Kaasuttimen synkronointi
Jos kaasuttimia ei ole synkronoitu, tyhjäkäynti on epätasainen, kaasuvaste on epäpuhdas eikä moottori anna täyttä tehoa. Aika säätää kaasutin oikein.

- Mielenkiintoisia faktoja kaasuttimen synkronoinnista
- Edellytykset
- Mistä synkronoinnissa on kyse?
- Miten säädetään?
- Välttämätön: Synkronointitesteri
- Kaasuttimen synkronointi - näin se onnistuu
- 01 - Minimoi ilmavirta
- 02 - Synkronointitesterin asentaminen ja kytkeminen
- 03 - Kaikkien kellojen synkronointi
- 04 - Aseta kaasutin samoihin mitattuihin arvoihin
- Suosituksemme
Mielenkiintoisia faktoja kaasuttimen synkronoinnista
Karkea tyhjäkäynti, epäpuhdas kaasuvaste ja tarpeetonta enemmän tärinää voivat olla merkki siitä, että kaasutin ei toimi synkronoidusti monisylinterisissä moottoreissa. Se on verrattavissa hevosryhmään, jossa yksi hevonen haluaa gallupia, toinen haluaa rauhallista raviurheilua, ja kaksi muuta ovat vielä enemmän kävelyvauhtiin sopeutuneita. Tämän seurauksena ratsastaja vetää toivottomasti koko kuormaa, hitaat hevoset kompuroivat, ravihevonen ei tiedä, mitä tapahtuu, ja vaunumies voi pahoin.
Edellytykset
Ennen kuin harkitset kaasuttimien synkronointia, sinun on varmistettava, että kaikki muu on kunnossa. Sytytysvirta ja venttiilit on säädettävä oikein, samoin kuin kaasu-bowden-vaijereiden välys. Ilmansuodattimen, imusarjan ja sytytystulppien on oltava hyvässä kunnossa.
Mistä synkronoinnissa on kyse?
Moottori imee bensiini-ilmaseoksen kaasuttimista vastaavassa työkierrossa. Ja missä on imua, siellä on alipainetta. Vain jos tämä alipaine on sama kaikissa sylinterien imukanavissa, palotiloja syötetään samalla nopeudella. Tämä on yksi moottorin moitteettoman toiminnan edellytyksistä. Syöttönopeutta säädetään avaamalla syöttöluukku enemmän tai vähemmän, meidän tapauksessamme kaasuläpän tai yksittäisten kaasuttimien liukuläpän asennolla.
Miten säädetään?
Säätöruuvien tavoittamiseen tarvitaan usein erityisen pitkä ruuvimeisseli. Tyhjiökaasuttimien kaasuläpät on yleensä liitetty toisiinsa jousikuormitteisella kytkimellä, jossa on säätöruuvi. Nelisylinterinen synkronoidaan kääntämällä ruuveja seuraavasti: Ensin kaksi oikeanpuoleista ja kaksi vasemmanpuoleista kaasutinta synkronoidaan keskenään, sitten kaksi keskimmäistä paria yhdenmukaistetaan, kunnes kaikissa neljässä kaasuttimessa vallitsee sama alipaine.
Muissa tapauksissa, esim. liukuvissa kaasuttimissa on usean kaasuttimien akussa yksi kaasutin, joka toimii kiinteänä viitearvona ja muut synkronoidaan siihen. Säätöruuvi sijaitsee yleensä yläkannen alla.
Välttämätön: Synkronointitesteri
Jotta bensiinin ja ilman seosnopeus voidaan asettaa samaksi kaikissa imusarjoissa, tarvitaan alipainemittareita, toisin sanoen renkaiden paineen tarkistamiseen käytettävän painemittarin vastakohtaa. Toisin kuin renkaissa, kaikki sylinterit arvioidaan kuitenkin samanaikaisesti, joten jokaista sylinteriä varten tarvitaan alipainemittari. Niitä on saatavana 2 tai 4 kappaleen sarjoina, niitä kutsutaan synkronointitestereiksi, ja ne sisältävät myös tarvittavat letkut ja sovittimet. Koska useimmissa tapauksissa säiliö on irrotettava, mutta moottorin on oltava käynnissä säätötöiden aikana, on suositeltavaa hankkia ylimääräinen pieni bensiinipullo kaasuttimen syöttämistä varten. Se voidaan kiinnittää esimerkiksi taustapeiliin.
Varoitus: Synkronointi on suoritettava ulkoilmassa tai avoimessa autokatoksessa, mutta ei koskaan edes puoliksi suljetuissa tiloissa käynnissä olevan moottorin takia. Epäsuotuisissa tuuliolosuhteissa pakokaasujen aiheuttama hiilimonoksidimyrkytyksen vaara on olemassa jopa avoimessa autotallissa.
Kaasuttimen synkronointi - näin se onnistuu

Vaihe 1: Tärkeää - minimoi ilmavirta ensin
01 - Minimoi ilmavirta
Lämmitä moottoripyörä ensin, aseta pyörä päätseisontatukeen ja sammuta moottori. Irrota nyt säiliö ja kaikki sen tiellä mahdollisesti olevat kannet ja paneelit. Bensiinipullo on aina sijoitettava korkeammalle kuin kaasuttimet. Nyt on synkronointitestin vuoro. Pakkaussyistä synkronointitesteriä ei yleensä toimiteta valmiiksi koottuina. Kokoaminen on kuitenkin helppoa - noudata vain ohjeita. Kierrä aina ennen jokaista käyttökertaa ruuvausruuvi sisään ilmakanavan säätöä varten käsin tiukasti, mutta letkua puristamatta.
Tausta: Kyseessä ovat hyvin pienet vaimennukset, ja kellojen osoittimet ovat vastaavasti herkkiä. Jos kytket kellon, jonka vaimennusasetus on liian alhainen, ja käynnistät moottorin, viisari pamahtaa pysähdyksestä pysähdykseen moottorin jokaisella työkierroksella, ja kello voi rikkoutua.

Vaihe 2, kuva 1: Kierrä joko sylinterin päähän asennettu putkisovitin...
02 - Synkronointitesterin asentaminen ja kytkeminen
Synkronointitesterin letkut liitetään nyt moottoripyörään, joko sylinterinpäähän (ks. kuva 1), kaasuttimiin (yleensä ylhäältä imusarjaan päin) tai imusarjaan (ks. kuva 2) moottoripyörästä riippuen.

Vaihe 2, kuva 2: ... tai kiinnitä letku imusarjaan tai suoraan kaasuttimeen
Niissä on usein liitäntäputket, jotka on suljettu kumikorkilla. Pienet ruuvattavat tulpat on irrotettava kaasuttimesta tai sylinterin päästä ja korvattava ruuvattavilla putkien sovittimilla (yleisimmät niistä toimitetaan synkronointitestereiden mukana).

Vaihe 3, kuva 1: Kaikkien kellojen synkronointi sylinterin kautta on välttämätöntä
03 - Kaikkien kellojen synkronointi
Ennen kellojen kytkemistä ne synkronoidaan toisiinsa. Tämä paljastaa aina väärin näyttävän kellon tai vuotavan letkuliitännän. Tätä varten kaikki kellot liitetään ensin toisiinsa T- tai Y-sovittimilla (jotka yleensä toimitetaan myös synkronointitestereiden mukana) niin, että ne kaikki päättyvät yhteen letkunpäähän. Tämä liitetään nyt kaasuttimeen tai imusarjaan, muut liitännät pysyvät kiinni.

Vaihe 3, kuva 2: Jos arvot poikkeavat toisistaan, tarvitaan toimia
Käynnistä nyt moottori ja säädä kellot nuppimuttereilla niin, että viisarit liikkuvat vain "vilkkaasti", mutta viisarin vaimennus on riittävä. Täysin paikallaan olevat viisarit tarkoittavat lukittua kelloa, joten löysää rullamutteria hieman. Kaikkien kellojen pitäisi nyt näyttää samat arvot. Sammuta moottori uudelleen. Aloitetaan täysin ehjistä kelloista, kytketään kello kuhunkin sylinteriin, asetetaan kellot sopivaan paikkaan pyörässä ja varmistetaan, etteivät ne pääse putoamaan (kelloilla on taipumus "vaeltaa" moottorin tärinän vuoksi).
Käynnistetään moottori, annetaan sille muutama varovainen kaasunveto noin 3 000 kierrokseen minuutissa ja annetaan sen sitten vakiintua tyhjäkäynnille. Tarkista kellojen näyttö ja säädä tarvittaessa uudelleen nuppimuttereilla, kunnes lukema on riittävän selkeä. Useimmat valmistajat sietävät arvoissa enintään 0,03 baarin poikkeaman.

Vaihe 4: Kaasuttimen nivelen säätöruuvit
04 - Aseta kaasutin samoihin mitattuihin arvoihin
Etsi nyt mallista riippuen joko kaasutinpatterin "vertailukaasutin" ja säädä kaikki muut peräkkäin mahdollisimman tarkkaan sen arvoon säätöruuveilla tai säädä, kuten edellä on kuvattu, kaksi oikeaa ja vasenta kaasutinta ja sitten kaksi keskimmäistä paria toisiinsa nähden. Tarkista välillä kevyillä kaasunliikkeillä, että tyhjäkäyntinopeus tasaantuu edelleen oikealle nopeudelle, ja säädä tarvittaessa tyhjäkäyntinopeuden säätöruuvilla. Jos synkronointi on mahdotonta, kaasuttimen tai sylinterikannen liitoskohdissa voi olla sekundääri-ilmaa huokoisten imusarjojen tai vuotavien imusarjojen kautta tai kaasuttimien perusasetus voi olla täysin epäsynkronoitu. Harvemmin syynä on voimakkaasti saastunut kaasutin. Nämä mahdolliset viat on aina havaittava ja poistettava, sillä muuten kaikki synkronointiyritykset ovat turhia. Löydät lisätietoja kaasuttimen puhdistamisesta kaasutinvinkistämme.
Odotamme jälleen kerran, että työllä on positiivinen tulos, ja onnittelemme sinua paljon tasaisemmasta ajosta ja spontaanimmasta kaasuvasteesta, joka on entistäkin hauskempi. Synkronointitesteri voidaan nyt irrottaa ja letkut voidaan irrottaa löysäämällä hieman nuppimuttereita. Vaihda tiivistystulpat (käytä tilaisuutta huokoisuuden tarkistamiseen) tai kierrä tiivistysruuvit takaisin paikalleen tunteella (pehmeä materiaali!). Asenna ja liitä lopuksi säiliö, kansi/verhous ja tarvittaessa kaada bensiinipullosta mahdollisesti jääneet jäännökset suoraan säiliöön.
Suosituksemme
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.