Värinät vähenevät
Värinä voi olla ärsyttävää ja tuhota moottoripyörän osia. Onneksi voit tehdä paljon värinän torjumiseksi.

GAZZINI
Räätälöi moottoripyöräsi - kokonaan Gazzini!
Tärinää esiintyy enemmän tai vähemmän lähes kaikissa moottoripyörissä. Moottoripyörätestaajat kirjoittavat sitten mielellään koneen "luonteesta" tai "sielunhieronnasta". Mutta taajuudesta ja voimakkuudesta riippuen värähtelyt voivat olla myös varsin ärsyttäviä. Ja viimeistään silloin, kun sormet alkavat kihelmöidä ja jalat nukahtavat kahden tunnin matkan jälkeen, hauskuus on ohi. Tilanne muuttuu vielä ärsyttävämmäksi, jos koneeseen ilmestyy halkeamia tai jos ruuvit siirtyvät moottoripyörällä luvatta pois "työpaikaltaan". Viimeistään silloin sinun pitäisi tehdä jotakin värähtelyjen epätoivotuille vaikutuksille.
Tärinän minimointi - näin se onnistuu

Käsipainoperiaate: Eri taajuudet absorboituvat painosta riippuen
Ohjaustangot ja peilit
Aloitetaan siitä, mistä tärinä aiheuttaa eniten ongelmia kuljettajalle: ohjaustangosta. Täällä ajamisen ilon pilaavat yleensä korkeataajuiset, pistelevät tärinät. Jotkin valmistajat säilyttävät siksi ohjaustangon kiinnikkeet kumisessa ex works -varastossa. Tämä toimii, mutta sen haittapuolena on, että ohjaustarkkuus ja etupyörän antama palaute kärsivät hieman.
Koeteltu ja testattu vaihtoehto on raskaat ohjaustangon päät, jotka tuhoavat värähtelyjä pelkällä painollaan - inertiaperiaatteella. Ongelma tässä: Kaikki massat eivät sovi kaikkiin värähtelyihin. Siksi gazzini on kehittänyt muuttuvia tärinäntappajia, joiden painoa voidaan vaihdella eri levyillä, aivan kuten käsipainonkin.

Peili tärinäsovittimella
Kun ohjaustangon päät on lukittu, myös taustapeileillä on vähemmän syytä antaa epätarkkaa kuvaa. Jos peruutusnäkymä on edelleen epätyydyttävä, koska tärinä vääristää sitä, erityiset peilien tärinänvaimentimet voivat auttaa. Ne toimivat kuin kumikiinnikkeet ja irrottavat peilin muusta koneesta.

O-renkaat estävät tärinän aiheuttamat halkeamat rekisterikilvessä
Rekisterikilpi ja verhous
Rekisterikilpien ohuet metallilevyt ovat erityisen herkkiä tärinälle. Varsinkin yksi- ja kaksisylinteriset kuljettajat voivat kertoa sinulle siitä yhtä ja toista. Tyylikkäin ratkaisu ovat pienet O-renkaat ja niihin sopivat aluslevyt. Näin voidaan tärinäteknisesti irrottaa kallis asiakirja rekisterikilven pidikkeestä ja säästyä turhalta harmilta seuraavassa yleisessä katsastuksessa. Käytä itselukittuvia muttereita, jotta kiinnike kestää pitkään. Nestemäinen kierrelukite suojaa myös tärinähäviöiltä.
Voit käyttää O-renkaita myös verhousruuveissa. Tämä irrottaa verhouksen osat moottorin tärinästä ja suojaa niitä halkeamilta ja hankautumiselta.
Miellyttävä lisäetu: Tämä vähentää myös melua, jota jäykät tai jännitetyt verhoukset yleensä aiheuttavat. Loppujen lopuksi se, mitä me pidämme meluna, ei ole muuta kuin värähtelevää ilmaa. Tämä temppu O-renkaiden kanssa toimii hyvin myös katelasien kanssa.

Tiivistysaine estää äänet
Äänistä puheen ollen: Moniosainen verhous, joka pitää humisevaa ääntä tietyillä moottorin kierrosluvuilla tai nopeuksilla, voidaan rauhoittaa lisäämällä tiivistysmassaa liitos- ja kosketuskohtiin. Yhdisteen on kuitenkin kovetettava ennen verhouksen asentamista.

Vaahtomuovipehmuste estää tärinää ja kolinaa
Säiliö, akku ja lamppu
Moottoripyörien säiliöt on yleensä irrotettu rungosta kumielementeillä. Tietenkin myös nämä kumipuskurit kärsivät jatkuvasta tärinästä. Vuosien mittaan ne haurastuvat ja haurastuvat, kuten kaikki kumiosat. Jos koneesi on siis ollut käytössä jo jonkin aikaa, kannattaa vilkaista tankin alle, onko kaikki edelleen vaimennettu niin kuin pitääkin.
Muuten, vilkaisu koneen paristokotelon sisälle ei myöskään ole pahitteeksi. Tämä johtuu siitä, että sähkön varastointijärjestelmät eivät myöskään pidä tärinästä niiden rakenteesta riippumatta. Pehmustaminen sammal- tai vaahtomuovimatoilla auttaa tässä - varsinkin jos tavallisen akun sijasta on tarkoitus käyttää kevyempää ja pienempää litiumioniakkua.

Lampunpidin kumikiinnityksellä
Joidenkin (useimmiten vanhempien) moottoripyörämallien tiedetään säännöllisesti tuhoavan ajovalojen polttimot. Jos moottoripyöräsi polttimot eivät koskaan saavuta valmistajan lupaamaa käyttöikää, syynä voi olla värinänvaimennuksen puute. Kumiin kiinnitetty ajovalojen pidike voisi auttaa tässä.

Tärinänvaimennuskumit irrottavat jäykät liitokset toisistaan
Muut kiinnikkeet ja ruuviliitännät
Tärinänvaimennuskumit, jotka tunnetaan myös nimellä kumi-metallipuskurit, tärinänvaimentimet tai silent blockit, ovat hyvä apu ruuviliitosten äkillistä löystymistä, tärinän särkymistä tai jopa lisäinstrumenttien katoamista vastaan. Näiden nerokkaiden ruuviliitosten avulla valot, sivukannet, pienemmät öljysäiliöt, akkukotelot tai lokasuojat rauhoittuvat - mikä takaa näiden osien pitkän käyttöiän.
Toinen apu ruuviliitosten löystymistä vastaan on nestemäisen kierrelukitusaineen käyttö. Levitä tippa nestettä ruuvin kierteeseen ennen ruuvin asettamista. Neste kovettuu ja estää itsestään irtoamisen. Nestemäistä ainetta on saatavana eri tehokkuusluokkia: esimerkiksi keskivahva ja luja. Kovettuneen nesteen irrottamiseen tarvitaan lujuudesta riippuen paljon voimaa ja lujien aineiden tapauksessa jopa lämpöä.

Mutterin kiinnittämiseen käytetään sokkanauloja
Joissakin ruuviliitoksissa voidaan käyttää myös itselukittuvia muttereita. Muovirengas estää niitä löystymästä.
Isommissa ruuviliitoksissa käytetään usein sokkanauloja, jotka estävät niiden löystymisen. Ne työnnetään pultissa olevan reiän läpi. Sokkanauloja on kahta mallia: Turvallisuussyistä kertakäyttöiset sokkanaulat on aina vaihdettava uuteen, kun ne on poistettu. Pysyviä sokkanauloja voidaan käyttää useita kertoja.
Pahan juuret: Moottori ja pyörät
Periaatteessa suurin osa värähtelyistä tapahtuu koneen liikkuvissa osissa eli moottorissa tai pyörissä (poikkeus: ilmavirran vaikutukset). Jotta ongelman ytimeen päästään, olisi siis järkevää varmistaa ensin, että moottori toimii moitteettomasti. Se, missä määrin tämä on mahdollista, riippuu tietenkin suuresti kyseisestä moottorista: Yksisylinterinen moottori ei koskaan toimi yhtä sulavasti kuin nelirivinen. Oikea venttiilivälys, puhdas ilmansuodatin, tuoreet sytytystulpat ja vanhemmissa moottoreissa tarkasti synkronoidut kaasuttimet (ks. mekaanikon vinkki "Kaasuttimien synkronointi" ) voivat kuitenkin parantaa kaikkien moottoreiden tärinäkäyttäytymistä.

Pyörän tasapainottaminen ja uudelleentasapainottaminen vähentää tärinää
Pyörien epätasapaino on tärinän syy, jota ei pidä aliarvioida. Renkaan kulutuspinta ei kulu tasaisesti ajon aikana. Tämä muuttaa painojakaumaa, eikä pyörä enää kulje tasaisesti. Se aiheuttaa värähtelyjä. Ne ovat erityisen epämiellyttäviä etupyörässä, koska ne tuntuvat ohjaustangossa ja siirtyvät kuljettajan käsiin. Paras tapa tarkistaa epätasapaino on irrottaa etupyörä, tasapainottaa se tasapainotustelineellä ja tasapainottaa se sopivilla renkaiden tasapainotuspainoilla. Renkaita ei muutenkaan saisi kuluttaa kulutuspinnan vähimmäissyvyyteen asti. Tuoreet, puhtaasti tasapainossa olevat kumirenkaat eivät ainoastaan lopeta tärinää, vaan tekevät ajamisesta myös paljon hauskempaa.
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.