Kaasuttimen kunnostus

Kaasuttimia on vain moottoripyörissä, jotka ovat olleet käytössä jo muutaman vuoden. Tämän vuoksi kaasuttimen huolto on entistäkin tärkeämpää niiden kuljettajille.

Kaasuttimen kunnostus

Kaasutin virheen syynä

Jos kaasuttimet vain epäonnistuvat kaasuttamisen sijaan, on aika kunnostaa seoksen valmistelu. Jos sytytysjärjestelmäsi on täydellisessä kunnossa, mutta moottorin käynti on edelleen epätasaista, suorituskyky heikko ja käynnistyskäyttäytyminen huonoa, vika on kaasuttimissa. Jos kaasuttimesi vuotavat jatkuvasti yli tai eivät toimi, vaikka polttoaineen syöttö on kunnossa, nämä ovat myös selviä merkkejä viallisista uimurin neulaventtiileistä tai likaisesta kaasuttimen sisätilasta. Tällaisia vikoja esiintyy useimmiten, jos uimurikammiossa olevaa bensiiniä ei ole tyhjennetty talvitauon aikana.

Perusteellinen sisäinen puhdistus, muutama kumirengas ja uusi uimurin neulaventtiili tekevät ihmeitä. Jälkikäteinen synkronointi ei ole ehdottoman välttämätöntä, jos kaasuttimia ei ole erotettu toisistaan, mutta parempi katsoa kuin katua. Kaasuttimien synkronointi on kuitenkin järkevää vain, jos venttiilit on säädetty tarkasti ja puristus, sytytystulpat, sytytyskaapelit jne. sekä sytytyksen ajoitus ovat oikeat.

Jos haluat antaa moottoripyörällesi pienen virityksen, voit käyttää kaasuttimien kunnostusta Dynojet-sarjan asentamiseen. Tämä on hyvä tapa päästä käsiksi moniin tavallisiin kiihdytysreikiin. Alan ammattilehdet vahvistavat, että sujuvuus ja tasainen kiihtyvyys ovat parantuneet. Dynojet-sarja on kuitenkin huomattava helpotus myös kaikille niille, jotka joutuvat mukauttamaan kaasutinta avoimen pakojärjestelmän, muutetun ilmansuodattimen tai vastaavien viritystoimenpiteiden vuoksi. Sarjat, jotka on kehitetty erityisesti kutakin yksittäistä moottoripyörämallia varten suorituskyvyn testauspenkissä, sisältävät kaiken tarvittavan seoksen rikastamiseen. Saatavilla on erilaisia viritystasoja, jotka on koottu vakiomoottoreille tai poratuille moottoreille, joissa on terävät nokka-akselit jne. Jopa vakioajoneuvoissa, joissa on alkuperäiset ilmansuodattimet, suorituskyky ja tasainen käynti paranevat usein huomattavasti. Lopullinen viritystyö ajoneuvossa voi kuitenkin joskus olla hieman aikaa vievää, koska kukin sarja sisältää valikoiman erikokoisia suuttimia.


Kaasuttimen kunnostaminen - näin se tehdään

Vaihe 1: Kaasuttimen paljastaminen

Vaihe 1: Kaasuttimen paljastaminen

01 - Kaasuttimen paljastaminen

Moottoripyörän tyypistä riippuen kaasuttimen akku on ensin paljastettava. Satula, säiliö ja sivukansi on lähes aina irrotettava, jotta pääsee käsiksi ilmansuodatinkoteloon, sillä se on irrotettava tai ainakin vedettävä taaksepäin. Kun olet saanut irrotettua tilaa vievän laatikon, varsinainen kaasuttimen irrotus on nopeasti tehty. Kiinnitä huomiota alipaineletkujen sijaintiin ja liitäntäasentoon, jotta kaikki voidaan myöhemmin laittaa takaisin paikoilleen. Epäselvissä tapauksissa on suositeltavaa merkitä letkut ja vastaavat liitännät sekaannusten välttämiseksi. Ota tarvittaessa valokuva älypuhelimella. Seuraavaksi irrotetaan kaasuvaijerit ja kuristimen vaijeri. Jotta bensiini ei valuisi hallitsemattomasti ulos kaasuttimia irrotettaessa, suosittelemme tyhjentämään kaasuttimet tyhjennystulppien avulla (moottori jäähdytettynä), kun ne ovat vielä asennettuina. Huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta ja älä koskaan käsittele avotulta (räjähdysvaara!).


