vaijerin hihnapyörä. Tämän pyörän on reagoitava heti, kun kaasukahvaa käännetään, joten siinä ei saa olla "hukkavälystä", koska se johtaisi siihen, että öljypumppu toimisi viiveellä kaasuttimeen nähden ja moottori ei saisi ajoittain öljyä. 

Öljypumpun kotelossa ja rullan päällä on yleensä merkinnät. Jos nämä kohdistuvat toisiinsa, kun kaasukahva on kiinni tai täysin auki (vaihtelee mallista riippuen), öljypumpun vaijeri on säädetty oikein säätimellä. 

Vaihe 11, kuva 3: Öljypumpun vaijerin säätöruuvi

Vaihe 11, kuva 3: Öljypumpun vaijerin säätöruuvi

Koska kaasuvaijerilla on taipumus pidentyä hieman käytön aikana, sitä on aika ajoin säädettävä uudelleen. Älä kuitenkaan säädä Bowden-vaijerin hihnapyörää liian tiukalle - silloin skootterisi polttaa liikaa kaksitahtiöljyä ja pakoputki koksahtaa nopeasti. 

Säädön perusedellytys on tietenkin täydellisesti toimiva kaasuvaijeri ja kiertokahva. Sen on aina nollauduttava automaattisesti, vääntökahvan ja kotelon välisen vapaan pelivaran on oltava 2-6 mm (tarvittaessa voit tarkistaa sen liitumerkinnöin - vaijeria voidaan säätää kaasuvaijerin säätölaitteella), eikä vaijeri saa joutua kireälle, kun ohjauksen lukitus on täysin lukittu. Rikkinäiset kaapelit on vaihdettava välittömästi.

Kaksitahtiöljypumpun ja moottorin välissä on usein virtaussuodatin, joka on vaihdettava tietyin väliajoin tai kun se on selvästi likaantunut. Tätä varten öljyn virtaus katkaistaan letkunkiristimellä. Uutta suodatinta asennettaessa on noudatettava virtaussuuntaa. Varmista, että suodattimeen ei ole jäänyt suuria ilmakuplia.


Vaihe 12: Vaihda öljyt päätepyörästössä

Vaihe 12: Vaihda öljyt päätepyörästössä

12 - Vaihda öljyä päätepyörästöön

Riippumatta siitä, onko kyseessä kaksi- vai nelitahtinen skootteri, vaihteistoöljy on vaihdettava säännöllisesti (huoltovälit ja öljytyyppi on esitetty ajoneuvon käyttöohjeissa - skoottereiden erikoisvaihteistoöljyjä on saatavana jälleenmyyjiltä käytännöllisissä pienissä astioissa). Tätä varten ajoneuvo nostetaan jälleen pystysuoraan pääseisontatuen päälle tasaiselle alustalle, ja päävaihteisto puhdistetaan hyvin täyttö- ja tyhjennystulpan ympäriltä. Yleensä pieni määrä öljyä valutetaan astiaan tyhjennystulpan kautta, ruuvi puhdistetaan ja asennetaan uusi tiivisterengas. 

Kiristä ruuvi alumiinikoteloon tunteella. Uusi öljy lisätään voimansiirtoon täyttötulpan kautta. Jos täyttöasteanturia ei ole saatavilla, kysy määrä erikoismyyjältä tai tarkista Louis Bike -tietokannasta osoitteesta www.louis.de. Vaihda puhdas ruuvi uuteen tiivisteeseen. Täyttötaso on tarkistettava uudelleen koeajon jälkeen. 

Hävitä vanha öljy kierrätyskeskuksessa tai Louis-konttorissa. Varmista, ettei öljyä pääse ympäristöön. Jos voimansiirto vuotaa, käy korjaamolla, sillä pieni öljymäärä johtaa siihen, että se kuivuu aivan liian pian.


Varoitus: Skootterin venttiilivälyksen ja "avoimen sydämen" työstäminen on jätettävä erikoisliikkeen tehtäväksi.


  • Skootteriin kannattaa vaihtaa uusi sytytystulppa 6 000-10 000 kilometrin välein, jotta skootteri käynnistyy aina hyvin ja tuottaa hyvän suorituskyvyn. Sytytystulppaan pääsemiseksi joistakin skoottereista on irrotettava kansi tai tavaratilan kansi. Vaihda sytytystulppa moottorin jäähdyttyä ja käytä tarkalleen sopivaa sytytystulppa-avainta (yleensä osa ajoneuvon työkalupakkia). 
  • Varmista, ettei likaa pääse putoamaan moottoriin - jos sytytystulppa on asennettu sylinterin pään syvempään aukkoon (4-tahtimoottori), se on parasta puhdistaa imuroimalla tai paineilmalla ennen sytytystulpan irrottamista. 
  • Käytä vain valmistajan määrittelemää sytytystulppatyyppiä ja tarkista elektrodien välys (ks. ajoneuvon käyttöohjeet) rakotulkilla. Tarvittaessa sitä voidaan varovasti taivuttaa keskielektrodin kohdalta.
  • Tarkista venttiilivälys nelitahtisissa skoottereissa pidemmällä aikavälillä (5 000 - 20 000 km mallista riippuen)
  • .
  • Jos pakoputki on sisäisesti koksinut pitkän käyttöajan jälkeen, se on yleensä vaihdettava - vain klassisissa skoottereissa pakoputki voidaan avata aika ajoin ja poistaa kerrostumat polttamalla ne pois. Tämä ei kuitenkaan ole täysin turvallista, eikä sitä pitäisi koskaan yrittää nykyaikaisen, yksiosaisen skootterin pakoputkelle. 

Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar