Pakoputken asentaminen
Vakioäänenvaimentimet ovat yhä suurempia ja painavampia, ja ääni on yleensä sitäkin ohuempi. Lisävarustetoimittajien äänenvaimentimet ja kokonaiset laitteistot ovat kevyempiä, kuulostavat paremmilta ja tarjoavat moottoripyörälle räätälöidyn ulkoasun.

- Moottoripyörän pakoputken asennus
- Suosittu viritystoimenpide moottoripyörille
- Lisävarusteena käytettävän äänenvaimentimen asentaminen - näin se toimii
- 01 – Irrota ruuvit pakosarjasta, takaäänenvaimentimesta ja rungosta
- 02 - Irrota ohjausakselin servomoottorin suojus
- 03 - Irrota Bowden-kaapelit
- 04 - Työnnä väliputki sisään ja esiasenna jakotukin kiinnitin
- 05 - Työnnä uusi äänenvaimennin paikalleen
- 06 - Kiinnitä jouset
- 07 - Äänenvaimentimen kohdistaminen
powered by Hurric
Moottoripyörän pakoputken asennus
Siinä missä vakioäänenvaimentimet ovat yhä suurempia ja ääni tuo kovalle pyöräilijälle pikemminkin kyyneleet silmiin, lisävarustetoimittajat tarjoavat pakokaasunvaimentimilla ja täydellisillä järjestelmillä pontevan äänen ja tyylikkään, yksilöllisen urheilullisen tai räätälöidyn ulkoasun. Lisäksi katu-oikeutettujen pakoputkistojen teho on usein hieman suurempi kuin alkuperäiset arvot, vääntökäyrä on huomattavasti lineaarisempi ja usein huomattavasti pienempi paino parantaa osaltaan moottoripyörän ajodynamiikkaa. Korvaaminen on yleensä melko yksinkertaista.
Suosittu viritystoimenpide moottoripyörille
Nykyisen ajoneuvosukupolven (polttoaineen ruiskutuselektroniikalla varustettujen) nakupyörien ja urheilupyörien omistajilla on visuaalisesti vaihtoehtoja, jotka eivät olisi olleet laillisia aiempina vuosina: Esimerkiksi Hurric Supersport -äänenvaimennin tarjoaa juuri sellaisen lyhyen ja terävän ilmeen, jota monet moottoripyöräilijät ovat aina halunneet - ja vieläpä EY-tyyppihyväksynnällä, joka säästää myös ärsyttävältä matkalta TÜV:hen tai asiantuntijalausunnoilta, sillä lain mukaan pakoputkessa oleva leima on ainoa todiste laillisuudesta.
Pelkkä pakoputken vaihtaminen tai pelkästään K&N -kestoilmansuodattimen käyttö on yleensä vielä ruiskutuselektroniikan valvonta-alueella, joka varmistaa oikean seoskoostumuksen. Vasta kun useat viritystoimenpiteet yhdistyvät (esim. urheiluilmansuodatin ja poistettu dB-vaimennin), polttoaineen ruiskutusta on rikastettava (esim. power commanderin muodossa). Tämä pätee myös silloin, jos ajoneuvoon on asennettu pakoputkisto, jota ei ole hyväksytty tieliikenteeseen. Kaasuttimilla varustettujen ajoneuvojen kohdalla riippuu paljon kyseisestä moottoripyörästä, milloin seoksen valmistuksen säätö on tarpeen - jos käytetään vain EC-BE-vaimenninta, jossa on dB-vaimennin, rikkaampaa suihkutusjärjestelmää on harvoin tarpeen asentaa.
Huomaa: Jos useita viritystoimenpiteitä yhdistetään (pakoputki ja ilmansuodatin, jonka virtausnopeutta on nostettu), tämä on yleensä väistämätöntä. Siksi on suositeltavaa analysoida moottorin sytytystulppakuvio muuntamisen jälkeen ja etsiä muita merkkejä liian laihasta seoksesta, kuten pakokaasun poksahtelu kaasua päästettäessä tai moottorin kohonnut lämpötila.
Entä KAT? Vuodesta 2006 lähtien moottoripyörille on tehty pakokaasupäästötesti osana yleistarkastusta. Jos 05/2006 jälkeen valmistettujen moottoripyörien pakoputki vaihdetaan lisäjärjestelmään, se on puolestaan varustettava katalysaattorilla, jotta pakokaasupäästöarvot täyttyvät. Tietenkin on käytännöllistä, jos alkuperäinen katalysaattori on sijoitettu pakosarjaan - silloin lisävarusteena olevan pakoputken ei tarvitse sisältää katalysaattoria. Vuodesta 2016 alkaen markkinoille tuleviin ajoneuvoihin sovelletaan pakokaasupäästöjen ja melutason osalta entistä tiukempaa Euro4-standardia. On käytettävä Euro4-pakoputkistoa. DB-vaimenninta ei voi enää irrottaa tästä. Ennen vuotta 05/2006 rakennetut ajoneuvot eivät tarvitse katalysaattoria täyttääkseen voimassa olevat pakokaasupäästöjen raja-arvot - katalysaattori voidaan jättää pois, jos lisävarusteena asennetaan pakoputki, katso Schraubertipp HU-Check ja EU:n lainsäädäntö.
Lisävarusteena käytettävän äänenvaimentimen asentaminen katalysaattorilla varustetun Hurric Supersportin esimerkin avulla Kawasaki Z 750 -malliin vuodesta 2007 alkaen.
Ennen kuin aloitat työt, tunkkaa moottoripyörä turvallisesti ja tukevasti, katso mekaanikon vinkki Tunkkauksen perustiedot . Valmistele pehmeä alusta (esim. huopa), jotta voit asettaa sekä alkuperäiset osat että uudet lisäosat turvallisesti ja välttää ei-toivotut naarmut.
Lisävarusteena käytettävän äänenvaimentimen asentaminen - näin se toimii

Vaihe 1: Löysää ruuvit pakosarjasta, takaäänenvaimentimen kannattimesta ja rungosta
01 – Irrota ruuvit pakosarjasta, takaäänenvaimentimesta ja rungosta
Löysää ensin moottoripyörän runkoon kiinnitetyn jakoputken kiinnikkeen, väliputken pidikkeen ja takaäänenvaimentimen pidikkeen ruuvit. Varmista, että sinulla on aina tukeva ote takaäänenvaimentimesta, kun irrotat takaäänenvaimentimen kiinnikkeen viimeistä ruuvia, jotta se ei putoa maahan.

Vaihe 2: Irrota ohjausakselin servomoottorin suojus
02 - Irrota ohjausakselin servomoottorin suojus
Käännä sitten takaäänenvaimenninta myötäpäivään ulospäin ja irrota ohjausakselin servomoottorin musta suojus irrottamalla kaksi kuusiokoloruuvia.

Vaihe 3: Bowden-kaapeleiden irrottaminen
03 - Irrota Bowden-kaapelit
Ennen kuin irrotat Bowden-kaapelit ohjausakselista, löysää ensin kuusiomutterit, jotka lukitsevat kaapelit paikoilleen. Servomoottorin Bowden-kaapelit voidaan sitten irrottaa ja kiinnittää moottoripyörään turvallisesti kaapelisiteillä.
Huomaa: "Kuolleet" kaapelit eivät saa myöhemmin joutua kosketuksiin liikkuvien osien kanssa! Siksi ne on asennettava turvallisen etäisyyden päähän ketjusta, hammaspyörästä, takapyörästä tai keinuhaarukasta! Bowdenkaapelit on myös mahdollista purkaa kokonaan. Tämä voi kuitenkin johtaa virheilmoitukseen ohjaamossa, jolloin moottoripyörä kulkee vain hätäohjelmassa - tai ainakin ei-toivottu virheilmoitus näkyy jatkuvasti. Tämä on sitten kytkettävä irti elektroniikan kautta, ja tämän työn voi tehdä vain erikoisliike.

Vaihe 4: Aseta väliputki paikalleen ja esiasenna jakotukin kiinnitin
04 - Työnnä väliputki sisään ja esiasenna jakotukin kiinnitin
Päällystä putkien kosketuspinnat kevyesti kuparitahnalla, jotta ne olisi helpompi asentaa ja tarvittaessa poistaa uudelleen. Kaikki pakoputken kiinnitysruuvit ja kiinnittimet on myös päällystettävä kuparitahnalla niiden ruostumisen estämiseksi. Liu'uta nyt Hurricin väliputki alkuperäiseen jakoputkeen ja kiinnitä jakoputken kiristin löysästi.

Vaihe 5: Työnnä uusi äänenvaimennin paikalleen
05 - Työnnä uusi äänenvaimennin paikalleen
Liu'uta sitten Hurricin takaäänenvaimennin Hurricin väliputkeen niin pitkälle kuin se menee. Kohdista takaäänenvaimennin ja väliputki siten, että pakoputkisto kulkee moottoripyörän suuntaisesti. Työnnä hiilipuristin Hurricin takaäänenvaimentimen päälle ja kiinnitä se löysästi alkuperäiseen kiinnikkeeseen moottoripyörän runkoon alkuperäisellä kiinnitysmateriaalilla.

Vaihe 6: Kiinnitä jouset
06 - Kiinnitä jouset
Kiinnitä nyt jouset mukana toimitettuihin jousisilmukoihin. Suosittelemme käyttämään tähän jousikiinnitystukea.

Vaihe 7: Äänenvaimentimen kohdistaminen
07 - Äänenvaimentimen kohdistaminen
Kohdista äänenvaimennin ajoneuvoon ja varmista, että se on asennettu ilman jännitystä - tämä on tärkeää, sillä muutoin tärinä voi aiheuttaa vaurioita. Jos pakoputki työntyy hieman ulos rungon kiinnityskohdasta, eikä tätä voida korjata kohdistamalla sitä, on parempi asentaa tähän kohtaan paksu välilevy sen sijaan, että koko järjestelmä kiinnitetään ruuvilla runkoon. Kiristä lopuksi runkokannattimen ja väliputken kiinnittimen M8-pultit momenttiin 21 Nm. Kun asennus on valmis ja kaikki osat ovat puhtaita ja tiiviitä, mikään ei estä ensimmäistä äänitarkistusta. Viimeistään nyt ei ole enää pyöräilijää, jonka suu ei väistämättä kaartuisi hymyyn!
Louisin tekninen keskus
Jos sinulla on moottoripyörääsi koskevia teknisiä kysymyksiä, älä epäröi ottaa yhteyttä tekniseen keskukseemme. Löydät sieltä loputtoman määrän kokemuksia, hakuteoksia ja osoitteita.
Huomaathan:
Rassausvinkit pitävät sisällään yleisiä menetelmiä, jotka eivät ehkä päde kaikkiin ajoneuvoihin tai yksittäisiin rakenneosiin. Paikan päällä olevat olosuhteet voivat vaihdella paljonkin, joten emme voi taata rassausvinkeissä annettujen tietojen oikeellisuutta.
Kiitos ymmärryksestäsi.