Vaihe 2: Kaasuttimen irrottaminen

Vaihe 2: Kaasuttimen irrottaminen

02 - Kaasuttimen irrottaminen

Jos kaasuttimet on nyt kiinnitetty vain imusarjaan, kiristimet löysätään ja kaasutinparisto irrotetaan.


Vaihe 3: Tarkista imukumit

Vaihe 3: Tarkista imukumit

03 - Tarkista imukumit

Tarkista imusarjan kumit juuri nyt. Jos ne ovat huokoisia, halkeilleet tai kivikovia, ne on vaihdettava, sillä ne ovat suurin syyllinen kaasuttimen korjaantumiseen ei-toivotun sekundääri-ilman pääsyn vuoksi. Alkuperäisiä huomattavasti halvempia imukumeja on saatavana toimittajilta ja tarviketeollisuudelta, ja niitä tarjotaan eri skoottereihin.


Vaihe 4: Puhdista kaasuttimen ulkopuoli

Vaihe 4: Puhdista kaasuttimen ulkopuoli

04 - Puhdista kaasuttimen ulkopuoli

Ennen kuin pääsemme sisälle, puhdistamme ensin kaasuttimen ulkopuolen, jotta lika ei pääse sisään. Lika voidaan helposti poistaa PROCYCLE-kaasuttimen puhdistussuihkeella. Harja voi todella auttaa tässä.


Vaihe 5: Irrota uimurikammio

Vaihe 5: Irrota uimurikammio

05 - Irrota uimurikammio

Kun kaasuttimet on puhdistettu ulkopuolelta, voit aloittaa uimurikammioiden purkamisen. Tätä työtä ei pitäisi tehdä autotallin lattialla. Pidä suuri, levitetty puhdas liina valmiina purettujen osien asettamista varten. Pienet japanilaisesta pehmeästä raudasta valmistetut ristipääruuvit, joita yleensä käytetään, saa löysätä vain tarkasti sopivalla ruuvimeisselillä (Japan Industry Standard), muuten ne nastoutuvat (pehmeät ruuvit ovat järkeviä, koska kaasuttimen kotelotkaan eivät ole aivan kovia...). 

Etukäsittely ruosteenpoistoaineella voi olla erittäin hyödyllinen. Suosittelemme korjaamaan kaasuttimet peräkkäin, jotta mitään ei voi sekoittua. Varmista, että olet erittäin huolellisesti puhdas, sillä pienikin jyvä voi tukkia suuttimen.


Vaihe 6: Vedä akseli ulos ja irrota uimuri

Vaihe 6: Vedä akseli ulos ja irrota uimuri

06 - Vedä akseli ulos ja irrota uimuri

Jos uimurikammion kansi on irrotettu, uimuri on silti irrotettava, jotta uimurin neulaventtiili voidaan vaihtaa. Selkeä merkki kuluneesta uimurin neulaventtiilistä on uimurin neulan kärjessä oleva renkaanmuotoinen painekohta, joka on tuntuva kynsillä - neula ei enää pysty tiivistämään 100-prosenttisesti. Uimurin akseli voidaan työntää sivulle, jolloin kaasuttimen kotelon ja uimurin välinen liitos vapautuu. Huomaa uimurin asennusasento ja uimurin neulaventtiilin kiinnitys uimuriin. Jos olet vahingossa sekoittanut ne keskenään, orientoidu kaasuttimeen, jota ei ole purettu (tai ota valokuva etukäteen).


Vaihe 7: Irrota kaasuttimen kansi ja luisti

Vaihe 7: Irrota kaasuttimen kansi ja luisti

07 - Irrota kaasuttimen kansi ja luisti

Seuraavaksi kaasuttimen yläosaan: tässä yhteydessä on tarkistettava, ettei luistiin tai tyhjiömäntään ole jäänyt voimakkaita naarmuja ja ettei kalvossa ole halkeamia. Löysää kannen ruuveja ja vedä jousi ulos. Mäntä ja kalvo voidaan nyt varovasti irrottaa. Useimmissa tapauksissa kalvossa on syvennys tai ulkoneva huuli. Se määrittää asennusasennon, ja se sopii vain yhteen kohtaan kaasuttimen kotelossa. 

Kalvon tarkistamiseksi sitä pidetään valoa vasten ja venytetään hieman kaikista kohdista. Jos siinä on reikä, se on vaihdettava. Vaurioita esiintyy useimmiten reunoilla, nimittäin männän liitoskohdassa tai kalvon ulkoreunassa. Toinen mahdollinen vika on kalvon äärimmäinen laajeneminen höyryjen vaikutuksesta. Tässä tapauksessa se tuntuu hyvin pehmeältä ja on aivan liian suuri asennettavaksi uudelleen. Valitettavasti vain uusi osa auttaa tässäkin tapauksessa. Jos kalvoja ei ole saatavilla erikseen, ne on ostettava yhdessä luistin/männän kanssa.


Vaihe 8: Kierrä suuttimet irti

Vaihe 8: Kierrä suuttimet irti

08 - Irrota suuttimet

Takaisin alapuolelle: irrota kaikki ruuvikiinnitteiset suuttimet kunnollista puhdistusta varten. Ole kuitenkin erityisen varovainen: Suuttimet on valmistettu messingistä, ja niihin sopivat vain tarkasti sopivat työkalut. 

Älä käytä mahdollisuuksien mukaan lankaa suuttimien puhdistamiseen, sillä pehmeä suutinmateriaali laajenee nopeasti. Joten: suihkuta kunnolla ja puhalla sitten paineilmalla. Jos sitten pidät suuttimia valoa vasten, voit arvioida, onko niissä likaa. Ennen tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvien irrottamista on ehdottomasti huomioitava seuraavat seikat: Käännä ensin ruuvia, kunnes se on löysästi istukassaan (mutta älä vedä istukkaa vasten, vaurioitumisvaara), ja laske kierrosten määrä - merkitse tämä muistiin myöhempää säätöä varten. Vasta nyt säätöruuvi on poistettu. Säätöruuvin kumirengas on vaihdettava puhdistuksen jälkeen. Kiristä ruuvi asennuksen aikana uudelleen, kunnes se on hieman (!) Kierrä sisään ja ulos aiemmin lasketut kierrokset.


Vaihe 9: Puhalla reiät vapaiksi paineilmalla

Vaihe 9: Puhalla reiät vapaiksi paineilmalla

09 - Puhalla reiät tyhjiksi paineilmalla

Puhdistussuihketta käytetään saostumien poistamiseen. Suihkuta runsaasti kaasuttimen jokaiseen reikään. Lyhyen reaktioajan jälkeen puhalla kaikkiin olemassa oleviin reikiin paineilmalla, jos mahdollista. Jos sinulla ei ole kompressoria, on parasta ajaa huoltoasemalle tai itsepalvelukauppaan, jossa voit varmasti käyttää paineilmaa pientä tippiä vastaan. Varmista, ettei pieniä osia häviä puhallettaessa!


Vaihe 10: Älä unohda näitä reikiä

Vaihe 10: Älä unohda näitä reikiä

10 - Älä unohda näitä reikiä

Usein unohdetaan, mutta ne ovat erittäin tärkeitä, kaasuttimen ilmanottoaukon ja seoksen poistoaukon lisäreiät.


Vaihe 11: Vaihda tiivisteet

Vaihe 11: Vaihda tiivisteet

11 - Vaihda tiivisteet

Irrota vaihdettavat tiivisterenkaat ja tiivisteet pienellä ruuvimeisselillä. Varmista asennuksen aikana, että tiivisterenkaat istuvat oikein niille varattuihin uriin.


Vaihe 12: Koukku uimurin neulassa

Vaihe 12: Koukku uimurin neulassa

12 - Uimurin neulan kiinnittäminen

Nyt kun kaikki suuttimet on ruuvattu takaisin paikoilleen ja tiivisterenkaat on vaihdettu, uusi uimurin neula koukataan uimuriin ja asennetaan. Kun olet purkanut kaasuttimen, aseta luisti tai mäntä varovasti kalvoineen ja suihkuneulan kanssa kaasuttimen koteloon ja varmista, että kalvo istuu oikein.


Vaihe 13: Rasvaa uudelleen kaikki pyörivät osat

Vaihe 13: Rasvaa uudelleen kaikki pyörivät osat

13 - Rasvaa uudelleen kaikki pyörivät osat

Ennen kuin kaasuttimet asennetaan imusarjaan, kaikki pyörivät osat on voideltava teflonsuihkeella, koska kaikki voiteluaine on poistettu puhdistuksen aikana. Kaasuttimia asennettaessa on ehdottomasti varmistettava, että kaasuttimet istuvat kunnolla imukumeihin ja että mikään ei ole jumissa (vaijerit jne.). Kun kiristimet on kiristetty kunnolla (tiukasti, mutta ei liian tiukasti), kuristimen vaijeri, kaasuvaijeri, bensiiniletku ja mahdolliset kaapelit kytketään uudelleen. Varmista, että Bowden-vaijerit on johdettu oikein, ja säädä kaasuvaijerin ja mahdollisesti kuristimen vaijerin pelivaraa (katso ajoneuvon käyttöohjeet).


Vaihe 14: Kaasuttimen synkronointi

Vaihe 14: Kaasuttimen synkronointi

14 - Kaasuttimen synkronointi

Tässä vaiheessa haluamme jälleen kerran huomauttaa, että synkronointi ei ole ehdottoman välttämätöntä tavanomaisen puhdistuksen aikana, jos kaasuttimia ei ole erotettu toisistaan, mutta se on suositeltavaa. Korjauskirja on välttämätön oikeiden liitäntöjen ja säätöruuvien löytämiseksi. Kuten nimestä voi päätellä, tarkoituksena on varmistaa, että kaikki kaasuttimet syöttävät sylintereihinsa tarvittavan polttoaine-ilmaseoksen, jotta moottori toimii moitteettomasti.

Tähän työhön tarvitaan synkronointitesteri, joka mittaa yksittäisten sylintereiden imuilman alipaineen. Testilaite koostuu kahdesta tai neljästä alipainemittarista riippuen siitä, kuinka monta kaasutinta moottoripyörässä on. Erilaiset mukana toimitetut sovittimet mahdollistavat alipainemittarin letkujen liittämisen moottorin aiottuihin kohtiin. Edullisimmissa tapauksissa imukumeissa on jo valmiiksi liitäntämahdollisuus. Irrota vain kumitulpat ja liitä letkut. 

Koska säiliö on yleensä irrotettava, jotta pääsee käsiksi synkronointiruuveihin, ulkoinen polttoaineen syöttö on lähes aina tarpeen. Säätö suoritetaan moottorin käydessä käyttölämpötilassa. Varmista ehdottomasti, että oikeat ruuvit on säädetty ja että kaasukahvaa vedetään lyhyesti ja tarkistetaan uudelleen jokaisen säätöruuvien kierroksen jälkeen. Katso korjauskirjasta yksittäisten näytettyjen arvojen sallitut poikkeamat. Katso myös mekaanikon vinkki Kaasuttimen synkronointi.

Lopuksi haluamme huomauttaa, että on tärkeää tarkistaa sytytystulpan kuvio Dynojet-kaasuttimen asennuksen jälkeen, sillä väärä seoskoostumus voi johtaa moottorivaurioon ja heikentää ajoturvallisuutta. Sytytystulppien kuvio on tarkistettava moottoritien koeajon tai pidemmän täyskaasuajon jälkeen. Tämän jälkeen voi olla tarpeen tehdä lisää koordinointityötä. Jos sinulla ei ole tarvittavaa kokemusta, mutta haluat silti pelata varman päälle, sinun on annettava tämä säätötyö erikoistuneen yrityksen tehtäväksi dynamometrin avulla.


Suosituksemme


Louisin tekninen keskus

Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.

Huomaathan:

Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.

Kiitos ymmärryksestäsi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar